Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
paulieke
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2025 18:46

Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door paulieke »

Zonder waarschuwing vooraf vereist Ayvens bank na inloggen dat ik me eerst moet her-identificeren. Echter rijbewijs wordt door Ayvens niet meer als ID geaccepteerd en na het verlopen van mijn paspoort heb ik alleen mijn rijbewijs nog als ID. Nu kan ik niet bij mijn geld en moet ik eerst contact zien te krijgen met iemand bij Ayvens, maar dit kan alleen op werkdagen (chatbox is compleet nutteloos zoals overal). Kortom een on-line bank die het je onmogelijk maakt om direct toegang te krijgen tot je eigen geld, ik vraag me af in hoeverre dit juridisch in de haak is.

Speedy123
Berichten: 2175
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Speedy123 »

paulieke schreef:
05 jan 2025 19:00
Zonder waarschuwing vooraf vereist Ayvens bank na inloggen dat ik me eerst moet her-identificeren. Echter rijbewijs wordt door Ayvens niet meer als ID geaccepteerd en na het verlopen van mijn paspoort heb ik alleen mijn rijbewijs nog als ID. Nu kan ik niet bij mijn geld en moet ik eerst contact zien te krijgen met iemand bij Ayvens, maar dit kan alleen op werkdagen (chatbox is compleet nutteloos zoals overal). Kortom een on-line bank die het je onmogelijk maakt om direct toegang te krijgen tot je eigen geld, ik vraag me af in hoeverre dit juridisch in de haak is.
Het staat allemaal uitgelegd op:

https://www.ayvensbank.nl/hulp-en-conta ... yvens-bank

Juridisch is het in de haak. Ayvens voert uit wat de wetgever verlangt.

Thijs124
Berichten: 1822
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Dan maar bij de gemeente een nieuwe ID of paspoort aanvragen. Een week, moet lukken.

ZeerPrivé
Berichten: 6626
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het zal niet de 1e keer geweest zijn dat ze je gevraagd hebben je opnieuw te identificeren. Doorgaans volgt een blokkade pas nadat er niet op meerdere verzoeken is ingegaan.

Juridisch klopt het. Toevallig staat vandaag een uitspraak van Kifid over een zelfde verhaal, maar bij een andere bank. https://www.security.nl/posting/871216/ ... +van+klant

Speedy123
Berichten: 2175
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ZeerPrivé schreef:
06 jan 2025 11:58
Het zal niet de 1e keer geweest zijn dat ze je gevraagd hebben je opnieuw te identificeren. Doorgaans volgt een blokkade pas nadat er niet op meerdere verzoeken is ingegaan.

Juridisch klopt het. Toevallig staat vandaag een uitspraak van Kifid over een zelfde verhaal, maar bij een andere bank. https://www.security.nl/posting/871216/ ... +van+klant
Het is dezelfde bank :)

Thijs124
Berichten: 1822
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zoiets is ook al vaker langsgekomen bij Raisin en Openbank.

NeoDutchio
Berichten: 12864
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een rijbewijs is geen ID kaart. Dus heel snel een nieuw paspoort of ID kaart gaan bestellen.

ZeerPrivé
Berichten: 6626
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Speedy123 schreef:
06 jan 2025 12:04
ZeerPrivé schreef:
06 jan 2025 11:58
Het zal niet de 1e keer geweest zijn dat ze je gevraagd hebben je opnieuw te identificeren. Doorgaans volgt een blokkade pas nadat er niet op meerdere verzoeken is ingegaan.

Juridisch klopt het. Toevallig staat vandaag een uitspraak van Kifid over een zelfde verhaal, maar bij een andere bank. https://www.security.nl/posting/871216/ ... +van+klant
Het is dezelfde bank :)
Vermoedde ik al. :mrgreen:

Dirkie
Berichten: 2995
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Dirkie »

paulieke schreef:
05 jan 2025 19:00
Zonder waarschuwing vooraf vereist Ayvens bank na inloggen dat ik me eerst moet her-identificeren. Echter rijbewijs wordt door Ayvens niet meer als ID geaccepteerd en na het verlopen van mijn paspoort heb ik alleen mijn rijbewijs nog als ID. Nu kan ik niet bij mijn geld en moet ik eerst contact zien te krijgen met iemand bij Ayvens, maar dit kan alleen op werkdagen (chatbox is compleet nutteloos zoals overal). Kortom een on-line bank die het je onmogelijk maakt om direct toegang te krijgen tot je eigen geld, ik vraag me af in hoeverre dit juridisch in de haak is.
Op deze site van de overheid kun je zien wat geldige ID bewijzen zijn en waarom een rijbewijs dat niet altijd is. Denk dat U toch een nieuwe ID moet aanvragen.

