Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 jul 2024 11:01
Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Vandaag, 1 juli 2024, heb ik op mijn vaste energiecontract per mail een verhoging ontvangen van ca 20%.
Mijn contract heb ik gesloten bij DGB Energie voor 5 jaar, tot 2025.
Mag Kikker Energie de tarieven verhogen?
Heeft iemand een tip of advies?
De 'uitgebreide' uitleg in de mail is:
Waarom deze verandering?
In maart 2024 ben je geïnformeerd over de overname van jouw energiecontract bij DGB Energie door Volti. Deze overname ging in per 1 mei 2024. Volti nam toen de contractvoorwaarden en -tarieven over en droeg het risico van tariefverschillen. Kikker Energie fungeerde als energieleverancier.
Helaas is gebleken dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen. Om de energielevering voor klanten van Volti te waarborgen is Kikker Energie beschikbaar om ook de rol van Volti als contracthouder over te nemen, maar onder nieuwe voorwaarden.
Mijn contract heb ik gesloten bij DGB Energie voor 5 jaar, tot 2025.
Mag Kikker Energie de tarieven verhogen?
Heeft iemand een tip of advies?
De 'uitgebreide' uitleg in de mail is:
Waarom deze verandering?
In maart 2024 ben je geïnformeerd over de overname van jouw energiecontract bij DGB Energie door Volti. Deze overname ging in per 1 mei 2024. Volti nam toen de contractvoorwaarden en -tarieven over en droeg het risico van tariefverschillen. Kikker Energie fungeerde als energieleverancier.
Helaas is gebleken dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen. Om de energielevering voor klanten van Volti te waarborgen is Kikker Energie beschikbaar om ook de rol van Volti als contracthouder over te nemen, maar onder nieuwe voorwaarden.
Ivan Otten
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 01 jul 2024 10:32
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Hier hetzelfde probleem, zelf een contract tot 2026 met vaste tarieven uit 2021, heel gunstig dus.
Vanmorgen een mail van Kikker dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen en dat ze mij een nieuwe contract aanbieden bij Kikker zelf.
Ik heb een terugbel afspraak gemaakt voor vanavond en ik zal de volgende vragen stellen:
- Welke verplichtingen voldoet Volti niet aan?
- Waarom ben ik hier als consument hier de dupe van?
- Ik heb al een melding gedaan bij de ACM, is dit wel in overeenstemming met het consumenten recht?
- Volti is maar sinds 1 mei actief, nu kunnen ze al niet aan de verplichtingen voldoen, had dit niet eerder voorzien kunnen worden?
Al me al voelt het alsof Volti "geslachtofferd" is om van de langlopende contracten af te komen. Heeft alles weg van een "vies trucje".
Vanmorgen een mail van Kikker dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen en dat ze mij een nieuwe contract aanbieden bij Kikker zelf.
Ik heb een terugbel afspraak gemaakt voor vanavond en ik zal de volgende vragen stellen:
- Welke verplichtingen voldoet Volti niet aan?
- Waarom ben ik hier als consument hier de dupe van?
- Ik heb al een melding gedaan bij de ACM, is dit wel in overeenstemming met het consumenten recht?
- Volti is maar sinds 1 mei actief, nu kunnen ze al niet aan de verplichtingen voldoen, had dit niet eerder voorzien kunnen worden?
Al me al voelt het alsof Volti "geslachtofferd" is om van de langlopende contracten af te komen. Heeft alles weg van een "vies trucje".
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Geen idee of dit wel of niet mag. Ik had er sowieso geen vertrouwen in, meen dat ik er ook wel ergens iets in een topic over heb gezegd.
Wat je kunt proberen is of je, nu er een eenzijdige wijziging is, zonder gedoe of boete weg mag. Dan kun je over naar een fatsoenlijke maatschappij.
Edit: het gaat om dit topic: viewtopic.php?p=2968580&hilit=kikker+energie#p2968580
Wat je kunt proberen is of je, nu er een eenzijdige wijziging is, zonder gedoe of boete weg mag. Dan kun je over naar een fatsoenlijke maatschappij.
