Alluminium werkblad keuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Janne.B.
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Beste forummers, mij lijkt het een goed idee om een werkblad te maken van alluminium in de keuken. Ook de deurtjes worden dan vervangen door schuifpanelen van alluminium. Het doet misschien wel erg steriel aan, of te horeca achtig, maar het lijkt ons een leuk idee.

Wat we ons afvragen, is het alluminium van 1.5 mm niet te dun waar snel deuken en butsen in komen. De ondergrond en frame is uiteraard van hout, maar ik vraag het me gewoon af.

Misschien mensen op het forum of daarbuiten.. wie heeft hier ervaringen mee met alluminium werkbladen.

Vr.groeten, Janneke

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57
Beste antwoord
Gekozen door Janne.B.

Re: Alluminium werkblad keuken

door Erthanax » 02 sep 2024 11:56

Dan wordt het gemakkelijk, een rvs-horecakeuken. Keus genoeg. Let wel op de prijzen, die zijn meestal ex btw.
Methusalah
Berichten: 1285
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Methusalah »

Iets zegt mij dat je dat niet van aluminum wil hebben. Normaal is dat altijd roestvrij staal en dat zal een reden hebben.

Voor zo ver ik kan vinden is dat omdat aluminium niet heel goed tegen vocht kan want dat veroorzaakt spanningsoxidatie.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als werkblad heb ik ernstige bedenkingen. Er moet in ieder geval een solide blad onder als drager. Aluminium is vrij zacht en dus gevoelig voor krasjes en putjes. Bovendien is het niet goed bestand tegen zouten en zuren. Ik verwacht dat het vlekkerig zal worden, en mogelijk zelfs ruw. Goedkope aluminium pannen blijven immers ook niet mooi.

Schuifdeurtjes lijkt me eerlijk gezegd niet praktisch. Dat geeft alleen maar meer randen waar zich vuil en vettigheid kan ophopen. Aluminium is bovendien vrij slap. Echte deuken zullen er niet zo gauw in komen, maar erg strak zullen ze niet blijven.

Overigens zou ik onder een werkblad waar mogelijk altijd laden nemen; die zijn veel gemakkelijker en efficiënter dan kastjes.

rwolters
Berichten: 1813
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door rwolters »

Een aluminiumwrrkblad zou ik niet doen. Daarvoor kan je beter RVS nemen (als je metaal wilt).

Janne.B.
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Janne.B. »

RVS, ja dat vind ik ook wel wat, en gaan daar eens over nadenken.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Erthanax »

In rvs is er keus genoeg, in ieder geval voor professionele keukens. Houd er wel rekening mee dat het niet meevalt om dat “streeploos schoon” te houden. Je zit altijd aan te kijken tegen deurtjes of ladefronten met strepen.

DeZevendeHenk
Berichten: 877
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Je gaat geen officieel werkblad van aluminium vinden en dat is met een uitstekende reden, aluminium is daar ongeschikt voor.

Thijs124
Berichten: 1287
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Mijn caravan heeft een aluminium bobbeltjes huid op dunne spaanplaat. Daarbij is het gelakt, anders zou het er niet uit zien. Profielen en plooien zijn nodig voor de stevigheid.
Het is enorm gevoelig voor deuken, denk aan de enorme aantallen caravans met hagelschade. Noord Italië is er berucht om.
Zijkanten van de caravan waar je vrijwel nooit aan komt daar is het goed voor.
Nooit in de keuken gebruiken.

Janne.B.
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Nou waarom ik dacht dat het misschien iets zou zijn, mijn man heeft eens een douchecabine gemaakt in een stacaravan van alluminium. Rachelwerk en die platen er tegen aan. Dus alleen de 2 wanden van 100 cm x 200 cm. Daar hebben we echt jaren plezier van gehad, makkelijk schoon te houden met een multi reiniger en water en zachte doek, afspoelen en klaar.

Dus ik dacht, niet slecht .

