Niet akkoord met waardebepaling woning

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Boterbloem00

Niet akkoord met waardebepaling woning

Ongelezen bericht door Boterbloem00 »

Mijn vriendin en ik zijn samenwonend, niet getrouwd, maar gaan uit elkaar.
Wij wonen in een koopappartement en zij wil daar met ons kind blijven wonen. Zij moet mij dus uitkopen.
Nu zijn we samen 'overeengekomen' dat de woning een waarde heeft €500.000. Er is geen taxateur geweest, wij zijn dit samen overeengekomen.
En met mijn stomme kop heb ik onder veel gezeik en gedram van mijn ex een papier ondertekend, nou ja, uit boosheid een krabbel onder gezet, totaal niet lijkend op mijn handtekening, waarmee ik akkoord ga met die 5 ton.
Nu is de nieuwe WOZ-waarde bekend geworden van 1 januari 2024 en blijkt de waarde van de woning al 5 ton te zijn per 1 januari 2024.
Laat staan wat de waarde per 1 januari 2025 moet zijn, laat staan wat de waarde per vandaag moet zijn.
Ik voel me dus nu behoorlijk genaaid met die 5 ton.
Kan ik hier nog iets aan doen?

Speedy123

Re: Niet akkoord met waardebepaling woning

Ongelezen bericht door Speedy123 »

WOZ waarde is iets anders dan de woningwaarde. de WOZ wordt berekend door te kijken naar de verkochte huizen in de omgeving. Echter de WOZ houdt geen rekening met de staat van het huis, daarom is er ook zo vaak bezwaar tegen de WOZ.

De conditie van uw woning bepaald voor een groot deel mede de prijs. Moderne keuken, bijna nieuwe badkamer, mooie praktisch nieuwe vloer, CV / WTW e.d. in tiptop conditie en niet zo oud zorgt voor een hogere prijs. Andersom kan veroudering en achterstallig onderhoud de prijs weer drukken.

Houdt u er ook rekening mee dat een ex samen met een kind heeft. Dat bepaald mede haar positie, ze staat sterk om het huis te kunnen behouden als ze daar met jullie kind wil blijven wonen.

Al met al is het echt aan te raden er in onderling overleg uit te komen en een vechtscheiding te vermijden, al was het maar om een goed contact met uw kind te behouden.

Boterbloem00

De woning is in 2016 opgeleverd en wij zijn de eerste bewoners. Wij hebben niet gekozen voor de standaard keuken, badkamer en toilet. Er ligt een prachtige houten vloer in. Er hoort een eigen parkeerplaats bij in de garage onder het complex.

Maar zit ik vast aan die, onder druk gezette, krabbel op dat papier en moet ik genoegen nemen met een waardebepaling van 5 ton?

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U bent samen een woningwaarde van 500.000 euro overeen gekomen en heeft ook een handtekening/krabbel op die overeenkomst gezet.
U stelt onder druk gezet te zijn en mede daarom ook een niet gelijkende handtekening gezet te hebben maar dat maakt nog niet dat de overeenkomst zijn geldigheid verloren heeft.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als u een krabbel heeft gezet op dat papier waarin u aangeeft de woning op 5 ton te zetten en voor die prijs (of ja, de helft) wil verkopen, dan denk ik dat u daar moeilijk vanaf komt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Boterbloem00 schreef:
27 feb 2025 11:52
En met mijn stomme kop heb ik onder veel gezeik en gedram van mijn ex een papier ondertekend, nou ja, uit boosheid een krabbel onder gezet, totaal niet lijkend op mijn handtekening, waarmee ik akkoord ga met die 5 ton.
[…]
Ik voel me dus nu behoorlijk genaaid met die 5 ton.
In het civiele recht geldt het uitgangspunt “afspraak is afspraak”. Je zit dus in beginsel gewoon vast aan de samen gemaakte afspraak. Dat je blijkbaar een afwijkende handtekening hebt gezet en daar nu misbruik van wilt maken vindt ik weinig chique.

