LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incasso door NS

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
ceepee

Onterechte incasso door NS

Ongelezen bericht door ceepee »

Vanwege een nieuwe dienstbetrekking heb ik verzocht het contract van mijn OV-jaarkaart te beëindigen met ingang van 17 juli 2004, hetgeen door de NS schriftelijk is bevestigd. Conform de algemene voorwaarden heb ik mijn OV-jaarkaart tijdig en aangetekend verzonden in de daarvoor bestemde door de NS verstrekte envelop. Desondanks wordt begin augustus toch, ten onrechte en zonder mijn toestemming, een bedrag van € 307,69 middels een automatische incasso van mijn girorekening afgeschreven.

Ik heb direct telefonisch contact opgenomen met de afdeling Klantenservice en vernam dat mijn kaart net door de NS was gescand, maar dat de automatische incasso nog niet was gestopt. Verder werd mij medegedeeld dat het bedrag op mijn rekening zou worden teruggestort doch dat dit “wel een tijdje kon duren”.

Vele (0900-) telefoontjes en een schriftelijke klacht later, heb ik na ruim een maand nog steeds mijn geld niet terug. De afdeling klantenservice meldt mij telkens dat het bedrag "binnen een week" op mijn rekening zal staan, hetgeen dus gewoon niet gebeurt.

Dat de NS vaak zeer traag werkt heb ik als frequent reiziger vaak genoeg aan den lijve ondervonden; helaas bestaat voor deze onterechte afschrijving en het feit dat de NS al meer dan een maand rente ontvangt over mijn geld geen schadevergoedingsformulier!

Louis2

Re: Onterechte incasso door NS

Ongelezen bericht door Louis2 »

Ceepee, wij hebben zoiets al eens meegemaakt met een voordeel-urenkaart. Daar hadden wij een abo op, maar op een gegeven moment conform de voorwaarden van NS tijdig opgezegd.

Van de NS ontvingen wij een bevestiging van de beëindiging en het verzoek de kaart binnen 1 week na beëindiging abonnement in een gesloten envelop te retourneren naar NS Klantenservice Antwoordnummer 9033 te utrecht. Geen postzegel nodig.
Conform het verzoek hebben wij de voordeel-urenkaart geretourneerd, zelfs nog een dag eerder dan afloop abonnement. Uit veiligheid had ik de kaart door midden geknipt, zodat bij "verlies" misbruik niet mogelijk was.

Een maand later wordt er door NS een automatische incasso voor de voordeel-urenkaart geïnd. Via de Postbank heb ik telefonisch de automatische incasso laten terug storten.
Krijg ik van de Postbank een brief dat bij deze automatische incasso geen mogelijkheid is deze incasso te weigeren. Ik word verzocht dan maar contact op te nemen met de begunstigde (de NS dus).
Bij de Postbank kon ik alsnog een schriftelijk verzoek indienen.

Van de NS kreeg ik schriftelijk bericht dat ik de voordeel-urenkaart niet tijdig heb gertourneerd en om die reden het abonnement niet beëindigd kon worden. En inderdaad na vele dure telefoontjes met de NS Klantenservice werd uiteindelijk de fout erkend en zou hersteld worden. De ene medewerker zei dat de kaart inderdaad retour was ontvangen en de ander zei weer dat brief waarschijnlijk nog in behandeling is en daarom nog op een andere afdeling ligt, en een nadere medewerker wist weer te vertellen dat de betalingsopdracht nog goedgekeurd moest worden, enz. (allemaal smoesjes volgens mij).

Pas na vele telefoontjes en ca. 2 weken later werd bevestigd dat opdracht tot terugstorting is gedaan. Let wel: OPDRACHT GEGEVEN!!
Het heeft toen nog ca. 2 weken geduurd voordat het bredag daadwerkelijk weer op onze rekening stond.

