Vattenfall kan verstuurde jaarrekening niet verantwoorden en houdt zich niet aan de prijzen in een vast contract
Geplaatst: 10 aug 2024 15:41
Vattenfall stuurt ons recent de jaarrekening 2023/2024. In deze 12 maanden hebben we 4 maanden een flexibel contract gehad waarna we overgegaan zijn naar een jaarcontract met vaste prijzen. Fijn want dan weet je waar je aan toe bent. Weet iedereen het nog nadat we allen eind 2022 geconfronteerd werden met hoge gastarieven? Nadat we subsidie kregen en een prijsplafond werd er erg op aangestuurd (met name door de energiebedrijven) om een vast contract te nemen. Geen verassingen meer........ totdat je de jaarrekening krijgt. Deze viel een stuk hoger uit dan voorspeld. Toch maar even narekenen alvorens betaling. En met de beste wil kom je dan niet aan het bedrag dat Vattenfall in rekening brengt.
Contact gezocht met de 'klantenservice' want zo noemen ze het nog bij Vattenfall. Nergens een emailadres te vinden op hun website zodat je vast kan leggen welke informatie er heen en weer gaat en zodat je een excel sheet kan toevoegen waarop je laat zien met gebruik van meterstanden op je jaarrekening, en met gebruik van de tarievenbladen van Vattenfall dat je niet uitkomt op het bedrag dat ze in rekening brengen.
Uiteindelijk een emailadres gevonden van de klantenservice ([email protected] mocht iemand het nodig hebben) en de simpele vraag gesteld of men mij kon vertellen waar mijn berekening in excel onjuist zou zijn.
En dan begint de verbazing. Antwoorden die totaal niet gaan over de vraag die je stelt, en na een aantal pogingen kom je er achter dat er niemand bij Vattenfall in staat is om een jaarnota van een klant voor te rekenen. "Nee dat kan niet, want we gebruiken gemiddelde tarieven". O, volgens mij hadden we dat niet afgesproken. We hebben vaste bedragen afgesproken toch?
Op de vraag hoe een klant zijn rekening kan controleren komt letterlijk het antwoord: "Dat kan niet".
Nog een poging gewaagd. Uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die wel zich wil inzetten voor een klant. En ondertussen komt de eerste dreigmail binnen 'dat er niet betaald is'.
Uiteindelijk kan de medewerker van Vattenfall het verschil niet verklaren. Er zitten geen fouten in mijn berekening wordt bevestigd. Waar het verschil van 85 euro wel in zit weten we niet.
Een klein verschil weet ik vervolgens zelf nog te achterhalen. Ondanks dat op mijn vaste contract staat dat er een vaste prijs voor Liander gerekend wordt, kom ik er achter dat Vattenfall per 1-1-24 die prijs verhoogd heeft. Ze houden zich dus niet aan hun eigen afspraken. Wat ook blijkt is dat per 1-1-24 de energiebelasting omhoog gegaan is. Kan Vattenfall niets aan doen, maar bij iedere prijsverandering sturen ze hierover bericht, maar als per 1-1-24 de gasprijs ongeveer 12 cent per kuub hoger wordt, hoor je daar niets van als klant.
Verder komen bij de klantenservice doe je niet. De dreigmails blijven binnen komen. Daarom vraag je dan aan diezelfde klantenzervice of je van hen de gegevens mag van de afdeling die verantwoordelijk is voor de dreigmails of de jaarrekening, zodat je met de juiste mensen in contact kan komen. En wederom de meest onzinnige antwoorden "U heeft meer verbruikt dan geschat, vandaar de hogere kosten" is serieus het antwoord op de vraag of je contactgegevens mag. Inmiddels ben ik bij poging 3 om contactgegevens van de verantwoordelijke te krijgen en inmiddels is van Vattenfall ook de 3e dreigmail met incassokosten binnengekomen. Al met al zijn we zo'n 6 weken verder (en het eind is nog niet in zicht) voor een geschil dat je met een echte klantenservice in 2 dagen opgelost hebt.
Wat een kansloos bedrijf! Niet mee te praten en schandalig dat ze zich niet willen verantwoorden voor de kosten die ze (onterecht) in rekening brengen.
Zoals het er naar uit ziet heb je rechtsbijstand nodig om door te dringen tot de juiste mensen bij Vattenfall.
Contact gezocht met de 'klantenservice' want zo noemen ze het nog bij Vattenfall. Nergens een emailadres te vinden op hun website zodat je vast kan leggen welke informatie er heen en weer gaat en zodat je een excel sheet kan toevoegen waarop je laat zien met gebruik van meterstanden op je jaarrekening, en met gebruik van de tarievenbladen van Vattenfall dat je niet uitkomt op het bedrag dat ze in rekening brengen.
Uiteindelijk een emailadres gevonden van de klantenservice ([email protected] mocht iemand het nodig hebben) en de simpele vraag gesteld of men mij kon vertellen waar mijn berekening in excel onjuist zou zijn.
En dan begint de verbazing. Antwoorden die totaal niet gaan over de vraag die je stelt, en na een aantal pogingen kom je er achter dat er niemand bij Vattenfall in staat is om een jaarnota van een klant voor te rekenen. "Nee dat kan niet, want we gebruiken gemiddelde tarieven". O, volgens mij hadden we dat niet afgesproken. We hebben vaste bedragen afgesproken toch?
Op de vraag hoe een klant zijn rekening kan controleren komt letterlijk het antwoord: "Dat kan niet".
Nog een poging gewaagd. Uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die wel zich wil inzetten voor een klant. En ondertussen komt de eerste dreigmail binnen 'dat er niet betaald is'.
Uiteindelijk kan de medewerker van Vattenfall het verschil niet verklaren. Er zitten geen fouten in mijn berekening wordt bevestigd. Waar het verschil van 85 euro wel in zit weten we niet.
Een klein verschil weet ik vervolgens zelf nog te achterhalen. Ondanks dat op mijn vaste contract staat dat er een vaste prijs voor Liander gerekend wordt, kom ik er achter dat Vattenfall per 1-1-24 die prijs verhoogd heeft. Ze houden zich dus niet aan hun eigen afspraken. Wat ook blijkt is dat per 1-1-24 de energiebelasting omhoog gegaan is. Kan Vattenfall niets aan doen, maar bij iedere prijsverandering sturen ze hierover bericht, maar als per 1-1-24 de gasprijs ongeveer 12 cent per kuub hoger wordt, hoor je daar niets van als klant.
Verder komen bij de klantenservice doe je niet. De dreigmails blijven binnen komen. Daarom vraag je dan aan diezelfde klantenzervice of je van hen de gegevens mag van de afdeling die verantwoordelijk is voor de dreigmails of de jaarrekening, zodat je met de juiste mensen in contact kan komen. En wederom de meest onzinnige antwoorden "U heeft meer verbruikt dan geschat, vandaar de hogere kosten" is serieus het antwoord op de vraag of je contactgegevens mag. Inmiddels ben ik bij poging 3 om contactgegevens van de verantwoordelijke te krijgen en inmiddels is van Vattenfall ook de 3e dreigmail met incassokosten binnengekomen. Al met al zijn we zo'n 6 weken verder (en het eind is nog niet in zicht) voor een geschil dat je met een echte klantenservice in 2 dagen opgelost hebt.
Wat een kansloos bedrijf! Niet mee te praten en schandalig dat ze zich niet willen verantwoorden voor de kosten die ze (onterecht) in rekening brengen.
Zoals het er naar uit ziet heb je rechtsbijstand nodig om door te dringen tot de juiste mensen bij Vattenfall.