Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Murtel

Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?

Ongelezen bericht door Murtel »

Beste forumleden,

Ik ben van plan om een Opel Corsa-e uit oktober 2020 te kopen van een particulier in Duitsland. De auto heeft ongeveer 35.000 km gereden. Ik heb inmiddels al aardig wat gelezen over mogelijke problemen met de Onboard Charger (OBC) bij dit model en wil voorkomen dat ik achteraf voor hoge kosten kom te staan.

Mijn vraag is: Hoe zit het precies met mijn rechten als ik deze auto particulier koop en er bijvoorbeeld problemen ontstaan met de OBC na de aankoop? Kan ik me in zo’n geval beroepen op garantie of coulance bij de producent (Opel), ook al is de auto tweedehands en gekocht van een particulier? De onderhoudsgeschiedenis is compleet en de auto is dealer onderhouden. Wanneer reparaties bij een Duitse dealer / Opel garage zou moeten gebeuren, is dat geen probleem.

Daarnaast ben ik benieuwd of er bepaalde stappen zijn die ik vooraf kan nemen om deze risico’s te beperken. Denk bijvoorbeeld aan inspecties, documenten die ik moet opvragen, of dingen die ik in het contract moet laten vastleggen.

Alle tips, ervaringen en adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,

Maarten

Moneyman
Beste antwoord
Gekozen door Murtel

Re: Aankoop Particuliere Opel Corsa-e – Wat als de OBC kapot gaat?

door Moneyman » 25 mar 2025 15:49

Murtel schreef:
25 mar 2025 15:05
Ik begrijp ook dat ik bij problemen niet bij de verkopende partij kan aankloppen, aangezien het om een particuliere verkoop gaat. Wat ik probeer te achterhalen, is of ik dan direct aanspraak kan maken op non-conformiteit van het product zelf. Met andere woorden: zou ik in zo’n geval bij Stellantis (Opel) terecht kunnen in plaats van bij de particuliere verkoper?
Het is wel belangrijk om de diverse sporen uit elkaar te houden. Kort door de bocht:

- een beroep op non-conformiteit doe je altijd bij de verkoper, ook als dat een particulier is.
- aankloppen bij Stellantis doe je als je een beroep zou doen op fabrieksgarantie of op een vanuit de fabrikant geïnitieerde terugroep- of coulanceregeling.

Een beroep op nonconformiteit zal bij Stellantis dus niet slagen, omdat zij niet jouw verkoper zijn. Er zijn wel uitzonderingen, maar die zijn complex en duur, en daar kies je niet bewust voor natuurlijk.

Als je kiest voor een auto met een verhoudingsgewijs grote kans op issues, dan zou ik deze onzekere optie dus niet aanbevelen.
Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou eens kijken of er aankoopkeuringen te vinden zijn die specifiek op dit thema expertise hebben. En ik zou mijn licht opsteken op een Opel- of Stellantis-forum, daar zit waarschijnlijk meer specifieke kennis.

Maar gewoon even logisch redenerend is de kans om je eventuele recht te halen natuurlijk wel een stuk minder groot als je een tweedehands auto in het buitenland koopt van ene particulier.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

In deze link https://easyimport.nl/auto-importeren/a ... duitsland/ staat meer te lezen.

Als u van een particulier de auto koopt heeft u geen garantie maar bij het importeren van een auto komt veel meer kijken dan u denkt.

Ter aanvulling, u had die informatie middels google zelf kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door Ron5300 op 25 mar 2025 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Murtel

Moneyman schreef:
25 mar 2025 14:46
Ik zou eens kijken of er aankoopkeuringen te vinden zijn die specifiek op dit thema expertise hebben. En ik zou mijn licht opsteken op een Opel- of Stellantis-forum, daar zit waarschijnlijk meer specifieke kennis.

Maar gewoon even logisch redenerend is de kans om je eventuele recht te halen natuurlijk wel een stuk minder groot als je een tweedehands auto in het buitenland koopt van ene particulier.
De aankoopkeuring is niet zozeer het probleem, want ik wil deze sowieso laten uitvoeren. Mijn zorg zit meer bij mogelijke defecten die pas na het gebruik ontstaan.

