Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Kwani
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Kwani »

Hallo,

Ik heb een aparte vraag. Ik woon in een appartementencomplex. Apart van het appartementengebouw hebben we een gebouw met garages. Op het dak van de garages liggen zonnepanelen van bewoners. Nu hebben bewoners die achter onze garages wonen op een hogere verdieping vanaf hun balkon een trappetje gemaakt, waarschijnlijk voor de kat, dat uitkomt op het dak van onze garages.

De vermoedelijke kat kan eigenlijk nergens anders heen dan het dak van onze garages, daar grenzen verder geen tuinen aan. Dus die kat kan vrolijk op onze zonnepanelen zijn of haar behoefte doen, of op onze dakbedekking.

Voordat ik de bewoners van dat pand aanspreek. wil ik eigenlijk weten of dit zomaar mag? Die bewoners horen niet bij ons complex, het is een straat achter ons complex. Onder hun huis zitten winkels, dus vandaar dat zij op de eerste verdieping wonen.

En kan het kwaad voor de zonnepanelen? Er lopen natuurlijk wel kabels, maar die zijn uiteraard wel beschermd. Uiteraard is een praatje met de bewoners plan 1, maar ik zou wat meer informatie willen zodat ik goed beslagen ten ijs kom.

Ik hoor graag jullie mening.

16again
Berichten: 16389
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door 16again »

Katten willen doorgaans de boel begraven, dus die zoeken verder.
Resteert de vraag waarom HUISdieren los rond lopen.

witte angora
Berichten: 31919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kwani schreef:
27 aug 2024 11:13
Dus die kat kan vrolijk op onze zonnepanelen zijn of haar behoefte doen, of op onze dakbedekking.
Jij bent duidelijk geen katten gewend. Ik zou me daar geen zorgen om maken. Een kat wil zijn behoefte begraven, dat zal met zonnepanelen niet echt lukken. Ik zou het even in de gaten houden, als de kat vrij naar buiten en binnen kan zal het dier zijn behoefte ongetwijfeld binnen op de bak doen. Net als de mijne dat braaf doen. Op de bakken dan, ik heb er twee.
Ik hoor graag jullie mening.
Graag gedaan.

Nijogeth
Berichten: 10492
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

In mijn ogen zouden ze het balkon zo in moeten richten dat de kat er niet weg kan, want het is een huisdier.

Echter lijkt me het niet mogen om het dusdanig in te richten dat de kat juist gemotiveerd wordt om op eigendom van buren te komen. Dus ik denk dat TS wel degelijk dat af kan dwingen.

Kwani
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2008 14:57

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Kwani »

Eerlijk gezegd heb ik twee katten gehad, maar die gingen altijd binnen op de bak :-), ik houd dus wel van katten. Maar mijn katten zijn al een tijdje geleden overleden en ik heb er niet bij stilgestaan dat katten inderdaad hun behoefte begraven. Maar dat stelt me wel weer gerust. Om nog eerlijker te zijn, een van onze bewoners heeft hierover een opmerking gemaakt en ik zit in het bestuur van onze VVE. Ik moet hier wat mee, of naar onze bewoner toe of naar de katteneigenaar, jullie meningen zijn dus welkom.

Nevyn
Berichten: 1360
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Katten kunnen overal komen, die van ons kroop tussen prikkeldraad door.
Maar is het uw taak om mensen hierop aan te spreken?
Ik zou het bespreken binnen de VVE en kijken of dit eventueel in overleg met de VVe van de katten eigenaren kan worden besproken.
Laatst gewijzigd door Nevyn op 27 aug 2024 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 31919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
27 aug 2024 11:26
In mijn ogen zouden ze het balkon zo in moeten richten dat de kat er niet weg kan, want het is een huisdier.

Echter lijkt me het niet mogen om het dusdanig in te richten dat de kat juist gemotiveerd wordt om op eigendom van buren te komen. Dus ik denk dat TS wel degelijk dat af kan dwingen.
Of huisdieren wel of niet naar buiten mogen omdat het huisdieren zijn, die discussie is al eerder gevoerd, en daar kom je nooit uit. Toen ook niet.

Het enige wat van belang is, is de vraag van TS. Mogen de buren dit doen, of mag dit niet. In dit specifieke geval dus. Wat zegt de wet, met welke wetteksten kan TS de buren om de oren slaan.

