Loonbeslag
Re: Loonbeslag
Ook dat overtuigt een deurwaarder niet. Die doet zijn werk zoals wettelijk voorgeschreven.
Het is wel gestraft worden. Ik ben misschien verantwoordelijk voor de schuld maar ik ben niet verantwoordelijk voor gedrag van mij ex. Dit zijn twee verschillende dingen. Betalen is 1 ding maar max beslag leggen is een ander ding.
Kuklos dat begrijp ik en ik was nu over de betaling bezig. Ik zal nu voorlopig moeten betalen. Daar doe ik niks aan op dit moment en misschien wel helemaal niet. Maar nu gaat het er bij mij om of er gewoon geen nieuwe regeling mogelijk is dan max loonbeslag. Ik heb altijd het dubbele betaald van de mondelinge afspraak. En soms meer neem aan dat ik dan nog wel speling heb.
Natuurlijk voelt het als een trap na, dat begrijpt iedereen, maar dat verandert niets aan uw situatie. U kunt het nu nog allemaal rechtbreien, al is dat moeilijk en pijnlijk.
Een welgemeende waarschuwing: U heeft een vriendin/partner met wie u een en/of-rekening heeft en met wie u misschien wel samenwoont. Zet dat niet op het spel! Dat u voorlopig veel geld in deze zaak moet steken, zal zij niet leuk vinden, maar samen komt u daar wel doorheen.
Maar als u zich monomaan blijft vastbijten in deze zaak en daar al uw tijd en aandacht aan besteedt, zet dat uw relatie (en mogelijk ook uw werk!) zwaar onder druk. Dat u onverwachts moet dokken voor uw ex is overkomelijk; dat uw ex uw hele (gevoels)leven beheerst, niet; dan houdt niemand het nog lang met u uit.
Een welgemeende waarschuwing: U heeft een vriendin/partner met wie u een en/of-rekening heeft en met wie u misschien wel samenwoont. Zet dat niet op het spel! Dat u voorlopig veel geld in deze zaak moet steken, zal zij niet leuk vinden, maar samen komt u daar wel doorheen.
Maar als u zich monomaan blijft vastbijten in deze zaak en daar al uw tijd en aandacht aan besteedt, zet dat uw relatie (en mogelijk ook uw werk!) zwaar onder druk. Dat u onverwachts moet dokken voor uw ex is overkomelijk; dat uw ex uw hele (gevoels)leven beheerst, niet; dan houdt niemand het nog lang met u uit.
Erthandax even alle lof naar mijn vriendin. Wat ik een heethoofd ben is zij heel rustig. Want geloof mij als zij er niet was geweest had ik gisteren op het werk gestaan van de schuldeiser. De deurwaarder diie gister geen ruimte voor een gesprek was. Heeft zij op mij ingepraat. Dat ik mijn gal hier gespuwd heb. Dat vind ik ook naar dat zij die er totaal buiten staat er ook in mee wordt gezogen.
Wat is dit soort situatie vaak helpt is spiegelen.Upsalot schreef: ↑06 feb 2025 13:37Kuklos dat begrijp ik en ik was nu over de betaling bezig. Ik zal nu voorlopig moeten betalen. Daar doe ik niks aan op dit moment en misschien wel helemaal niet. Maar nu gaat het er bij mij om of er gewoon geen nieuwe regeling mogelijk is dan max loonbeslag. Ik heb altijd het dubbele betaald van de mondelinge afspraak. En soms meer neem aan dat ik dan nog wel speling heb.
Stelt u zich voor, u was de verkopende partij. U ontvangt biedingen op uw huis, uw accepteert een van de biedingen. De potentiële kopers worden op de hoogte gebracht en ze zijn blij dat ze het geworden zijn. Het bod blijft staan.
Enige tijd gaat voorbij, nu wordt de koopovereenkomst opgesteld met daarin de standaard 10 procent boete clausule. Spannende tijd, ze zullen toch wel tekenen? Want u bent al ver met de aankoop van uw nieuwe huis. Gelukkig, er is getekend, de twee dagen bedenk tijd gaat in. Drie dagen later belt u makelaar, goed nieuws, de verkoop gaat door! Nu kunt u de aankoop van uw nieuwe huis definitief maken.
