Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Dag forumleden,

Vorige post was voor mijn zusje van toepassing, daar heb ik wel goede tips uitgehaald en doorgespeeld naar haar toe, dat was een positieve ervaring.

Echter is deze post voor mij van toepassing, gezien ik met mijn handen in het haar zit en ik ook geen idee meer heb wat te doen. Het veroorzaakt ook een hoop stress wat ik op dit moment echt niet bij kan hebben.

De situatie is als volgt:
Op dit moment woon ik al meer dan twee jaar begeleid, hierna is de indicatie voor de zorg tweemaal verlengd met 3 maanden (het was de bedoeling om maximaal 2 jaar in de woning te blijven volgens de regels van de organisatie die betrokken is, echter lukt het al een hele lange tijd geen alternatieve woning te vinden). Om de verlenging te krijgen was de voorwaarde dat ik inspanning zou leveren om een andere woning te vinden en dat is ook gebeurd, helaas zonder resultaat.

Nu heb ik van de begeleiding begrepen dat de betrokken organisatie de indicatie echter niet meer willen verlengen, omdat er een wachtlijst is op het verblijf waar ik nu zit. Op zich snap ik dat wel, en dit wist ik ook vantevoren. Dit heb ik ook continu besproken met de begeleiding, dus ik ben ervan op de hoogte geweest.

Het probleem is dat ik op dit moment nog steeds geen alternatief verblijf heb en ik ook geen idee meer heb waar nog te zoeken. Ik heb heel veel moeite gedaan om iets anders te vinden, maar de woningmarkt is zo verpest, dat ik er met geen mogelijkheid tussen kan komen.

Welke stappen heb ik ondernomen?
- Ik heb mij ingeschreven voor een andere woonvorm voor mensen met ASS, ik sta al meer dan 3,5 jaar op een wachtlijst en het lijkt erop dat het nog maanden/een jaar gaat duren;
- Ik heb mij aangemeld via woningenverhuursites/Kamernet, echter heeft dat ook 0 resultaat opgeleverd;
- Ik sta al meer dan 7 jaar ingeschreven op Woningnet regio Utrecht, dit is overgenomen door Beter Wonen zodat ik voorrang zou krijgen op een woning met een maatschappelijke indicatie (i.s.m. de gemeente Utrecht);
- Ik sta ingeschreven in andere regio's als Haarlem, 't Gooi en Amsterdam (late inschrijving);
- Ik heb rondgezocht op Feestboek in groepen, echter zag ik heel veel oplichters tussen door het gebruik van gezond verstand en helaas ook niets gevonden in deze richting;
- Alternatieve instellingen besproken met begeleiding, echter zijn mijn problemen niet dermate ernstig/te complex dat ik voor deze alternatieven niet in aanmerking kom.

Ik weet het zelf ook niet meer waar ik me nog tot kan wenden, gezien het heel lang kan gaan duren en de tijd ook dringt. Belangrijk om te weten is dat ik vorig jaar (een half jaar voordat mijn max. periode van 2 jaar afliep) ben begonnen met zoeken, dus ik heb al die tijd niet stil gezeten.

Zijn er forumleden die mij kunnen voorzien van adviezen in welke hoek ik nog kan kijken?

Radeloze Papegaaiduiker. :|

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

- Ik sta ingeschreven in andere regio's als Haarlem, 't Gooi en Amsterdam
Dat zijn precies de regio's waar je de komende jaren nauwelijks/geen kans van slagen hebt. Als je niet aan werk gebonden bent, kun je je beter ver buiten de randstad laten inschrijven. Noord/Zuid/Oost Nederland en dan kleinere gemeenten / dorpen. Daar zijn de wachtlijsten veel korter.

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

ZeerPrivé schreef:
02 okt 2024 14:18
- Ik sta ingeschreven in andere regio's als Haarlem, 't Gooi en Amsterdam
Dat zijn precies de regio's waar je de komende jaren nauwelijks/geen kans van slagen hebt. Als je niet aan werk gebonden bent, kun je je beter ver buiten de randstad laten inschrijven. Noord/Zuid/Oost Nederland en dan kleinere gemeenten / dorpen. Daar zijn de wachtlijsten veel korter.
Ik ben in dit geval wel aan werk gebonden, maarja. Zelfs daarvoor zou ik niet in aanmerking komen. Het is heel triest allemaal.

