Zorgpremie 2025 week later bekend

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Linnepinnie1985

Zorgpremie 2025 week later bekend

Ongelezen bericht door Linnepinnie1985 »

Ik vind dit echt onbegrijpelijk. Het wordt allemaal zo onduidelijk gemaakt. In plaats van dat de overheid het makkelijker maakt voor mensen wordt de zorgverzekering alleen maar ingewikkelder.

https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zo ... emie-2025/

Moneyman

Re: Zorgpremie 2025 week later bekend

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dergelijke wijzigingen zouden niet zo op het laatste moment gecommuniceerd mogen worden. De wetswijziging zelf is prima op tijd, maar als de NZA ‘m alsnog al op dit jaar van toepassing verklaart, heb je geen oog voor de impact op de gezinnen die al in de hoek zitten waar het snelst klappen vallen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

De zorgverzekering op zich wordt er niet ingewikkelder door. Het kan zijn dat sommige zorgverzekeraars hun aanvullende premies later bekend maken, de basispremie staat al op hun site op 12 november.
Maar je hebt tot eind december de tijd om je oude zorgverzekering op te zeggen, dus toch nog tijd genoeg om te vergelijken zou ik denken.

Moneyman

Het probleem zit niet zozeer in de vergelijkingstijd, maar in de tijd die nadat je gekozen hebt nog nodig is om je toeslagen tijdig te corrigeren. En natuurlijk in het genoemde risico dat consumenten appels met peren gaan vergelijken.

Lowieze

Moneyman schreef:
06 nov 2024 07:45
Het probleem zit niet zozeer in de vergelijkingstijd, maar in de tijd die nadat je gekozen hebt nog nodig is om je toeslagen tijdig te corrigeren. En natuurlijk in het genoemde risico dat consumenten appels met peren gaan vergelijken.
Je toeslagen tijdig corrigeren? Dat is de afgelopen jaren toch ook goed gegaan. Je kunt een nieuwe zorgverzekering afsluiten tot 1 februari, als je maar zorgt dat je de oude opzegt voor 31 december.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Toeslagen corrigeren? De groep waar de grootste klappen vallen, is overigens allang niet de minima, maar laag modaal. Minima krijgen de hoogste toeslag, laag modaal geen toeslag. En die groepen kunnen juist beter niet kiezen voor de laagste premie, want daar staat vaak de slechtste vergoeding tegenover.

Mensen kunnen beter eens kritisch kijken naar hun aanvullende verzekeringen. Veel mensen zijn oververzekerd.

Mijn zorgpremie stijgt met € 9,50 p.m., had eigenlijk € 12,50 moeten zijn maar ze pakken € 3,- uit de reservepot. Zorgpremie basis (heb geen AV) wordt dan € 158,50 p.m. Naar die premiestijging kijken, denk ik dat iedereen rekening kan houden met plm. € 10,-/€ 12,- voor basisverzekering

Lowieze

Het probleem zit ‘m bij zorgverzekeraars die nog (veel) klanten hebben die alles per brief willen ontvangen. Zorgverzekeraars die alleen online werken kunnen hun nieuwe zorgpremie digitaal versturen en die kunnen dus in theorie een voorsprong hebben bij het vergelijken. Of ze daar in de praktijk nou ook profijt van hebben zou ik niet weten.

ZeerPrivé

@Lowieze: de nieuwe premie staat al eerder online dan ontvangst brief, dus iedereen kan online op dezelfde datum al de premies zien.

Lowieze

ZeerPrivé schreef:
06 nov 2024 08:18
@Lowieze: de nieuwe premie staat al eerder online dan ontvangst brief, dus iedereen kan online op dezelfde datum al de premies zien.
Natuurlijk, maar juist mensen die alles per post willen ontvangen gaan niet op de website zoeken.

ZeerPrivé

Lowieze schreef:
06 nov 2024 08:21
ZeerPrivé schreef:
06 nov 2024 08:18
Natuurlijk, maar juist mensen die alles per post willen ontvangen gaan niet op de website zoeken.
Gros van die mensen hebben vast wel kinderen die ze daarbij kunnen/willen helpen.

Lowieze

ZeerPrivé schreef:
06 nov 2024 08:23

Gros van die mensen hebben vast wel kinderen die ze daarbij kunnen/willen helpen.
Als ik dan zo’n ouder had die alles nog per post wil ontvangen, dan zou ik zeggen: pa, ma, voortaan maar alles digitaal instellen. Gaat veel vlotter :D

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij verandert er niet zoveel:
Om dit eerlijker te maken, is afgesproken dat de basispremie uiterlijk 12 november op de website staat en de verzending van de verlengingsbrief uiterlijk een week later.
Ook de belastingdienst kan vanaf 12 november aan de gang. Dat is nog steeds niet veranderd. Toeslagen hoeven mensen ook niet zelf aan te passen, dat gaat vanzelf.

Enkel degenen die de nieuwe premies per post ontvangen krijgen het wat later.

