Garantie op defecte airconditioner

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Hans4301
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 okt 2024 19:50

Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Hans4301 »

Airconditioner probleem: Onze airconditioner geïnstalleerd in 2022 vertoont defecten die onder de fabrieksgarantie vallen. Specifiek is het binnenunit lek. Dit lek is op video vastgelegd, waarbij zichtbaar is dat de gasmeter uitslaat en er bellen ontstaan door het gebruik van zeepsop.

Installateur: Ondanks herhaaldelijk contact is er geen reactie van de installateur. Ik heb een ingebrekestelling verstuurd, maar er is geen enkele bereidheid getoond om het probleem op te lossen.

Mitsubishi Heavy Industries: Hoewel het defect onder de fabrieksgarantie valt, weigert Mitsubishi Heavy Industries mee te werken aan de garantieafhandeling. Ze verwijzen steeds naar de oorspronkelijke installateur voor de oplossing. Ik heb echter duidelijk gemaakt dat deze niet reageert. Hierdoor blijft de situatie onopgelost.

Nu ben ik gedwongen op eigen kosten een juridische procedure te starten om mijn garantie te kunnen opeisen.

Mijn vraag is: mag Mitsubishi Heavy Industries zomaar weigeren om een reparatie uit te voeren voor een product van hen, waarop ik nog drie jaar garantie heb?

NeoDutchio
Berichten: 12713
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hans4301 schreef:
23 okt 2024 20:08
mag Mitsubishi Heavy Industries zomaar weigeren om een reparatie uit te voeren voor een product van hen, waarop ik nog drie jaar garantie heb?
Ja, want u hebt geen overeenkomst met Mitsubishi Heavy Industries. Het is ook maar de vraag of ze überhaupt partij zijn. U moet inderdaad aankloppen bij de verkoper/installateur. Die moet zorgen voor een werkend systeem. En of hij dat bij Mitsubishi laat uitvoeren of elders is niet van belang.
Als de verkoper niet reageert kunt u 2 dingen doen. U kunt de juridische kant op gaan, maar u kunt ook een ultimatum stellen waarna u op kosten van de verkoper het euvel mag laten verhelpen. Echter zal het dan ook een moeilijkheid worden om dat geld terug te vorderen (gezien de houding van de installateur).

DeZevendeHenk
Berichten: 899
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Hans4301 schreef:
23 okt 2024 20:08
Airconditioner probleem: Onze airconditioner geïnstalleerd in 2022 vertoont defecten die onder de fabrieksgarantie vallen.
Hoe weet je dat je fabrieksgarantie hebt en staat daar dan niet bij hoe je dat dan kan claimen?

Speedy123
Berichten: 1893
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Hans4301 schreef:
23 okt 2024 20:08
Mijn vraag is: mag Mitsubishi Heavy Industries zomaar weigeren om een reparatie uit te voeren voor een product van hen, waarop ik nog drie jaar garantie heb?
Wie heeft u de garantie verstrekt? Wat zijn de voorwaarden die in deze garantie gesteld worden?

16again
Berichten: 16434
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is er nu lek? Het apparaat, of leidingwerk door de installateur?
Dat laatste zal geen fabrieksgarantie zijn.

Thijs124
Berichten: 1461
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar is die airco met binnen en buiten unit in de auto?

riddert
Berichten: 2197
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door riddert »

Thijs124 schreef:
24 okt 2024 12:43
Maar is die airco met binnen en buiten unit in de auto?
Hoe komt u daarbij?

Thijs124
Berichten: 1461
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik had gelezen in auto.
Zeg maar dat ik gedroomd heb.

Moneyman
Berichten: 31408
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Moneyman »

Meestal is een fabrieksgarantie een aanvullende garantie. Als er sprake is van een gebrek wat onder de wettelijke garantie valt, moet dat door de verkoper worden opgelost.

Of daar zo is, is voor de forumleden hier natuurlijk niet te beoordelen, en wij kennen evenmin de bepalingen van de fabrieksgarantie. Laat je dus even juridisch adviseren door je rechtsbijstandsverzekeraar of het juridisch loket.

Thijs124
Berichten: 1461
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ben ik nu gek? Verzin ik dat er stond in auto? Of een fout van mijn tablet?
Ik dacht retour naar de dealer, daarom wacht maar ff af wat de anderen ervan zeggen.
Ik begin aan mezelf te twijfelen.

Alex van Kampen
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 okt 2022 22:33

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Alex van Kampen »

Thijs124 schreef:
24 okt 2024 16:11
Ben ik nu gek? Verzin ik dat er stond in auto? Of een fout van mijn tablet?
Ik dacht retour naar de dealer, daarom wacht maar ff af wat de anderen ervan zeggen.
Ik begin aan mezelf te twijfelen.
Ik weet niet meer wat er stond maar ik dacht ook aan een airco in de auto.

