Ervaringen Eerlijke WOZ

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
BL2

Ervaringen Eerlijke WOZ

Ongelezen bericht door BL2 »

Er is momenteel veel reclame voor Eerlijke WOZ.

Dat lokt natuurlijk uit om eens te kijken hoe ze denken over onze WOZ waarde.

Ze komen met een WOZ waarde van Euro 90.000,- lager dan de huidige vastgestelde WOZ.
Waarbij de gemeente aangeeft in het bezwaarschrift dat er nog geen E 1,- van af gaat.

Hoe realistisch is Eerlijke WOZ, want hun berekening kan haast niet kloppen.
Wat zijn de adders onder het gras bij Eerlijke WOZ ?
Is het verstandig überhaupt met zo'n bedrijfje in zee te gaan.
Wie kan er wat over zeggen ?

Ik_weet_niet_alles

Re: Ervaringen Eerlijke WOZ

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

BL2 schreef:
07 mar 2025 20:20
Er is momenteel veel reclame voor Eerlijke WOZ.

Dat lokt natuurlijk uit om eens te kijken hoe ze denken over onze WOZ waarde.

Ze komen met een WOZ waarde van Euro 90.000,- lager dan de huidige vastgestelde WOZ.
Waarbij de gemeente aangeeft in het bezwaarschrift dat er nog geen E 1,- van af gaat.

Hoe realistisch is Eerlijke WOZ, want hun berekening kan haast niet kloppen.
Wat zijn de adders onder het gras bij Eerlijke WOZ ?
Is het verstandig überhaupt met zo'n bedrijfje in zee te gaan.
Wie kan er wat over zeggen ?
De adder is dat zij zo laag gaan zitten met hun WOZ waarde waardoor het lijkt dat iemand die via hun bezwaar maakt een flink voordeel kan halen. Een voordeel dat compleet onrealistisch is en wat zij ook niet garanderen. In werkelijkheid zal de besparing veel minder zijn maar hun wel geld oplevert vanwege het bezwaarschrift.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom: het is het veiligstellen van de geldstroom vanuit de gemeente.

Dat jij als klant er weinig tot niks aan hebt, dat is hun probleem niet. Als zij maar de centen vangen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als jij geen lagere WOZ krijgt, verdienen zij niets. Er zit voor jou overigens geen risico aan. Ik heb ze wel eens gebruikt, ging prima.

BL2

Dat klopt zeker, maar als ze de WOZ maar met 10.000,- wordt verlaagd schiet het ook niet erg op.
Had aan de gemeente een voorstel gedaan van een WOZ verlaging van slechts E 3000,-.
Uit een uitvoerig taxatierapport en omschrijving van onze "super mooie woning" bleek dat ze daar echt niet in mee konden gaan......

Moneyman

Uiteindelijk is het ook wel weer zo simpel: dit soort dingen hebben alleen nut als je WOZ-waarde daadwerkelijk afwijkt. En als dat zo is, is Hetty de vraag of je kiest voor gemak er dat je het gewoon zelf doet. Moeilijk is het niet.

BL2

Maar Eerlijke WOZ doet je juist geloven dat je WOZ fors afwijkt van wat gebruikelijk is voor je woning, in die specifieke situatie met de door jou opgegeven gegevens.
Maar als alle soortgelijke huizen de waarde doen welke de gemeente taxeert maakt niemand mij wijs dat Eerlijke WOZ daar maar liefst E 90000,- af krijgt.
Laatst gewijzigd door BL2 op 08 mar 2025 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Er wordt gevraagd naar ervaringen. Ik lees vooral meningen, ongefundeerde verwachtingen en verdachtmakingen. Er reageert maar één iemand met een ervaring.
Moneyman schreef:
07 mar 2025 22:48
Ik heb ze wel eens gebruikt, ging prima.
En die is positief. 8)

BL2

Geen verdachtmakingen maar wel een kritische blik op de gestelde verwachtingen.
En nee, geen ervaringen, omdat ik denk dat er een adder onder het gras zit.
Bijvoorbeeld een minimale verlaging WOZ, welke voor de woningeigenaren amper tot bijna niets opleverd, en voor get bemiddelende bedrijf wel een fors honorarium (betaald uit "ons" gemeentelijke belastingpotje).

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

En dat voor een minimale dienst ons gemeenschappelijk belastingpotje zo afgeroomd wordt door dit soort bedrijfjes, daar vind ik iets van. Maar sommigen kijken alleen maar naar wat ze direct zelf beter van worden ook al is dat maar een grijpstuiver. Maar wel zeuren dat alles in Nederland zo duur is.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
08 mar 2025 18:57
En dat voor een minimale dienst ons gemeenschappelijk belastingpotje zo afgeroomd wordt door dit soort bedrijfjes, daar vind ik iets van. Maar sommigen kijken alleen maar naar wat ze direct zelf beter van worden ook al is dat maar een grijpstuiver. Maar wel zeuren dat alles in Nederland zo duur is.
Deze ben ik niet met je eens. Als de overheid nu eens normale WOZ verhogingen zou geven waren al die bureautjes niet nodig. Het probleem begint bij de overheid, niet bij de bureautjes.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, het feit dat de woning van mijn ouders een jaar of 3 geleden 70.000 euro duurder werd, en dit jaar 70.000 euro goedkoper, zegt mij ook wel iets als ik eerlijk mag zijn.

Maar het eigenlijke probleem begint bij de absurde woningprijzen van de laatste jaren, want de WOZ is voor een deel gebaseerd op recente verkoopcijfers.

