Snelheid en modem levering Delta
Snelheid en modem levering Delta
Graag wil ik een item onder de aandacht brengen wat naar mijn idee onder misleiding van consumenten valt bij providers als Delta bijvoorbeeld.
Twee jaar geleden is er een bestel ronde/inventarisatie geweest in onze gemeente voor de aanleg van glasvezel.
Indertijd had ik de mogelijkheid om bij Delta een mooie snelle aansluiting van 8Gb te bestellen, en omdat ik veel thuiswerk heb ik dat gedaan. De bestelling is ook door Delta bevestigd.
Nu is de infrastructuur klaar en krijg binnenkort mijn installatiepakket thuis. Hier heb ik via de chat op de Delta website met een medewerker over gesproken, en wat schetst mijn verbazing ik krijg een modem opgestuurd wat deze 8Gb snelheid helemaal niet ondersteunt. In afwachting van de levering heb ik mijn thuisnetwerk opgewaardeerd voor hogere snelheden.
De levering omvat een Nokia XS-2426G-B modem met een uitgaande poort die maar 2,5Gb (dus richting mijn interne netwerk) kan leveren. Hierbij loop ik dus effectief 5Gb aan bestelde en betaalde bandbreedte mis.
Delta heeft nog een ander glasvezel modem, de Sagemcom F@st 5684, wat richting mijn netwerk maximaal 10Gb kan leveren, maar dat krijg k niet in combinatie met mijn afgesloten, snelle, abonnement.
Normaal gesproken lijkt het mij als je een 8Gb glasvezel abonnement afsluit en betaalt, je daar ook op afgestemde hardware krijgt. Nu heb ik enig technisch inzicht en het viel mij op dat Delta dit niet doet.
Bij veel consumenten zal dit niet het geval zijn en worden dus misleid op dit vlak.
Vervolgens geeft Delta aan dat zij het andere modem wel kunnen leveren, maar dan moet ik het abonnement maar aanpassen naar een variant die € 50 per maand duurder is en waar ik dan een mobiel abonnement bij krijg waar ik niet op zit te wachten. Iets met Koppelverkoop?
Als consument word ik hier misleid en in een hoek gedrukt door de grote provider.
Twee jaar geleden is er een bestel ronde/inventarisatie geweest in onze gemeente voor de aanleg van glasvezel.
Indertijd had ik de mogelijkheid om bij Delta een mooie snelle aansluiting van 8Gb te bestellen, en omdat ik veel thuiswerk heb ik dat gedaan. De bestelling is ook door Delta bevestigd.
Nu is de infrastructuur klaar en krijg binnenkort mijn installatiepakket thuis. Hier heb ik via de chat op de Delta website met een medewerker over gesproken, en wat schetst mijn verbazing ik krijg een modem opgestuurd wat deze 8Gb snelheid helemaal niet ondersteunt. In afwachting van de levering heb ik mijn thuisnetwerk opgewaardeerd voor hogere snelheden.
De levering omvat een Nokia XS-2426G-B modem met een uitgaande poort die maar 2,5Gb (dus richting mijn interne netwerk) kan leveren. Hierbij loop ik dus effectief 5Gb aan bestelde en betaalde bandbreedte mis.
Delta heeft nog een ander glasvezel modem, de Sagemcom F@st 5684, wat richting mijn netwerk maximaal 10Gb kan leveren, maar dat krijg k niet in combinatie met mijn afgesloten, snelle, abonnement.
Normaal gesproken lijkt het mij als je een 8Gb glasvezel abonnement afsluit en betaalt, je daar ook op afgestemde hardware krijgt. Nu heb ik enig technisch inzicht en het viel mij op dat Delta dit niet doet.
Bij veel consumenten zal dit niet het geval zijn en worden dus misleid op dit vlak.
Vervolgens geeft Delta aan dat zij het andere modem wel kunnen leveren, maar dan moet ik het abonnement maar aanpassen naar een variant die € 50 per maand duurder is en waar ik dan een mobiel abonnement bij krijg waar ik niet op zit te wachten. Iets met Koppelverkoop?
Als consument word ik hier misleid en in een hoek gedrukt door de grote provider.
Re: Snelheid en modem levering Delta
Volgens mij heeft deze een 10gb WAN-poort, dus direct aan te sluiten op jouw locale netwerk. Als dit nog niet klaar is voor die snelheden, dan moet daar inderdaad wat aan veranderen.
