Ford kuga phev hybride

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
MotoCon

Re: Ford kuga phev hybride

Ongelezen bericht door MotoCon »

peteralbers schreef:
25 mei 2025 10:38
Tja ik benader het als volgt.
Mogelijke kortsluiting in een cel / accu.
Kan je naar mijn bescheiden mening niet met software oplossen, zonder de prestaties te verminderen van de auto.
Is dat wat je wilt?
Ik denk gewoon Ford met de billen bloot & 8000 accu packs vervangen.
Je benaderd het fout. De software update identificeert een slecht accupakket. Gaat die software niet af, dan heb je dus géén slecht accupakket. Het is niet zo dat die cellen uitschakelt en jou laat doormodderen met een verminderd accupakket. Als de software afgaat, wordt jouw accupakket vervangen. Als ze 8000 accupakketten zouden gaan vervangen (hoe duurzaam is dat!?) heb je dus kans dat ze jouw volstrekt uitstekende accupakket gaan vervangen door een die juiste WEL een slechte cel heeft...

Dat sommige mensen vinden dat hun soms wel 5 jaar oude auto gratis en voor niks een nieuw accupakket moet krijgen is niets meer dan wishful thinking.

xflorisx

Ongelezen bericht door xflorisx »

Ik heb dan wel geen Kuga en ook geen PHEV, maar ik denk dat het probleem het niet geheel normale gebruik is. Wat jaren geleden hadden alleen maar leaserijders een PHEV en gebruikten het laden geheel niet. Momenteel heb je veel particuliere rijders die bijna geen benzine meer gebruiken, omdat stroom veel goedkoper is.

Het verschil is met een echte EV is de grootte van de accu. Van een EV is die misschien wel 5 x zo groot qua capaciteit. De accu van een PHEV wordt met dat gebruik veel zwaarder belast en zal ook veel harder slijten.
De enige fout die in die Kuga zat was dat de controlesoftware niet goed genoeg was. Dat wordt nu hersteld.

de auditu

Ongelezen bericht door de auditu »

xflorisx schreef:
27 mei 2025 11:49
Het verschil is met een echte EV is de grootte van de accu. Van een EV is die misschien wel 5 x zo groot qua capaciteit. De accu van een PHEV wordt met dat gebruik veel zwaarder belast en zal ook veel harder slijten.
Dat de grootte van de PHEV kleiner is dan van een volledig EV, ben ik met u eens. De bewering over de zwaardere belasting en slijtage waag ik te betwijfelen.

MotoCon

Ongelezen bericht door MotoCon »

Naar aanleiding van de uitzending gisteren: Ik vond het verwijtende gedrag in dit geval toch wat misplaatst. Ford heeft het best aardig opgelost. Dat iedereen een nieuwe accu zou moeten krijgen is echt onzin, en bovendien niet erg duurzaam. De geupdate software zorgt ervoor dat je tijdig wordt gewaarschuwd ALS je inderdaad een slechte accu hebt. Dan wordt die alsnog gratis vervangen. De meeste accu's zijn namelijk helemaal niet slecht, het probleem was de identificatie ervan. Die kerel van Ford had zich best wat beter kunnen verdedigen. Het idee dat je een hardware probleem niet kunt oplossen met een software update klopt ansich natuurlijk wel, maar niet tegen dit accu probleem. Als de software niet afgaat, heb je gewoon geen slechte accu.

Dat gezeur over die 120 euro is ook zowat. Waarom moet je als eigenaar volledig gecompenseerd worden? Als de benzineprijs stijgt ga je ook geen verhaal halen bij Ford. Met 120 euro kun je 2x vol tanken, dat is goed voor ca 1600 km gratis rijden. Als je meer rijdt dan dat in 2 maanden, dan doe je dat ook niet alleen op elektriciteit, en ook die elektriciteit is niet gratis. Ik snap dus niet dat mensen denken dat de compensatie hen moet vrijwaren van ALLE kosten gedurende 2 maanden. Alleen de EXTRA kosten zijn relevant.

Normaal ben ik helemaal niet van het verdedigen van grote bedrijven. Ze hadden het bij Radar beter kunnen hebben over de slechte communicatie van Ford met hun klanten. Want dat verdient ècht geen schoonheidsprijs... Al met al denk ik dat Ford dit véél beter heeft aangepakt dan veel andere merken dat deden en zullen doen, en het eigenlijk juist een pluim verdient. Jammer ook dat die meneer van Ford zo afgekapt wordt vóór hij zijn slotpleidooi kon houden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klinkt als een typische Radar-uitzending... :wink:

Wat mij betreft doet Ford het hier keurig. Ze communiceren goed, ze compenseren direct en zonder gedoe, ze doen wat met de garantie en als er issues zijn, lossen ze het op.

Dat is volgens mij exact waar consumenten behoefte aan hebben.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Dit fragment voegde wel positief iets aan het programma toe, de woordvoerder kon in alle rust een toelichting geven en ook uitleggen waarom die software update noodzakelijk is.

De 120 euro compensatie zal niet voor alle Ford Kuga bezitters even gunstig zijn maar het kan ook niet de bedoeling zijn dat alle brandstofkosten vergoed gaan worden want dan zou de brandstof die normaliter getankt wordt ook vergoed gaan worden.

De overdraagbare garantie wordt ook verlengt en kan zelfs de inruil waarde verhogen want een auto waar de fabrieksgarantie nog op van toepassing is geeft zekerheid voor een aspirant koper.

Wat Ford Nederland niet weg kan nemen is de onzekerheid van de eigenaren want in de wetenschap dat er een probleem met de accu kan zijn en die waarschuwing in het display te zien gaan krijgen komt het vertrouwen in de auto niet echt ten goede.