Morgan le Fay
Berichten: 573
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Alu is een zacht metaal. Krassen en/of deuken zitten er zo in.
Zou om deze reden voor RVS kiezen

Papegaaiduiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Morgan le Fay schreef:
01 sep 2024 21:23
Alu is een zacht metaal. Krassen en/of deuken zitten er zo in.
Zou om deze reden voor RVS kiezen
Als chemicus heb ik ook zo mijn bedenkingen om aluminium te gebruiken. Dit metaal is ook een lichtgewicht, bepaalde spanningen/krachten die erop kunnen werken (simpele handelingen zoals pannen op het werkblad plaatsen of houten werken die het blad ondersteunen) zorgen ervoor dat zo'n blad zal vervormen.
Dit zal zeker het geval zijn als het blad warm is door bijv. een warme pan op het blad te plaatsen.

Papegaaiduiker

witte angora
Berichten: 31957
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door witte angora »

Janne.B. schreef:
01 sep 2024 20:42
Nou waarom ik dacht dat het misschien iets zou zijn, mijn man heeft eens een douchecabine gemaakt in een stacaravan van alluminium.
Wat vind je man van je idee?

Marktkenner
Berichten: 232
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Als een aluminium werkblad een goed idee zou zijn, had u dat al wel ooit ergens zien liggen bij iemand, maar dat is niet het geval en dat is niet voor niets! Aluminium is geenszins geschikt als aanrechtblad. het krast, het deukt en kan slecht tegen zuren zoals azijn of citroensap. Het zal heel snel (donkere) vlekken en krassen geven. Aluminium schuifdeurtjes zou ik ook niet doen, is niet praktisch in gebruik en moeilijk schoon te houden.
Als douchewand zoals u zelf beschrijft zou het inderdaad beter zijn, al zijn daar ook prima alternatieven voor, maar dat gebruik heeft zich bij u al bewezen lees ik.
Als u een industriële llok wilt, ga dan voor RVS. Dat geeft wel krassen, maar is veel beter in gebruik en onderhoud.
Succes!

Papegaaiduiker
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

De meeste legeringen zijn ook beter inderdaad (afhankelijk van de toepassing), gezien de (positieve) eigenschappen van verschillende metalen tot één metaalsoort bijeenkomen.

Papegaaiduiker

Janne.B.
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Janne.B. »

witte angora schreef:
01 sep 2024 22:09
Janne.B. schreef:
01 sep 2024 20:42
Nou waarom ik dacht dat het misschien iets zou zijn, mijn man heeft eens een douchecabine gemaakt in een stacaravan van alluminium.
Wat vind je man van je idee?
Hij kwam met het idee, omdat de dochecabine erg mooi blijft, maar is natuurlijk niet te vergelijken en daarom vroegen we het ons af.
De raad die gegeven wordt neem ik aan, als de keuken aan de beurt is dan weet ik zeker dat het blad geen allu. wordt.

Alex van Kampen
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Dat het aluminium lang mooi blijft komt waarschijnlijk door het anodiseren van het aluminium.

Moneyman
Berichten: 31093
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Moneyman »

En een verticale plaat waar alleen water langs loopt, is natuurlijk onvergelijkbaar met een horizontale plaat waar je dagelijks allerhande potentieel schadelijke handelingen op verricht.

Janne.B.
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Dat is absoluut waar, ik dacht in het beginsel ook dat het water en kalkgehalte plus zeepresten het all. zou aantasten en dof maken, maar het blijft gewoon mooi. Zachte doek met wat Dreft en afspoelen maar.

Nou zet ik de pannen nooit direkt op het aanrechtblad, en er is een dubbele afwas/spoelbak met een afdruipplek, dit is RVS uitgevoerd. Het bestaande blad is nu van hout, en eigenlijk geen butsen , krassen , schroeiplekken of deukjes te zien. Maar ik wil graag wat anders, industriële look als een keuken uit de Horeca.

Erthanax
Berichten: 10047
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan wordt het gemakkelijk, een rvs-horecakeuken. Keus genoeg. Let wel op de prijzen, die zijn meestal ex btw.

Janne.B.
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 feb 2024 16:13

Re: Alluminium werkblad keuken

Ongelezen bericht door Janne.B. »

Ja eigenlijk veel beter, en heel veel keus.
https://www.ggmgastro.com/nl-nl-eur/roe ... RgQAvD_BwE

Plaats reactie