Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Colliegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2024 17:54

Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Colliegirl »

Beste allemaal,

Vorig jaar kwam ik erachter dat ik mijn Macbook pro niet meer een update kon geven na wat hulp van een ICT meneer. Deze meneer zei dat mijn Mac te oud is daarvoor en stond verbaast dat ik dit model van 2015 in 2018 had gekocht want dan had hij hem voor mij nog een update kunnen geven. Ik heb desbetreffende winkel/bedrijf een mail gestuurd maar ze blijven erbij dat het normaal is dat mijn Mac 2015 aangeeft omdat ze ongeveer 3 jaar met hetzelfde systeem werkte en dat het na aankoop oftewel productie sws maar 5 jaar kan. Dan had dit dus in 2023 nog moeten kunnen doen.

Het volgende werd mij gemaild: De productie (dus het in elkaar zetten van een machine) heeft niks te maken met welke versie het is (in dit geval de mid 2015) aangezien er tussen mid 2015 en 2019 gewoon nog van deze modellen geproduceerd werden.

Ik vind dat deze meneer over 2 verschillende dingen praat nu. Mijn inziens heb ik een nieuwe Macbook Pro gekocht en dus ook betaald terwijl deze 3 jaar oud was. Heeft iemand dit ook al eens bij de hand gehad en wat vinden jullie sws van wat er wordt gezegd door desbetreffende bedrijf. Ik hoop dat Radar mij wil helpen hiermee want het is erg veel geld voor een een 3 jaar oude Apple Macbook Pro.

Groetjes, Colliegirl

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02
Beste antwoord
Gekozen door Colliegirl

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

door Thijs124 » 29 jul 2024 17:27

Maar als je weer een nieuwe koopt weet je dat je naar de datum van eerste uitgifte vraagt.
Dit kun je verder gebruiken bij alles wat je koopt. TV, wasmachine, koelkast, electronica, ja tot zelfs bij levensmiddelen is het belangrijk.
Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is wat dat “model van 2015” inhoudt. Ik type dit nu op een nieuwe IPad Pro 2024, en die zal de komende paar jaar onder die titel verkocht worden. Oftewel: is het een modelserie die in 2015 is uitgekomen, of is het een exemplaar wat daadwerkelijk al drie jaar op de plank lag toen jij het kocht? Ik vermoed het eerste, en dan is er niets aan de hand. Sowieso is Apple bij aanschaf altijd heel transparant over de termijn waarop updates voor het betreffende apparaat te krijgen zijn. Had je daar naar gekeken?

Colliegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2024 17:54

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Colliegirl »

Ik heb er niet zoveel verstand van en heb mij laten informeren door hun toen die tijd. De software is duidelijk van 2015.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Speedy123 »

U haalt een aantal zaken door elkaar.

Een Apple computer heeft een introductie datum, het jaar waarin het model geïntroduceerd werd, in uw geval 2015. Daarnaast heeft een Apple computer een productie datum, het jaar waarin die geproduceerd heeft. Tot slot heeft u de verkoop datum, de datum waarop u de computer kocht (in uw geval 2018).

Een Apple Macbook van het 2015 model biedt ondersteuning tot en met het MacOS Monterey (versie 12) dat uitkwam in 2021.De laatste update van dat MacOS, versie 12.7.5, was afgelopen mei.

U heeft dus drie jaar lang na aankoop nog nieuwe versies van het Mac OS ontvangen en zes jaar beveiligingsupdates op de laatste Mac OS update.

Methusalah
Berichten: 1278
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Methusalah »

Je denkt toch niet dat in de winkels alleen maar de laatste modellen liggen? Je kan gerust nieuwe laptops kopen, dus nooit gebruikt, die 3 jaar eerder al op de markt zijn gebracht. Dat is echt de normaalste zaak van de wereld en iets waar je dus op moet letten bij de aanschaf. En verder sluit ik mij aan bij wat Speedy123 aangeeft.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Colliegirl schreef:
26 jul 2024 11:36
Ik heb er niet zoveel verstand van en heb mij laten informeren door hun toen die tijd. De software is duidelijk van 2015.
OK, maar dat klopt dus gewoon.

Ivo.w
Berichten: 1809
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik sluit me aan bij bovenstaande.

En zelfs al heeft de laptop wel eerst 3 jaar ergens op een plank in een magazijn gelegen, dan nog is er helemaal niets aan de hand.
Het is dan nog steeds een "nieuwe" laptop, volledig ongebruikt in de originele verpakking. Zolang de laptop maar voldoet aan de specificaties die de verkoper heeft opgegeven en niet eerder door iemand in gebruik is genomen.

16again
Berichten: 16356
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door 16again »

Zo te zien kwam er destijds jaarlijks een nieuw model uit.
https://support.apple.com/en-us/108052
Wat wellicht door TS destijds ook opgezocht kon worden.
Het is pas echt foute boel als het wordt verkocht als "nieuwste model"

HandigeHarrie
Berichten: 1433
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Speedy123 schreef:
26 jul 2024 11:48
U haalt een aantal zaken door elkaar.

Een Apple computer heeft een introductie datum, het jaar waarin het model geïntroduceerd werd, in uw geval 2015. Daarnaast heeft een Apple computer een productie datum, het jaar waarin die geproduceerd heeft. Tot slot heeft u de verkoop datum, de datum waarop u de computer kocht (in uw geval 2018).

Een Apple Macbook van het 2015 model biedt ondersteuning tot en met het MacOS Monterey (versie 12) dat uitkwam in 2021.De laatste update van dat MacOS, versie 12.7.5, was afgelopen mei.

