Hallo,
Graag vraag ik jullie mening.
Ik heb dinsdag 2 juli een auto aangeschaft bij een bedrijf. Echter ben ik er dit weekend achter gekomen dat de linker voordeur niet op slot kan. Ik heb het bedrijf gemaild en gevraagd om dit kosteloos te repareren. Echter zegt het bedrijf dat dit niet onder de garantie valt.
Ik heb toch ook een wettelijke garantie en recht op een deugdelijk product? Ik heb dit probleem binnen een week gemeld, waaruit je kan concluderen dat dit probleem al bestond voor de aanschaf.
Maak ik enige kans wanneer ik hiermee verdere stappen zal ondernemen?
Defect week na aanschaf, verkoper weigert garantie
Re: Defect week na aanschaf, verkoper weigert garantie
Natuurlijk heb je recht op garantie. Of je kans maakt dat je daadwerkelijk je recht zal halen kunnen wij niet bepalen aan de hand van deze beperkte informatie.
Re: Defect week na aanschaf, verkoper weigert garantie
Ik ga er vanuit dat u een tweedehands auto heeft gekocht. Een nieuwe auto heeft uiteraard gewoon fabrieksgarantie.
Van een tweedehands auto mag u verwachten dat die het naar behoren doet. Een defect valt dan onder non-conformiteit indien het gebrek al aanwezig was bij verkoop.
Ter informatie: https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/
Van een tweedehands auto mag u verwachten dat die het naar behoren doet. Een defect valt dan onder non-conformiteit indien het gebrek al aanwezig was bij verkoop.
Ter informatie: https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/
Re: Defect week na aanschaf, verkoper weigert garantie
Was het slot wel goed toen je de auto kocht?
-
- Berichten: 32279
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Defect week na aanschaf, verkoper weigert garantie
Maar kon hij dan wel op slot toen je de auto dinsdag 2 juli bekeek? En de andere portieren? Op wat voor manier doe je hem trouwens op slot? Sleutel in het slot of op afstand? In het laatste geval zou zomaar de batterij leeg kunnen zijn, om wat te noemen.
-
- Berichten: 12770
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Defect week na aanschaf, verkoper weigert garantie
Het ligt er even aan wat de oorzaak is. Als u niet zelf aan het prutsen bent gegaan aan het slot hoort het gewoon onder de wettelijke garantie.
Verdere stappen ondernemen kan altijd, maar wat kost het en wat levert het op? Mocht de auto bij een 'mannetje' gekocht zijn (type handelaar in goedkoper afdankertjes), dan zal een uitspraak van de rechter sneller genegeerd worden dan als het een serieuzere verkoper is. Dan zal de vraag dus vooraf zijn wat het gaat kosten om alsnog de garantie op te eisen en wat kost het zelf (laten) repareren.