Pagina 1 van 1

Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 14 okt 2024 21:02
door hfjheidstra
Mijn moeder van 81, waar ik notarieel gemachtigde ben is gebeld door iemand van (zeggen ze:) duurzaamgarant.nl, ? Hij gaf aan dat mijn huidige leverancier geen energie meer voor ons kan leveren omdat er te weinig is ingekocht en dat we op een andere leverancier moesten overgaan, nl mega.nl. Dat was een energieleverancier die het via de overheid overnam als er geen energie meer geleverd kan worden. Lang verhaal kort, uiteindelijk had die arme moeder al op haar mobieltje een digitaal handtekening gezet. Gelukkig sta ik op al haar mails als forward ingesteld en zie die mail wel binnenkomen. Na 2 dagen ontving ze al van de huidige energieleverancier een voorlopige opzegboete per mail.

Hierop kreeg ik ik het door en had gelijk al bedenkingen want ik had nog niet eens een contract gezien. En belde waar ze met melding kwam en die link. En ook was haar telefonisch helemaal niets gezegd dat ze niet wachten tot haar einde contractperiode afloopt maar nu gelijk inbreken. Alles loopt tot nu via sms.

Ik heb gelijk de voorbeeldbrief van consuwijzer.nl gedownload en toegestuurd. Maar met die nieuwe wet zou dit toch niet meer mogen?

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 10:27
door Consumenneke
Duurzaam Garant heeft geen KvK-nummer op zijn website, maar die is gemaakt door een Rotterdamse sitebouwer die je vaak tegenkomt bij callcenters die ongevraagd energie- en telecomcontracten aanbieden. Dat is tegen de telecommunicatiewet, sinds een paar jaar.

Je kan daar ook de opdrachtgever Mega (Daytona BV) op aanspreken, op grond van de telemarketingcode bij de Stichting Reclame Code. Deze Mega is de Nederlandse nederzetting van het Belgische bedrijf Mega.

Dat bedrijf is van Pieter Schoen, bekend van Dragon's Den. Leuk item voor Radar!

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 10:42
door NeoDutchio
hfjheidstra schreef:
14 okt 2024 21:02
Maar met die nieuwe wet zou dit toch niet meer mogen?
Helaas, zo lang iets lucratief is en de kans op problemen zeer klein zal er met hele leugens en halve waarheden geprobeerd worden klanten te werven.
Vaak draait het om bewijslast en omdat menig verkoper niet eerlijk is over wie ze zijn is het lastig er grip op te krijgen.
U kunt ook een klacht indienen bij de ACM.

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 10:49
door Consumenneke
Een call-center dat genoemd wordt in klachten over de ongevraagde telemarketing voor Mega is Soul Marketing (KvK 78768535) uit Amsterdam, tevens actief onder namen als De Consumentenhulp, Nederlandse Energietarieven, Nederlands Nutsbeheer Collectief, terwijl ook namen als Klantenservice Desk en Klantenservice Lijn worden genoemd.

Het is typisch voor cold call scammers dat ze zulke neutrale handelsnamen uitkiezen en een wolk van verwarring creëren, ook door onderling uit te besteden.

Een andere ontraceerbare cold caller voor Mega is Altijddejuistekeuze.nl.

Opvallend is dat deze callcenters toegang lijken te hebben tot adres- en zelfs betaalgegevens van energiegebruikers. Wordt dat door energiebedrijven onderling gedeeld?

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 13:05
door Thijs124
Ik ben 14 keer achtereen volgens overgestapt. Zeer opvallend dat ik telkenmale mijn volledige naam, adres en bank verbinding moet invullen. Dus dat de energiebedrijven dat onderling delen is alweer een broodje aap. Anders zouden ze het heus wel van elkaar overgenomen hebben.

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 13:44
door ZeerPrivé
Thijs124 schreef:
15 okt 2024 13:05
Ik ben 14 keer achtereen volgens overgestapt. Zeer opvallend dat ik telkenmale mijn volledige naam, adres en bank verbinding moet invullen. Dus dat de energiebedrijven dat onderling delen is alweer een broodje aap. Anders zouden ze het heus wel van elkaar overgenomen hebben.
Maar die klantgegevens kunnen wel doorverkocht worden door onbetrouwbare medewerkers, door een datalek of omdat mensen ze zelf hebben verstrekt bij al die zogenaamde winacties, enquêtes enz.

https://archive.ph/QwneK

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 14:38
door Consumenneke
Thijs124 schreef:
15 okt 2024 13:05
Dus dat de energiebedrijven dat onderling delen is alweer een broodje aap.
N=1
De Energiewet stelt regels over de verplichtingen van partijen die energiedata verzamelen, beheren en uitwisselen, zoals netbeheerders, leveranciers, meetbedrijven en marktdeelnemers. De wet bepaalt ook aan welke eisen de omgang met energiedata moet voldoen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy, veiligheid en kwaliteit. De Energiewet introduceert een nieuwe entiteit, de gegevensuitwisselingsentiteit, die verantwoordelijk is voor het faciliteren van de uitwisseling van energiedata tussen partijen. De gegevensuitwisselingsentiteit moet zorgen voor een efficiënte, betrouwbare en transparante gegevensuitwisseling, waarbij de belangen van het systeem, de markt en de rechthebbenden worden behartigd.
Broodje Aap zit ingebakken in de nieuwe Energiewet; zie ook de nieuwe Markt Faciliterings Faciliteit.

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 15:51
door Nijogeth
Dat zijn geen adresgegevens, maar vooral data over verbruik, gok ik zo maar.

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 17:27
door Consumenneke
De afgelopen jaren wordt heel eenmanszakelijk Nederland gebeld door callcenters die persoonsgegevens krijgen van Ziggo en als ze die eenmaal hebben volgen de energiecontracten vanzelf. De mannen die voor Mega werken komen uit hetzelfde stofnest, dat hele wereldje is een spinneweb van list en bedrog.

Re: Telefonische verkoop Mega.nl

Geplaatst: 15 okt 2024 20:37
door Moneyman
Consumenneke schreef:
15 okt 2024 14:38
Thijs124 schreef:
15 okt 2024 13:05
Dus dat de energiebedrijven dat onderling delen is alweer een broodje aap.
N=1
Enerzijds klagen dat een afkorting als OP of TS onvriendelijk is, en dan anderzijds dit soort posts plaatsen…??