Edit: het gaat om dit topic: viewtopic.php?p=2968580&hilit=kikker+energie#p2968580
-
- Berichten: 12777
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
U zou eens kunnen informeren bij de ACM. Volti is onderdeel van Kikker en beide bedrijven lagen bij de ACM onder de loep vanwege de overname.
Het komt mij vreemd over dat een bedrijf als Volti een bewuste keuze maakt om klanten van DBG over te nemen en na 2 maanden al in de problemen zou zitten. Problemen waar online niets over te vinden is.
Mocht een energieleverancier in de problemen komen, dan mag er niet zomaar met klanten gerommeld worden. Voor een overname van klanten is akkoord nodig en zal op basis zijn van de eerder gemaakte contractuele afspraken. Mocht een leverancier failliet gaan zullen klanten in eerste instantie voor de periode van 1 maand elders onder gebracht worden waarna ze vrij zijn om over te stappen.
Het lijkt, en dat is mijn onderbuikgevoel, dat Volti de klanten van DBG overgenomen heeft met als doel klanten binnen halen. Er word verlies gemaakt, maar om dat terug te halen word na 2 maanden de stekker eruit getrokken en zou je bij Kikker flink meer betalen. Dat mag niet.
Wellicht kan de ACM u vertellen wat te doen.
Het komt mij vreemd over dat een bedrijf als Volti een bewuste keuze maakt om klanten van DBG over te nemen en na 2 maanden al in de problemen zou zitten. Problemen waar online niets over te vinden is.
Mocht een energieleverancier in de problemen komen, dan mag er niet zomaar met klanten gerommeld worden. Voor een overname van klanten is akkoord nodig en zal op basis zijn van de eerder gemaakte contractuele afspraken. Mocht een leverancier failliet gaan zullen klanten in eerste instantie voor de periode van 1 maand elders onder gebracht worden waarna ze vrij zijn om over te stappen.
Het lijkt, en dat is mijn onderbuikgevoel, dat Volti de klanten van DBG overgenomen heeft met als doel klanten binnen halen. Er word verlies gemaakt, maar om dat terug te halen word na 2 maanden de stekker eruit getrokken en zou je bij Kikker flink meer betalen. Dat mag niet.
Wellicht kan de ACM u vertellen wat te doen.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 jul 2024 13:56
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Vandaag, 1 juli 2024, heb ik ook een mail gehad van Kikker Energie met soortgelijke strekking: op mijn vaste energiecontract per mail een verhoging ontvangen van ca 30%.
Ook mijn contract heb ik gesloten bij DGB Energie voor 5 jaar, tot 2025.
Ik heb het nummer van Kikker Energie onderaan de mail direct gebeld en kreeg na ruim 13 minuten een medewerker aan de lijn (zgn. achtervang). Tijdens dit gesprek om ik in niet mis te verstane bewoordingen doch netjes aangegeven dat ik het niet eens ben met deze tariefverhoging gezien het feit dat ik een vast contract heb.
Bij mij dan ook dezelfde vragen:
Mag Kikker Energie de tarieven verhogen?
Heeft iemand een tip of advies?
Ook bij mij is de 'uitgebreide' uitleg in de mail als volgt:
In maart 2024 ben je geïnformeerd over de overname van jouw energiecontract bij DGB Energie door Volti. Deze overname ging in per 1 mei 2024. Volti nam toen de contractvoorwaarden en -tarieven over en droeg het risico van tariefverschillen. Kikker Energie fungeerde als energieleverancier.
Helaas is gebleken dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen. Om de energielevering voor klanten van Volti te waarborgen is Kikker Energie beschikbaar om ook de rol van Volti als contracthouder over te nemen, maar onder nieuwe voorwaarden.
Ook mijn contract heb ik gesloten bij DGB Energie voor 5 jaar, tot 2025.
Ik heb het nummer van Kikker Energie onderaan de mail direct gebeld en kreeg na ruim 13 minuten een medewerker aan de lijn (zgn. achtervang). Tijdens dit gesprek om ik in niet mis te verstane bewoordingen doch netjes aangegeven dat ik het niet eens ben met deze tariefverhoging gezien het feit dat ik een vast contract heb.