Ik begrijp ook dat ik bij problemen niet bij de verkopende partij kan aankloppen, aangezien het om een particuliere verkoop gaat. Wat ik probeer te achterhalen, is of ik dan direct aanspraak kan maken op non-conformiteit van het product zelf. Met andere woorden: zou ik in zo’n geval bij Stellantis (Opel) terecht kunnen in plaats van bij de particuliere verkoper?

Weet iemand hier misschien meer over of zijn er vergelijkbare casussen bekend?

Murtel

Ron5300 schreef:
25 mar 2025 15:03
In deze link https://easyimport.nl/auto-importeren/a ... duitsland/ staat meer te lezen.

Als u van een particulier de auto koopt heeft u geen garantie maar bij het importeren van een auto komt veel meer kijken dan u denkt.

Ter aanvulling, u had die informatie middels google zelf kunnen vinden.
Ik besef dat ik geen garantie bij de verkopende partij heb, echter blijf het gewoon een product van een producent. Non-conformiteit gaat ook over de verwachte levensduur die je mag verwachten van je auto, inclusief OBC. Mijn vraag is dus of non-conformiteit alleen af te dwingen valt bij de verkopende partij, of ook bij de producent?

Ik word vooral gestuurd door het Duitse forum over de Opel Corsa-e. Zoals de post van Ratata hier: https://www.goingelectric.de/forum/view ... &start=360
''Am Donnerstag habe ich meinen Corsa EZ 11/20 mit neuem OBC zurückerhalten. Kosten sind hierfür nun überraschenderweise nicht entstanden.''. Nu is de vraag wat ik kan verwachten, zoals het nu lijkt is alles tussen complete kosten tot complete coulance mogelijk. Daarom mijn vraag of iemand hier ervaring, of ideeën over heeft.
Laatst gewijzigd door Murtel op 25 mar 2025 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De auto is nu bijna 5 jaar oud. Dan kunnen er problemen op gaan treden waarbij niet vast staat of daarop een succesvolle claim ingediend kan worden door te beroepen op non-conformiteit.

Verder heeft u zelf de auto geïmporteerd. Een non-conformiteit claim moet bij de verkoper ingediend worden. In dit geval dus een Duitse verkoper die niets aan u verkocht heeft. Komt u er met die verkoper niet uit, dan zult u in Duitsland moeten gaan procederen.

Denk eerlijk gezegd dat dat allemaal niet zoveel zin heeft en u eruit van kunt gaan dat u geen enkele garantie of coulance meer zult krijgen

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Het enige waar je op kan hopen is dat Opel zelf een verlengde garantie/coulance geeft op dit onderdeel. heb dat zelf met een Audi S4 gehad die ik uit Duitsland heb geïmporteerd, daar zijn op kosten van Audi later alle 8 de bobines van vervangen na een storing. hier kwamen ze overigens zelf mee en heb ik niet om hoeven te vragen. weet niet of Opel ook zo met hun klanten omgaat

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Kokka1 schreef:
25 mar 2025 15:31
Het enige waar je op kan hopen is dat Opel zelf een verlengde garantie/coulance geeft op dit onderdeel. heb dat zelf met een Audi S4 gehad die ik uit Duitsland heb geïmporteerd, daar zijn op kosten van Audi later alle 8 de bobines van vervangen na een storing. hier kwamen ze overigens zelf mee en heb ik niet om hoeven te vragen. weet niet of Opel ook zo met hun klanten omgaat
https://opel-forum.nl/forums/topic/laad ... e-corsa-e/

Murtel

Speedy123 schreef:
25 mar 2025 15:39
Kokka1 schreef:
25 mar 2025 15:31
https://opel-forum.nl/forums/topic/laad ... e-corsa-e/
Laatste post in het topic beschrijft precies deze casus, ik denk dat de media-aandacht van Radar ook een mogelijke duit in het spreekwoordelijke zakje zou kunnen doen. Verder zal het ongewis blijven wat ik kan verwachten.

Al mag de 'veraste condoleance' van Yorko voor mij achterwege blijven. :lol:

Moneyman

Murtel schreef:
Het is wel belangrijk om de diverse sporen uit elkaar te houden. Kort door de bocht:

- een beroep op non-conformiteit doe je altijd bij de verkoper, ook als dat een particulier is.
- aankloppen bij Stellantis doe je als je een beroep zou doen op fabrieksgarantie of op een vanuit de fabrikant geïnitieerde terugroep- of coulanceregeling.

