Waterleverancier eist aanpassing put
-
Kitten Nina
Waterleverancier eist aanpassing put
Onze waterleverancier wilt de watermeter vervangen maar stelt eisen aan de afmetingen van de put (buiten) waar onze oude meter in zit. Zij willen dat we de put (aangelegd bij bouw van het huis 1961) op onze kosten laten vergroten. Mogen ze dat van ons eisen?
Re: Waterleverancier eist aanpassing put
Dit is een lastige vraag. Watermeters hebben geen eeuwig leven en moeten af en toe vervangen worden. De ARBO wetgeving veranderd in de loop van de tijd waardoor ook de eisen aan de afmetingen van de put voor de watermeter veranderen. Het initiatief van vervanging ligt bij het waterbedrijf dus dat die dan ook de kosten van de put vergroting zouden dragen, vind ik niet onredelijk klinken.
Alternatief is het verplaatsen van de watermeter naar binnen maar ik ben bang dat het waterbedrijf dan waarschijnlijk kosten voor in rekening willen brengen. Maar wellicht is dat een goedkopere oplossing?
Alternatief is het verplaatsen van de watermeter naar binnen maar ik ben bang dat het waterbedrijf dan waarschijnlijk kosten voor in rekening willen brengen. Maar wellicht is dat een goedkopere oplossing?
Het is inderdaad de arbo wetgeving die nu opspeelt. Jammer dat we in Nederland nog geen slimme watermeters hebben. Dan zou het probleem minder zijn. Maar inderdaad als de meter om de 30 jaar vervangen moet worden zal een monteur in onmogelijke toestand moeten werken.
Zonder "beeld" kunnen we daar natuurlijk niets over zeggen. Hoe groot is de put nu, ook qua diepte.
Anderzijds zal het bedrijf dit niet zomaar aangeven.......
Het is jou watermeterput, dus reken maar op dat je ook zelf mag betalen. Misschien kan je hetzelf, famile of een buurtbewoner.
Het is jou watermeterput, dus reken maar op dat je ook zelf mag betalen. Misschien kan je hetzelf, famile of een buurtbewoner.
-
Kitten Nina
@speedy: we hebben inderdaad al geïnformeerd of die meter binnen geplaatst kan worden. Maar ze geven aan dat die kosten hoger zullen zijn dan de 250 euro die ze gaan rekenen voor het groter maken van de put.Speedy123 schreef: ↑05 jun 2025 14:30Dit is een lastige vraag. Watermeters hebben geen eeuwig leven en moeten af en toe vervangen worden. De ARBO wetgeving veranderd in de loop van de tijd waardoor ook de eisen aan de afmetingen van de put voor de watermeter veranderen. Het initiatief van vervanging ligt bij het waterbedrijf dus dat die dan ook de kosten van de put vergroting zouden dragen, vind ik niet onredelijk klinken.
-
Kitten Nina
@BL2 de afmeting voldoet inderdaad niet (meer) aan de huidige vereisten. Maar van ons hoeven ze die watermeter niet te vervangen…BL2 schreef: ↑05 jun 2025 15:00Zonder "beeld" kunnen we daar natuurlijk niets over zeggen. Hoe groot is de put nu, ook qua diepte.
Ik vrees dat een slimme meter vaker vervangen moet worden, dan eens in de 30 jaarxflorisx schreef: ↑05 jun 2025 14:39Het is inderdaad de arbo wetgeving die nu opspeelt. Jammer dat we in Nederland nog geen slimme watermeters hebben. Dan zou het probleem minder zijn. Maar inderdaad als de meter om de 30 jaar vervangen moet worden zal een monteur in onmogelijke toestand moeten werken.
Speedy123
vindt dit leuk
U heeft geen keuze, de watermeter is niet uw eigendom maar van de waterleverancier.
De waterput voldoet niet meer aan de huidige afmetingen en dan kunt u twee dingen doen voor eigen risico de put groter maken of door de waterleverancier laten doen.