Bij mij dan ook dezelfde vragen:
Mag Kikker Energie de tarieven verhogen?
Heeft iemand een tip of advies?
Ook bij mij is de 'uitgebreide' uitleg in de mail als volgt:
In maart 2024 ben je geïnformeerd over de overname van jouw energiecontract bij DGB Energie door Volti. Deze overname ging in per 1 mei 2024. Volti nam toen de contractvoorwaarden en -tarieven over en droeg het risico van tariefverschillen. Kikker Energie fungeerde als energieleverancier.
Helaas is gebleken dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen. Om de energielevering voor klanten van Volti te waarborgen is Kikker Energie beschikbaar om ook de rol van Volti als contracthouder over te nemen, maar onder nieuwe voorwaarden.
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Natuurlijk mag Kikker Energie de vaste tarieven niet verhogen. Zo snel mogelijk hierover een melding sturen naar de ACM/Consuwijzer. Laat ook KE weten dat je niet akkoord bent en dat je daarvan melding gaat doen bij de ACM.PaulNijmegen schreef: ↑01 jul 2024 11:14Vandaag, 1 juli 2024, heb ik op mijn vaste energiecontract per mail een verhoging ontvangen van ca 20%.
Mijn contract heb ik gesloten bij DGB Energie voor 5 jaar, tot 2025.
Mag Kikker Energie de tarieven verhogen?
Heeft iemand een tip of advies?
De 'uitgebreide' uitleg in de mail is:
Waarom deze verandering?
In maart 2024 ben je geïnformeerd over de overname van jouw energiecontract bij DGB Energie door Volti. Deze overname ging in per 1 mei 2024. Volti nam toen de contractvoorwaarden en -tarieven over en droeg het risico van tariefverschillen. Kikker Energie fungeerde als energieleverancier.
Helaas is gebleken dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen. Om de energielevering voor klanten van Volti te waarborgen is Kikker Energie beschikbaar om ook de rol van Volti als contracthouder over te nemen, maar onder nieuwe voorwaarden.
Van de ACM site:
ACM houdt leveranciers DGB en Kikker Energie extra in de gaten vanwege overname klantenbestand
Energieleverancier DGB heeft aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gemeld dat het bedrijf de energiemarkt op 1 mei 2024 wil verlaten. Alle klanten van DGB worden overgenomen door Volti, een zogenoemde wederverkoper van leverancier Kikker Energie. De ACM houdt DGB en Volti/Kikker Energie extra in de gaten en ziet er op toe dat klanten op de goede manier worden overgezet en dat alle klanten van DGB een eindafrekening krijgen en teveel betaalde voorschotten krijgen terugbetaald.
DGB heeft alle klanten een brief gestuurd om hen te laten weten dat Volti/Kikker Energie vanaf 1 mei hun nieuwe leverancier is. Als klanten niet overgenomen willen worden door Volti/Kikker Energie kunnen zij hun contract vóór 1 mei 2024 kosteloos opzeggen. Klanten die wel meegaan krijgen bij Volti een nieuw contract met dezelfde tarieven en dezelfde einddatum. Wel gelden voor die contracten de nieuwe regels voor opzegvergoedingen die in 2023 zijn ingevoerd.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/acm-h ... tenbestand
16again
en Ivan Otten
vinden dit leuk
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Ben je een particulier of een zakelijke ondernemer?PaulNijmegen schreef: ↑01 jul 2024 11:14Mijn contract heb ik gesloten bij DGB Energie voor 5 jaar, tot 2025.
Nee, maar hier staat dat er aan de tarieven en voorwaarden niets veranderd.
https://www.dgbenergie.nl/
Moet je akkoord gegeven of gebeurt dit stilzwijgend?PaulNijmegen schreef: ↑01 jul 2024 11:14Helaas is gebleken dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen. Om de energielevering voor klanten van Volti te waarborgen is Kikker Energie beschikbaar om ook de rol van Volti als contracthouder over te nemen, maar onder nieuwe voorwaarden. [/i]
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 01 jul 2024 14:54
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Ik heb ook de mail ontvangen en had een vast contract tot 2025 (DGB). Ik voeg hierbij een link met een uitspraak in een zaak van DGB jegens Kikker en Volti.
