Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Wat jij zoal doet in jouw vrije tijd kan je hier ventileren. Zowel jouw slechte als goede ervaringen.
dlanor
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door dlanor »

Goedendag,

hier een toerist die in Nederland op vakantie is. Ik ben van origine Nederlander en hier geboren en getogen in maar al 47 jaar woonachtig in verschillende landen waar de laatste 28 jaar in Finland.
Ik ben nu met pensioen en een aantal maanden op vakantie in Nederland.
Ik kijk via NLziet naar de Nederlandse tv en soms komt er voorbij dat bijv Nederlanders die naar landen als Thailand of Vietnam op vakantie gaan het oneerlijk vinden dat toeristen hoger prijzen betalen voor producten in winkels of markten dan de lokale mensen hoeven te betalen. Natuurlijk, dat is ook oneerlijk. Maar wisten we wel dat het ook in Nederland het geval is? Ik loop er vaak tegen aan, vandaag nog bij Blokker en Action.
Blokker heef nu een actie waar klanten die de Blokker app gedownload hebben en die tonen bij afrekenen 10% korting krijgen, dus werd mij door de kassiere op gewezen om ter plekke deze app te downloaden.
Dat werkt niet want kan alleen via google play(of apple) en omdat ik woonachtig ben buiten Nederland(maar in de EU) krijg ik een foutmelding van google play dat deze app niet in het land waar ik woon, beschikbaar is. Met andere woorden, als je toerist bent en een woonadres hebt buiten Nederland, betaal je meer bij sommige winkels (vele winkels eigenlijk) dan bij anderen want je moet de app donwloaden en een account aanmaken en dat is dus niet mogelijk voor mij en andere toeristen. Dat is in mijn ogen illegaal en een vorm van discriminatie. Ik hebcontact gezocht met Blokker, die mij afserveren en gewoon doodleuk vertellen dat je de app alleen mag en kan downloaden als je in Nederland woont. Oftewel, toeristen worden buitengesloten bij alle acties en bonussen. Deze winkels zien mij niet meer terug maar dan wordt mijn winkelplezier toch aardig beperkt als ik al deze winkels moet mijden.

Met vriendelijke groet,
Ronald Eveleens.

Nijogeth
Berichten: 10465
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Toch is het anders als je bonussen mist omdat je de app niet hebt. Ik heb ook geen apps van bedrijven, namelijk, dus ik krijg die korting ook niet. Echter betaal ik wel gewoon de normale winkelprijs, terwijl er landen zijn die gewoon een percentage bovenop de normale prijs gooien voor toeristen. Daar kun je nooit onderuit komen, maar iedereen die in Nederland komt kan een goedkope simkaart kopen en in de telefoon doen om de app te downloaden en dan heb je ook de korting. Dus in mijn ogen is het geen discriminatie, omdat het gewoon mogelijk is.

Nevyn
Berichten: 1354
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Nevyn »

Voor zulke zaken heb ik in mijn vakantie geen tijd, dan ben ik ergens om te genieten.
Maar goed iedereen heeft een hobby nodig.

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb al die apps ook niet, heb er geen zin in. Dan maar de volle mep betalen. Of niet kopen, dat kan natuurlijk ook. En Lidl, daar ben ik al die tijd nog steeds niet terug geweest.

Dat Blokker met die onzin is begonnen is jammer, maar die gaan eerdaags toch wel failliet, dus dat probleem lost zich vanzelf wel op

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je bent in ieder geval wel een echte Ollander gebleven...

Bij de Action kan je prima shoppen zonder app, want meer korting krijg je daar niet met de app. Tis er al zo goedkoop daar dan zou alles zo'n beetje gratis moeten worden.

Hema en C&A kun je beter ook mijden, die discrimineren ook, niet alleen toeristen maar ook je Nederlandse leeftijdgenoten. Lidl moet je al helemaal niet naar toe gaan.

Lowieze
Berichten: 6842
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Lowieze »

Aldi is in West-Vlaanderen begonnen met het invoeren van een app waarmee klanten punten kunnen sparen voor gratis producten of korting op hun aankopen.
Dit is nu nog een test, met de bedoeling dit uiteindelijk internationaal te gaan gebruiken.
Steeds meer winkels gaan apps gebruiken om de concurrentiestrijd aan te kunnen.