Alleen als je zou kunnen bewijzen dat er sprake was van zaken als dwang, dwaling, bedrog, misbruik van omstandigheden en dergelijke zou je een kans maken. Maar de lat daarvoor ligt hoog en de bewijslast bij jou.

Ik sluit me dus aan bij de eerder gegeven suggestie om je knopen te tellen en niet onnodig te escaleren. De vraag is of er iets te winnen valt, maar er valt hoe dan ook zeer veel te verliezen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Had u ook een topic geopend als nu bleek dat de woning 4,5 woz had?
U kunt onder druk gezet zijn, maar wanneer speelde dit? U had niet kunnen tekenen en u had direct na het tekenen stappen kunnen zetten. Wachten tot de woz bekend is geeft vraagtekens.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

U kunt overigens nog kijken naar het hypotheek gedeelte dat op uw naam staat. Als dat deel een lagere rente heeft dan de huidige marktrente voor hypotheken en uw ex wil uw hypotheekdeel overnemen, dan kunt u daar een zeer behoorlijke vergoeding voor vragen. Zeker als de rente voor langere tijd vast staat.

Nadeel is dan wel dat u uw goedkope hypotheek niet zelf kan gebruiken voor de aankoop van een nieuwe woning.

Boterbloem00

"In het civiele recht geldt het uitgangspunt “afspraak is afspraak”. Je zit dus in beginsel gewoon vast aan de samen gemaakte afspraak. Dat je blijkbaar een afwijkende handtekening hebt gezet en daar nu misbruik van wilt maken vindt ik weinig chiq".

Ik heb niet bewust een afwijkende handtekening gezet. Mijn ex duwde het papier onder mijn neus en bleef maar doorzeuren dat ik het moest ondertekenen. Zeuren, drammen, enz. Vandaar vanuit boosheid die krabbel.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Zeuren, drammen, enz. zie ik niet als overmatig dwingen van het tekenen van een samen opgestelde overeenkomst.
Wat is uw doel want destijds was de WOZ waarde blijkbaar lager dan de overeen gekomen 500.000 euro en ligt nu om en nabij gelijk dus verlies lijdt u er niet op.

De getekende overeenkomst lijkt mij reëel want uw ex kan u uitkopen en als u meer geld wil hebben kan uw ex mogelijk geen hypotheek krijgen met als gevolg gedwongen verkoop van de woning want de hypotheeklasten lopen wel door.

Moneyman

Boterbloem00 schreef:
27 feb 2025 15:53
"In het civiele recht geldt het uitgangspunt “afspraak is afspraak”. Je zit dus in beginsel gewoon vast aan de samen gemaakte afspraak. Dat je blijkbaar een afwijkende handtekening hebt gezet en daar nu misbruik van wilt maken vindt ik weinig chiq".

Ik heb niet bewust een afwijkende handtekening gezet. Mijn ex duwde het papier onder mijn neus en bleef maar doorzeuren dat ik het moest ondertekenen. Zeuren, drammen, enz. Vandaar vanuit boosheid die krabbel.
Ik zeg ook helemaal niet dat je bewust een afwijkende handtekening hebt gezet. Maar feit is dat je een overeenkomst hebt getekend en dat je die nu achteraf met een discutabele houding probeert open te breken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Boterbloem00 schreef:
Nu is de nieuwe WOZ-waarde bekend geworden van 1 januari 2024 en blijkt de waarde van de woning al 5 ton te zijn per 1 januari 2024.
Dit begrijp ik dus niet. Als het goed is, is nu de WOZ per 1 januari 2025 bekend.

Thijs124

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Peildatum WOZ 2025 is 1-1-2024

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
27 feb 2025 17:54
Boterbloem00 schreef:
Dit begrijp ik dus niet. Als het goed is, is nu de WOZ per 1 januari 2025 bekend.
Als de WOZ waarde al overeenkomt met de echte waarde van de woning, dan zou de waarde nu ca 11% hoger moeten zijn dan de WOZ waarde. Daarvan is immers 1-1-2024 de peildatum en de woningprijzen zijn ca 11% gestegen in het afgelopen jaar.

