Ervaring Bonprix

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Mice2

Ervaring Bonprix

Ongelezen bericht door Mice2 »

Onlangs een aankoop gedaan bij Bonprix. Om deze aankoop te kunnen doen moet je een account aanmaken. Betaling en levering is goed verlopen. Nu wil ik dat mijn account wordt opgeheven en krijg ik het volgende antwoord:
"Na ontvangst van jouw bericht zal je klantenaccount volledig verwijderd worden.
Je zult geen klant meer zijn bij bonprix en je zult in de toekomst dan ook geen bestelling meer kunnen plaatsen.Ook vervalt de garantie van de artikelen die je in de afgelopen 6 maanden hebt besteld."
Volgens mij heb ik ten alle tijden recht op garantie en heb dit ook laten weten, waarna ik het volgende bericht terug kreeg:
" Ik snap je helemaal dat j niet eens bent met de wettelijke garantie nadat je account verwijderd is.Maar helaas is dit de procedure van Bonprix."

Mijn vraag is of dit zomaar eenzijdig opgezegd mag worden, alleen maar omdat ik mijn account gegevens wil laten verwijderen?

Speedy123
Beste antwoord
Gekozen door Mice2

Re: Ervaring Bonprix

door Speedy123 » 12 jan 2025 19:02

Moneyman schreef:
12 jan 2025 17:41
Mice2 schreef:
12 jan 2025 16:00
Ik snap jouw reactie, maar ik erger mij aan deze benadering wat volgens mij als een drukmiddel wordt gebruikt en ook, denk ik, niet mag. Nog een reden extra om alle gegevens te laten verwijderen.
Het is een vrij logisch standpunt. Jouw garantie wordt in hun systemen immers gekoppeld aan jouw aankoop en jouw gegevens. Als jij dan per se je gegevens nu al wilt laten verwijderen, maak je het voor hun moeilijker. Ze zouden overigens ook gewoon kunnen weigeren om je gegevens nu al te verwijderen, maar dan had je daar weer over geklaagd.
Het standpunt is niet zo logisch. De factuur gegevens blijven altijd bewaard. Ook na verzoek tot verwijdering van een klant. Pas na afloop van de wettelijke bewaartermijn mag Bonprix die gegevens verwijderen.

TS heeft alle recht om te verzoeken om zijn account gegevens te verwijderen. TS kan dan niet meer inloggen bij Bonprix echter Bonprix bezit nog altijd de factuur- en betaal gegevens.

Meer dan de factuur- en betaal gegevens heeft Bonprix ook niet nodig om garantie claims af te handelen.

Een verzoek van TS om het account te verwijderen kan Boxprix nimmer gebruiken om toekomstige garantie claims af te wijzen. Zolang TS zelf de factuur maar bewaart en deze mee kan leveren bij een eventuele garantie claim.
Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nee, dat mag niet, en dat kan ook niet. Je houdt gewoon je wettelijke garantie.
Maar waarom laat je dat account niet bestaan? Ben je van alle gezeur af. Desnoods verander je al je gegevens in onzin, kan niemand er iets mee.

Mice2

Ik snap jouw reactie, maar ik erger mij aan deze benadering wat volgens mij als een drukmiddel wordt gebruikt en ook, denk ik, niet mag. Nog een reden extra om alle gegevens te laten verwijderen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mice2 schreef:
Het is een vrij logisch standpunt. Jouw garantie wordt in hun systemen immers gekoppeld aan jouw aankoop en jouw gegevens. Als jij dan per se je gegevens nu al wilt laten verwijderen, maak je het voor hun moeilijker. Ze zouden overigens ook gewoon kunnen weigeren om je gegevens nu al te verwijderen, maar dan had je daar weer over geklaagd.

Mice2

Nee daar had ik niet over geklaagd, sterker nog... ze houden de gegevens vast tot de wettelijke garantie termijn is verstreken (staat in hun eigen voorwaarden).
Er wordt gedreigd met het punt dat de garantie vervalt op het moment dat ik aangeef mijn gegevens te willen verwijderen, tot twee keer aan toe en dat dit beleid is. Daar val ik over en of dit juist is cq mag, dat was mijn vraag.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zelfs als ze zouden willen kunnen ze niet al uw gegevens verwijderen want ook Bonprix is verplicht verkoopfacturen 7 jaar te bewaren.
Wel kunt u vragen van hun mailinglijsten verwijderd te worden.

