schade aan Gazelle Orange

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
cin76

schade aan Gazelle Orange

Ongelezen bericht door cin76 »

In september vorig jaar (op vrijdag 13 september om precies te zijn...) kocht ik na lang twijfelen bij Bike Totaal in Almere, een mooie, nieuwe Gazelle Orange C7+ HMB in de kleur mallard blue.
Wel een dure fiets (3000 euro), maar wél een Gazelle en dat is toch kwaliteit. Dacht ik...

Het begon al met de naaf die regelmatig oversloeg. Soms nauwelijks hoorbaar maar wel voelbaar via de trappers, vaak genoeg ook duidelijk hoorbaar middels een luide 'poing' (ik kan het niet anders beschrijven). Een aantal keer terug geweest om de versnelling bij te laten stellen, elke keer een uur heen én een uur terug (want ik woon niet in Almere), wat met zo'n fijne fiets eigenlijk best een fijne rit was.
Uiteindelijk hebben ze er een nieuwe naaf in gezet en daarna fietste de fiets zoals zou moeten. Heel fijn!

Wel zag ik rond diezelfde tijd een klein 'slijtplekje' waar de rechter remkabel het frame raakt (bovenaan de schuine buis zeg maar). Oppervlakkig, dus daar zag ik verder geen probleem in.

Gisteren was mijn fietstas erg vies, dus die heb van de fiets afgehaald om schoon te maken. Wat ik toen zag aan mijn fiets... ik schrok er behoorlijk van. Op meerdere plekken van het frame (waar de fietstas tegenaan hangt) was niet alleen de lak afgesleten, maar zelfs delen van het frame. Net of de fiets achter een auto over de snelweg is gesleept.

Ik heb contact opgenomen met de fietsenzaak (foto's bijgesloten), die mijn bericht heeft doorgestuurd naar Gazelle. Er kwam al snel antwoord van Gazelle:
Hartelijk dank voor uw bericht en het melden van de schade aan de bagagedrager van uw fiets.

Na een grondige beoordeling van de situatie moeten wij helaas bevestigen dat de schade aan de bagagedrager is veroorzaakt door gebruik. Hierdoor valt deze schade niet onder de garantievoorwaarden van de fabrikant.

Wij begrijpen dat dit niet de reactie is waarop u had gehoopt, en het spijt ons dat wij op dit moment geen tegemoetkoming kunnen bieden voor de ontstane schade. Wij willen u echter alsnog graag van dienst zijn met eventuele andere hulp of diensten die u nodig heeft.

De Lakschade op het frame kan met en spuitlak bijgewerkt worden.

Ze hebben dus duidelijk niet goed gekeken naar mijn foto's, want:
1) het betreft niet de bagagedrager, maar het frame (ook wat plekjes op de bagagedrager, maar het frame heeft de meeste schade)
2) het is geen lakschade, het frame is gewoon weggesleten

Vanuit de fietsenzaak zelf kwam alleen de tekst 'hierbij de mail van gazelle', dus daar heb ik ook niks aan.

Ik ben op dit moment ontzettend kwaad, vooral op Gazelle, maar ook op de fietsenzaak, van hen had ik ook iets meer verwacht.
Echt, ik begrijp dat een fiets niet het eeuwige leven heeft, dat ie gebruikerssporen gaat vertonen, maar zelfs mijn oude Qwic (die ik heb weg gedaan toen ik deze had besteld) zag er na twaalf jaar beter uit dan de Gazelle. En ook de Gazelle die ik vóór mijn Qwic had was er na zeven jaar stukken beter aan toen dan mijn huidige binnen een half jaar.

Een fiets waarvan het frame wegslijt door een fietstas zou niet mogen gebeuren, zeker niet bij zo'n dure fiets.

Daarbij ben ik het vertrouwen in mijn wel een beetje fiets kwijt. Als er binnen een half jaar al slijtplekken op het frame zitten door een simpele fietstas, hoe zet dit zich dan voort? Ik kan mij niet voorstellen dat dit geen gevolgen heeft voor de stevigheid van het frame. Wordt het frame breekbaar op deze plekken? Loop ik risico om te vallen doordat het frame breekt (en daarbij ikzelf ook...)?

Ik weet op dit moment ook niet zo goed wat ik verder nog kan doen. Ik hoef in ieder geval geen spuitlak van Gazelle, er gaat geen euro meer van mij naar Gazelle toe.