ZeerPrivé

Lowieze schreef:
06 nov 2024 08:25
ZeerPrivé schreef:
06 nov 2024 08:23

Als ik dan zo’n ouder had die alles nog per post wil ontvangen, dan zou ik zeggen: pa, ma, voortaan maar alles digitaal instellen. Gaat veel vlotter :D
Dat zou ik ook zeggen (als ik ze nog zou hebben). Maar er zijn ook ouders die dan zeggen, nee kind al dat nieuwerwetse gedoe is niks voor ons.

witte angora

Zit even naar de FBTO te kijken. De aanvullende verzekering voor de fysio kost 29 euro per maand, oftewel bijna 350 euro per jaar. En je krijgt vergoed: maximaal 350 euro per jaar. Ja, dat schiet op. Terwijl die kosten aftrekbaar zijn voor de belasting. Nog even verder vergelijken, maar denk dat ik er al snel klaar mee ben.

Maar goed, het ging om een week uitstel die eigenlijk helemaal geen week uitstel is. Want ook in voorgaande jaren wisten sommige verzekeraars pas op de 11e november hun premie op de site te persen.

ZeerPrivé

@WA, gewoon alleen een basisverzekering nemen, ben je snel klaar. Juist de aanvullende verzekeringen zullen fors stijgen in premie.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 06 nov 2024 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

ZeerPrivé schreef:
06 nov 2024 08:40
@WA, gewoon alleen een basisverzekering nemen, ben je snel klaar.
Klopt, dat gevoel heb ik ook. Ook bij anderen zie ik weinig voordeel, gezien de kosten van de fysio per uur. Het is nu enkel nog kijken of ik een 'ruime' of een 'zeer ruime' verzekering wil. Volgens mij hebben ze gewoon met alle ziekenhuizen contracten, ongeacht de ruime/zeer ruime dekking. Geen idee waar het verschil in zou moeten zitten.

Lowieze

witte angora schreef:
06 nov 2024 08:36
Zit even naar de FBTO te kijken. De aanvullende verzekering voor de fysio kost 29 euro per maand, oftewel bijna 350 euro per jaar. En je krijgt vergoed: maximaal 350 euro per jaar. Ja, dat schiet op. Terwijl die kosten aftrekbaar zijn voor de belasting. Nog even verder vergelijken, maar denk dat ik er al snel klaar mee ben.

Maar goed, het ging om een week uitstel die eigenlijk helemaal geen week uitstel is. Want ook in voorgaande jaren wisten sommige verzekeraars pas op de 11e november hun premie op de site te persen.
Kijk niet alleen naar welke aanvullende pakketten het goedkoopst zijn, kijk vooral met welke zorgverleners die zorgverzekeraar een contract heeft. Ik weet wel dat dat nu nog niet bekend is, maar dat is belangrijker dan een lage premie.

Moneyman

Lowieze schreef:
06 nov 2024 08:01
Moneyman schreef:
06 nov 2024 07:45
Je toeslagen tijdig corrigeren? Dat is de afgelopen jaren toch ook goed gegaan. Je kunt een nieuwe zorgverzekering afsluiten tot 1 februari, als je maar zorgt dat je de oude opzegt voor 31 december.
Nee, dat gaat juist heel vaak niet goed. Heb je enig idee hoeveel mensen worstelen met toeslagen en daarom enorm door in de problemen komen? Dat wordt door dit soort ontwikkelingen alleen maar erger.
ZeerPrivé schreef:
06 nov 2024 08:08
De groep waar de grootste klappen vallen, is overigens allang niet de minima, maar laag modaal. Minima krijgen de hoogste toeslag, laag modaal geen toeslag. En die groepen kunnen juist beter niet kiezen voor de laagste premie, want daar staat vaak de slechtste vergoeding tegenover.
Inderdaad zit het grootste risico niet in de minima, maar een stukje daarboven. Mensen in de groep tussen de minima en modaal hebben wel degelijk recht op zorgtoeslag (die grens ligt immers op € 37.500,00, terwijl het modale inkomen daar maar net boven zit). En in die groep gaat het het makkelijkst fout, omdat een kleine wijziging in de grondslagen al gauw tot verval van recht en dus tot terugvordering kan leiden.

ZeerPrivé

Inderdaad zit het grootste risico niet in de minima, maar een stukje daarboven. Mensen in de groep tussen de minima en modaal hebben wel degelijk recht op zorgtoeslag (die grens ligt immers op € 37.500,00, terwijl het modale inkomen daar maar net boven zit). En in die groep gaat het het makkelijkst fout, omdat een kleine wijziging in de grondslagen al gauw tot verval van recht en dus tot terugvordering kan leiden.
Ik weet waar de zorgtoeslaggrens ligt, maar ik had het over laag modaal, dus rond de € 40.000,-. Een kleine wijziging een maandje later corrigeren v.w.b. de zorgtoeslag zal echt niet tot financiële problemen leiden. Ook omdat je als je rond de maximale grens zit, toch al nauwelijks nog wat krijgt aan zorgtoeslag.

Lowieze

Moneyman schreef:
06 nov 2024 09:10

Nee, dat gaat juist heel vaak niet goed. Heb je enig idee hoeveel mensen worstelen met toeslagen en daarom enorm door in de problemen komen? Dat wordt door dit soort ontwikkelingen alleen maar erger.
Dat mensen worstelen met toeslagen heeft hier niets mee te maken. De Belastingdienst worstelt ermee om op tijd de juiste toeslagen te storten, daar moeten ze niet hun klanten mee opzadelen. Het zal eens tijd worden dat de Belastingdienst zijn zaakjes op orde heeft.
En mensen die al zorgtoeslag krijgen, krijgen dit ook heus wel in januari. Als er gecorrigeerd moet worden, doen ze dat in februari of maart.

Plaats reactie