NeoDutchio
Berichten: 12713
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Thijs124 schreef:
24 okt 2024 16:11
Ben ik nu gek? Verzin ik dat er stond in auto? Of een fout van mijn tablet?
Ik dacht retour naar de dealer, daarom wacht maar ff af wat de anderen ervan zeggen.
Ik begin aan mezelf te twijfelen.
Dan ben ik net zo gek. Er stond echt iets over een auto in. De tekst is aangepast, maar dat staat niet onderaan het bericht.

PGros
Berichten: 1234
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door PGros »

De topic titel was eerst:
Garantie op defecte airconditioner in auto
(Staat in mijn geschiedenis)

Erthanax
Berichten: 10162
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er stond "in auto" achter aan de titel. Kennelijk weggelekt.

Moneyman
Berichten: 31408
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Moneyman »

... waarmee het belang van goede moderatie (en dus: aangeven wat je wijzigt!) wederom is bewezen.

alfatrion
Berichten: 22090
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
24 okt 2024 09:12
Hans4301 schreef:
23 okt 2024 20:08
mag Mitsubishi Heavy Industries zomaar weigeren om een reparatie uit te voeren voor een product van hen, waarop ik nog drie jaar garantie heb?
Ja, want u hebt geen overeenkomst met Mitsubishi Heavy Industries.
Ze hebben wel de garantie afgegeven en een garantieaanbieder is op basis van de afgeven garantie vaak zelf aansprakelijk.

Speedy123
Berichten: 1893
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
25 okt 2024 06:56
Ze hebben wel de garantie afgegeven en een garantieaanbieder is op basis van de afgeven garantie vaak zelf aansprakelijk.
Wie heeft de garantie dan afgegeven? En wat staat er dan in die garantie voorwaarden? Wat dekt de garantie?

Als ik eventjes kijk bij wat willekeurige installateurs die Airco's van Mitsubishi Heavy Industries verkoopt, dan vind ik het volgende:
5 jaar garantie op de apparatuur van Mitsubishi Heavy Industries!
Voor alle in Nederland geleverde producten van Mitsubishi Heavy Industries geldt een garantietermijn van 5 jaar na levering. Binnen deze periode worden defecte onderdelen gratis omgeruild, indien aan onderstaande garantievoorwaarden is voldaan.

Garantievoorwaarden
5 jaar garantie geldt alleen indien het systeem door een F-gassen erkend monteur in bedrijf wordt gesteld en er jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen erkend monteur. U krijgt bij onze onderhoudsovereenkomst een logboek van uw airco-installatie(s) met de juiste controles voor uw garanties.
Uitsluitingen Mitsubishi Heavy Industries
Er is geen sprake van garantie als het defect is ontstaan door externe omstandigheden zoals weersinvloeden, vandalisme of over/onderspanning.
Het defect is ontstaan door achterstallig onderhoud, ernstige vervuiling, plaatsing in een agressief milieu of door een incorrecte installatie.
De capaciteit van de airco te laag is voor de inzet.
Het typeplaatje verwijderd of onleesbaar is.
Er geen kenplaat aanwezig is op de buitenunit.
Arbeidskosten en andere (externe) kosten en defecten welke het gevolg zijn van het defect raken de Mitsubishi Heavy Industries apparatuur vallen niet onder deze garantie voorwaarden.
Dus defecte onderdelen worden gratis omgeruild indien de Airco onderhouden wordt en in bedrijf gesteld is door een F-gassen erkend monteur en er jaarlijks aantoonbaar onderhoud wordt gepleegd door een F-gassen erkend monteur.

De arbeidskosten zijn uitgesloten van garantie.

Dus moet TS toch echt bij zijn installateur zijn. Indien die nog garantie verleent, kan die het probleem oplossen en eventuele defecte onderdelen gratis omruilen bij Mitsubishi Heavy Industries.

rwolters
Berichten: 1875
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
25 okt 2024 06:56
NeoDutchio schreef:
24 okt 2024 09:12
Hans4301 schreef:
23 okt 2024 20:08
mag Mitsubishi Heavy Industries zomaar weigeren om een reparatie uit te voeren voor een product van hen, waarop ik nog drie jaar garantie heb?
Ja, want u hebt geen overeenkomst met Mitsubishi Heavy Industries.
Ze hebben wel de garantie afgegeven en een garantieaanbieder is op basis van de afgeven garantie vaak zelf aansprakelijk.
De verkoper heeft de garantie gegeven, ondersteund met de additionele garantieperiode die door de fabrikant is gegeven op onderdelen. Een fabrikant die via installateurs levert gaat geen garantie geven op werk. Logisch.

Moneyman
Berichten: 31408
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
25 okt 2024 06:56
Ze hebben wel de garantie afgegeven en een garantieaanbieder is op basis van de afgeven garantie vaak zelf aansprakelijk.
Het hangt er natuurlijk wel volledig van af wát er dan gegarandeerd is.

Erthanax
Berichten: 10162
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Garantie op defecte airconditioner

Ongelezen bericht door Erthanax »

Opvallend: in de nieuwsbrief van vandaag staat dit topic genoemd met de oorspronkelijke, volledige titel ‘Garantie op defecte airconditioner in auto’.

Plaats reactie