Ron5300
Berichten: 444
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Neem in ieder geval contact met uw gemeente op en leg uw situatie uit.
Het is echter wel vreemd dat u in een soort van begeleid wonen traject bent toegelaten en nu u zover bent dat u ook zelfstandig kunt wonen door de begeleiding op straat gezet wordt omdat er een wachtlijst is.

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Is dit misschien wat voor je? Anti-kraak en tijdelijke huurwoningen. Check wel de voorwaarden. https://www.gapph.nl/woonruimte?LocAMS

Nog zo'n site https://dekabath.nl/antikraak-utrecht/

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

ZeerPrivé schreef:
02 okt 2024 14:46
Is dit misschien wat voor je? Anti-kraak en tijdelijke huurwoningen. Check wel de voorwaarden. https://www.gapph.nl/woonruimte?LocAMS

Nog zo'n site https://dekabath.nl/antikraak-utrecht/
Dankjewel ZeerPrivé, ik heb de opties bekeken, maar qua bereikbaarheid en voorwaarden (zoals student zijn) is dat helaas niet te doen.

Netwerken lukte ook niet, helaas. Ik heb naar mijn weten veel stappen ondernomen, maar dat dit op niets uitdraait, werkt erg frustrerend.

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Ron5300 schreef:
02 okt 2024 14:37
Neem in ieder geval contact met uw gemeente op en leg uw situatie uit.
Het is echter wel vreemd dat u in een soort van begeleid wonen traject bent toegelaten en nu u zover bent dat u ook zelfstandig kunt wonen door de begeleiding op straat gezet wordt omdat er een wachtlijst is.
Het zou gepaard moeten gaan met ambulante begeleiding, want het traject is nog lang niet voorbij.
De gemeente heeft al geholpen door tweemaal indicaties uit te geven, maar dit blijft ze niet oneindig doen.
Hetzelfde verhaal met de organisatie.

In principe mag de organisatie mij niet zomaar uit huis zetten, maar ze willen wel dat de woning beschikbaar komt.
Ik heb tegen de begeleiding gezegd dat zij dan zelf mogelijke opties mogen aandragen, gezien zij ook een bepaalde zorgplicht hebben. Ik vind wel dat ik mijn plichten ben nagekomen omtrent die voorwaarden, maar zelf komen ze ook niet met oplossingen gedurende de tijd dat de indicatie lopende was. Dat dit niet lukte, is keer op keer aangegeven en ze hebben het ook op z'n beloop gelaten.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door witte angora »

De Randstad is inderdaad een probleem, om wat te vinden. Regio Utrecht zeker, je bent niet de enige die met de handen in het haar zit. Toch zijn er ook hier wel wat mogelijkheden. Soms wordt een woning door 10-15 mensen niet geaccepteerd omdat er teveel werk aan zit. Maar werk, dat kun je stap voor stap aanpakken. Mijn woning had/heeft ook veel werk, maar geleidelijk aan wordt het nog wel wat. Ik was kandidaat nr. 16. Een andere woning waar ik eerder op reageerde, daar heeft kandidaat nr. 13 hem geaccepteerd. Deed die dat niet, dan was deze voor mij. Toen stond ik ook op de 18e plek of zo.

Wat ook wel eens is gebeurd: nieuwbouwproject in Woerden. Op het project ingeschreven, te laag op de ranglijst. Na een paar weken een mail dat iemand een woning gecancelled had. Iedereen mocht reageren, maar de eerste reageerder kreeg in principe de woning. Er werden er vijf uitgenodigd. In Woerden kun je volgens mij ook best goed wonen, en zo heel ver is het niet van Utrecht af. Met de sprinter ben je zo op het CS.

Oftewel: in de regio Utrecht zijn zeker mogelijkheden, maar het is ook een beetje geluk hebben, en de kansen grijpen die voor je liggen.

Het advies om naar een heel andere regio te kijken is een goede. Met name het noorden van het land kan redelijk snel gaan. Zeeuws-Vlaanderen heeft volgens mij ook geen lange wachtlijsten, maar dan ben je wel van alles en iedereen verstoken. Zuid-Limburg gaat tegenwoordig wat minder snel volgens mij.

