Ervaring Bonprix
Ervaring Bonprix
Onlangs een aankoop gedaan bij Bonprix. Om deze aankoop te kunnen doen moet je een account aanmaken. Betaling en levering is goed verlopen. Nu wil ik dat mijn account wordt opgeheven en krijg ik het volgende antwoord:
"Na ontvangst van jouw bericht zal je klantenaccount volledig verwijderd worden.
Je zult geen klant meer zijn bij bonprix en je zult in de toekomst dan ook geen bestelling meer kunnen plaatsen.Ook vervalt de garantie van de artikelen die je in de afgelopen 6 maanden hebt besteld."
Volgens mij heb ik ten alle tijden recht op garantie en heb dit ook laten weten, waarna ik het volgende bericht terug kreeg:
" Ik snap je helemaal dat j niet eens bent met de wettelijke garantie nadat je account verwijderd is.Maar helaas is dit de procedure van Bonprix."
Mijn vraag is of dit zomaar eenzijdig opgezegd mag worden, alleen maar omdat ik mijn account gegevens wil laten verwijderen?
"Na ontvangst van jouw bericht zal je klantenaccount volledig verwijderd worden.
Je zult geen klant meer zijn bij bonprix en je zult in de toekomst dan ook geen bestelling meer kunnen plaatsen.Ook vervalt de garantie van de artikelen die je in de afgelopen 6 maanden hebt besteld."
Volgens mij heb ik ten alle tijden recht op garantie en heb dit ook laten weten, waarna ik het volgende bericht terug kreeg:
" Ik snap je helemaal dat j niet eens bent met de wettelijke garantie nadat je account verwijderd is.Maar helaas is dit de procedure van Bonprix."
Mijn vraag is of dit zomaar eenzijdig opgezegd mag worden, alleen maar omdat ik mijn account gegevens wil laten verwijderen?
- Speedy123
- Berichten: 2293
- Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07
Beste antwoord
Gekozen door Mice2
Re: Ervaring Bonprix
Het standpunt is niet zo logisch. De factuur gegevens blijven altijd bewaard. Ook na verzoek tot verwijdering van een klant. Pas na afloop van de wettelijke bewaartermijn mag Bonprix die gegevens verwijderen.Moneyman schreef: ↑12 jan 2025 17:41Het is een vrij logisch standpunt. Jouw garantie wordt in hun systemen immers gekoppeld aan jouw aankoop en jouw gegevens. Als jij dan per se je gegevens nu al wilt laten verwijderen, maak je het voor hun moeilijker. Ze zouden overigens ook gewoon kunnen weigeren om je gegevens nu al te verwijderen, maar dan had je daar weer over geklaagd.
TS heeft alle recht om te verzoeken om zijn account gegevens te verwijderen. TS kan dan niet meer inloggen bij Bonprix echter Bonprix bezit nog altijd de factuur- en betaal gegevens.
Meer dan de factuur- en betaal gegevens heeft Bonprix ook niet nodig om garantie claims af te handelen.
Een verzoek van TS om het account te verwijderen kan Boxprix nimmer gebruiken om toekomstige garantie claims af te wijzen. Zolang TS zelf de factuur maar bewaart en deze mee kan leveren bij een eventuele garantie claim.
-
- Berichten: 1315
- Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Re: Ervaring Bonprix
Nee, dat mag niet, en dat kan ook niet. Je houdt gewoon je wettelijke garantie.
Maar waarom laat je dat account niet bestaan? Ben je van alle gezeur af. Desnoods verander je al je gegevens in onzin, kan niemand er iets mee.
Maar waarom laat je dat account niet bestaan? Ben je van alle gezeur af. Desnoods verander je al je gegevens in onzin, kan niemand er iets mee.
Re: Ervaring Bonprix
Ik snap jouw reactie, maar ik erger mij aan deze benadering wat volgens mij als een drukmiddel wordt gebruikt en ook, denk ik, niet mag. Nog een reden extra om alle gegevens te laten verwijderen.
Re: Ervaring Bonprix
Het is een vrij logisch standpunt. Jouw garantie wordt in hun systemen immers gekoppeld aan jouw aankoop en jouw gegevens. Als jij dan per se je gegevens nu al wilt laten verwijderen, maak je het voor hun moeilijker. Ze zouden overigens ook gewoon kunnen weigeren om je gegevens nu al te verwijderen, maar dan had je daar weer over geklaagd.