Afbeelding

riddert

Re: schade aan Gazelle Orange

Ongelezen bericht door riddert »

Ligt gewoon aan de fietstas, die klappert en schuurt constant over de lak. Geen garantie logischerwijs.
U kunt de fiets laten spuiten en een ander type fietstas monteren.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact wat ridder zegt.
cin76 schreef:
07 mar 2025 20:24
Op meerdere plekken van het frame (waar de fietstas tegenaan hangt) was niet alleen de lak afgesleten, maar zelfs delen van het frame.
Beetje van een spuitbus er overheen, en iets bedenken dat de tas er niet meer langs zal schuren. Verf is tegenwoordig nog steeds van prima kwaliteit, maar ik vermoed zo dat vanwege milieueisen verf toch wat kwetsbaarder is dan vroeger.

Dat het frame zal gaan breken door het schuren van een fietstas lijkt me eerlijk gezegd enigszins onwaarschijnlijk. Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen expert.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Hoe vervelend ook, maar die slijtage komt toch echt door het verkeerd plaatsen/gebruiken van de fiets tassen

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

De oorzaak is zeker weten natuurlijk de tas. Maar de schade beperkt zich niet alleen tot de lak- en coatinglaag.
Het lijkt er toch sterk op dat het frame zelf ook is aangetast.
Wat dit op termijn met het frame gaat doen is onduidelijk......
Voor deze Gazelle met aluminium frame is er trouwens een aparte serie fietstassen te krijgen bij Gazelle.

cin76

Wel bijzonder dat die fietstassen gewoon worden verkocht in de zaak waar ik de tas kocht.
En mijn fietstas 'klappert en schuurt' absoluut niet, want daar kan ik niet tegen. Sterker nog: er zát bescherming tussen, maar die is verdwenen.

Mijn vorige fiets had eenzelfde soort tas en die zag er zelfs na twaalf jaar niet uit of ie over de snelweg was gesleurd. Een vriendin van mij heeft een ander merk fiets met exact dezelfde fietstas en haar fiets ziet er absoluut niet zo uit als de mijne. Een andere vriendin heeft een ander type Gazelle met een ander model fietstas van dit merk: ook niet zó idioot veel schade.
Dus dan vraag ik mij af waarom míjn fiets geen fietstas kan verdragen 🤨

Maar goed, tegenwoordig is alles wegwerpkwaliteit...
Morgen maar langs de garage, die hebben vast wel een lakstift in een soortgelijke kleur. Stuk binnenband aan het frame maken en dan kunnen mijn fietstassen er weer op, een paar boodschappen meenemen als ik uit mijn werk kom is wel zo handig.

Volgende week weer lekker met de auto, die is tenminste wél betrouwbaar.

cin76

BL2 schreef:
07 mar 2025 21:56
De oorzaak is zeker weten natuurlijk de tas. Maar de schade beperkt zich niet alleen tot de lak- en coatinglaag.
Het lijkt er toch sterk op dat het frame zelf ook is aangetast.
Wat dit op termijn met het frame gaat doen is onduidelijk......
Voor deze Gazelle met aluminium frame is er trouwens een aparte serie fietstassen te krijgen bij Gazelle.
Dit bedoel ik dus, maar dat lijkt Gazelle niet te zien, die denkt alleen dat er een velletje lak af is.

Jammer dat de fietsenzaak mij niet heeft gewezen op het feit dat ik beter andere (nóg duurdere...) tassen had kunnen nemen.

Nou ja, hoe dan ook: zowel Gazelle als de fietsenzaak is mij kwijt als klant. Niet dat er ook maar iemand is die daar wakker van ligt, maar oké... 😉

BL2

In zulke grote letters schreeuw ik hier nooit, is ook nergens voor nodig, dus gaarne mij niet zo quoten svp.
Een quote aanpassen is overigens niet toegestaan......

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

cin76 schreef:
07 mar 2025 20:24
Gisteren was mijn fietstas erg vies…
Hier heb je natuurlijk de oorzaak. Als jij je fietstassen en fiets niet schoonhoudt, gaat het zand schuren. Vrij logisch. Dat zijn dingen die je zelf moet controleren en bijhouden. En je kunt het vaak voorkomen door een bescherming op de raakvlakken te plakken. Maar ja, als jij nergens naar kijkt en blijkbaar niet ziet dat het vies is en dat de bescherming verdwenen is, dan krijg je natuurlijk schuurplekken.

BL2

Vies houd niet altijd in dat er zand in het spel is, dus daar van uit gaan zonder tas of fiets te zien is een onjuiste aanname.
Onze auto is op het moment ook verre van schoon, heeft onder de (verkeerde) boom gestaan, allemaal vogelpoep van de groene vogel....

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De aanname dat een fietstas die rondom het achterwiel van een fiets zit zand bevat, lijkt me redelijk gerechtvaardigd. Vogelpoep zal het niet zijn… Maar het maakt ook niet uit: vuil schuurt sowieso.