Lowieze
Berichten: 6842
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
26 jul 2024 07:23
Je bent in ieder geval wel een echte Ollander gebleven...

Bij de Action kan je prima shoppen zonder app, want meer korting krijg je daar niet met de app. Tis er al zo goedkoop daar dan zou alles zo'n beetje gratis moeten worden.

Hema en C&A kun je beter ook mijden, die discrimineren ook, niet alleen toeristen maar ook je Nederlandse leeftijdgenoten. Lidl moet je al helemaal niet naar toe gaan.
De app van Lidl is zo in te stellen dat je hem ook in het buitenland kunt gebruiken.

dhc520
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 jul 2023 08:36

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door dhc520 »

Weleens bedacht dat dit voor toeristen in andere landen ook geldt?
Wat een geneuzel.....heb wel wat anders te doen als ik op vakantie ben!

Thijs124
Berichten: 1218
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan is de Lidl meer internationaal opgesteld. Daar heb je wel korting op vakantie. Je hoeft maar via instellingen het land te veranderen en je kunt in 32 Europese landen waar winkels zijn terecht. Enigste nadeel, als je weer thuis bent krijg je nog steeds een tijdlang via Google onleesbare Griekse reclames.

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
26 jul 2024 07:53
De app van Lidl is zo in te stellen dat je hem ook in het buitenland kunt gebruiken.
Maar dat geldt niet voor senioren, want die app is veel te moeilijk voor senioren of hebben geen geld voor een smartphone of enz. enz. Regelrechte leeftijdsdiscriminatie dus, waar TS zich ook al druk om maakt.

Mijn opmerking over de Lidl was ook bepaald niet serieus bedoeld. TS logeert vast bij familie, lekker goedkoop.

Lowieze
Berichten: 6842
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
26 jul 2024 08:12
Lowieze schreef:
26 jul 2024 07:53
De app van Lidl is zo in te stellen dat je hem ook in het buitenland kunt gebruiken.
Maar dat geldt niet voor senioren, want die app is veel te moeilijk voor senioren of hebben geen geld voor een smartphone of enz. enz. Regelrechte leeftijdsdiscriminatie dus, waar TS zich ook al druk om maakt.

Mijn opmerking over de Lidl was ook bepaald niet serieus bedoeld. TS logeert vast bij familie, lekker goedkoop.
TS heeft het zelfs over illegaal :lol:

rvjapio
Berichten: 1023
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door rvjapio »

Wat een kletsverhaal. U wordt helemaal niet gediscrimineerd. Maar gelukkig heeft u wel het Nederlandse woord 'oneerlijk' overgenomen, zodat u bij al uw problemen kunt aangeven dat het aan een ander ligt.

peter17111962
Berichten: 648
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Een tweede telefoon kopen hier in Nederland voor E 400,- en daar een pre paid kaart in doen
een extra ander account op aanmaken en vervolgens naar die Blokker winkel gaan en die
App daar ter plekke op dat tweede toestel zetten. Vervolgens die aankoop doen in die winkel
van E 50,- en zie daar: U krijgt die 10 % korting in die winkel, toch mooi meegenomen die E 5,-

witte angora
Berichten: 31864
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me af of al die apps niet bedoeld zijn om op een legale manier de AVG te omzeilen... En maar gegevens verzamelen met zijn allen... En vervolgens is Leiden in last als er weer eens ergens een hack is... De wereld is compleet zot geworden.

Wat is er mis mee om je worteltjes en bloemkool gewoon bij de groenteboer te kopen, zonder app of moeilijk gedoe, en dan gewoon contant of met de ouderwetse pin te betalen? Of krijg je daar eerdaags bij de zoveelste kilo waspeen een winterwortel gratis, enkel om de klant te kunnen binden?