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

witte angora schreef:
02 okt 2024 17:51
De Randstad is inderdaad een probleem, om wat te vinden. Regio Utrecht zeker, je bent niet de enige die met de handen in het haar zit. Toch zijn er ook hier wel wat mogelijkheden. Soms wordt een woning door 10-15 mensen niet geaccepteerd omdat er teveel werk aan zit. Maar werk, dat kun je stap voor stap aanpakken. Mijn woning had/heeft ook veel werk, maar geleidelijk aan wordt het nog wel wat. Ik was kandidaat nr. 16. Een andere woning waar ik eerder op reageerde, daar heeft kandidaat nr. 13 hem geaccepteerd. Deed die dat niet, dan was deze voor mij. Toen stond ik ook op de 18e plek of zo.

Wat ook wel eens is gebeurd: nieuwbouwproject in Woerden. Op het project ingeschreven, te laag op de ranglijst. Na een paar weken een mail dat iemand een woning gecancelled had. Iedereen mocht reageren, maar de eerste reageerder kreeg in principe de woning. Er werden er vijf uitgenodigd. In Woerden kun je volgens mij ook best goed wonen, en zo heel ver is het niet van Utrecht af. Met de sprinter ben je zo op het CS.

Oftewel: in de regio Utrecht zijn zeker mogelijkheden, maar het is ook een beetje geluk hebben, en de kansen grijpen die voor je liggen.

Het advies om naar een heel andere regio te kijken is een goede. Met name het noorden van het land kan redelijk snel gaan. Zeeuws-Vlaanderen heeft volgens mij ook geen lange wachtlijsten, maar dan ben je wel van alles en iedereen verstoken. Zuid-Limburg gaat tegenwoordig wat minder snel volgens mij.
Dag WA,

Bedankt voor je bericht. Er zijn inderdaad mogelijkheden, ik heb bij BW (Beter Wonen) al een aantal gemeenten opgegeven voor de regio Utrecht, dus in dat opzicht ben ik niet te moeilijk/te specifiek geweest. Je zou BW kunnen zien als een soort "urgentieverklaring", ik had wel verwacht dat ik binnen 1-1,5 jaar een woning aangeboden zou krijgen. De verwachting bleek een illusie: ik heb te horen gekregen dat het zelfs 2 jaar of meer kan gaan duren voor ze iets laten horen. Het is wel schrijnend om te horen dat zelfs lange wachtlijsten zijn ontstaan voor urgenten, dat helpt ook niet echt mee.

Voor mij is het wel van belang dat ik in de Randstad blijf wonen: dit i.v.m. werk, ik ben opgegroeid in deze regio en het is erg moeilijk je te settelen op een plek waar je nooit bent geweest en al helemaal als de normen en waarden in die gebieden anders zijn dan je gewend bent (ik heb het geprobeerd in waar ik nu verblijf, maar dit is niet waar ik nogmaals zou willen wonen). Je opmerking over Zeeuws-Vlaanderen maakt mij wel aan het lachen, daar zou ik niet eens dood gevonden willen worden! :mrgreen: :mrgreen:

Het is wel een beangstigend gevoel dat je weet dat je eruit moet, maar geen zekerheid hebt over een vervolgplek. Dit gaat mij niet in de koude kleren zitten.

Papegaaiduiker.

Dagkoers
Berichten: 854
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Kennissen van mij hebben goede ervaringen met Adhoc. Misschien Marktplaats en Directwonen?

Moneyman
Berichten: 31244
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ben je al eens binnen gelopen bij het gemeentehuis? Soms zijn er opties die je zelf niet zou verzinnen en wordt je doorverwezen naar iemand die je wel kan helpen.

Veel sterkte in ieder geval!

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Moneyman schreef:
02 okt 2024 18:57
Ben je al eens binnen gelopen bij het gemeentehuis? Soms zijn er opties die je zelf niet zou verzinnen en wordt je doorverwezen naar iemand die je wel kan helpen.

Veel sterkte in ieder geval!
Dankjewel MM,

Bedankt voor je advies,
echter werd ik verwezen naar het Sociaal Team/Buurtteam van de gemeente. Ik zal dit team nog maar eens benaderen, zeker gezien de tijd dringt. Ik heb met een buurtteam uit een andere gemeente ook een oplossing gehad, waardoor ik terechtkwam in het huidige verblijf. Laten we hopen dat zij een oplossing kunnen bieden.

Papegaaiduiker

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Dagkoers schreef:
02 okt 2024 18:50
Kennissen van mij hebben goede ervaringen met Adhoc. Misschien Marktplaats en Directwonen?
Dag Dagkoers,

Bedankt voor je antwoord, de opties die je hebt opgenoemd, zijn al geprobeerd. Die vallen onder woningverhuursites/Feestboek.