TS loopt dus zo'n 27,5k mis. Of het wordt gezien als een schenking van 27,5k aan ex. Kan ook nog als de belastinginspecteur moeilijk wil doen.

BarryDeV

Ongelezen bericht door BarryDeV »

Ik hoop in ieder geval dat je zelf al geconcludeerd hebt dat het ook niet erg handig is om 'uit boosheid' een krabbel ergens onder te zetten en in de toekomst nooit maar iets ondertekend omdat iemand anders doordramt.

Verder zit je denk ik wel vast aan de afspraak. Jullie hebben zelf een schatting gemaakt en dat is nu uiteindelijk in jouw nadeel. Ik zie hierboven een bedrag van €27.500 staan wat je misloopt, maar een goed contact met je ex en kind is waarschijnlijk meer waard.

witte angora

rwolters schreef:
27 feb 2025 20:37
Als de WOZ waarde al overeenkomt met de echte waarde van de woning, dan zou de waarde nu ca 11% hoger moeten zijn dan de WOZ waarde. Daarvan is immers 1-1-2024 de peildatum en de woningprijzen zijn ca 11% gestegen in het afgelopen jaar.
Waarom denk je dat de echte waarde van exact deze woning 11% hoger zou zijn? De woning van mijn ouders is ineens zo'n 70.000 euro gezakt, om wat te noemen. Identieke woningen in de buurt zijn niet of nauwelijks gestegen. Het hangt echt af van waar de woning staat, de staat van onderhoud en nog wel wat meer.

Boterbloem00

Boterbloem00 schreef:
27 feb 2025 14:12
De woning is in 2016 opgeleverd en wij zijn de eerste bewoners. Wij hebben niet gekozen voor de standaard keuken, badkamer en toilet. Er ligt een prachtige houten vloer in. Er hoort een eigen parkeerplaats bij in de garage onder het complex.

Maar zit ik vast aan die, onder druk gezette, krabbel op dat papier en moet ik genoegen nemen met een waardebepaling van 5 ton?
De woning is zelfs pas in 2019 opgeleverd, heb schrijffout gemaakt. Casco opgeleverd met zelf gekozen keuken, badkamer en toilet.
Dat ik nu 27.500 mis, vind ik nogal wat. Ik moet zelf ook een appartement zien te kopen.

Boterbloem00

Hoe zit dat precies met een schenking aan ex? Ik wil mijn ex helemaal niks schenken.

Moneyman

Boterbloem00 schreef:
27 feb 2025 22:25
Hoe zit dat precies met een schenking aan ex? Ik wil mijn ex helemaal niks schenken.
Als je de woning ver onder de waarde aan je ex zou verkopen, zou de belastingdienst dat als een schenking kunnen zien. Daarvan lijkt me in jouw situatie niet zomaar sprake.

witte angora

Boterbloem00 schreef:
Er is geen taxateur geweest, wij zijn dit samen overeengekomen.
Eerlijk gezegd denk ik toch echt dat alleen een taxateur met een redelijke inschatting zou kunnen komen. De WOZ zegt niet zo heel veel. Dat zegt net zoveel als een APK voor een auto, met dien verstande dat er heus niet jaarlijks een ambtenaar alle woningen af gaat om ze ter plekke te keuren.

Die 27.500 wat je zou missen, dat is op niets gebaseerd. Je hebt, denk ik, werkelijk geen idee welk bedrag de woning op de vrije markt op zou leveren. Dat kan meevallen, dat kan tegenvallen.

Daarbij, je zal ook nog langs de notaris moeten om een en ander te regelen. Het is nog maar de vraag of die krabbel enige waarde heeft. De notaris kan het je precies vertellen.

Laat dit verder los, en werk aan je toekomst. Er komen nogal wat grote veranderingen, zeker voor je dochter. Dat kost ook al zoveel energie...

Plaats reactie