Re: Ervaring Bonprix
Nee daar had ik niet over geklaagd, sterker nog... ze houden de gegevens vast tot de wettelijke garantie termijn is verstreken (staat in hun eigen voorwaarden).
Er wordt gedreigd met het punt dat de garantie vervalt op het moment dat ik aangeef mijn gegevens te willen verwijderen, tot twee keer aan toe en dat dit beleid is. Daar val ik over en of dit juist is cq mag, dat was mijn vraag.
Er wordt gedreigd met het punt dat de garantie vervalt op het moment dat ik aangeef mijn gegevens te willen verwijderen, tot twee keer aan toe en dat dit beleid is. Daar val ik over en of dit juist is cq mag, dat was mijn vraag.
-
- Berichten: 5287
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Ervaring Bonprix
Zelfs als ze zouden willen kunnen ze niet al uw gegevens verwijderen want ook Bonprix is verplicht verkoopfacturen 7 jaar te bewaren.
Wel kunt u vragen van hun mailinglijsten verwijderd te worden.
Wel kunt u vragen van hun mailinglijsten verwijderd te worden.
Bep GvH
vindt dit leuk
Re: Ervaring Bonprix
Er wordt gedreigd met het punt dat de garantie vervalt op het moment dat ik aangeef mijn gegevens te willen verwijderen, tot twee keer aan toe en dat dit beleid is. Daar val ik over en of dit juist is cq mag, dat was mijn vraag.
Over het verwijderen van mijn gegevens en de termijn waarop is mij alles duidelijk.
7.1. Algemene informatie over klantenaccounts/Mijn bonprix
Ook kun je je klantenaccount altijd weer wissen. Houd er wel rekening mee dat als je eenmaal iets bij ons hebt besteld, niet alle in je klantenaccount opgeslagen gegevens dan ook meteen worden gewist. Zo moeten wij bijvoorbeeld gegevens over gedane bestellingen opgeslagen houden, voor zover je garantie hebt op de door jou gekochte artikelen en deze garantie nog niet is afgelopen. Het wissen van je gegevens gebeurt na afloop van de voor ons geldende handels- en fiscaalrechtelijke bewaartermijnen automatisch.
Over het verwijderen van mijn gegevens en de termijn waarop is mij alles duidelijk.
7.1. Algemene informatie over klantenaccounts/Mijn bonprix
Ook kun je je klantenaccount altijd weer wissen. Houd er wel rekening mee dat als je eenmaal iets bij ons hebt besteld, niet alle in je klantenaccount opgeslagen gegevens dan ook meteen worden gewist. Zo moeten wij bijvoorbeeld gegevens over gedane bestellingen opgeslagen houden, voor zover je garantie hebt op de door jou gekochte artikelen en deze garantie nog niet is afgelopen. Het wissen van je gegevens gebeurt na afloop van de voor ons geldende handels- en fiscaalrechtelijke bewaartermijnen automatisch.
Re: Ervaring Bonprix
Het standpunt is niet zo logisch. De factuur gegevens blijven altijd bewaard. Ook na verzoek tot verwijdering van een klant. Pas na afloop van de wettelijke bewaartermijn mag Bonprix die gegevens verwijderen.Moneyman schreef: ↑12 jan 2025 17:41Het is een vrij logisch standpunt. Jouw garantie wordt in hun systemen immers gekoppeld aan jouw aankoop en jouw gegevens. Als jij dan per se je gegevens nu al wilt laten verwijderen, maak je het voor hun moeilijker. Ze zouden overigens ook gewoon kunnen weigeren om je gegevens nu al te verwijderen, maar dan had je daar weer over geklaagd.
TS heeft alle recht om te verzoeken om zijn account gegevens te verwijderen. TS kan dan niet meer inloggen bij Bonprix echter Bonprix bezit nog altijd de factuur- en betaal gegevens.
Meer dan de factuur- en betaal gegevens heeft Bonprix ook niet nodig om garantie claims af te handelen.
Een verzoek van TS om het account te verwijderen kan Boxprix nimmer gebruiken om toekomstige garantie claims af te wijzen. Zolang TS zelf de factuur maar bewaart en deze mee kan leveren bij een eventuele garantie claim.
