Vrij vragen geeft problemen op werk
Vrij vragen geeft problemen op werk
Goede dag allemaal,
Ik heb een probleempje op mijn werk,
Ik heb rond kerstmis 2024 vrij gevraagd voor november 2025.
Ik ga dan naar Thailand.
Helaas heb ik nog steeds geen goedkeuring. Ik heb erover gesproken met mijn tijdelijke teammanager, dat was eind februari. Ik heb wel gezegd dat ik dit niet de normale gang van zaken vind en dat het anders moet.
Ze vroeg aan mij om eind maart bij haar terug te komen. Nu is mijn vraag of dit zomaar kan?
Ik moet steeds meer vechten om vrij te vragen. Wat kan ik hier nog meer aan doen?
Ik heb een probleempje op mijn werk,
Ik heb rond kerstmis 2024 vrij gevraagd voor november 2025.
Ik ga dan naar Thailand.
Helaas heb ik nog steeds geen goedkeuring. Ik heb erover gesproken met mijn tijdelijke teammanager, dat was eind februari. Ik heb wel gezegd dat ik dit niet de normale gang van zaken vind en dat het anders moet.
Ze vroeg aan mij om eind maart bij haar terug te komen. Nu is mijn vraag of dit zomaar kan?
Ik moet steeds meer vechten om vrij te vragen. Wat kan ik hier nog meer aan doen?
Re: Vrij vragen geeft problemen op werk
Wat staat er in de CAO en het HR reglement over vrij vragen?
Een werkgever is verplicht om binnen twee weken te reageren op een verlofaanvraag en mag deze alleen afwijzen bij een zwaarwegend bedrijfsbelang of bij onvoldoende saldo. Als ze niet hebben gereageerd dan is je verlof goedgekeurd.
Als jij voldoende vrije dagen hebt dan mag je met verlof. Kan me gezien alles wat je over jouw werk hebt verteld niet voorstellen dat er een zwaarwegend belang kan zijn waardoor je in november niet weg zou kunnen.
Kortom: check even je saldo vrije dagen en stop met je zorgen maken.
Als jij voldoende vrije dagen hebt dan mag je met verlof. Kan me gezien alles wat je over jouw werk hebt verteld niet voorstellen dat er een zwaarwegend belang kan zijn waardoor je in november niet weg zou kunnen.
Kortom: check even je saldo vrije dagen en stop met je zorgen maken.
Het klopt wat Hommer schrijft. Het regelen van vervanging is het probleem van je werkgever.
Dat gezegd hebbend: je zit natuurlijk niet te wachten op nog meer gedoe, dit keer met je werkgever. Ik zou dus (met de kennis die je hier opgedaan hebt in je achterhoofd) lekker afwachten en erop hopen dat het wel goed komt. Escaleren kan je namelijk altijd nog doen, dat hoeft niet nu al… het duurt nog 9 maanden voor het zover is.
Dat gezegd hebbend: je zit natuurlijk niet te wachten op nog meer gedoe, dit keer met je werkgever. Ik zou dus (met de kennis die je hier opgedaan hebt in je achterhoofd) lekker afwachten en erop hopen dat het wel goed komt. Escaleren kan je namelijk altijd nog doen, dat hoeft niet nu al… het duurt nog 9 maanden voor het zover is.
Bedankt allemaal.
Ik heb in de CAO gekeken en ik kan er niet echt iets over vinden.
Maar iedereen bedankt.!
Ik heb in de CAO gekeken en ik kan er niet echt iets over vinden.
Maar iedereen bedankt.!
Als er niets specifieks in de CAO staat, geldt gewoon de wet. En die is zoals Hommer al schreef.
Nevyn
vindt dit leuk
Perfect!
(Ik hoop dat dit wel een consumentenprobleem is want anders krijg ik een ban)
Ik laat het nog wel weten over de terugkoppeling.
(Ik hoop dat dit wel een consumentenprobleem is want anders krijg ik een ban)
Ik laat het nog wel weten over de terugkoppeling.
Natuurlijk is dit een vraag die hier gewoon gesteld mag worden. Je zit zelfs in de goede categorie 

16again
vindt dit leuk
Wat jij vindt is niet van belang, wat de wet/CAO/huishuidelijk reglement zeggen is wel van belang.
Geeft je tijdelijke teammanager nog een reden waarom ze er pas eind maart op terug wil komen?
Wat gebeurt er als je aan HR vraagt om hierin te bemiddelen? Ze zijn er juist voor dit soort dingen.
Geeft je tijdelijke teammanager nog een reden waarom ze er pas eind maart op terug wil komen?
Wat gebeurt er als je aan HR vraagt om hierin te bemiddelen? Ze zijn er juist voor dit soort dingen.
Beste meneer Kuklos, de leidinggevende houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd.
Winnen kan niet.
Ik heb al een gesprek gehad met de directeur over de zaken die mij niet bevallen.
Op een bepaalde moment vertelde ze aan mij of ik hier wel op mijn plek zit.
Ik heb geklaagd over dat verhaal dat als ik in de avond of weekend wordt aangereden op de bezorgscooter dat ze dan een boete krijgen van een paar ton.
Winnen kan niet.
Ik heb al een gesprek gehad met de directeur over de zaken die mij niet bevallen.