Een beroep op nonconformiteit zal bij Stellantis dus niet slagen, omdat zij niet jouw verkoper zijn. Er zijn wel uitzonderingen, maar die zijn complex en duur, en daar kies je niet bewust voor natuurlijk.

Als je kiest voor een auto met een verhoudingsgewijs grote kans op issues, dan zou ik deze onzekere optie dus niet aanbevelen.

Murtel

Moneyman schreef:
25 mar 2025 15:49
Murtel schreef:

Dank, dit is erg verhelderend. Ik denk dat het in het geval van een defecte OBC om een coulance zaak zou gaan, goed om te weten dat dit dus niet via de verkoper loopt. Ik neem dit mee in mijn mogelijke bod op deze auto.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

als je je voor de aankoop van een auto al zorgen maakt om "wat als" problemen lijkt het me sowieso verstandiger om een auto te kopen bij een bovag garage of dealer. dan heb je ook een aanspreekpunt in het geval van dit soort kostbare reparaties. overigens is het bij een Electrische auto helemaal niet heel veel goedkoper om een auto uit Duitsland te halen. Nederlandse garages geven ze bijna weg omdat ze er maar niet vanaf komen. heb eens gekeken op nederlandse en duitse autoverkoopsites, de prijzen zijn vergelijkbaar voor vergelijkbare modellen.

Murtel

Kokka1 schreef:
25 mar 2025 18:46
als je je voor de aankoop van een auto al zorgen maakt om "wat als" problemen lijkt het me sowieso verstandiger om een auto te kopen bij een bovag garage of dealer. dan heb je ook een aanspreekpunt in het geval van dit soort kostbare reparaties. overigens is het bij een Electrische auto helemaal niet heel veel goedkoper om een auto uit Duitsland te halen. Nederlandse garages geven ze bijna weg omdat ze er maar niet vanaf komen. heb eens gekeken op nederlandse en duitse autoverkoopsites, de prijzen zijn vergelijkbaar voor vergelijkbare modellen.
Zoals in de Radar uitzending van deze week te zien valt, is het nou eenmaal een vaak voorkomend probleem bij deze auto. Sinds 2023 (?) is er een alternatieve OBC beschikbaar, deze lijkt, per de Duitse fora, dit probleem niet te hebben.

De auto die ik op het oog heb is een luxe uitvoering voor 12.5k, minder dan 40k km gereden. Ik ben deze in Nederland nog niet tegengekomen. Een bovag garage of dealer biedt ook maar een jaar non-conformiteit. Gezien de comments moet ik de rekensom maar proberen te maken, hoe groot is het risico, en wat moet de auto minder kosten om de mogelijke 3000 euro reparatiekosten te verantwoorden. Aan iedereen die tijd heeft genomen om te reageren, bedankt!

Moneyman

Murtel schreef:
25 mar 2025 19:37
Een bovag garage of dealer biedt ook maar een jaar non-conformiteit.
Bijna goed, maar net niet ;-) In de Nederlandse wetgeving is nonconformiteit onbeperkt qua duur. Alleen geldt er het eerste jaar een omgekeerde bewijslast. Maar je kunt dus ook jaren nadien nog een geslaagd beroep op nonconformiteit doen - alleen ligt dan de bewijslast bij jouzelf.
Murtel schreef:
Gezien de comments moet ik de rekensom maar proberen te maken, hoe groot is het risico, en wat moet de auto minder kosten om de mogelijke 3000 euro reparatiekosten te verantwoorden.
Precies, da's de rationele oplossing. Vraag je ook even af of je, als je besluit 'm te kopen, er ook het goede gevoel bij hebt. Als je het type bent wat zich dan vervolgens jarenlang zorgen blijft maken, kan je 't misschien beter niet doen ;-)
Laatst gewijzigd door Moneyman op 25 mar 2025 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het nadeel voor u op dit moment is dat er nog geen zekerheden zijn vanuit Opel/Stellantis. Er is wel een speciale dekking van 2 jaar bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie (die werkt Europees), maar daar zit u bij deze auto al boven. Het is dus een gok of het laden problemen gaat geven en het is een gok of er een oplossing vanuit Opel/Stellantis komt.
Ja, er zijn klachten te vinden onder Corsa eigenaren, maar aan de andere kant zijn er ook een heleboel die nu (nog) geen problemen geven. Wij hebben zelf zakelijk een stuk of 30 elektrische Corsa's rijden die geen problemen geven. Maar je weet het nooit.
Als er voldoende klachten komen (zoals bij de natte distributieriem), dan is de kans groter dat het probleem opgepakt word of moet worden.
Ik denk dat niemand u zou kunnen adviseren wat te doen. Alles is een gok die enkel en alleen u kan nemen.