Mice2

Er wordt gedreigd met het punt dat de garantie vervalt op het moment dat ik aangeef mijn gegevens te willen verwijderen, tot twee keer aan toe en dat dit beleid is. Daar val ik over en of dit juist is cq mag, dat was mijn vraag.
Over het verwijderen van mijn gegevens en de termijn waarop is mij alles duidelijk.

7.1. Algemene informatie over klantenaccounts/Mijn bonprix
Ook kun je je klantenaccount altijd weer wissen. Houd er wel rekening mee dat als je eenmaal iets bij ons hebt besteld, niet alle in je klantenaccount opgeslagen gegevens dan ook meteen worden gewist. Zo moeten wij bijvoorbeeld gegevens over gedane bestellingen opgeslagen houden, voor zover je garantie hebt op de door jou gekochte artikelen en deze garantie nog niet is afgelopen. Het wissen van je gegevens gebeurt na afloop van de voor ons geldende handels- en fiscaalrechtelijke bewaartermijnen automatisch.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
12 jan 2025 17:41
Mice2 schreef:
Het standpunt is niet zo logisch. De factuur gegevens blijven altijd bewaard. Ook na verzoek tot verwijdering van een klant. Pas na afloop van de wettelijke bewaartermijn mag Bonprix die gegevens verwijderen.

TS heeft alle recht om te verzoeken om zijn account gegevens te verwijderen. TS kan dan niet meer inloggen bij Bonprix echter Bonprix bezit nog altijd de factuur- en betaal gegevens.

Meer dan de factuur- en betaal gegevens heeft Bonprix ook niet nodig om garantie claims af te handelen.

Een verzoek van TS om het account te verwijderen kan Boxprix nimmer gebruiken om toekomstige garantie claims af te wijzen. Zolang TS zelf de factuur maar bewaart en deze mee kan leveren bij een eventuele garantie claim.

Moneyman

Mice2 schreef:
12 jan 2025 18:04
Nee daar had ik niet over geklaagd, sterker nog... ze houden de gegevens vast tot de wettelijke garantie termijn is verstreken (staat in hun eigen voorwaarden).
Helder. Voor de duidelijkheid: je garantie vervalt natuurlijk sowieso niet, dus daarmee dreigen is onzin. En slecht beleid :wink:

Len123

Ongelezen bericht door Len123 »

Om een hoop gezeur en andere problemen te voorkomen gewoon hun mailing op "nee" zetten.
Doe ik ook altijd als je eerst een account moet aanmaken.
En als het kan laat ik mijn telefoon nummer gewoon weg. Kan dat niet, dan geef ik mijn landlijn op die niet (meer) is aangesloten.
Account blijft dan gewoon aanwezig maar je hebt de mails en andere zooi niet meer.
Ik doe dit al jaren en heb nog nooit er "last" van en mee gehad.
En heb ik de account weer nodig omdat ik weer iets wil bestellen is die er nog gewoon.

Moneyman

Precies. En als je dan ook nog een mailadres gebruikt wat je alleen voor dit soort dingen hanteert, heb je nergens last van.

Moneyman

ZeerPrivé schreef:
13 jan 2025 12:37
Kan dat niet, dan geef ik mijn landlijn op die niet (meer) is aangesloten.
Leuk voor degene die nu het nummer heeft.
Als het nummer niet is aangesloten, zoals er letterlijk staat, is dat niet aan de orde.

ArianaM

Ongelezen bericht door ArianaM »

De voorwaarde dat jouw wettelijk recht op garantie inkort is, in juridische termen, een ‘onredelijk bezwarend beding’.
Bedingen die als onredelijk bezwarend worden aangemerkt staan genoemd in art. 236 van Boek 6 Burgerlijk Wetboek (‘zwarte lijst’), bedingen die vermoed worden onredelijk bezwarend te zijn staan genoemd in art. 237 van datzelfde wetboek (‘grijze lijst’).

Een beding is onredelijk bezwarend wanneer het onredelijk benadelend is voor de tegenpartij. De tegenpartij hoeft daarbij niet eens financieel nadeel te hebben geleden. Het gevolg is dat de rechter het beding zal vernietigen.