Axel57

Ongelezen bericht door Axel57 »

Ik ben een actieve lader en zeer tevreden met hoe Ford het heeft opgelost, tuurlijk ik was ook niet blij met 2 maanden niet mogen laden met de stekker!!!! Het artikel zegt dat je niet meer elektrisch mocht rijden, nou redactie radar ik heb dan nergens gehoord of gelezen, staat ook niet in de brief. Heeft iemand dat zelf verzonnen om het verhaal mooier te maken.. Auto bleef gewoon stroom opwekken bij afremmen ed. En voor mensen wordt gewoon lid van FB pagina daar was vorige week al bekend dat de update er zat aan te komen. Onze Kuga is zaterdag al voorzien van de software update dus wij gaan weer lekker laden.

AjvD

Ongelezen bericht door AjvD »

Heb de uitzending gezien en ben het eens met wat er al eerder geschreven is dat het zinloos is om alle accu's te vervangen.
Bij mij weten gaat het om 3 gevallen op de 16000 Kuga's en toch neemt Ford hierop actie.
Dat er een oplossing moest komen is wel duidelijk.
Er zijn overigens meer merken met exact hetzelfde problem (zoek maar in Google : "bekend Zweeds merk met een V" - PHEV - accu) en daar hoor je niets van!!!
En de vergoeding is mijns inziens best redelijk uiteindelijk krijg je ook nog langere garantie.
Overigens heb ik gezien het aantal voorgekomen gevallen zelf gewoon geladen en gereden dus op de 120 euro heb ik sowieso geen recht.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

xflorisx schreef:
27 mei 2025 11:49

Volslagen onzin natuurlijk.
Je vergelijkt appels en onderzeeboten.
En de accu van een fatsoenlijke EV is wel meer dan 5X zo groot ook.
Fijn dat je je zegje doet, maar zonder verstand van zaken is dat vooral zinloos.

Chris Kemna

Ongelezen bericht door Chris Kemna »

Zojuist brief van Ford ontvangen voor de software die een probleem zal detecteren. 12 weken lang heb ik niet kunnen laden. Zeer schappelijk gerekend heeft mij dit €748 gekost. Het voorstel van €120 is een schijntje!

Moneyman

Chris Kemna schreef:
25 jun 2025 20:44
Zojuist brief van Ford ontvangen voor de software die een probleem zal detecteren. 12 weken lang heb ik niet kunnen laden. Zeer schappelijk gerekend heeft mij dit €748 gekost. Het voorstel van €120 is een schijntje!
Heb jij dan week aan week 60 euro brandstof per week extra verbruikt...?

TheoKuga

Ongelezen bericht door TheoKuga »

Naar aanleiding van de uitzending van Radar aangaande de compensatie door Ford i.v.m. het niet kunnen laden van de accu heb ik op 28 mei een mail gestuurd met daarin een copie kentekenbewijs en de terugroepactiebrief.
Op 27 juni nogmaals een mail gestuurd met het verzoek te compenseren.
Tot op heden nog geen reactie ontvangen. Zijn er meer Ford rijders met deze ervaring?

Moneyman

TheoKuga schreef:
02 jul 2025 15:56
Op 27 juni nogmaals een mail gestuurd met het verzoek te compenseren.
Tot op heden nog geen reactie ontvangen. Zijn er meer Ford rijders met deze ervaring?
Dat was afgelopen vrijdag. We zijn net een paar werkdagen verder... Ik zou nog even een weekje rustig afwachten. Als je eerste mail gemist is, komt er vast wel reactie.

Kuga rijder

Ongelezen bericht door Kuga rijder »

Ik heb dezelfde zeer negatieve ervaring met mijn ford Kuga.
Ik heb hem aangeschaft in 2022 om kosten te besparen. Ik reed al jaren Ford Galaxy (5X) en Ford S Max (2x). hef werd tijd voor een hybride. Bij de koop van mijn, geïmporteerde, Kuga werd al gemeld dat er een nieuwe accu in zat. Ik kon veilig rijden. Na al 2 terugroepacties op mijn Kuga lag er op 14 maart de bekend brandbrief van Ford in de bus. Niet meer elektrisch rijden..... tot nader order.
Toevallig zag ik, verlaat, Radar. Ik ben daarna direct naar de garage gegaan en kreeg pas een afspraak voor een maand later! Direct de claim ingediend. Niet gehoord. Vorige week weer de claim verstuurd. geen reactie!
Met mijn rechtsbijstand verzekering gebeld, zij gaven aan dat tegen zo een groot bedrijf het vechten tegen de bierkaai is al individueel persoon. Ze adviseerde radar in te schakelen om een massa claim te gaan voorbereiden.
ik hoop dat wel wat meer mensen zijn die er zo over denken.
To be continued .....

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De oplossing ligt er al. U bent zelfs al ingepland daarvoor.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Die update repareert niet,die kan vastellen of er een probleem is,want er zijn er maar een paar met dat probleem
Als jij dat dan ook hebt,repareren ze alsnog
Grappig dat ik als vrouw dat weet,en de mannen hier niet

Moneyman

wikop schreef:
11 jul 2025 08:35
Die update repareert niet,die kan vastellen of er een probleem is,want er zijn er maar een paar met dat probleem
Als jij dat dan ook hebt,repareren ze alsnog
Grappig dat ik als vrouw dat weet,en de mannen hier niet
Ehm... :wink:
MotoCon schreef:
27 mei 2025 12:18
De geupdate software zorgt ervoor dat je tijdig wordt gewaarschuwd ALS je inderdaad een slechte accu hebt. Dan wordt die alsnog gratis vervangen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Oftewel, de oplossing is er al. De persoon die reageerde heeft er zelfs een afspraak voor.

Plaats reactie