U heeft dus drie jaar lang na aankoop nog nieuwe versies van het Mac OS ontvangen en zes jaar beveiligingsupdates op de laatste Mac OS update.
Het zal kloppen zoals hier weergegeven is, maar ik vind een periode van 3 jaar heel kort (m.b.t. het ontvangen van nieuwe versies). En de afvalberg groeit en groeit ..... natuurlijk kunnen onderdelen hergebruikt worden maar dat is beperkt.

Nevyn
Berichten: 1354
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik kan nog steeds de Iphone 13 en 14 nieuw kopen, dus dat zal ook voor laptops gelden

Colliegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2024 17:54

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Colliegirl »

Dank jullie wel voor jullie reacties. Ik vind wel als een leek voor een nieuwe macbook pro binnenkomt dat dit gemeld moet worden. Ik heb de nieuwwaarde van dat jaar betaald namelijk en is sws niet voor mij te controleren of deze op de plank heeft gelegen. Als je de drempel overstapt is hij gelijk 2de hands en veel minder waard dus als hij op de plank ligt mij inziens ook. Er staat 2015 in de Mac zelf dan is hij ook zo oud.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Colliegirl schreef:
29 jul 2024 16:39
Ik heb de nieuwwaarde van dat jaar betaald namelijk en is sws niet voor mij te controleren of deze op de plank heeft gelegen. Als je de drempel overstapt is hij gelijk 2de hands en veel minder waard dus als hij op de plank ligt mij inziens ook.
Sorry, maar dat is niets meer dan een doelredenering. Je betaalt voor een nieuwe laptop en die kreeg je ook. Dat het modeljaar ouder is, is heel normaal.

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar als je weer een nieuwe koopt weet je dat je naar de datum van eerste uitgifte vraagt.
Dit kun je verder gebruiken bij alles wat je koopt. TV, wasmachine, koelkast, electronica, ja tot zelfs bij levensmiddelen is het belangrijk.

cherokee
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door cherokee »

Toen mijn Mercedes werd geleverd was het model al 4 jaar op de markt. Maar dat wil niet zeggen dat ik een vier jaar oude auto kocht. Die was toch echt nieuw. Net als die laptop.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef: Het zal kloppen zoals hier weergegeven is, maar ik vind een periode van 3 jaar heel kort (m.b.t. het ontvangen van nieuwe versies). En de afvalberg groeit en groeit ..... natuurlijk kunnen onderdelen hergebruikt worden maar dat is beperkt.
Er komen nog altijd beveiligingsupdates uit. De laptop werkt dus nog altijd prima en kan veilig gebruikt worden. Alleen draait die niet het nieuwste iOS.

Het enige waar TS tegenaan kan lopen is dat sommige nieuwe versies van bepaalde software niet meer werken onder iOS 12. Maar dat maakt de laptop niet onbruikbaar.

Colliegirl
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 jul 2024 17:54

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Colliegirl »

Aangezien je bij Apple 5 jaar software kunt updaten vanaf koop en hij blijkt al 3 jaar te bestaan dan kon ik nog maar 2 jaar updaten, daar gaat het over. Normaal had ik dus tot vorig jaar kunnen updaten. Gaat mij erom dat ze dit niet aangeven dan had ik zelf kunnen beslissen of ik hem nam of niet. Een ICTer heeft ernaar gekeken en vond dit heel vreemd, staat echt 2015 in de Macbook zelf. Ik zal er nu zeker op gaan letten want vraag me nu af hoelang ze hem al in huis hadden daar en mij toch het volle bedrag van mijn aankoopjaar lieten betalen .

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Welk MacBook heb je dan en wat heb je er voor betaald? Het is echt onzin om te zeggen dat je een 2e hands hebt gekocht. Als je een wasmachine, smartphone of televisie koopt, kunnen deze ook al een paar jaar op de markt zijn. Maar de prijs is ondertussen wel een stuk gezakt.

16again
Berichten: 16356
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door 16again »

cherokee schreef:
29 jul 2024 18:14
Toen mijn Mercedes werd geleverd was het model al 4 jaar op de markt. Maar dat wil niet zeggen dat ik een vier jaar oude auto kocht. Die was toch echt nieuw. Net als die laptop.
Vergelijking met autos is een beetje scheef. TS proeft nu dat hij een gloednieuwe T-Ford gekocht heeft, waar hij niet langer de digitale snelweg mee op kan.

Speedy123
Berichten: 1676
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Achteraf heb ik in 2018 een Macbook van 2015 nieuw gekocht

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
29 jul 2024 21:32
cherokee schreef:
29 jul 2024 18:14
Toen mijn Mercedes werd geleverd was het model al 4 jaar op de markt. Maar dat wil niet zeggen dat ik een vier jaar oude auto kocht. Die was toch echt nieuw. Net als die laptop.
Vergelijking met autos is een beetje scheef. TS proeft nu dat hij een gloednieuwe T-Ford gekocht heeft, waar hij niet langer de digitale snelweg mee op kan.
Kom op zeg, de MacBook Pro Retina 2015 draait nog gewoon Mac OS 12. Die versie werd pas eind 2021 geïntroduceerd. Minder dan drie jaar geleden en nog altijd onderhouden dus daar kan je nog altijd gewoon de digitale snelweg mee op. Het nieuwere model van begin 2018 komt ook maar tot Mac OS 13.

Daarna zit er een grote wijziging, Apple ging over van Intel processoren naar eigen processoren, de M1, M2 en daarna de M3.

Plaats reactie