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... :2024:2481
Zover ik kan opmaken (ben geen jurist) begrijp ik hieruit dat Kikker niet in zijn recht staat met deze gang van zaken. Zij hebben ingestemd met overname cliënten bestand van DGB waaronder de voorwaarde dat bestaande contracten uitgevoerd blijven zoals vastgelegd, zo lees ik het.
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspra ... :2024:2481
Zover ik kan opmaken (ben geen jurist) begrijp ik hieruit dat Kikker niet in zijn recht staat met deze gang van zaken. Zij hebben ingestemd met overname cliënten bestand van DGB waaronder de voorwaarde dat bestaande contracten uitgevoerd blijven zoals vastgelegd, zo lees ik het.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 01 jul 2024 10:32
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Ik heb een nieuw contractaanbod gekregen met veel hogere tarieven, hier ben ik uiteraard nog niet akkoord mee gegaan, maar de andere keuzen lijken mij:alfatrion schreef: ↑01 jul 2024 15:02Ben je een particulier of een zakelijke ondernemer?PaulNijmegen schreef: ↑01 jul 2024 11:14Mijn contract heb ik gesloten bij DGB Energie voor 5 jaar, tot 2025.
Ik ben een ZZP-er met een contract op het huisadres.
Nee, maar hier staat dat er aan de tarieven en voorwaarden niets veranderd.
https://www.dgbenergie.nl/
Ja, bij de overstap van DBG naar Volti was dat ook zo. Maar nu is er dus sprake van een nieuwe (gedwongen) overstap van Volti naar Kikker.
Moet je akkoord gegeven of gebeurt dit stilzwijgend?PaulNijmegen schreef: ↑01 jul 2024 11:14Helaas is gebleken dat Volti haar verplichtingen niet kan nakomen. Om de energielevering voor klanten van Volti te waarborgen is Kikker Energie beschikbaar om ook de rol van Volti als contracthouder over te nemen, maar onder nieuwe voorwaarden. [/i]
- Bezwaar maken
- Niets doen en een variabel contract nemen
- Het aanbod aannemen
- Naar een andere leverancier gaan
Maar het liefste maak ik natuurlijk het bestaande contract af tot 2026, alle andere opties kosten simpelweg meer.
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Hé dat bericht is er echt net op gezet, want toen ik eerder reageerde stond deze er nog niet. Ook handig dat er een voorbeeldbrief beschikbaar is.rutgerputter schreef: ↑01 jul 2024 16:09https://www.consuwijzer.nl/nieuws/brief ... n-afspraak
Zojuist gevonden.
Erthanax
vindt dit leuk
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Ik zou dan gewoon een brief / e-mail sturen en daarin aangeven dat er een overeenkomst is gesloten en dat je van Kikker verwacht dat zij zich daaraan houden. En melding maken bij de ACM / ConsuWijzer.rutgerputter schreef: ↑01 jul 2024 15:50Maar het liefste maak ik natuurlijk het bestaande contract af tot 2026, alle andere opties kosten simpelweg meer.
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Waarom nog melden bij ACM? Ze hebben het toch al opgepakt? Dus het is al bekend bij ze.alfatrion schreef: ↑01 jul 2024 16:52Ik zou dan gewoon een brief / e-mail sturen en daarin aangeven dat er een overeenkomst is gesloten en dat je van Kikker verwacht dat zij zich daaraan houden. En melding maken bij de ACM / ConsuWijzer.rutgerputter schreef: ↑01 jul 2024 15:50Maar het liefste maak ik natuurlijk het bestaande contract af tot 2026, alle andere opties kosten simpelweg meer.
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Is de geschillencommissie energie niet veel handiger voor zoiets? De ACM blinkt niet uit met hulp in incidentele gevallen.