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

peter17111962 schreef:
26 jul 2024 09:26
Een tweede telefoon kopen hier in Nederland voor E 400,- en daar een pre paid kaart in doen
een extra ander account op aanmaken en vervolgens naar die Blokker winkel gaan en die
App daar ter plekke op dat tweede toestel zetten. Vervolgens die aankoop doen in die winkel
van E 50,- en zie daar: U krijgt die 10 % korting in die winkel, toch mooi meegenomen die E 5,-
Voor 100 euro koop je al een smartphone. Bovendien hebben veel mensen een voorraadje oude smartphones in de la liggen, die kan vast wel even geleend worden.

Lowieze
Berichten: 6842
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
26 jul 2024 09:36
Ik vraag me af of al die apps niet bedoeld zijn om op een legale manier de AVG te omzeilen... En maar gegevens verzamelen met zijn allen... En vervolgens is Leiden in last als er weer eens ergens een hack is... De wereld is compleet zot geworden.

Wat is er mis mee om je worteltjes en bloemkool gewoon bij de groenteboer te kopen, zonder app of moeilijk gedoe, en dan gewoon contant of met de ouderwetse pin te betalen? Of krijg je daar eerdaags bij de zoveelste kilo waspeen een winterwortel gratis, enkel om de klant te kunnen binden?
De app heeft niets te maken met de manier van betalen natuurlijk.
Wij hebben trouwens helemaal geen groenteboer meer en de slager en bakker willen liever geen cash geld, kost hen naar verhouding meer dan een contactloze betaling.

Erthanax
Berichten: 9993
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Erthanax »

“Van je pensioen genieten” heet dat dan. Wat een treurigheid, mokken over een misgelopen aanbieding terwijl men een paar maanden met vakantie is in het buitenland.

ZeerPrivé
Berichten: 6012
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
26 jul 2024 09:36
Ik vraag me af of al die apps niet bedoeld zijn om op een legale manier de AVG te omzeilen... En maar gegevens verzamelen met zijn allen... En vervolgens is Leiden in last als er weer eens ergens een hack is... De wereld is compleet zot geworden.

Wat is er mis mee om je worteltjes en bloemkool gewoon bij de groenteboer te kopen, zonder app of moeilijk gedoe, en dan gewoon contant of met de ouderwetse pin te betalen? Of krijg je daar eerdaags bij de zoveelste kilo waspeen een winterwortel gratis, enkel om de klant te kunnen binden?
Maar je neemt wel een pasje van de Bijenkorf, die zal ook op naam staan waar dan al je aankopen op geregistreerd worden.

Moneyman
Berichten: 30977
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door Moneyman »

dlanor schreef:
26 jul 2024 01:20
Deze winkels zien mij niet meer terug maar dan wordt mijn winkelplezier toch aardig beperkt als ik al deze winkels moet mijden.
Ja, keuzes hebben gevolgen. Als jij ervoor kiest om winkels te mijden, met je niet piepen dat je plezier beperkt wordt. Niemand dwingt je daar immers toe.
witte angora schreef:
26 jul 2024 09:36
Ik vraag me af of al die apps niet bedoeld zijn om op een legale manier de AVG te omzeilen... En
Natuurlijk niet, want diezelfde app moet óók gewoon aan de AVG voldoen.
Erthanax schreef:
26 jul 2024 10:22
“Van je pensioen genieten” heet dat dan. Wat een treurigheid, mokken over een misgelopen aanbieding terwijl men een paar maanden met vakantie is in het buitenland.
Echt he… Ronald is al 47 jaar (!) weg uit Nederland, maar nog steeds een typische Hollander… :lol:

jochemd
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Toeristen gediscrimineerd bij aankopen in winkels

Ongelezen bericht door jochemd »

dlanor schreef: Blokker heef nu een actie waar klanten die de Blokker app gedownload hebben en die tonen bij afrekenen 10% korting krijgen, dus werd mij door de kassiere op gewezen om ter plekke deze app te downloaden.
Dat werkt niet want kan alleen via google play(of apple) en omdat ik woonachtig ben buiten Nederland(maar in de EU)
Het lijkt mij dat dat een niet geoorloofd onderscheid is volgens de Europese geoblocking verordening. Ik zou een melding maken bij de ACM.

Plaats reactie