J. Deltoer

kuklos schreef:
08 mar 2025 20:07
J. Deltoer schreef:
Deze ben ik niet met je eens. Als de overheid nu eens normale WOZ verhogingen zou geven waren al die bureautjes niet nodig. Het probleem begint bij de overheid, niet bij de bureautjes.
Pas mijn woz waarde binnen voor mijn huis. Geen kans dat iemand het voor dat bedrag zou kunnen krijgen.
Een van de problemen in Nederland dat er teveel mensen en instanties zijn die we de mogelijkheid geven belastingpoet af te romen en subsidies binnen te harken. Zulke bureautjes is een voorbeeld, een ander voorbeeld zijn de immigratieadvocaten die bewust zaken frustreren om zoveel mogelijk boetes te incasseren.

BL2

witte angora schreef:
08 mar 2025 20:20
Naja, het feit dat de woning van mijn ouders een jaar of 3 geleden 70.000 euro duurder werd, en dit jaar 70.000 euro goedkoper, zegt mij ook wel iets als ik eerlijk mag zijn.
Mij zegt het, enigszins off-topic dat dit in deze tijd waarin de huizenprijzen fors stijgen bijzonder vreemd is.

Hoe kom je aan deze flinke waardevermindering en door wie is dat zo getaxeerd. En wat waren misschien de belangen in deze voor een fors lagere woningwaarde ?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
08 mar 2025 23:22
kuklos schreef:
08 mar 2025 20:07
J. Deltoer schreef:
Pas mijn woz waarde binnen voor mijn huis. Geen kans dat iemand het voor dat bedrag zou kunnen krijgen.
Een van de problemen in Nederland dat er teveel mensen en instanties zijn die we de mogelijkheid geven belastingpoet af te romen en subsidies binnen te harken. Zulke bureautjes is een voorbeeld, een ander voorbeeld zijn de immigratieadvocaten die bewust zaken frustreren om zoveel mogelijk boetes te incasseren.
Nogmaals, dan moeten gemeenten geen achterlijke verhogingen doorvoeren. Dan hebben die bureautjes geen bestaansrecht meer. Asielproblematiek deel ik je mening.

J. Deltoer

Zijn die verhogingen gezien de huidige idiote markt wel achterlijk? Nogmaals, de woz waarde die mijn gemeente bepaalde voor mijn huis ligt ver onder de werkelijke waarde.

Moneyman

BL2 schreef:
08 mar 2025 18:39
Geen verdachtmakingen maar wel een kritische blik op de gestelde verwachtingen.
En nee, geen ervaringen, omdat ik denk dat er een adder onder het gras zit.
Bijvoorbeeld een minimale verlaging WOZ, welke voor de woningeigenaren amper tot bijna niets opleverd, en voor get bemiddelende bedrijf wel een fors honorarium (betaald uit "ons" gemeentelijke belastingpotje).
Ook dat is een niet onderbouwde gedachte - die afwijkt van de realiteit. De tijd van “forse honoraria bij minimale afwijkingen” ligt al lang achter ons. Enerzijds omdat bij minimale afwijkingen er überhaupt geen aanpassing plaatsvindt, en anderzijds omdat de honoraria al lang flink naar beneden zijn bijgesteld.

Per saldo is het bovenstaande dus nog steeds gewoon een verdachtmaking - want niet op de werkelijkheid gebaseerd.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
09 mar 2025 09:13
Zijn die verhogingen gezien de huidige idiote markt wel achterlijk? Nogmaals, de woz waarde die mijn gemeente bepaalde voor mijn huis ligt ver onder de werkelijke waarde.
Wat heb je gedronken? Ik ben het dit keer met al jouw reacties bij dit onderwerp eens :D

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

kuklos schreef:
09 mar 2025 01:16

Nogmaals, dan moeten gemeenten geen achterlijke verhogingen doorvoeren.
in het taxatierapport staan actuele verkoopprijzen van vergelijkbare panden in de buurt. Die kloppen niet bij jou? Als nieuwe bewoners achterlijke bedragen voor een huis betalen heeft dat uiteraard invloed op de waarde van jou woning.

Overigens wel grappig: als het om WOZ waarde gaat vindt iedereen het altijd te hoog, maar als iemand z;n huis gaat verkopen vinden we de vraagprijs eigenlijk al te laag. De uiteindelijke verkoopprijs kan dan immers niet hoog genoeg zijn (wat ironisch genoeg dan weer tot gevolg heeft dat ex-buren volgend jaar weer een veel hogere WOZ-waarde krijgen.

En overigens nummer 2: De WOZ waarde zelf maakt niet zo uit. Uiteindelijk is het de lokale en landelijke politiek die op basis van de WOZ waarde lokale en landelijke belastingen bepalen. De gemeente kan prima het OZB bedrag per 1000 euro waarde lager maken als alle woningen duurder worden. Dan hebben ze alleen de pech dat de kneiterrechtse regering weigert gemeentes meer geld te geven voor meer taken en de gemeente dus zelf op zoek moet naar geld.

BL2

rwolters schreef:
09 mar 2025 11:16
....in het taxatierapport staan actuele verkoopprijzen van vergelijkbare panden in de buurt. Die kloppen niet bij jou? .......
Veel woningen alhier worden oa vergeleken met een compleet gerenoveerde woning, inclusief forse uitbouw.
Die woning is met E 200.000,- meer verkocht wat hier gangbaar is......

De gemeente schat hier de WOZ voor soortgelijke woningen in rond de E 500.000,- Eerlijke WOZ denk aan E 400.000,-
Dat lijkt me een te groot verschil, mede omdat de gemeente na bezwaar er nog geen Euro afdoet.

Plaats reactie