Murtel

NeoDutchio schreef:
25 mar 2025 19:42
Het nadeel voor u op dit moment is dat er nog geen zekerheden zijn vanuit Opel/Stellantis. Er is wel een speciale dekking van 2 jaar bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie (die werkt Europees), maar daar zit u bij deze auto al boven. Het is dus een gok of het laden problemen gaat geven en het is een gok of er een oplossing vanuit Opel/Stellantis komt.
Ja, er zijn klachten te vinden onder Corsa eigenaren, maar aan de andere kant zijn er ook een heleboel die nu (nog) geen problemen geven. Wij hebben zelf zakelijk een stuk of 30 elektrische Corsa's rijden die geen problemen geven. Maar je weet het nooit.
Als er voldoende klachten komen (zoals bij de natte distributieriem), dan is de kans groter dat het probleem opgepakt word of moet worden.
Ik denk dat niemand u zou kunnen adviseren wat te doen. Alles is een gok die enkel en alleen u kan nemen.
Dank voor het antwoord, goed om te horen dat er ook Corsa's zijn zonder problemen. Je leest op de fora natuurlijk weinig over de Corsa's die het wel goed doen. Volgens mij zijn er nog geen duidelijke gegevens over de schaal van het probleem beschikbaar.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vind vraagprijs laag. Op autoscout.de staan gelijke autos voor rond 14k en die hebben vaak niet de luxe uitvoering.
Is deze particulier de eerste eigenaar?
Vraag ook of de auto checkheft gepflegt is. Dit is extreem belangrijk in duitsland. Zit dit onderhoudsboekje er niet bij of niet volledig ingevuld, laat de auto dan staan. En natuurlijk vragen of de auto unfallfrei is.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Murtel schreef:
De auto die ik op het oog heb is een luxe uitvoering voor 12.5k, minder dan 40k km gereden. Ik ben deze in Nederland nog niet tegengekomen.
Ik zie bij Van der Veer in Huizen een Elegance (de luxe variant) met 67k kilometer voor 13.400 te koop staan. Daar zit garantie bij en is een heel erg betrouwbaar autobedrijf. Is de lader non-conform, kun je dus wel bij hem aankloppen.

Daarnaast moet je ook nog eens rekenen op bijna 1000 euro importkosten, exclusief vervoer hierheen (je mag de auto namelijk niet zelf naar Nederland rijden). Dan ben je ook nog qua kosten vergelijkbaar uit.

Het is maar net hoe moeilijk je het wil maken. Importeren is zelden beter als het gaat om auto's die niet onder de noemer zeldzaam vallen, omdat je tegenwoordig ook in Nederland makkelijk onder de prijs van een buitenlander inclusief BPM en transportkosten blijft, zonder verlies van rechten.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
25 mar 2025 19:58
Vind vraagprijs laag. Op autoscout.de staan gelijke autos voor rond 14k en die hebben vaak niet de luxe uitvoering.
Is deze particulier de eerste eigenaar?
Vraag ook of de auto checkheft gepflegt is. Dit is extreem belangrijk in duitsland. Zit dit onderhoudsboekje er niet bij of niet volledig ingevuld, laat de auto dan staan. En natuurlijk vragen of de auto unfallfrei is.
Op klein anzeigen staat een First Edition met 32.000 kilometer voor die prijs. Alleen de First Edition is niet de meest luxe uitvoering, al wordt dat wel vaak gedacht.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

@nijoget,
Je kunt de auto prima rijdend naar huis krijgen met een tageszulassung, kenteken voor een bepaalde datum.
Verder naar de rdw voor een Nederlands kenteken, kost een paar tientjes, en bom hoeft niet betaald te worden voor een elektrische auto.

Waarin zit die 1000 euro import kosten?

Plaats reactie