Leon71

Ongelezen bericht door Leon71 »

Dit is inderdaad gebruikersschade.
Door de wrijving van de fietstas is de lak weggesleten.
Bike Totaal heeft dus gelijk
Als je het stoort kun je via de fabrikant een RAL-code opvragen en een potje lak of een lakstift kopen.
Je kunt ook speciale beschermstikkers kopen om dit soort plaatsen te beschermen, google maar eens op 'CarbonSkin' of 'Fiets bescherm stickers'. Je hebt ze in verschillende kleuren maar ook transparant.
Laatst gewijzigd door Leon71 op 08 mar 2025 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.

eveerman

Ongelezen bericht door eveerman »

Aluminium is een licht en sterk metaal en wordt daarom gebruikt om het gewicht van elektrische fietsen te beperken. Nadeel is dat het kwetsbaar is als de beschermende laklaag beschadigd raakt. Wanneer onbeschermd aluminium in contact komt met vocht, zouten, zure of basische schoonmaakmiddelen, lost het op. Dat is waarschijnlijk de oorzaak van de slijtplekjes.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ik snap dat het vervelend is als de naaf versnelling niet goed is en af en toe doortrapt, maar dat zijn zaken die kunnen gebeuren. De fietsen maker heeft getracht het te repareren en toen dat niet goed lukte, de hele naaf versnelling onder garantie vervangen. Dat lijkt me keurig opgelost.

Ik begrijp heel goed dat het vervelend is dat u niet in de buurt woont van de fietsenmaker maar het is toch echt uw eigen keuze om de fiets toch daar te kopen. Dan heeft u inderdaad reistijd bij problemen. Een fietsenmaker dichter in de buurt was logischer geweest.

Wat betreft de lakschade en krassen op het frame. het is vrij evident dat de fietstassen die veroorzaakt hebben. Uw argument dat de fietsenmaker die tassen dan niet mee had moeten verkopen, kan ik me wel in vinden. Op zijn minst had de fietsenmaker er u op kunnen wijzen dat er speciale tassen te koop zijn en dat bij het gebruik van de tassen u goed op moet passen met vuil e.d. Echter daarvoor kunt u niet naar Gazelle wijzen, die hebben de tassen niet meegeleverd noch aan u verkocht.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou denken dat gebruikmaking van een fietstas onder normaal gebruik valt en een fiets daar tegen moet kunnen. De conclusie dat de koper verantwoordelijk is deel ik niet.

Speedy123

alfatrion schreef:
08 mar 2025 16:45
Ik zou denken dat gebruikmaking van een fietstas onder normaal gebruik valt en een fiets daar tegen moet kunnen. De conclusie dat de koper verantwoordelijk is deel ik niet.
Gazelle verkoopt bijbehorende fietstassen die geschikt zijn voor het MIK systeem. Als TS tassen van een ander merk gebruikt heeft die niet geschikt zijn voor het MIK systeem dat de Gazelle Orange C7 gebruikt, bent u dan nog altijd van mening dat de fiets daar tegen moet kunnen?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, in beginsel wel. Dat wordt anders op het moment dat de verkoper hier mededelingen over heeft gedaan.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
07 mar 2025 21:04
Verf is tegenwoordig nog steeds van prima kwaliteit, maar ik vermoed zo dat vanwege milieueisen verf toch wat kwetsbaarder is dan vroeger.
Bij deze fabrikant worden alle merken en fietsen met zo'n dun laagje verf verkocht, dat je een nieuwe fiets beter zelf direct over kunt spuiten voor een betere bescherming.

Speedy123

alfatrion schreef:
08 mar 2025 19:31
Ja, in beginsel wel. Dat wordt anders op het moment dat de verkoper hier mededelingen over heeft gedaan.
De verkoper is de vestiging Almere van franchise keten Bike Totaal. Gazelle is de leverancier. Is Gazelle verantwoordelijk voor wat de verkoper wel of niet gezegd zou hebben bij de verkoop?

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
08 mar 2025 19:31
Daar zou ik in meegaan wanneer TS fiets en fietstas in een koop bij dezelfde winkel zou kopen. Dan zou het logisch om van de winkel te verwachten dat ze aangeven wanneer de gekozen fietstas niet compatibel is met het door Gazelle gebruikte system.

Echter is het mij niet duidelijk of het hier ook om 1 koop gaat, of dat TS bijvoorbeeld de fiets gekocht heeft bij de betreffende fietshandel, en daarna bijvoorbeeld ergens anders de fietstas heeft besteld of gekocht in een fysieke winkel, waarbij dan mogelijk niet uitgezocht is of deze wel geschikt zijn voor dit model op een manier waarbij geen schade ontstaat.

Plaats reactie