Re: Ervaring Bonprix
Helder. Voor de duidelijkheid: je garantie vervalt natuurlijk sowieso niet, dus daarmee dreigen is onzin. En slecht beleidMice2 schreef: ↑12 jan 2025 18:04Nee daar had ik niet over geklaagd, sterker nog... ze houden de gegevens vast tot de wettelijke garantie termijn is verstreken (staat in hun eigen voorwaarden).
Er wordt gedreigd met het punt dat de garantie vervalt op het moment dat ik aangeef mijn gegevens te willen verwijderen, tot twee keer aan toe en dat dit beleid is. Daar val ik over en of dit juist is cq mag, dat was mijn vraag.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mice2
vindt dit leuk
Re: Ervaring Bonprix
Om een hoop gezeur en andere problemen te voorkomen gewoon hun mailing op "nee" zetten.
Doe ik ook altijd als je eerst een account moet aanmaken.
En als het kan laat ik mijn telefoon nummer gewoon weg. Kan dat niet, dan geef ik mijn landlijn op die niet (meer) is aangesloten.
Account blijft dan gewoon aanwezig maar je hebt de mails en andere zooi niet meer.
Ik doe dit al jaren en heb nog nooit er "last" van en mee gehad.
En heb ik de account weer nodig omdat ik weer iets wil bestellen is die er nog gewoon.
Doe ik ook altijd als je eerst een account moet aanmaken.
En als het kan laat ik mijn telefoon nummer gewoon weg. Kan dat niet, dan geef ik mijn landlijn op die niet (meer) is aangesloten.
Account blijft dan gewoon aanwezig maar je hebt de mails en andere zooi niet meer.
Ik doe dit al jaren en heb nog nooit er "last" van en mee gehad.
En heb ik de account weer nodig omdat ik weer iets wil bestellen is die er nog gewoon.
Re: Ervaring Bonprix
Precies. En als je dan ook nog een mailadres gebruikt wat je alleen voor dit soort dingen hanteert, heb je nergens last van.
Bep GvH
vindt dit leuk
Re: Ervaring Bonprix
De voorwaarde dat jouw wettelijk recht op garantie inkort is, in juridische termen, een ‘onredelijk bezwarend beding’.
Bedingen die als onredelijk bezwarend worden aangemerkt staan genoemd in art. 236 van Boek 6 Burgerlijk Wetboek (‘zwarte lijst’), bedingen die vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn staan genoemd in art. 237 van datzelfde wetboek (‘grijze lijst’).
Een beding is onredelijk bezwarend wanneer het onredelijk benadelend is voor de tegenpartij. De tegenpartij hoeft daarbij niet eens financieel nadeel te hebben geleden. Het gevolg is dat de rechter het beding zal vernietigen.
Beleid of geen beleid, Bonprix heeft zich gewoon te houden aan de Nederlandse wet. Je kunt dus gewoon je account verwijderen, zonder dat je daardoor je recht op garantie verliest.
Bedingen die als onredelijk bezwarend worden aangemerkt staan genoemd in art. 236 van Boek 6 Burgerlijk Wetboek (‘zwarte lijst’), bedingen die vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn staan genoemd in art. 237 van datzelfde wetboek (‘grijze lijst’).
Een beding is onredelijk bezwarend wanneer het onredelijk benadelend is voor de tegenpartij. De tegenpartij hoeft daarbij niet eens financieel nadeel te hebben geleden. Het gevolg is dat de rechter het beding zal vernietigen.
Beleid of geen beleid, Bonprix heeft zich gewoon te houden aan de Nederlandse wet. Je kunt dus gewoon je account verwijderen, zonder dat je daardoor je recht op garantie verliest.
16again
vindt dit leuk
Re: Ervaring Bonprix
Je maakt het jezelf en boprix gewoon moelijk als er een garantie nodig is
Nu kun je gewoon inloggen en een retour aanmelden
Jij wil ze gewoon verplichten om dan meer werk in jou retour te stoppen
Waarom?
Principe?
Flauwekul dus
Nu kun je gewoon inloggen en een retour aanmelden
Jij wil ze gewoon verplichten om dan meer werk in jou retour te stoppen
Waarom?
