Pagina 1 van 1

Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 16 feb 2025 10:33
door TomDe
https://www.youfone.nl/tarieven/inflatiecorrectie


Normaal gesproken mag je een jaarcontract, waarin de prijzen voor dat komende jaar zijn afgesproken, opzeggen als er een prijswijziging wordt gecommuniceerd. Youfone heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat je niet mag opzeggen als de prijswijziging een inflatiecorrectie is. Mag dat?

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 10:32
door Redfloor
Dat staat in bijna íeder abonnement wat je afsluit, dus ook bij je telefoonabonnement.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 10:37
door Arizonakid
Ja, dat mag.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 10:53
door NeoDutchio
Draai het eens om, u krijgt van uw werkgever ook loonsverhogingen. Zou dat ook niet mogen?
Inflatiecorrectie word al sinds jaar en dag toegepast en mag gewoon.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 11:08
door wikop
Yep,net als bij bij btw verhoging

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 11:12
door riddert
Ja hoor, dit is gewoon toegestaan.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 11:14
door Moneyman
wikop schreef:
17 feb 2025 11:08
Yep,net als bij bij btw verhoging
Die vergelijking gaat mank. Een BTW-verhoging is een dwingende wetswijziging en geldt voor iedereen, een indexering geldt alleen als die overeengekomen is (en is in dat geval natuurlijk toegestaan).

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 11:18
door Dirkie
TomDe schreef:
16 feb 2025 10:33
https://www.youfone.nl/tarieven/inflatiecorrectie


Normaal gesproken mag je een jaarcontract, waarin de prijzen voor dat komende jaar zijn afgesproken, opzeggen als er een prijswijziging wordt gecommuniceerd. Youfone heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat je niet mag opzeggen als de prijswijziging een inflatiecorrectie is. Mag dat?
Het staat in de voorwaarden en dan is het toegestaan (alle providers hebben dat in hun voorwaarden staan). Ik naam aan dat U de voorwaarden gelezen hebt voor u het contract tekende. En dat U dit dus ook al vooraf wist.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 11:23
door witte angora
In je link staat het volgende, waar de datum van 1 februari expliciet wordt genoemd.
Bij Youfone zijn we altijd bezig om de service en kwaliteit van onze diensten op topniveau te houden. Daar zijn investeringen voor nodig. Dit zorgt ervoor dat de diensten die je gebruikt snel, betrouwbaar en veilig blijven. In onze algemene voorwaarden is vastgelegd dat Youfone de abonnementskosten jaarlijks mag indexeren. Wij volgen de berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek voor de CPI van 2024. Dit was 3,3%. Daarom wordt het maandbedrag per 1 februari 2025 verhoogd met 3,3% voor zowel Sim Only-abonnementen als Thuis-abonnementen.
In de algemene voorwaarden staat dit:
(artikel 6) 3. Youfone is gerechtigd om ieder jaar in februari het maandbedrag van je Abonnement aan te passen als gevolg van inflatie. Deze aanpassing wordt gebaseerd op de stijging van het Consumentenprijsindexcijfer van het CBS over het voorafgaande jaar. Youfone voert geen inflatiecorrectie door als er drie maanden of minder van je Abonnement verstreken zijn
M.i. is dit dus duidelijk, en toegestaan - mits het abonnement ouder is dan 3 maanden.

Bij andere bedrijven heb je inderdaad een jaarcontract met een vaste prijs voor het hele jaar. Dat zie je bijvoorbeeld bij energiecontracten. In dat geval is een inflatiecorrectie natuurlijk niet toegestaan. Bij tweejarige contracten voor telefoons zie je soms/vaak dat er na het verstrijken van het eerste jaar een inflatiecorrectie plaats vindt, bijvoorbeeld bij Simyo. Dat is dan afhankelijk van de ingangsdatum. Oftewel: ieder bedrijf mag zijn eigen keuzes hierin maken, en jij als klant tekent er gewoon voor.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 17 feb 2025 13:29
door alfatrion
Voor het antwoord zie:
https://blog.iusmentis.com/2015/12/07/t ... an-eu-hof/

Ik vind het allemaal niet zo gewoon of natuurlijk, want die inflatie kan ook 10% zijn terwijl je inkomen niet met 10% stijgt, maar het is wat het is.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 20 feb 2025 08:33
door witte angora
Hmmm.... in je link staat dit:
Bij ons is het specifiek voor telecomproviders anders. Art. 7.2 Telecomwet bepaalt namelijk dat voor élke wijziging van een telecomcontract een opzegrecht geldt. Een prijswijziging is ook een “wijziging van een beding”, dus ook daar geldt dit recht. Ook bij inflatiecorrectie, zo bepaalde de OPTA (nu ACM) al in 2009.
Het is alleen wel een tekst uit 2015. Is dat dan nog steeds van toepassing? Er kan in de tussentijd veel veranderd zijn. En ik kan me ook niet indenken dat al die jaren alle telecomproviders hiermee fout zitten.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 20 feb 2025 09:48
door Moneyman
witte angora schreef:
20 feb 2025 08:33
Hmmm.... in je link staat dit:
Bij ons is het specifiek voor telecomproviders anders. Art. 7.2 Telecomwet bepaalt namelijk dat voor élke wijziging van een telecomcontract een opzegrecht geldt. Een prijswijziging is ook een “wijziging van een beding”, dus ook daar geldt dit recht. Ook bij inflatiecorrectie, zo bepaalde de OPTA (nu ACM) al in 2009.
Het is alleen wel een tekst uit 2015. Is dat dan nog steeds van toepassing? Er kan in de tussentijd veel veranderd zijn. En ik kan me ook niet indenken dat al die jaren alle telecomproviders hiermee fout zitten.
Het artikel is én oud, én onduidelijk. Zie ook het antwoord ondewr dat artikel:
Bij ons is het specifiek voor telecomproviders anders. Art. 7.2 Telecomwet bepaalt namelijk dat voor élke wijziging van een telecomcontract een opzegrecht geldt. Een prijswijziging is ook een “wijziging van een beding”, dus ook daar geldt dit recht. Ook bij inflatiecorrectie, zo bepaalde de OPTA (nu ACM) al in 2009.
De uitspraak van het HvJ EU is gedaan op basis van de universeledienstrichtlijn (waarvan art. 7.2 Tw een uitwerking is) en niet op basis van de grijze lijst. De uitspraak van de OPTA is hierdoor dus achterhaald.
En zie ook wat de ACM er zelf over schrijft:
Wanneer mag ik mijn abonnement niet opzeggen?
Soms mag u uw abonnement niet kosteloos opzeggen. En hoeft de aanbieder u ook niet te laten weten dat hij iets wijzigt. Dit is het geval als:
[...]
De aanbieder de prijs verhoogt omdat hij inflatiecorrectie toepast
Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek wordt vastgesteld. Wil de aanbieder een inflatiecorrectie toepassen? Dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de aanbieder? Dan kunt u uw abonnement niet om die reden opzeggen.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 20 feb 2025 09:57
door Thijs124
Je hebt het recht om dat door de rechter te laten toetsen. Je rechtsbijstandverzekering zal je vermoedelijk hierin niet willen ondersteunen.

Re: Jaarcontract mag niet worden opgezegd bij verhoging maandbedrag

Geplaatst: 20 feb 2025 10:04
door witte angora
Kortom, ik begreep het artikel niet goed. Er werd juist uitgelegd dat de eerdere uitspraak van 2009 van de Opta onjuist was. En daar is de ACM, dus de voormalige Opta, het nu dus mee eens.

De TS heeft dus geen poot om op te staan.