Het is gewoon te gek voor woorden dat de NS een van de maatschappijen is die blijkbaar een afspraak met o.a. de Postbank hebben om verzoeken tot terugstorting van automatische incasso's te weigeren.
Ik vraag me af of dit wel geoorloofd is. Je kunt immers een automatische incasso binnen 30 dagen na afboeking terug laten storten. Bij een onrechtmatige afschrijving van de NS ben je dus overgeleverd aan de goodwill van het bedrijf (lees: medewerkers klantenservice) om je eigen geld terug te krijgen na een aantal dure 0900-telefoontjes.

nel-foppe

Ongelezen bericht door nel-foppe »

Gast Louis 2
Had je het toen met retourneren aan getekendopgestuurd ????Tegen woordig kan je het beter doen,want dan kennen ze niet zeggen wij hebben het niet ontvangen !!!Zo werkt dat nu eenmaal. We hebben er geen problemenmee gehad.Want wij doen dat soort zaken altijd aan getekend. Ook hebben we wel een drie keer geld terug laten storten wegens dat de partij geen recht er op had en dat ging vlotjes en hadden daar ook geen problemen mee gehad.En het geld was weer net zo hard en snel terug geboekt. En na de derde keer en een telefoontje is het niet meer gebeurd.Zo gaat dat soms en gewoon terug halen waar je recht op hebt. !!!!!!!!!! nel

Louis2

Hoi Nel,
Gelukkig is de rust weer een beetje teruggekeerd. Kan toch te maken hebben gehad met veel schooljeugd, de schoolvakanties in het hele land zijn voorbij. En nu maar hopen dat ze heel hard hun best gaan doen en veel huiswerk moeten maken :lol:
Goed van je dat je je ook niet uit het veld heb laten slaan en dat Radar er ook bovenop zit. Voor mij mogen ze daar alert op blijven.
AK is ook weer terug heb ik gezien. Ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Wel de palmbomen uit Karpathos goed blijven verzorgen hè?

Betr. de NS voordeel-urenkaart:
Nee we hebben dat niet aangetekend retour gestuurd. Dat was ook niet nodig want ik had eerst gebeld met de Klantenservice NS en die gaven mij het adres [naam en antwoordnummer] waar het naar toe gestuurd moest worden. Ik heb wél gevraagd of aangetekend niet beter was. Volgens Klantenservice NS mocht het wel, dat maak jij immers uit, maar was niet nodig.
Uiteindelijk is het goed afgelopen en afgehandeld [zie mijn reactie 6 sep 16:56u], maar het heeft veel moeite en gebel gekost van onze kant.

Hetgeen waar ik me het meest over verbaasd is het feit dat je een automatische incasso van de NS NIET terug kan laten storten binnen de 30 dagen en dat daarover blijkbaar afspraken bestaan met de [Post]bank. Ieder andere automatische incasso kun je laten terugboeken, behalve bij een afschrijving van de NS.
Wanneer je een machtiging afgeeft tot automatische incasso [en bij sommige overeenkomsten ben je verplicht tot afgeven machtiging] wordt eltijd bij gezegd dat je een onterechte incasso altijd zonder opgaaf van reden kunt laten terugstorten. Nou mooi niet dus bij de NS.
Je hebt dus geen zeggenschap meer over je eigen geld.
Ik vraag me af of dat wel mag.

gr.
Louis

nel-foppe

Hoi Louis 2
het gaat prima hier en laat het een les zijn voor je om het niet van te voren te vragen,maar het gewoon aangetekend te doen.Dan ben je er zeker van dat het goed gaat lopen en het aan komt.Want dat is belangrijk.En ik ben altijd degene die op de huid gaat zitten.We zijn ook veel weg geweest met de trein omdat we toen geen auto hadden.Maar nu reis ik niet zoveel meer.En naar brabant doen we met de auto.Het is rustig zodat het forum goed kan lopen en laten we het zo houden.Zo heeft iedereen er wat aan.
gr:nel

AK

Ongelezen bericht door AK »

Zo is dat! :wink:

Wij treinen ook graag en hebben ook een voordeelurenkaart, maar gelukkig nog geen problemen mee gehad.

Gr. AK

nel-foppe

Nog steeds aan het reizen per trein AK ?????? :lol: :D :wink:

AK

Ja zeker! Hebben daarom ook met 40% korting naar Schiphol kunnen reizen.
En vanaf volgende maand weer 1 dag per 2 maanden gratis reizen. Wij halen het er wel uit voor die prijs van € 49 en als je automatisch betaald zelfs maar € 44, voor het hele jaar.

:wink: Groetjes AK 8)

nel-foppe

Hoi AK.
Is die 49 euro per persoon per jaar ??????.
gr Nel :shock: :lol:

AK

Hai Nel.

Nou, die kaart heeft mijn man aangevraagd en betaald daar per jaar € 49 voor en nu trouwens € 44 omdat hij automatisch betaald. Hij mag dan nog 4 personen meenemen met 40% korting. Een maal per 2 maanden mag hij ook nog gratis reizen alleen niet op maandag of vrijdag.