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Kan je qua inkomen ook terecht in de middenhuur / vrijesector woningen? Of alleen sociale woningbouw?

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

ZeerPrivé schreef:
02 okt 2024 20:05
Kan je qua inkomen ook terecht in de middenhuur / vrijesector woningen? Of alleen sociale woningbouw?
Dag ZeerPrive,

Ik zou alleen in aanmerking kunnen komen voor sociale huurwoningen, middenhuur/vrije sector is mijn inkomen helaas niet toereikend voor. Dit heb ik gecheckt.

Papegaaiduiker

ZeerPrivé
Berichten: 6127
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat is jammer. En voor tijdelijk in afwachting van een eigen woning een caravan/huisje op een vakantiepark?

En huisoppasser? Zijn genoeg ouderen die nu richting de zon vertrekken en iemand zoeken om op hun huis te passen en/of de kat, de muis of pietje. Zal daarvoor vast wel wat te vinden zijn op social media.

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

ZeerPrivé schreef:
02 okt 2024 20:16
Dat is jammer. En voor tijdelijk in afwachting van een eigen woning een caravan/huisje op een vakantiepark?

En huisoppasser? Zijn genoeg ouderen die nu richting de zon vertrekken en iemand zoeken om op hun huis te passen en/of de kat, de muis of pietje. Zal daarvoor vast wel wat te vinden zijn op social media.
Ook naar gekeken, helaas zijn dat soort verblijven op langere termijn wel erg duur. Zeker als niet bekend is wanneer ik naar een vaste plek kan verhuizen.

Als huisoppasser is het een grote verantwoordelijkheid die je neemt, ik heb echter geen tijd om op huisdieren te passen (en al helemaal niet op kinderen) en ik wil natuurlijk niet op mijn geweten hebben dat er een dier (of kind) is komen te overlijden doordat ik vergeten ben om ze te voeren/voeden. Dat kan ik gewoon niet aan.

Toch bedankt voor het meedenken!

Morgan le Fay
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Waar ik het meest tegen aan loop is het feit dat indicaties tijdelijk zijn. Het probleem is niet tijdelijk maar levenslang.(excuus)
Wat is de reden dat de indicatie tijdelijk is. GGZ B of C?
Gemeenteelijke uitvoering WMO of het CIZ regelt de indicatie?

Papegaaiduiker
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 jun 2024 17:59

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Papegaaiduiker »

Morgan le Fay schreef:
03 okt 2024 18:10
Waar ik het meest tegen aan loop is het feit dat indicaties tijdelijk zijn. Het probleem is niet tijdelijk maar levenslang.(excuus)
Wat is de reden dat de indicatie tijdelijk is. GGZ B of C?
Gemeenteelijke uitvoering WMO of het CIZ regelt de indicatie?
Dag Morgan le Fay,

Ik moest even opzoeken wat er met die termen bedoeld worden, maar hieruit kan ik zeggen dat dit GGZ C is, die gefinancierd uit WMO.

Indicaties zijn inderdaad tijdelijk op papier, maar in de praktijk is het levenslang. Eenmaal als je hulp nodig hebt in het maatschappelijke/sociale aspect van het leven, kom je er niet zo snel uit. Ik wil niet zeggen dat je voor altijd afhankelijk bent van begeleiding, maar het duurt wel een poos voordat je op je eigen benen kan staan zonder deze nodig te hebben.

Ik vind het gewoon jammer dat de organisatie mij aan mijn lot overlaat op die manier, terwijl ik alle mogelijke routes heb bewandeld.

De stress heeft mij vandaag zo erg om de keel gehangen, waardoor ik op werk emotioneel ben geworden van de onmacht en onzekerheid.

Papegaaiduiker

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Indicatie loopt af en geen alternatief verblijf

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik weet niet hoe goed je bent met de werkgever. Een goede werkgever zal altijd begrijpen dat er emoties in het spel zijn, maar een goede werkgever waar je het goed mee kan vinden, die wil misschien helpen met een oplossing zoeken. Het is voor een werkgever namelijk ook fijn als een werknemer de privésfeer op orde heeft en niet met de ziel onder de arm loopt. Daarnaast is het voor een werkgever al helemaal niet fijn als een werknemer op straat terecht komt. Als je een goede band hebt met de werkgever, zou ik er gewoon eens mee om tafel gaan, het probleem uitleggen en misschien heeft die nog connecties of ideeën.

Plaats reactie