Beleid of geen beleid, Bonprix heeft zich gewoon te houden aan de Nederlandse wet. Je kunt dus gewoon je account verwijderen, zonder dat je daardoor je recht op garantie verliest.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Je maakt het jezelf en boprix gewoon moelijk als er een garantie nodig is
Nu kun je gewoon inloggen en een retour aanmelden
Jij wil ze gewoon verplichten om dan meer werk in jou retour te stoppen
Waarom?
Principe?
Flauwekul dus

geengast

Ongelezen bericht door geengast »

Ik denk dat er twee dingen door elkaar lopen: een account opzeggen en een verzoek doen om verwijdering van de contactgegevens.
Een account is een inlog mogelijkheid op een verkoop. Die kan Bonprix makkelijk verwijderen door het wachtwoord te verwijderen, je kunt dan niet meer inloggen, klaar!
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je contactgegevens niet bewaard blijven, die moeten voor de wettelijke termijn (meestal 7 jaar) bewaard blijven. Compleet in de database dus, met alle gegevens die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken.

Ga je eisen dat ALLES weggehaald moet worden, dan is het technisch onmogelijk om nog garantie te geven, die verkoop is dan immers niet meer te traceren.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

geengast schreef:
18 jan 2025 18:33
Ik denk dat er twee dingen door elkaar lopen: een account opzeggen en een verzoek doen om verwijdering van de contactgegevens.
Een account is een inlog mogelijkheid op een verkoop. Die kan Bonprix makkelijk verwijderen door het wachtwoord te verwijderen, je kunt dan niet meer inloggen, klaar!
Maar dat wil zeker niet zeggen dat je contactgegevens niet bewaard blijven, die moeten voor de wettelijke termijn (meestal 7 jaar) bewaard blijven. Compleet in de database dus, met alle gegevens die nodig waren om de verkoop mogelijk te maken.

Ga je eisen dat ALLES weggehaald moet worden, dan is het technisch onmogelijk om nog garantie te geven, die verkoop is dan immers niet meer te traceren.
Dit lijkt mij de juiste reden, als je contact wilt opnemen met Bonprix voor garantie dan heb je een account nodig vermoed ik. Op het moment dat je een beroep doet op garantie, heb je het account nodig waar de aankoopgegevens op staan. De uitleg dat je geen garantie meer hebt klopt niet (en is tegenstrijdig met hun verhaal dat ze het moeten bewaren), maar je kan er technisch gezien niet of nauwelijks meer gebruik van maken.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

geengast schreef:
Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden. Dat die gegevens nodig zijn voor een garantie lijkt me stug. Garantie was er al lang voordat zulke gegevens verwerkt werden. Daar kan Bonprix zijn system op inrichten, door bv de transactie een vingerafdruk te geven. Niet de klant.

Ik verbaas me over de reacties van mensen die (de beperkingen van) het systeem als uitgangspunt nemen. Computer says no!
Mice2 schreef:
12 jan 2025 14:56
Mijn vraag is of dit zomaar eenzijdig opgezegd mag worden, alleen maar omdat ik mijn account gegevens wil laten verwijderen?
Tip: dien een klacht in bij Thuiswinkel. Daar is Bonprix bij aangesloten. :wink:

Moneyman

Consumenneke schreef:
19 jan 2025 14:49
geengast schreef:
Waar haal je die wettelijke termijn vandaan, noem eens een bron. Volgens de AVG mag je vragen en verwachten dat al je persoonsgegevens verwijderd worden.
Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...

Een op de AVG gebaseerd beroep om je klantgegevens te verwijderen wordt binnen die termijn dus uiteraard genegeerd. Er is immers een grondslag (meerdere zelfs) voor die verwerking.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Moneyman schreef:
19 jan 2025 14:54
Dat een bedrijf een wettelijke bewaarplicht heeft voor zijn administratie is toch wel héél basaal hoor...
Goh, hoe deden ze dat vroeger dan: alle klantgegevens bewaren?
Moneyman schreef:
Een op de AVG gebaseerd beroep om je klantgegevens te verwijderen wordt binnen die termijn dus uiteraard genegeerd. Er is immers een grondslag (meerdere zelfs) voor die verwerking.
Dat is dus die computer says no. :lol:

Moneyman

Consumenneke schreef:
19 jan 2025 15:23
Moneyman schreef:
Goh, hoe deden ze dat vroeger dan: alle klantgegevens bewaren?
Uiteraard op dezelfde manier zoals ze de overeenkomst vroeger vastlegden.

Overigens een enorme...
Afbeelding

Plaats reactie