Toen ik mijn woning kocht in 2019 was het voor velen al onmogelijk. Je moest minimaal 30k op de bank hebben staan, de goedkoopste woningen (appartementen) hier in de regio waren al 2 ton of meer waard en daarvoor moest je als alleenstaande dus bijna 50k per jaar verdienen om dat voor elkaar te krijgen. Voor een starter haast onmogelijk. Heb je een gezin, dan moest je toch al gauw vanaf 3 ton gaan kijken en dus samen al ergens tussen de 60k en 70k per jaar verdienen.
En je vergeet dat er een hoop mensen waren die gewoon nog even 40 a 50k overboden, waardoor je eigenlijk al geen kans maakte.
De discussie ging om mensen die in de vrije sector huurde in die periode. De grote aanbieders eiste in die sector dat iemand minstens 6x de bruto huur verdiend per maand waarbij het tweede inkomen niet eens altijd volledig meetelt.
Dan heb je het dus niet over gezinnen die samen tussen de 60K en 70K verdienen. Met een dergelijk inkomen kan je in de vrije sector niet huren. Dan ben je aangewezen op de middensector. Daar waar de grootste schaarste zit en dus de grootste problemen.
Overbieden is een overdreven probleem. Ja de meest gewilde huizen in het centrum van grote steden werden vaak met belachelijke bedragen overboden. Maar in gewone steden en woonwijken speelt dat probleem nauwelijks.
De grote aanbieders eiste in die sector dat iemand minstens 6x de bruto huur verdiend per maand waarbij het tweede inkomen niet eens altijd volledig meetelt.
Overbieden is een overdreven probleem. Ja de meest gewilde huizen in het centrum van grote steden werden vaak met belachelijke bedragen overboden. Maar in gewone steden en woonwijken speelt dat probleem nauwelijks.
Sorry, maar dit is echt onzin. Overbieden speelde een hele grote rol in heel veel plaatsen.
Hier was dat toch echt 2,5 keer (soms 3x) de huurkosten in die tijd. Heb eens met een paar maten gekeken of we het grootste en duurste huurappartement uit de regio konden huren. 1250 per maand. Moesten minimaal 3250 verdienen samen. Helaas was het al verhuurd voordat we ja konden zeggen.
Ik heb niet het idee dat Speedy van z'n eigen idee af te krijgen is
Tja dan moet de tegenargumentatie wel correct zijn en dat is ie niet als iemand begint over een gezamenlijk gezinsinkomen tot 70K. Met een dergelijk gezinsinkomen kunt u niet huren in de vrije sector. En kopen zal ook zeer lastig zijn met een dergelijk gezinsinkomen. Het is de groep die het momenteel in Nederland erg zwaar heeft, net teveel verdienen voor allerlei toeslagen zoals huurtoeslag maar te weinig verdienen om een huis te kunnen kopen of te huren in de vrije sector.
Ter indicatie, de gemiddelde huur in de vrije sector in 2024 was 1.730 euro per maand.
Tja dan moet de tegenargumentatie wel correct zijn en dat is ie niet als iemand begint over een gezamenlijk gezinsinkomen tot 70K. Met een dergelijk gezinsinkomen kunt u niet huren in de vrije sector.
Onjuist - dat kan wel degelijk. Alleen niet bij de grote partijen waar jij je op baseert. Je moest eens weten hoe vaak dergelijke zaken spelen na scheidingen en dergelijke.
Zo lang jke niet verder kijkt dat je eigen waarneming is het misschien niet zo verstandig om argumenten als incorrect te bestempelen.
Tja dan moet de tegenargumentatie wel correct zijn en dat is ie niet als iemand begint over een gezamenlijk gezinsinkomen tot 70K. Met een dergelijk gezinsinkomen kunt u niet huren in de vrije sector.
Onjuist - dat kan wel degelijk. Alleen niet bij de grote partijen waar jij je op baseert. Je moest eens weten hoe vaak dergelijke zaken spelen na scheidingen en dergelijke.