De waterput voldoet niet meer aan de huidige afmetingen en dan kunt u twee dingen doen voor eigen risico de put groter maken of door de waterleverancier laten doen.
-
J. Deltoer
Het wisselen van de watermeter kunt u inderdaad niet tegenhouden.
Maar, de put is destijds volgens de toen geldende maatstaven goedgekeurd.
Wanneer het waterbedrijf vind dat arbotechnisch de huidige put niet meer voldoet mogen ze of zelf de aanpassingen daarvoor verrichten, en betalen, dan wel zodanige maatregelen treffen dat de watermeter arbotechnisch toch correct kan worden verwisseld.
Wanneer het waterbedrijf vind dat arbotechnisch de huidige put niet meer voldoet mogen ze of zelf de aanpassingen daarvoor verrichten, en betalen, dan wel zodanige maatregelen treffen dat de watermeter arbotechnisch toch correct kan worden verwisseld.
Zo werkt het dus nietJ. Deltoer schreef: ↑05 jun 2025 16:25Het wisselen van de watermeter kunt u inderdaad niet tegenhouden.
Toch apart dat het niet zo werkt.
Een bedrijf komt bij mij aanzetten omdat ze iets willen vervangen, iets waar ik geen last van heb en waar ik niet om gevraagd heb. Ik zeg dat ik daar geen probleem mee heb en dat ze dat mogen doen. Vervolgens gaat het bedrijf zeuren dat ze volgens hun eigen nieuwe richtlijnen het ding niet mogen vervangen en ik aanpassingen moet doen of laten doen, maar zij dat niet betalen.
Ik zou zeggen: je hebt dus 2 keuzes, of je vervangt m niet, of je maakt op eigen kosten de put groter. Voor beide gevallen heb je mijn toestemming, maar ik ga geen kosten maken omdat jij iets wil en jouw richtlijnen veranderd zijn.
Een bedrijf komt bij mij aanzetten omdat ze iets willen vervangen, iets waar ik geen last van heb en waar ik niet om gevraagd heb. Ik zeg dat ik daar geen probleem mee heb en dat ze dat mogen doen. Vervolgens gaat het bedrijf zeuren dat ze volgens hun eigen nieuwe richtlijnen het ding niet mogen vervangen en ik aanpassingen moet doen of laten doen, maar zij dat niet betalen.
Ik zou zeggen: je hebt dus 2 keuzes, of je vervangt m niet, of je maakt op eigen kosten de put groter. Voor beide gevallen heb je mijn toestemming, maar ik ga geen kosten maken omdat jij iets wil en jouw richtlijnen veranderd zijn.
Nijogeth schreef: ↑05 jun 2025 16:37Toch apart dat het niet zo werkt.
De watermeter is niet van jou en heb je dus niets over te zeggen. De waterput is wel van jou en moet voldoen aan wettelijke eisen.. dus ben je ook gehouden aan deze eisen en betaal je de kosten hiervoor.. Jouw put, jouw verantwoordelijkheid..
Aygulf
vindt dit leuk
Waarom niet?angel1978 schreef: ↑05 jun 2025 16:28Zo werkt het dus nietJ. Deltoer schreef: ↑05 jun 2025 16:25Het wisselen van de watermeter kunt u inderdaad niet tegenhouden.
Er loopt zoveel in, op of boven de grond van landeigenaren. Maar die zijn niet verantwoordelijk voor noodzakelijke aanpassingen aan zaken die onder, op of boven het land lopen.
Waarom zou het bij een watermeter aansluiting buitenshuis op de grond van een kleine grond bezitter anders zijn?
Als je voor €250 die put weer klaar hebt lijkt me dat een no-brainer.Kitten Nina schreef: ↑05 jun 2025 15:21@speedy: we hebben inderdaad al geïnformeerd of die meter binnen geplaatst kan worden. Maar ze geven aan dat die kosten hoger zullen zijn dan de 250 euro die ze gaan rekenen voor het groter maken van de put.Speedy123 schreef: ↑05 jun 2025 14:30Dit is een lastige vraag. Watermeters hebben geen eeuwig leven en moeten af en toe vervangen worden. De ARBO wetgeving veranderd in de loop van de tijd waardoor ook de eisen aan de afmetingen van de put voor de watermeter veranderen. Het initiatief van vervanging ligt bij het waterbedrijf dus dat die dan ook de kosten van de put vergroting zouden dragen, vind ik niet onredelijk klinken.