Dan enige tijd later, de makelaar belt. De kopers liggen ineens in scheiding en zien af van de aankoop van het huis. De verkoop gaat niet door.
Paniek. Immers u was al bezig met de aankoop van uw nieuwe huis. Het oude huis moet nu met spoed verkocht worden. Snel weer op Funda, het hele proces begint weer van voren af aan. Uw zegt tegen u makelaar, snel verkopen, dan maar wat lagere opbrengst.
Wat een stress en gedoe allemaal. Gelukkig heeft u wel recht op de boeteclausule en krijgt u enige financiële compensatie. De boete clausule wordt schriftelijk opgeëist bij de in gebreken blijvende kopers.
Dan wacht u weerom een koude douche, de potentiële kopers blijken helemaal geen geld te hebben, ze weigeren te betalen. Uw makelaar kan niets meer voor u doen, u moet een advocaat in de arm nemen om de koper voor de rechter te dagen. U moet duizenden euro's extra uitgeven om de boete te innen. De advocaat sommeert de kopers om nu toch echt te betalen of een regeling te treffen, ze doen het niet.
De advocaat schakelt een deurwaarder in en levert een dagvaarding af. De kopers nemen nu hun eigen advocaten in de arm. Die zijn duidelijk, ze verwachten dat de verkoper de zaak gaat winnen. Voordat ze zaak daadwerkelijk bij de rechter afgerond is, wordt er overeenstemming bereid, de kopers beloven maandelijks een afgesproken deel af te lossen tot de hele schuld is afbetaald. Ze zijn beide hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld.
Enige tijd gaat het goed maar dan komt er geen geld meer binnen. De deurwaarder wacht nog even met actie ondernemen maar als daarna weer geen geld binnenkomt is het mooi geweest. De deurwaarder belt u en vraagt, wilt u actie ondernemen en overgaan tot loonbeslag? U schreeuwt woedend door de telefoon, ja nu is het mooi geweest, alles z.s.m. incasseren van de h!@@##$ers. Alle stress van al dat gedoe die jaren komt eruit.
Dan belt uw deurwaarder weer. De afgehaakte kopers willen graag een nieuwe, lagere afbetalingsregeling. Ter vervanging van de ouden niet nagekomen regeling. U ontploft, u bent gekke Henkie niet. Gewoon alles nu incasseren!
Wellicht snapt u de verkopers en hun deurwaarder nu beter?
A. Aantonen dat je al (meer dan) jouw deel hebt betaald
Bewijs verzamelen:
Verzamel al je betalingsbewijzen (bankafschriften, correspondentie met de schuldeiser) om aan te tonen dat je jouw deel van de schuld al hebt voldaan. Dit kan je gebruiken om een eerlijkere verdeling van de betaling te eisen.
Verzoek om schuldeiser aan te spreken op redelijkheid en billijkheid:
Je kunt een schriftelijk verzoek indienen bij de schuldeiser of deurwaarder en onderbouwen dat je jouw deel hebt voldaan en dat het onredelijk is dat jij volledig opdraait voor het restant.
B. Verhaal op je ex-vrouw
Hoewel de schuldeiser jou kan aanspreken voor de volledige schuld, kun jij vervolgens proberen jouw ex-vrouw aansprakelijk te stellen voor haar deel van de schuld:
Regresrecht:
Volgens artikel 6:10 BW kun je het deel van de schuld dat jouw ex-vrouw had moeten betalen, op haar verhalen. Dit betekent dat je haar kunt aanspreken om jou terug te betalen wat jij teveel hebt betaald.
Dit kan lastig zijn omdat zij eerder in de schuldsanering zat. Als ze nu een stabiel inkomen heeft, kun je haar hiervoor aansprakelijk stellen via een juridische procedure.
Procedure starten bij de rechter:
Als je ex-vrouw niet vrijwillig betaalt, kun je een civiele procedure starten om haar te dwingen haar deel te voldoen.