Volgens de specificaties kan dit modem wel 10 Gb internetsnelheid aan.
U kunt zich nog niet misleid voelen omdat u het installatiepakket nog niet ontvangen heeft dat is pas het geval als blijkt dat u die 8 Gb snelheid niet kan behalen.
Waar u zich in vergist is de ethernet RJ-45 aansluiting die kan tot 2,5 Gb snelheid aan.Max aantal WAN Poorten 1x
Type WAN-poort Glasvezel, 2x RJ-11
Max. snelheid WAN 10Gbps
Modemtype (glas) XGS.Pon
U kunt zich nog niet misleid voelen omdat u het installatiepakket nog niet ontvangen heeft dat is pas het geval als blijkt dat u die 8 Gb snelheid niet kan behalen.
Dat is inkomend, de LAN poorten zijn: 3x Ethernet 1Gbps, 1x Ethernet 2.5Gbps.
Dus de snelste LAN poort richting mijn netwerk is 2.5Gbps.
Als u mijn verhaal leest heb ik het ook over de ethernet LAN poort die maximaal 2.5Gbps is op betreffend modem.Ron5300 schreef: ↑29 okt 2024 14:44Volgens de specificaties kan dit modem wel 10 Gb internetsnelheid aan.Waar u zich in vergist is de ethernet RJ-45 aansluiting die kan tot 2,5 Gb snelheid aan.Max aantal WAN Poorten 1x
Max. snelheid WAN 10Gbps
Modemtype (glas) XGS.Pon
Dat beperkt dus de WAN bandbreedte.
De Sagemcom heeft wél een 10Gbps ethernet LAN poort en beperkt de WAN bandbreedte naar mijn interne netwerk dus niet.
Het netwerk in mijn huis heb ik opgewaardeerd naar cat7 bekabeling, 10Gbps switches en netwerkkaarten vervangen.
Dus intern is het er helmaal klaar voor.
Laatst gewijzigd door TechToys op 29 okt 2024 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Het helpt enorm als je daadwerkelijk leest en begrijpt waar het probleem van TS zit en dat is dus niet aan de WAN kant...
TechToys
vindt dit leuk
Heb je ook ergens daadwerkelijk deze snelheid nodig of gaat het je alleen om de theorie?
Je kunt verschillende delen van je netwerk van 2,5 en 3x 1Gb verkeer voorzien. Voor bijna elke toepassing is dat meer dan je aan verkeer kunt genereren.
Delta zal wel zeggen dat 1x 2.5 + 3 x 1 + WiFi samen de totale doorvoersnelheid van 8Gb/s haalt
Speedy123
vindt dit leuk
Klopt, dat is onder andere het argument.
En nog de andere opmerking, "dan past u toch gewoon het abonnement aan naar de variant incl. mobiel 5G. Daar zit dat andere modem wel bij."
Nou dat is dan € 50 per maand duurder en ik heb al een mobiel contract. Voelt niet echt lekker, commercieel is het wel.
Laatst gewijzigd door TechToys op 29 okt 2024 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik werk veel thuis, zit in de ICT. Werk ook veel met grote bestanden die geo informatie bevatten. Heb ook nog thuis wonende studerende kinderen. Ook de reden waarom ik mijn eigen infra van een flinke update heb voorzien.angel1978 schreef: ↑29 okt 2024 15:05Heb je ook ergens daadwerkelijk deze snelheid nodig of gaat het je alleen om de theorie?
Je kunt verschillende delen van je netwerk van 2,5 en 3x 1Gb verkeer voorzien. Voor bijna elke toepassing is dat meer dan je aan verkeer kunt genereren.
Dat gezegd, het lijkt mij ook wel dat er hardware geleverd wordt die past bij de mogelijkheden die je afneemt. Maar dat zal wel een techneuten tick zijn misschien?
Maar ook het gros van consumenten die hier niet zo bekend mee zijn en dus teveel betalen voor een abonnement wat aan de bron geknepen wordt.