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/
https://www.degeschillencommissie.nl/ov ... s/energie/
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Ook ik heb van kikker energie een mail ontvangen met nieuwe tarieven ong 20% verhoging op de site van Radar heb ik begrepen dat dat niet eenzijdig mag. Er staat een brief die je kunt sturen waarom je het er niet mee eens bent. Ik die aangetekend verstuurd en ook via een mail verzonden. Nu maar afwachten of er een reactie komt.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 01 jul 2024 10:32
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Zojuist nog eens gebeld met de Kikker klantenservice. Zij geven aan dat Volti niet betaalt en dat zij dus actie ondernemen.
Helaas wilde ze niet luisteren naar de aangegeven argumenten en sturen mij door naar Volti. Ook ik ga een aangetekende brief versturen naar zowel Volti als Kikker Energie om zo af te dwingen dat het contract wordt voortgezet het de bestaande voorwaarden.
Helaas wilde ze niet luisteren naar de aangegeven argumenten en sturen mij door naar Volti. Ook ik ga een aangetekende brief versturen naar zowel Volti als Kikker Energie om zo af te dwingen dat het contract wordt voortgezet het de bestaande voorwaarden.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 01 jul 2024 10:32
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
Ook gebeld met de Volti klantenservice. Ik werd zeer vriendelijk te woord gestaan en het verhaal vanuit hun is dat dit een actie vanuit Kikker zelf is en dat Volti hiervan niet van te voren is geïnformeerd.rutgerputter schreef: ↑02 jul 2024 15:26Zojuist nog eens gebeld met de Kikker klantenservice. Zij geven aan dat Volti niet betaalt en dat zij dus actie ondernemen.
Helaas wilde ze niet luisteren naar de aangegeven argumenten en sturen mij door naar Volti. Ook ik ga een aangetekende brief versturen naar zowel Volti als Kikker Energie om zo af te dwingen dat het contract wordt voortgezet het de bestaande voorwaarden.
Het werd mij verteld dat er nu overleg plaatsvind tussen de leidinggevenden van Volti en Kikker om deze situatie op te lossen. Er werd gevraagd om enkele dagen geduld te hebben terwijl dit wordt opgelost.
Klanten zouden per email verder worden geïnformeerd.
Of het bovenstaande helemaal klopt is natuurlijk niet te zeggen, maar ik wilde het jullie toch meegeven.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 jul 2024 14:13
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
heb ook met volti gebeld en mij werd idd hetzelfde verteld
daarna met kikker gebeld en die verteld het verhaal heel anders volgens hun kan volti niet aan de betaalverplichtingen voldoen en daarom stopt kikker per 1 augustus met het leveren van energie via volti
volgens volti pleeg ik contract breuk en moet ik een boete betalen wanneer ik opzeg volgens kikker gaat dit niet gebeuren en gaat volti failliet en krijgen we geen geld terug
vandaar dat ik mijn laatste 2 termijnen heb terug geboekt en mijn automatische machtiging heb stopgezet
kon in de app zien dat ik 1 termijn energie heb verbruikt dus heb eerst genoeg betaald geen zin om mijn geld kwijt te raken
daarna met kikker gebeld en die verteld het verhaal heel anders volgens hun kan volti niet aan de betaalverplichtingen voldoen en daarom stopt kikker per 1 augustus met het leveren van energie via volti
volgens volti pleeg ik contract breuk en moet ik een boete betalen wanneer ik opzeg volgens kikker gaat dit niet gebeuren en gaat volti failliet en krijgen we geen geld terug
vandaar dat ik mijn laatste 2 termijnen heb terug geboekt en mijn automatische machtiging heb stopgezet
kon in de app zien dat ik 1 termijn energie heb verbruikt dus heb eerst genoeg betaald geen zin om mijn geld kwijt te raken
corinagravemaker
vindt dit leuk
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 04 jul 2024 14:13
Re: Verhoging tarief op vast contract bij DGB Energie/ Volti/ Kikker Energie
heb 2x gebeld met de klantenservice van kikker met 2 verschillende personen en beide zeggen iets anders
heb nu geen goed gevoel meer bij zowel volti als kikker
heb nu geen goed gevoel meer bij zowel volti als kikker