Wel een dure fiets (3000 euro), maar wél een Gazelle en dat is toch kwaliteit. Dacht ik...
Het begon al met de naaf die regelmatig oversloeg. Soms nauwelijks hoorbaar maar wel voelbaar via de trappers, vaak genoeg ook duidelijk hoorbaar middels een luide 'poing' (ik kan het niet anders beschrijven). Een aantal keer terug geweest om de versnelling bij te laten stellen, elke keer een uur heen én een uur terug (want ik woon niet in Almere), wat met zo'n fijne fiets eigenlijk best een fijne rit was.
Uiteindelijk hebben ze er een nieuwe naaf in gezet en daarna fietste de fiets zoals zou moeten. Heel fijn!
Wel zag ik rond diezelfde tijd een klein 'slijtplekje' waar de rechter remkabel het frame raakt (bovenaan de schuine buis zeg maar). Oppervlakkig, dus daar zag ik verder geen probleem in.
Gisteren was mijn fietstas erg vies, dus die heb van de fiets afgehaald om schoon te maken. Wat ik toen zag aan mijn fiets... ik schrok er behoorlijk van. Op meerdere plekken van het frame (waar de fietstas tegenaan hangt) was niet alleen de lak afgesleten, maar zelfs delen van het frame. Net of de fiets achter een auto over de snelweg is gesleept.
Ik heb contact opgenomen met de fietsenzaak (foto's bijgesloten), die mijn bericht heeft doorgestuurd naar Gazelle. Er kwam al snel antwoord van Gazelle:
Hartelijk dank voor uw bericht en het melden van de schade aan de bagagedrager van uw fiets.
Na een grondige beoordeling van de situatie moeten wij helaas bevestigen dat de schade aan de bagagedrager is veroorzaakt door gebruik. Hierdoor valt deze schade niet onder de garantievoorwaarden van de fabrikant.
Wij begrijpen dat dit niet de reactie is waarop u had gehoopt, en het spijt ons dat wij op dit moment geen tegemoetkoming kunnen bieden voor de ontstane schade. Wij willen u echter alsnog graag van dienst zijn met eventuele andere hulp of diensten die u nodig heeft.
De Lakschade op het frame kan met en spuitlak bijgewerkt worden.
Ze hebben dus duidelijk niet goed gekeken naar mijn foto's, want:
1) het betreft niet de bagagedrager, maar het frame (ook wat plekjes op de bagagedrager, maar het frame heeft de meeste schade)
2) het is geen lakschade, het frame is gewoon weggesleten
Vanuit de fietsenzaak zelf kwam alleen de tekst 'hierbij de mail van gazelle', dus daar heb ik ook niks aan.
Ik ben op dit moment ontzettend kwaad, vooral op Gazelle, maar ook op de fietsenzaak, van hen had ik ook iets meer verwacht.
Echt, ik begrijp dat een fiets niet het eeuwige leven heeft, dat ie gebruikerssporen gaat vertonen, maar zelfs mijn oude Qwic (die ik heb weg gedaan toen ik deze had besteld) zag er na twaalf jaar beter uit dan de Gazelle. En ook de Gazelle die ik vóór mijn Qwic had was er na zeven jaar stukken beter aan toen dan mijn huidige binnen een half jaar.
Een fiets waarvan het frame wegslijt door een fietstas zou niet mogen gebeuren, zeker niet bij zo'n dure fiets.
Daarbij ben ik het vertrouwen in mijn wel een beetje fiets kwijt. Als er binnen een half jaar al slijtplekken op het frame zitten door een simpele fietstas, hoe zet dit zich dan voort? Ik kan mij niet voorstellen dat dit geen gevolgen heeft voor de stevigheid van het frame. Wordt het frame breekbaar op deze plekken? Loop ik risico om te vallen doordat het frame breekt (en daarbij ikzelf ook...)?
Ik weet op dit moment ook niet zo goed wat ik verder nog kan doen. Ik hoef in ieder geval geen spuitlak van Gazelle, er gaat geen euro meer van mij naar Gazelle toe.