C. Loonbeslag verminderen
Controleer het beslagvrije bedrag:
Bij loonbeslag is de deurwaarder verplicht om een beslagvrije voet te hanteren. Dit is het bedrag dat je minimaal mag behouden om in je basislevensbehoeften te voorzien.
Controleer of de beslagvrije voet correct is berekend. Als dit niet het geval is, kun je dit aanvechten. Je kunt hierbij gebruik maken van de rekenhulp van het NIBUD.
Bespreek een betalingsregeling:
Vraag de schuldeiser of deurwaarder om een redelijke betalingsregeling in plaats van loonbeslag. Dit kan je maandelijkse financiële druk verminderen.
Dit is een bericht wat ik net gekregen heb van advocaten.nl.
Als ik het goed lees, kan ik wel verhalen op ex vrouw en recht heb op een betere betalingsregeling. Punt A had ik al gedaan. Dat advies had ik al gekregen. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan bespreken met de deurwaarder over een betalingsregeling? Dan kan ik dat gelijk proberen te regelen.
Bewijs verzamelen:
Verzamel al je betalingsbewijzen (bankafschriften, correspondentie met de schuldeiser) om aan te tonen dat je jouw deel van de schuld al hebt voldaan. Dit kan je gebruiken om een eerlijkere verdeling van de betaling te eisen.
Verzoek om schuldeiser aan te spreken op redelijkheid en billijkheid:
Je kunt een schriftelijk verzoek indienen bij de schuldeiser of deurwaarder en onderbouwen dat je jouw deel hebt voldaan en dat het onredelijk is dat jij volledig opdraait voor het restant.
B. Verhaal op je ex-vrouw
Hoewel de schuldeiser jou kan aanspreken voor de volledige schuld, kun jij vervolgens proberen jouw ex-vrouw aansprakelijk te stellen voor haar deel van de schuld:
Regresrecht:
Volgens artikel 6:10 BW kun je het deel van de schuld dat jouw ex-vrouw had moeten betalen, op haar verhalen. Dit betekent dat je haar kunt aanspreken om jou terug te betalen wat jij teveel hebt betaald.
Dit kan lastig zijn omdat zij eerder in de schuldsanering zat. Als ze nu een stabiel inkomen heeft, kun je haar hiervoor aansprakelijk stellen via een juridische procedure.
Procedure starten bij de rechter:
Als je ex-vrouw niet vrijwillig betaalt, kun je een civiele procedure starten om haar te dwingen haar deel te voldoen.
C. Loonbeslag verminderen
Controleer het beslagvrije bedrag:
Bij loonbeslag is de deurwaarder verplicht om een beslagvrije voet te hanteren. Dit is het bedrag dat je minimaal mag behouden om in je basislevensbehoeften te voorzien.
Controleer of de beslagvrije voet correct is berekend. Als dit niet het geval is, kun je dit aanvechten. Je kunt hierbij gebruik maken van de rekenhulp van het NIBUD.
Bespreek een betalingsregeling:
Vraag de schuldeiser of deurwaarder om een redelijke betalingsregeling in plaats van loonbeslag. Dit kan je maandelijkse financiële druk verminderen.
Dit is een bericht wat ik net gekregen heb van advocaten.nl.
Als ik het goed lees, kan ik wel verhalen op ex vrouw en recht heb op een betere betalingsregeling. Punt A had ik al gedaan. Dat advies had ik al gekregen. Iemand een idee hoe ik dit het beste kan bespreken met de deurwaarder over een betalingsregeling? Dan kan ik dat gelijk proberen te regelen.
Kuklos ik vind dat lastig. Ik begrijp wat je bedoelt. Gister stelde Speedy ook zoiets voor en toen had ik gezegd dat hoe de situatie was het had laten gaan of een gedeelte van de schade verhaald had willen hebben. Dat ben ik.
En ik was 2 weken na de opzeggingstermijn is te laat dat was dan door de situatie mijn fout maar of 2 weken echt verschil maakt?
Daarnaast heb/had ik mij neergelegd bij de boete. Maar wel verwachtend 50/50 tussen mij en mijn ex.
En ik was 2 weken na de opzeggingstermijn is te laat dat was dan door de situatie mijn fout maar of 2 weken echt verschil maakt?