Ik zal u op de hoogte houden wat er geleverd gaat worden. Al neem ik aan dat de medewerker van Delta mij van de juiste informatie heeft voorzien, qua types in de uitlevering.Ron5300 schreef: ↑29 okt 2024 14:44Volgens de specificaties kan dit modem wel 10 Gb internetsnelheid aan.Waar u zich in vergist is de ethernet RJ-45 aansluiting die kan tot 2,5 Gb snelheid aan.Max aantal WAN Poorten 1x
Max. snelheid WAN 10Gbps
Modemtype (glas) XGS.Pon
En dat argument is toch gewoon valide?
Delta levert een 8Gbps XGS-PON glasverbinding. Met de meegeleverde router kan die gesplitst worden in 1x 2,5 Gbps, 3x 1 Gbps en 2.4Ghz Wifi en 5 Ghz Wifi.
Wil een klant niet splitsen, dan staat het de klant toch vrij zijn eigen modem direct aan te sluiten op het XGS-PON netwerk? Hoor vaak dat men de UniFi Dream Machine Pro Max daarvoor gebruikt. Kost 385,95 euro.
Ik kan op zich de insteek van Delta wel begrijpen, dat modem is capabel voor 8Gbit, zowel aan wan als lan zijde, alleen aan de lan kant niet via een enkele poort.
Dat laatste is bij zakelijke verbindingen wel gebruikelijk, maar ik kan me bij een consumenten abonnement wel begrijpen dat ze het zo uitleggen, al zou ik daar zelf ook een andere verwachting bij gehad hebben, tenzij voor bestellen duidelijk aangegeven is welk modem je zou krijgen.
Maar als je toch het hele netwerk aangepakt hebt, waarom dan blijven werken met een provider modem, dat is nu juist vaak hetgeen zo'n beetje iedere ITér in mijn omgeving als eerste vervangt voor een eigen oplossing. Zeker nu vrije modemkeuze een feit is.
Dat laatste is bij zakelijke verbindingen wel gebruikelijk, maar ik kan me bij een consumenten abonnement wel begrijpen dat ze het zo uitleggen, al zou ik daar zelf ook een andere verwachting bij gehad hebben, tenzij voor bestellen duidelijk aangegeven is welk modem je zou krijgen.
Maar als je toch het hele netwerk aangepakt hebt, waarom dan blijven werken met een provider modem, dat is nu juist vaak hetgeen zo'n beetje iedere ITér in mijn omgeving als eerste vervangt voor een eigen oplossing. Zeker nu vrije modemkeuze een feit is.
Ik heb de specs van het andere door u genoemde glasvezelmodem er bij gezocht maar ze verschillen niet bijster veel van elkaar.
Wellicht is er toch sprake van een verdeel sleutel waarbij de totale 8 Gb snelheid over de aangesloten apparatuur verdeeld wordt want het lijkt mij niet dat alle aangesloten apparatuur als ze gelijktijdig gebruikt worden 8 Gb snelheid kunnen halen.
Wellicht is er toch sprake van een verdeel sleutel waarbij de totale 8 Gb snelheid over de aangesloten apparatuur verdeeld wordt want het lijkt mij niet dat alle aangesloten apparatuur als ze gelijktijdig gebruikt worden 8 Gb snelheid kunnen halen.
Het Sagemcom F@st 5684 modem heeft een 10Gbps LAN ethernet poort , de Nokia maximaal een 2.5Gbps LAN ethernet poort.Ron5300 schreef: ↑29 okt 2024 16:00Ik heb de specs van het andere door u genoemde glasvezelmodem er bij gezocht maar ze verschillen niet bijster veel van elkaar.
Dat lijkt mij wel een aardig verschil.
Als de snelheid verdeeld moet worden over verschillende protocollen is het ook maar misleidend.
TechToys
vindt dit leuk
De snelheid hoeft niet verdeelt te worden over verschillende protocollen. Het is gewoon ethernet.
Alleen verdeel je je netwerk in verschillende segmenten die je apart aansluit op de router. In de meeste situaties is dat geen punt, het hele huishouden gebruikt immers Internet en meestal tegelijk.
Ook moet de andere kant waarmee je verbind in staat zijn om met 8Gbps data te versturen. Wat zelden het geval is.
In die situatie dat TS echt de hele bandbreedte nodig had, ja dan is TS nu beperkt tot 2,5Gbps. Maar TS mag zijn eigen router direct aan de XGS-PON glasverbinding hangen. Dan heeft TS wel 8Gbps op zijn achterliggende netwerk.