peter17111962
Berichten: 683
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Toch handig een bank zonder echte kantoren, heeft alleen maar voordelen. :mrgreen:

Thijs124
Berichten: 1822
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Eigenlijk gaat het niet om de kantoren maar om de in deze tijd zeker broodnodige eisen voor identificatie. Ik gebruik twee banken die wel kantoren hebben. Ik ben de laatste 30 jaar 3 of 4 keer op een kantoor geweest. Gelukkig zijn er die mogelijkheden om je online te kunnen identificeren. Ik heb het bij beide banken vaker gebruikt de laatste jaren. Thuis in mijn eigen tijd zonder tijdens kantooruren naar een bank te moeten reizen. Maar als mensen hun documenten nodig voor identificatie niet in orde hebben worden ze ook geweigerd op het bankkantoor. Vroeger kenden ze me op de Boerenleenbank als ik de deur binnenkwam. Die tijd is definitief voorbij.

BL2
Berichten: 5177
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door BL2 »

peter17111962 schreef:
07 jan 2025 09:37
Toch handig een bank zonder echte kantoren, heeft alleen maar voordelen. :mrgreen:
Inderdaad, gewoon een ID aanvragen en je online opnieuw identificeren. Makkelijker kan niet. Goed dat deze bank zo secuur met de veiligheid van je geld omgaat.

Moneyman
Berichten: 32017
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toch best bijzonder dat iemand er zélf voor kiest om geen geldig identiteitsbewijs te hebben, maar de schuld voor de gevolgen van die keuze vervolgens bij e bank neerlegt.

Arizonakid
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Mensen gaan ook veel te snel naar zo’n online bank, zonder te kijken naar voorwaarden en eventuele consequenties als er iets niet goed gaat.

alfatrion
Berichten: 22193
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:09
Toch best bijzonder dat iemand er zélf voor kiest om geen geldig identiteitsbewijs te hebben, maar de schuld voor de gevolgen van die keuze vervolgens bij e bank neerlegt.
Dat is veel te kort door de bocht, Moneyman.

Banken zijn niet verplicht om een kopie van een identiteitsbewijs te bewaren. Banken zijn eveneens niet verplicht om cliënt onderzoek te houden op het moment dat het identiteitsbewijs niet meer geldig is.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bewaren

https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... ntificatie

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ns-de-wwft

Moneyman
Berichten: 32017
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
07 jan 2025 18:34
Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:09
Toch best bijzonder dat iemand er zélf voor kiest om geen geldig identiteitsbewijs te hebben, maar de schuld voor de gevolgen van die keuze vervolgens bij e bank neerlegt.
Dat is veel te kort door de bocht, Moneyman.

Banken zijn niet verplicht om een kopie van een identiteitsbewijs te bewaren. Banken zijn eveneens niet verplicht om cliënt onderzoek te houden op het moment dat het identiteitsbewijs niet meer geldig is.

[…]
Welnee. Dat is helemaal niet te kort door de bocht. Uit je eigen link:
Waarmee kan ik me identificeren?
Dat mag je identiteitsbewijs je paspoort, identiteitskaart of rijbewijs zijn. Tenzij de financiële onderneming specifiek om een paspoort of identiteitskaart vraagt. Dan mag het niet je rijbewijs zijn. De bank of andere financiële instelling mag dit zelf bepalen.
Banken hebben de vrijheid om eisen te stellen aan de manier van identificatie. Net zoals consumenten de vrijheid hebben om al dan niet een overal geldig identiteitsbewijs te hebben.

Maar de schuld van die gevolgen van het niet hebben van een overal geldig identiteitsbewijs vervolgens bij de bank neer te leggen, vind ik bijzonder. Ik zou dat accepteren als het gevolg van de eigen keuze.

Ik lees in jouw links overigens ook geen onderbouwing voor je standpunt dat de verplichting van de bank om hun cliënten te (her)identificeren er ineens niet zou zijn als er geen geldig identiteitsbewijs is. Maar wellicht lees ik ergens overheen.