Op een bepaalde moment vertelde ze aan mij of ik hier wel op mijn plek zit.
Ik heb geklaagd over dat verhaal dat als ik in de avond of weekend wordt aangereden op de bezorgscooter dat ze dan een boete krijgen van een paar ton.
Oei, dit verhaal klinkt alsof er binnenkort een vacature ontstaat op jouw afdeling.
Ik zou wat dimmen tegenover je meerdere.
Ik zou wat dimmen tegenover je meerdere.
Dan hoef je geen vrij meer te vragen. Ik zie de volgende zaak voor de rechtbank al aankomen. Ontslag zaak Gemeente tegen werknemer. Vanwege dreiging voor een boete van een paar ton. Je hebt al een advocaat, dat is gemakkelijk. Wel een dure advocaat als je alleen nog maar bezorger bent.
Dat is geen antwoord op mijn vraag/suggestie om het onderwerp van steeds geen akkoord te hebben gehad op jouw verzoek tot vakantie.
Blijkbaar gaat de organisatie zich niet aanpassen aan jou. Dus rusten voor jou een aantal opties:
1) Dit accepteren;
2) Het aankaarten bij de Ondernemingsraad, maar bedenk je wel dat zij ook niet alles kunnen en/of willen veranderen;
3) Een andere baan zoeken.
Arbeidsongeschiktheid kost de werkgever geld. Hetzij via het loon moeten doorbetalen dan wel via een verzekering die dit vergoedt.
Maar ook dit is weer een verhaal voor de HR afdeling.
IK heb nog nooit zoveel moeite hoeven doen om vrij te vragen.
Normaal gaat het vrij snel.
Ik heb wel gezegd tegen mijn leidinggevende dat het anders moet.
Vorig jaar zou ik in de zomer vrij mogen in juni, toen werd het juli toen augustus toen september en uiteindelijk werd het oktober. Ik ben de lastigste niet... Ik wacht deze maand nog wel af.
Normaal gaat het vrij snel.
Ik heb wel gezegd tegen mijn leidinggevende dat het anders moet.
Vorig jaar zou ik in de zomer vrij mogen in juni, toen werd het juli toen augustus toen september en uiteindelijk werd het oktober. Ik ben de lastigste niet... Ik wacht deze maand nog wel af.
Ik begin me wel af te vragen of u daadwerkelijk bij de gemeente als zijnde 'ambtenaar/personeel' in dienst bent gekomen of bij de gemeente als externe gedetacheerd bent maar terzijde.
Wat ik wel weet is dat het geen nut heeft om eind 2024 de vakantie voor 2025 al door te geven omdat de planning voor 2025 nog gemaakt moet worden.
Vrij logisch dat uw teammanager u vraagt om eind van maart nog eens te informeren want dan zijn uw nieuwe verlofuren bekend en gezien de vakantiedatum goedgekeurd gaat worden.
Wat ik wel weet is dat het geen nut heeft om eind 2024 de vakantie voor 2025 al door te geven omdat de planning voor 2025 nog gemaakt moet worden.
Vrij logisch dat uw teammanager u vraagt om eind van maart nog eens te informeren want dan zijn uw nieuwe verlofuren bekend en gezien de vakantiedatum goedgekeurd gaat worden.
Het kan wel logisch zijn, maar niet volgens het wettelijke systeem. Planningsissues zijn het probleem van de werkgever.Ron5300 schreef: ↑13 mar 2025 16:54Wat ik wel weet is dat het geen nut heeft om eind 2024 de vakantie voor 2025 al door te geven omdat de planning voor 2025 nog gemaakt moet worden.
Toch begin ik me af te vragen hoe het verhaal nu echt zit, gezien het nogal baggere informatie verstrekken dat bij de topics van Dagkoers gebruikelijk is.
Heeft hij echt geen enkele reactie ontvangen of is hem (direct al) verteld dat ze er later op terugkomen? Met eventueel een datum/moment waarop dat later is?
Heeft hij echt geen enkele reactie ontvangen of is hem (direct al) verteld dat ze er later op terugkomen? Met eventueel een datum/moment waarop dat later is?
Even vanuit wettelijk perspectief: dat maakt niet uit.
De termijn voor de werkgever om verlof af te wijzen is hard: veertien dagen. En afwijzen mag alleen bij zwaarwegende redenen (waarbij de lat heel oog ligt).
Heel kort door de bocht betekent het dat een verlofaanvraag vrijwel altijd moet worden goedgekeurd. Alleen als er specifieke aantoonbare afspraken gemaakt zijn tussen werkgever en werknemer, ligt dat anders.
De termijn voor de werkgever om verlof af te wijzen is hard: veertien dagen. En afwijzen mag alleen bij zwaarwegende redenen (waarbij de lat heel oog ligt).
Heel kort door de bocht betekent het dat een verlofaanvraag vrijwel altijd moet worden goedgekeurd. Alleen als er specifieke aantoonbare afspraken gemaakt zijn tussen werkgever en werknemer, ligt dat anders.
@Moneyman, maar de werkgever zal toch wel een voorbehoud hebben gemaakt voor de tijd waarin je verlof mag aanvragen? Anders zou ik bij wijze van spreken in December 2024 al alle vakanties t/m 2040 hebben gevraagd.