Daarnaast heb/had ik mij neergelegd bij de boete. Maar wel verwachtend 50/50 tussen mij en mijn ex.
Maar jij gaf zelf aan gestopt te zijn met betalen uit eigen beweging, als jij jouw verplichtingen uit de overeenkomst was nagekomen had die deurwaarder echt geen beslag gelegd. En dat is iets dat je wel vaker ziet in dit soort zaken, er kan 1 afspraak gemaakt worden, maar als je verzuimd na te komen, dan gaan zullen daarna andere middelen ingezet worden.
U hebt geen recht op een betere betalingsregeling alleen is de deurwaarder verplicht om een beslagvrije voet te hanteren. De schuldeiser kan verder gewoon de gehele som opeisen en via loonbeslag incasseren.
Beslagvrije voet is ongeveer 90% van de bijstandsnorm.
Naast de reactie van Speedy, vraag ik me ook af of 'advocaten.nl' wel alle informatie heeft die hier in het onderwerp staat, zoals bijvoorbeeld de schone lei. Want ik heb toch wel wat vraagtekens bij die reactie.
Cro ik ben gestopt bij iets meer dan helft als zij dat ook gedaan had waren we er van af. Hier kwam ik dus naderhand pas achter dat ze het niet gedaan had. Dit is een beetje grijs gebied in het verhaal.
Speedy dit staat er toch:
Dus ze hebben er iets mee te doen. Neem aan ook al was het een site om je vraag te stellen een advocaat geen ongein verteld
Dus ze hebben er iets mee te doen. Neem aan ook al was het een site om je vraag te stellen een advocaat geen ongein verteld
Even nagekeken of ik het had gezegd. Ja, ik had het er bij vermeld.
Ik ga straks toch nog een keer de deurwaarder bellen en vragen voor een betalingsregeling. Dan hoop ik niet dat ik dezelfde krijg als de laatste 3 keer. Want die vind ik niks. Had eerst een andere waar je dus gewoon een gesprek mee kon voeren.
Ik ga straks toch nog een keer de deurwaarder bellen en vragen voor een betalingsregeling. Dan hoop ik niet dat ik dezelfde krijg als de laatste 3 keer. Want die vind ik niks. Had eerst een andere waar je dus gewoon een gesprek mee kon voeren.
Kuklos ik heb ze geschreven wat ik hier verteld schuld samengetekend schuldsanering etc. Dus ik denk wel genoeg informatie.
Nee ze hoeven er niets mee te doen. U mag vragen, maar de schuldeiser mag weigeren.Upsalot schreef: ↑06 feb 2025 15:14Cro ik ben gestopt bij iets meer dan helft als zij dat ook gedaan had waren we er van af. Hier kwam ik dus naderhand pas achter dat ze het niet gedaan had. Dit is een beetje grijs gebied in het verhaal.
Het probleem zit hem in uw interpretatie. U heeft geen enkel wettelijk recht op een redelijke betalingsregeling. De schuld is direct en volledig opeisbaar. Laat staan dat u recht zou hebben op een tweede redelijke betalingsregeling nadat u de eerste regeling niet nagekomen bent.
Laatst gewijzigd door Speedy123 op 06 feb 2025 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Dorfje
vindt dit leuk
Ik heb even zitten lezen over het wspn. Omdat we er over hadden lees ik dus over schuld van van voor en na 2016. En misschien lees ik alles rooskleurig de schuld is voor 2016 en daar tellen andere regels voor dan na 2016 . Na 2016 heb ik geen recht voor 2016 heb ik wel recht.
Over betalen zijn we uit speedy. Maar ik zie mijn ex en ik als twee verschillende personen en goed als zij niet betaalt, betaal ik. Maar je komt pas later er achter dat iemand wel of niet betaald. Jij schrijft dat ik niet de plicht ben nagekomen maar ik heb dus meer dan de helft betaald. En dat heeft de deurwaarder ook bevestigd. En ze begrijpen ook dat ik niet kan weten dat of mijn ex wel of niet betaald. Is allemaal zo klaar als een klontje. Maar jij typt: zij verzuimt ik krijg volledig beslag en dat is terecht?