Fijne avond, tot morgen ergens in de avond!
En toch is het heel simpel.Papegaaiduiker schreef: ↑08 nov 2024 23:48Kleine offtopic:
Dit blijft wel een interessante kwestie, gezien het op vele manieren kan worden bekeken.
Wat vervelend. Maar hoe was uw stoplicht ingesteld? Of weet u dat niet meer? Het is gewoon bizar dat op deze manier het verkeer is geregeld, wat tot verkeersslachtoffers kan leiden. Nu is het bij ons goed gegaan, maar het had anders af kunnen lopen.NeoDutchio schreef: ↑08 nov 2024 23:58En toch is het heel simpel.Papegaaiduiker schreef: ↑08 nov 2024 23:48Kleine offtopic:
Dit blijft wel een interessante kwestie, gezien het op vele manieren kan worden bekeken.
Ooit zelf een aanrijding gehad. Ik wilde een voorrangskruising oversteken en kreeg netjes groen. Van rechts op de voorrangsweg vloog iemand door rood met een behoorlijke aanrijding tot gevolg. Conclusie: ik had iemand op een voorrangsweg geen voorrang verleend, dus was ik schuldig. Gelukkig meldde een getuige zich na een oproep die kon verklaren dat de tegenpartij door rood gereden is. Daardoor werd hij de veroorzaker.
Dus: zonder getuigen dat de tegenpartij door rood gereden is zal TS in eerste instantie schuldig verklaard worden. Die gaf immers geen voorrang aan rechtdoorgaand verkeer.
Dit was nog ver in de vorige eeuw bij een simpele voorrangskruising. Uit 4 richtingen 1 rijtrook. Dus verkeerslichten met een bol waarbij je op 1 rijbaan rechtdoor, links- en rechtsaf kon. Beide tegenovergestelde kanten hadden tegelijk groen. Dus bij afslaan zorgen dat er niemand aankwam.Papegaaiduiker schreef: ↑09 nov 2024 00:04Wat vervelend. Maar hoe was uw stoplicht ingesteld? Of weet u dat niet meer? Het is gewoon bizar dat op deze manier het verkeer is geregeld, wat tot verkeersslachtoffers kan leiden. Nu is het bij ons goed gegaan, maar het had anders af kunnen lopen.
Dat begrijp ik, maar hier wil het geval dat zij niet zei dat ik rood had. Sterker nog, ze heeft gezien dat de getuige achter mij meekwam en dat heeft ze toen gezegd, ik heb het ook gezien. Ze zegt net als ik: hadden we maar het kenteken opgeschreven. Maarja, misschien camerabeelden van het tankstation? Mag de VOA dat opvragen of is dat niet mogelijk vanwege privacy?NeoDutchio schreef: ↑09 nov 2024 00:14Dit was nog ver in de vorige eeuw bij een simpele voorrangskruising. Uit 4 richtingen 1 rijtrook. Dus verkeerslichten met een bol waarbij je op 1 rijbaan rechtdoor, links- en rechtsaf kon. Beide tegenovergestelde kanten hadden tegelijk groen. Dus bij afslaan zorgen dat er niemand aankwam.Papegaaiduiker schreef: ↑09 nov 2024 00:04Wat vervelend. Maar hoe was uw stoplicht ingesteld? Of weet u dat niet meer? Het is gewoon bizar dat op deze manier het verkeer is geregeld, wat tot verkeersslachtoffers kan leiden. Nu is het bij ons goed gegaan, maar het had anders af kunnen lopen.
Zelfs toen waren er al sensoren, zonder kruisend verkeer had de doorgaande weg altijd groen.
Op zich lijkt mij de kruising in uw geval wel goed geregeld. Echter draait het om bewijslast. Zeggen dat u door groen reed en de tegenpartij dus rood zou moeten hebben gehad is niet voldoende. Immers zegt de tegenpartij ook dat die door groen is gereden en u dus door rood gereden moet zijn. Zonder bewijs val je terug op de verkeersregels. Hoe oneerlijk dat ook is.
De vraag is wat zij heeft gezegd over haar eigen stoplicht. Als ze zei dat die op groen was toen ze het kruispunt opreed, dan wordt de situatie gecreëerd dat 2 personen het recht hadden het kruispunt op te rijden, waarna de gewone verkeersregels gaan gelden.Papegaaiduiker schreef: ↑09 nov 2024 00:20Dat begrijp ik, maar hier wil het geval dat zij niet zei dat ik rood had. Sterker nog, ze heeft gezien dat de getuige achter mij meekwam en dat heeft ze toen gezegd, ik heb het ook gezien. Ze zegt net als ik: hadden we maar het kenteken opgeschreven. Maarja, misschien camerabeelden van het tankstation? Mag de VOA dat opvragen of is dat niet mogelijk vanwege privacy?
Waarom is dat een dealtje? Wie gaat het zwaard dan hanteren om de knoop door te hakken? Kijk naar deze oeverloze discussie, en dan zijn er nog mensen die zelfs nog niet zo zeker weten of er wel iemand door rood gereden is. Als er niet bewezen een schuldige aangewezen kan worden zal je toch iets moeten.
Dag Dagkoers,
Dat welles-nietes begrijp ik. Maar nu ben ik inmiddels achter dat er een camera aanwezig is op dat kruispunt. Sterker nog, omdat ik weet dat er een getuige achter mij reed, zou ik kunnen vragen aan de politie of zij de beelden kunnen bekijken en de mogelijke getuige kunnen aanspreken o.b.v. een kenteken. Die zou mijn verhaal kunnen ondersteunen. Misschien heel simpel gedacht, maar zou dit kunnen?DeZevendeHenk schreef: ↑09 nov 2024 18:02Nogmaals zolang er niet vast te stellen valt wie er door rood gereden heeft valt er niets te helpen. De andere partij (die zelf door groen gereden is) heeft vergelijkbare argumenten waarom jij aansprakelijk bent. Geen beginnen aan. Het is niet dat ik je niet geloof maar vooralsnog beiden kunnen jullie niets bewijzen.
Dat zou kunnen, gezien op dat kruispunt vaak ongelukken gebeuren o.b.v. de informatie die ik op internet heb gelezen. Dat is dus een vraag voor ome agent. Als blijkt dat ze de getuige hebben gefilmd, kan deze mogelijk mijn verhaal ondersteunen en de bewijslast sterker maken. Het is echt een heel gedoe allemaal, maar laten we hopen dat de verzekering heel snel uitsluitsel geeft.