Principe?
Flauwekul dus
AxBeer123987
vindt dit leuk
Re: Ervaring Bonprix
Ik denk dat er twee dingen door elkaar lopen: een account opzeggen en een verzoek doen om verwijdering van de contactgegevens.
Een account is een inlog mogelijkheid op een verkoop. Die kan Bonprix makkelijk verwijderen door het wachtwoord te verwijderen, je kunt dan niet meer inloggen, klaar!
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je contactgegevens niet bewaard blijven, die moeten voor de wettelijke termijn (meestal 7 jaar) bewaard blijven. Compleet in de database dus, met alle gegevens die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken.
Ga je eisen dat ALLES weggehaald moet worden, dan is het technisch onmogelijk om nog garantie te geven, die verkoop is dan immers niet meer te traceren.
Een account is een inlog mogelijkheid op een verkoop. Die kan Bonprix makkelijk verwijderen door het wachtwoord te verwijderen, je kunt dan niet meer inloggen, klaar!
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je contactgegevens niet bewaard blijven, die moeten voor de wettelijke termijn (meestal 7 jaar) bewaard blijven. Compleet in de database dus, met alle gegevens die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken.
Ga je eisen dat ALLES weggehaald moet worden, dan is het technisch onmogelijk om nog garantie te geven, die verkoop is dan immers niet meer te traceren.
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00
Re: Ervaring Bonprix
Dit lijkt mij de juiste reden, als je contact wilt opnemen met Bonprix voor garantie dan heb je een account nodig vermoed ik. Op het moment dat je een beroep doet op garantie, heb je het account nodig waar de aankoopgegevens op staan. De uitleg dat je geen garantie meer hebt klopt niet (en is tegenstrijdig met hun verhaal dat ze het moeten bewaren), maar je kan er technisch gezien niet of nauwelijks meer gebruik van maken.geengast schreef: ↑18 jan 2025 18:33Ik denk dat er twee dingen door elkaar lopen: een account opzeggen en een verzoek doen om verwijdering van de contactgegevens.
Een account is een inlog mogelijkheid op een verkoop. Die kan Bonprix makkelijk verwijderen door het wachtwoord te verwijderen, je kunt dan niet meer inloggen, klaar!
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je contactgegevens niet bewaard blijven, die moeten voor de wettelijke termijn (meestal 7 jaar) bewaard blijven. Compleet in de database dus, met alle gegevens die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken.
Ga je eisen dat ALLES weggehaald moet worden, dan is het technisch onmogelijk om nog garantie te geven, die verkoop is dan immers niet meer te traceren.
wikop
vindt dit leuk
-
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Ervaring Bonprix
Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden. Dat die gegevens nodig zijn voor een garantie lijkt me stug. Garantie was er al lang voordat zulke gegevens verwerkt werden. Daar kan Bonprix zijn system op inrichten, door bv de transactie een vingerafdruk te geven. Niet de klant.
Ik verbaas me over de reacties van mensen die (de beperkingen van) het systeem als uitgangspunt nemen. Computer says no!
Tip: dien een klacht in bij Thuiswinkel. Daar is Bonprix bij aangesloten.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Ervaring Bonprix
Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...Consumenneke schreef: ↑19 jan 2025 14:49Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden.
Een op de AVG gebaseerd beroep om je klantgegevens te verwijderen wordt binnen die termijn dus uiteraard genegeerd. Er is immers een grondslag (meerdere zelfs) voor die verwerking.
Erthanax
vindt dit leuk
-
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50
Re: Ervaring Bonprix
Goh, hoe deden ze dat vroeger dan: alle klantgegevens bewaren?Moneyman schreef: ↑19 jan 2025 14:54Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...
Dat is dus die computer says no.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
wikop
vindt dit leuk
Re: Ervaring Bonprix
Uiteraard op dezelfde manier zoals ze de overeenkomst vroeger vastlegden.Consumenneke schreef: ↑19 jan 2025 15:23Goh, hoe deden ze dat vroeger dan: alle klantgegevens bewaren?Moneyman schreef: ↑19 jan 2025 14:54Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...
Overigens een enorme...
![Afbeelding](https://i.ibb.co/YhSnPNZ/download.jpg)