Zo lang jke niet verder kijkt dat je eigen waarneming is het misschien niet zo verstandig om argumenten als incorrect te bestempelen.
Geeft u dan eens een paar linkjes naar een paar voorbeelden waar een woning in de vrije sector aangeboden wordt waar ook gezinnen met een gezamenlijk inkomen van minder van 70.000 euro voor in aanmerking komen?
Ik geef geen linkjes, maar een heel simpel voorbeeld van een flat in mijn woonplaats waar veel gescheiden ouders terecht komen. 4-kamer-appartementen, 100m3, kale huur € 1.050,00 per maand, 125 euro servicekosten en geen vaste inkomenseis.
En zo kom ik ze ook in mijn werk heel vaak tegen. Het zijn niet alleen de grote partijen die in de vrije sector verhuren...
Ik geef geen linkjes, maar een heel simpel voorbeeld van een flat in mijn woonplaats waar veel gescheiden ouders terecht komen. 4-kamer-appartementen, 100m3, kale huur € 1.050,00 per maand, 125 euro servicekosten en geen vaste inkomenseis.
En zo kom ik ze ook in mijn werk heel vaak tegen. Het zijn niet alleen de grote partijen die in de vrije sector verhuren...
De bovengrens van de middenhuur is 1.157,95 euro. U voorbeeld gaat dus over middenhuur.
Dat is nu waar het pijnpunt zit. De huren net boven de middenhuur grens zijn de afgelopen jaren behoorlijk hard gestegen want die waren niet gereguleerd. Vandaar de gemiddelde prijs in de vrije sector nu op iets van 1730 euro is. Er zit inmiddels een aardig gat tussen de middenhuur grens en de goedkoopste woningen in de vrije sector.
Voor een gezin met een bruto inkomen in de maand van 5000 to 5500 euro is een kale huur prijs van 1730 euro onverantwoord.
Geeft u dan eens een paar linkjes naar een paar voorbeelden waar een woning in de vrije sector aangeboden wordt waar ook gezinnen met een gezamenlijk inkomen van minder van 70.000 euro voor in aanmerking komen?
Mooi voorbeeld. In de buitengebieden, niet zover van de Duitse grens, lukt het u nog om met een inkomen van minimaal 60K per jaar een woning te huren. Met een kale huurpijs van 1395 euro per maand dus inderdaad onder het gemiddelde.
Op https://www.nvm.nl/wonen/marktinformatie/huurmarkt/ vind u de gemiddelde prijs per vierkante meter wanneer u wilt huren in de vrije sector. Dan ziet u dat hoe meer u naar het oosten gaat, hoe lager de huur.
Noord-Holland is inmiddels koploper met een gemiddelde huurprijs van 21,54 per vierkante meter, Overijssel is het goedkoopst met gemiddeld 12,54 per vierkant meter.
Eronder staat ook een mooie grafiek, de huurstijgingen in de vrije sector. Let vooral op de zeer steile lijn na 2023.
De bovengrens van de middenhuur is 1.157,95 euro. U voorbeeld gaat dus over middenhuur.
... middenhuur is ook gewoon vrije sector. Vrije sector = geen sociale verhuur.
Ah, dat verklaard een hoop. We praten langs elkaar heen. Ik hanteer andere definities. Ik deel de markt in drieën: sociale huur, middenhuur en vrije huur.
De vrije sector is ongereguleerd. Vandaar het woord 'vrij' erin staat. Middenhuur is een gereguleerde markt. De overheid bepaald de toegestane huurstijging.
Als ik het over de vrije huurmarkt heb, dan heb ik het dus niet over de middenhuur.
Google AI:
De huurmarkt wordt inderdaad traditioneel opgedeeld in drie sectoren: de sociale huur, de middenhuur, en de vrije sector. Dit onderscheid is gebaseerd op de hoogte van de huurprijs en de mate van huurbescherming die de huurder geniet.