Moneyman
Berichten: 31055
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De katten uit de buurt zitten ook heel vaak op mijn dak met zonnepanelen van de vrijstaande garage. Klimmen ze gewoon zelf op, geen trapje nodig ;-)

Ik zou me niet te druk maken. Als er geen probleem is, waarom zou je dan überhaupt willen weten of het mag?

jonis
Berichten: 2818
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
27 aug 2024 11:20
Katten willen doorgaans de boel begraven, dus die zoeken verder.
Resteert de vraag waarom HUISdieren los rond lopen.
Een kat begraaft niet alleen maar bakent ook territorium af.
Gelukkig gebruikt die de nummerplaat van de Passat van de buurman daarvoor.
Verder stopt een kat met graven als er niets te graven is en deponeert ook gewoon zichtbaar, dan zou er nu wel wat te vinden moeten zijn als het ook als uitlaatplek wordt gebruikt.
Een trapje oid dat uitkomt om het eigen dak zou ik niet toestaan.

Nijogeth
Berichten: 10492
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
27 aug 2024 11:37
De katten uit de buurt zitten ook heel vaak op mijn dak met zonnepanelen van de vrijstaande garage. Klimmen ze gewoon zelf op, geen trapje nodig ;-)

Ik zou me niet te druk maken. Als er geen probleem is, waarom zou je dan überhaupt willen weten of het mag?
Omdat men dat vanuit de VvE wil weten.

BL2
Berichten: 4994
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door BL2 »

Echt, is dit een serieus onderwerp binnen jullie VVE. Wat kan die kat - poes daar nu kwaad doen. Lekker laten wandelen, gun dat beestje zijn - haar uitje.
Kattenluikje zit toch niet in jullie eigendom ?
Binnen een VVE zijn er toch belangrijkere zaken om over te praten, schilderwerk, algemeen onderhoud, meerjarenplan, asbest, afvoerleidingen, isolatie, glasvezelkabeltjes, dakbedekking, balkons.
Zo blij dat ik niet binnen een VVE moet wonen, lijkt me zo vermoeiend....

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan heb je tenminste geen last van muizen of marters op het dak.

witte angora
Berichten: 31919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
27 aug 2024 15:55
Dan heb je tenminste geen last van muizen of marters op het dak.
Dat had je gedacht. De muizen van de buurvrouw zitten vrolijk te wachten tot mijn katten weer binnen zitten. Kat achter het raam, muis een meter verder schaterlachend in de bloembak. Aan de voorkant de mussen exact zo, die beesten hebben een paar deuren verderop een nest weten te maken. Die zitten massaal op de reling, ook als de katten buiten zijn - ze lachen ze vierkant uit, serieus.

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik dacht Tom en Jerry was alleen maar een film.📽️🎥

LectoriSalutem
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Het is een illusie/fabel dat katten hun uitwerpselen altijd begraven.
Ze zijn ook prima in staat om midden op je tegels, op je gazon of op de betonnen rand van je bloembak te schijten, je onderwijl glashard aankijkend.
Als een kat gewend raakt aan het zijn behoefte op een dak doen, omdat zijn enige buitenplek is, moet je elke week met een bezem het dak op om letterlijk de sh!t op te ruimen om te voorkomen dat het een stinkboel gaat worden.
Derhalve zou ik geen voorstander zijn van een dergelijke constructie...

witte angora
Berichten: 31919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met sommige buren dan met de beesten hier in de flat. Vanmorgen mijn stuk van de galerij schoon gemaakt, de buurvrouw had laatst weer eens met een lekkende vuilniszak lopen sjouwen. Zag er dus niet uit. Afijn... De boel was bij thuiskomst nog spik en span, loop net naar buiten, en jawel, over het hele stuk voetsporen. Komt vanuit haar woning. Ik wil dus niet weten hoe haar vloer er uit ziet, sorry.

Dat wil je toch ook niet over je zonnepanelen laten lopen. :evil:

Nijogeth
Berichten: 10492
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee, dus ik zou er ook tegen ageren als men een trapje voor zichzelf zou maken naar mijn platdak, net als wanneer ze dat voor de kat doen.

witte angora
Berichten: 31919
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar de vraag is dus: wat is de juridische status van dat trappetje voor de kat? Of wordt het hooguit een 'wij vinden het niet zo prettig' - gesprek?

LectoriSalutem
Berichten: 220
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Als jouw platte dak juridisch dezelfde status heeft als jouw tuin valt er weinig tegen te doen.
Er is nog nooit een agent bij mij thuis geweest om de kat van de buren al poepende te arresteren.

Nijogeth
Berichten: 10492
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag een kattenluik uitkomen op een garagedak?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

LectoriSalutem schreef:
27 aug 2024 19:07
Als jouw platte dak juridisch dezelfde status heeft als jouw tuin valt er weinig tegen te doen.
Er is nog nooit een agent bij mij thuis geweest om de kat van de buren al poepende te arresteren.
Maar ook de buurman mag geen trap naar jouw tuin plaatsen, waarom wel naar dit platte dak?

Plaats reactie