En om de vraag van de vraagsteller concreet te beantwoorden: ja, dit is juridisch is de haak.

BL2
Berichten: 5177
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door BL2 »

Arizonakid schreef:
07 jan 2025 18:32
Mensen gaan ook veel te snel naar zo’n online bank, zonder te kijken naar voorwaarden en eventuele consequenties als er iets niet goed gaat.
Alleen in dit geval gaat er niets fout, maar heeft Topicstarter geen geldige ID. Hoe moeilijk kan het zijn.

alfatrion
Berichten: 22193
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:48
Banken hebben de vrijheid om eisen te stellen aan de manier van identificatie.
Die vrijheid houdt op te bestaan op het moment dat er een overeenkomst tot stand is gekomen.
Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:48
Ik lees in jouw links overigens ook geen onderbouwing voor je standpunt dat de verplichting van de bank om hun cliënten te (her)identificeren er ineens niet zou zijn als er geen geldig identiteitsbewijs is.
Dat is mijn standpunt niet. Mijn standpunt is dat de gebeurtenis van het verlopen van de geldigheid van identiteitsbewijs niet komt met verplichtingen voor de bank van uit de overheid.
Een cliëntenonderzoek is verplicht:
- als een nieuwe klant zich meldt;
- als een klant 1 of meer betalingen doet van in totaal minstens € 15.000;
- als het risico bestaat dat een klant betrokken is bij witwassen of financiering van terrorisme;
- als er twijfel is of de gegevens van de klant wel kloppen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ns-de-wwft
Als de geldigheid van het identiteitsbewijs is verlopen, staat hier niet tussen.

Moneyman
Berichten: 32017
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
07 jan 2025 20:12
Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:48
Banken hebben de vrijheid om eisen te stellen aan de manier van identificatie.
Die vrijheid houdt op te bestaan op het moment dat er een overeenkomst tot stand is gekomen.
Waarom denk je dat dat geen onderdeel van de overeenkomst zou zijn? Los daarvan is de implementatie van gewijzigde wetgeving een reden om de overeenkomst eventueel te overrulen.
alfatrion schreef:
07 jan 2025 20:12
Moneyman schreef:
07 jan 2025 18:48
Ik lees in jouw links overigens ook geen onderbouwing voor je standpunt dat de verplichting van de bank om hun cliënten te (her)identificeren er ineens niet zou zijn als er geen geldig identiteitsbewijs is.
Dat is mijn standpunt niet. Mijn standpunt is dat de gebeurtenis van het verlopen van de geldigheid van identiteitsbewijs niet komt met verplichtingen voor de bank van uit de overheid.
Een cliëntenonderzoek is verplicht:
- als een nieuwe klant zich meldt;
- als een klant 1 of meer betalingen doet van in totaal minstens € 15.000;
- als het risico bestaat dat een klant betrokken is bij witwassen of financiering van terrorisme;
- als er twijfel is of de gegevens van de klant wel kloppen.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ns-de-wwft
Als de geldigheid van het identiteitsbewijs is verlopen, staat hier niet tussen.
Uiteraard niet, maar dat is ook helemaal niet de casus. Het feit dat de identiteitskaart is verlopen is uiteraard niet de reden dat de klant zich moet identificeren.

alfatrion
Berichten: 22193
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ayvens bank geeft geen toegang meer tot eigen geld

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
07 jan 2025 23:16
Waarom denk je dat dat geen onderdeel van de overeenkomst zou zijn? Los daarvan is de implementatie van gewijzigde wetgeving een reden om de overeenkomst eventueel te overrulen.
Waaruit blijkt dat dat wel onderdeel van de overeenkomst is? Waaruit blijkt dat de gewijzigde wetgeving noopt tot het opnieuw controleren van de identiteit? Dat controles bij controles tegenwoordig ook de voornaam bekend moet zijn of niet meer mogen op basis van overboekingen, maakt niet dat de controles in het verleden automatisch ongeldig zijn geworden.
Moneyman schreef:
07 jan 2025 23:16
Het feit dat de identiteitskaart is verlopen is uiteraard niet de reden dat de klant zich moet identificeren.
Daar denkt deze bank duidelijk anders over.
"Ook klanten wiens identiteitsbewijs verlopen is worden gevraagd een kopie van het nieuwe identiteitsbewijs te uploaden"

https://www.ayvensbank.nl/hulp-en-conta ... yvens-bank

Plaats reactie