Als je er zelf mee aan de gang moet kost meestal meer, en het kost je niets een zaterdag.
E 250,- dat lijkt me inderdaad een koopje, hoe vervelend ook. Daar ga je niet zelf voor graven. Vandaag nog de opdracht de deur uit, het topic kan gesloten worden.
Dorfje
vindt dit leuk
Je vervolgd met dat TS hetzij de put zelf groter moet maken dan wel dat uitbesteden. Kun je ook uitleggen waarom uit het feit dat de watermeter eigendom van de leverancier is volgt dat de leverancier mag bepalen wat anderen met hun eigendom moeten doen?
Waarom niet. Netbeheerders wilde op basis "van zo werkt dat niet" bij kleinverbruikers die de overeenkomst met opzegde (hoge) kosten in rekening brengen, omdat zij de meter en de gasleiding wilde vervangen. Die kosten zijn alleen niet te innen als er geen opdracht toe wordt gegeven. Hier wil de waterbeheerder kosten in rekening brengen voor iets dat zij wilt. Van TS mag de oude meter blijven zitten.angel1978 schreef: ↑05 jun 2025 16:28Zo werkt het dus nietJ. Deltoer schreef: ↑05 jun 2025 16:25Het wisselen van de watermeter kunt u inderdaad niet tegenhouden.
Onvergelijkbare situatie. Toen ging het om iets van de ander ( gasmeter en leiding ). Nu gaat het om iets van de huiseigenaar ( put ).alfatrion schreef: ↑05 jun 2025 18:11Je vervolgd met dat TS hetzij de put zelf groter moet maken dan wel dat uitbesteden. Kun je ook uitleggen waarom uit het feit dat de watermeter eigendom van de leverancier is volgt dat de leverancier mag bepalen wat anderen met hun eigendom moeten doen?
Waarom niet. Netbeheerders wilde op basis "van zo werkt dat niet" bij kleinverbruikers die de overeenkomst met opzegde (hoge) kosten in rekening brengen, omdat zij de meter en de gasleiding wilde vervangen. Die kosten zijn alleen niet te innen als er geen opdracht toe wordt gegeven. Hier wil de waterbeheerder kosten in rekening brengen voor iets dat zij wilt. Van TS mag de oude meter blijven zitten.angel1978 schreef: ↑05 jun 2025 16:28Zo werkt het dus nietJ. Deltoer schreef: ↑05 jun 2025 16:25Het wisselen van de watermeter kunt u inderdaad niet tegenhouden.
In beide gevallen draagt de eigenaar de kosten.
Niet de kosten van de watermeter vervangen zijn hier het probleem ( die zijn gewoon voor het waterbedrijf ). De meetinrichting ( TS eigenaar ) moet aan wettelijke eisen voldoen en dat doet deze nu niet. Zou de watermeter in de meterkast zitten en deze niet aan de eisen voldoen, dan heb je exact dezelfde situatie en zijn ook de kosten voor aanpassing aan de meterkast voor rekening van de eigenaar van de woning/meterkast.
-
J. Deltoer
Nee, dat is onjuist. Bij het bouwbesluit van destijds voldeed de put aan de eisen. Een particuliere eigenaar hoeft niet aan alle nieuwe wijzigingen te voldoen.Vergelijk het met een auto. Heb je een auto uit de jaren 30, ben je niet verplicht gordels in te bouwen. Heb je een elektrainstallatie uit de jaren 40 ben je niet verplicht de draden met katoenen omwikkeling te vervangen. Heb je een schuur uit de jaren 50 ben je niet verplicht de eternietdakplaten (met asbest) te vervangen.