Sociale huur:
Deze sector is bedoeld voor mensen met een lager inkomen.
De huurprijzen zijn lager dan in de andere sectoren en worden gereguleerd.
Huurders in de sociale sector hebben de meeste huurbescherming.
De maximale huurprijs voor sociale huurwoningen is afhankelijk van het aantal punten dat een woning krijgt toegewezen op basis van het woningwaarderingsstelsel (WWS).
Huurtoeslag kan worden aangevraagd voor woningen in de sociale huur.
Middenhuur:
De middenhuur bevindt zich tussen de sociale huur en de vrije sector in.
In 2025 mogen huurprijzen in de middenhuur met maximaal 7,7% stijgen.
De middenhuursector is bedoeld voor mensen met een middeninkomen.
Het woningwaarderingsstelsel geldt ook voor de middenhuur, waarbij het aantal punten de maximale huurprijs bepaalt.
Vrije sector:
De vrije sector, ook wel geliberaliseerde sector genoemd, kent geen maximale huurprijs.
Huurprijzen in de vrije sector worden voornamelijk bepaald door vraag en aanbod.
Huurders in de vrije sector hebben minder huurbescherming dan in de sociale huur.
Ah, dat verklaard een hoop. We praten langs elkaar heen. Ik hanteer andere definities.
Check. In de huursector en jurisprudentie komen er meestal maar twee smaken langs: sociale woningbouw of vrije sector. Oftewel: onder of boven de liberalisatiegrens.
Mijn Google AI-overzicht geeft op de vraag "wat is een vrije sector woning" overigens een andere definitie:
Een vrije sector woning is een huurwoning waarbij de huurprijs niet gebonden is aan wettelijke regels voor maximale huurprijzen, zoals bij sociale huurwoningen het geval is. Dit betekent dat de huurprijs vrij te bepalen is door de verhuurder en vaak hoger ligt dan de liberalisatiegrens. Deze woningen zijn doorgaans bedoeld voor mensen met een hoger inkomen die niet in aanmerking komen voor sociale huur, of voor wie het aanbod van sociale huurwoningen beperkt is
Ik ben benieuwd welke vraag tot jouw antwoord heeft geleid.
Ik ben benieuwd welke vraag tot jouw antwoord heeft geleid.
Keywords: verdeling huur markt middenhuur
De middenhuur bestaat pas een paar jaar, zonder dat als keyword op te nemen worden oudere bronnen, van voor het bestaan van de middenhuur, meegenomen en die worden dan dominant.
Dan is het helemaal simpel: in de periode waarover we discussieerden, bestond die middenhuur dus nog helemaal niet. Dan was mijn definitie van “ vrije sector” dus sowieso de juiste.
Dan is het helemaal simpel: in de periode waarover we discussieerden, bestond die middenhuur dus nog helemaal niet. Dan was mijn definitie van “ vrije sector” dus sowieso de juiste.
Het ging over uw voorbeeld:
Als dat voorbeeld uit de periode 2015-2022 dan heeft u volkomen gelijk en de juiste definitie gebruikt. Echter houdt er dan wel rekening mee dat de huidige huur stukken hoger kan zijn.
Gaat het om een recent voorbeeld, dan is het niet correct omdat dit nu gereguleerde middenhuur is.
Het ging over uw voorbeeld:
Als dat voorbeeld uit de periode 2015-2022 dan heeft u volkomen gelijk en de juiste definitie gebruikt. Echter houdt er dan wel rekening mee dat de huidige huur stukken hoger kan zijn.
Gaat het om een recent voorbeeld, dan is het niet correct omdat dit nu gereguleerde middenhuur is.
Nope, ik noemde de huidige huur. Die was in de jaren waar we het over hadden dus lager. En dat is gewoon een van de vele voorbeelden waarbij jouw te generaliserende statement niet opging.