Maar wij gebruiken het toch meestal in t, weekend en zoals laatst naar Schiphol. Dan kost een enkeltje ons € 7,90 p.p. Dus dat valt nog mee toch? Idereen kan zo,n kaart aanvrgen bij de NS.

En ja, dat sommige problemen hebben hiermee, zou best kunne. Ik weet wel dat wij m, vorig jaar betaald hadden en per 1 okrober weer in moest gaan en dat ook 3 weken geduurt had, voor we de kaart thuis hadden. Even een mailtje naar de NS gestuurd en binnen 3 dagen was het er wel.

Groetjes AK 8)

Louis2

Wij hadden maar 1 kaart nodig voor ons beiden. Degene die z'n kaart op naam zet moet ook een pasfoto hebben. Als partner reis je dan ook met 40% korting. Zo mag je ook iemand anders meenemen tegen 40% korting. Voorwaarde is wel dat de kaarthouder er bij moet zijn.
Die € 49,- is dus per voordeel-urenkaart waar de kaarthouder 2 medereizigers (als ik 't goed heb 2, in ieder geval 1 pers.) mag meenemen ook met 40% korting.

5 okt. met KLM naar Barcelona , 3 daagse stedentrip. Gunstige vliegtijden, dus zouden met de terin kunnen gaan. Echter we hebben juist de voordeel-urenkaart ingeleverd. Dan maar met Schipholtaxi overwegen of eigen vervoer. Taxi is ietsje duurder, maar worden wel thuis opgehaald en ook weer teruggebracht. We wonen in een plaats waar geen trein komt, dus is steeds een gehannes met openbaar vervoer (sluit niet aan op intercitytreinen) en zijn 2,5 keer langer onderweg met de trein dan met auto. Vandaar dat we de voordeel-urenkaart hebben opgezegd.
gr.
Louis

nel-foppe

Louis en AK bedankt voor de informatie in iedergeval. Heb weer geleerd. Ik woon ook niet zo gunstig voor de trein te nemen naar schiphol op 1 oktober. Dan moet ik eerst de nachtbus nemen naae diemen en daar de trein nemen.En dan moet ik eerst een eind lopen met de koffers naar de bus toe.Dus worden wij weer weg gebracht en terug nemen we meestal een taxi om snel naar huis te gaan de auto nemen om de hond op te halen uit de kennel. . Het is dan spitsroede lopen om het te halen. Nu luitjes ik ga er eens over denken. Bedankt en de groetjes van : NEl-Foppe. :wink: :roll: :!:

AK

Nu Louis, sinds vorig jaar hoeft er geen foto meer op de kaart. Jij boft maar weer hè! Lekker even een weekend Barcelona. Nou, je hebt gelijk hoor!

En als het inderdaad zoveel overlast geeft met de trein, kun je inderdaad beter met de Schipholtaxi gaan. Of met eigen vervoer, maar dat is ook niet zo goedkoop meer om ff je auto daar te parkeren. Vooral als je wat langer wegblijft.

Wij hebben ook vaak de taxi gebruikt, maar als we gunstige tijden vliegen, kunnen wij rechtstreeks zonder over stappen de trein nemen naar Schiphol. En natuurlijk Nel, als je al in Amserdam woont net als jullie, zou ik ook de taxi pakken. Ging vast niet slepen met de koffers.

Maar om weer even on-topic te blijven, wij hebben veel plezier mèt en van de voordeelurenkaart. Maken er best vaak gebruik van.

:wink: AK

patsy^^

Ongelezen bericht door patsy^^ »

Hoi allen

Ik heb volgens de regels , van de NS mijn voordeel uuren kaart opgezegd, en eerder dan de verloop datum , mijn kaart aan ze terug gestuurd,maar jullie raden het al. er is toch 49 euro van mijn rekening afgeschreven ,en het terug boeken via de postbank werkt dus ook niet , en naa een paar duure beletjes naar een 0900 nummer , waar ik zelfs ruim een uur in de wacht heb gehangen (tel uit je winst NS) is me toegezegd dat mijn geld zou woorden terug gestort , maar heelaas het is er nog steeds niet , nu ben ik op zoek naar een @mail aderes van de klanten service van de NS , maar die is niet te vinden , is het bij iemand van jullie bekend ???? want ik ben het bellen naar het 0900 nummer een beetje zat

hoop op een positief bericht, hun @mail aderes

Bij voorbaat dank Patsy

Gesloten