Pagina 1 van 5

Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 11:09
door Limlander40
Ik huur een auto in Spanje en betaal 130,- huurkosten met een ABNAMRO pinpas. Via de creditkaart (niet van ABN) moet ik 100,- borg betalen en zogenoemde reservering. Dagen later wordt van de creditkaart 30,- afgehaald. Na contact via de reisorganisatie met de autoverhuurder geven ze toe dat die 30,- niet correct was en dat ik deze retour zou krijgen.

Dagen later wordt die 30,- retour gestort op mijn ABNAMRO rekening, deze heeft totaal geen koppeling met mijn creditkaart. Dus dat is al heel vreemd, waarom en hoe komt dat geld daar binnen? Doordat ik daar dus gepind hebt ?
1 dag later komt weer 30,- binnen op dezelfde rekening van de ABN. Dus ik heb nu 2x 30,- gekregen terwijl ik er maar 1x recht op heb.

Maar nu gebeurt het, er wordt 30,- afgehaald van mijn privérekening bij de ABNAMRO. Natuurlijk klopt dat qua bedrag dat is ook de discussie niet.

Maar nu wordt ik dus heel bang om mijn pinpas nog te gebruiken. Want door een pinbetaling heeft een bedrijf uit het buitenland dus toegang tot mijn privérekening. Hier ben ik erg van geschrokken en ik denk dat dit bijna niemand weet. De bank doet er heel luchtig over in mijn ogen. Het schijnt dus dat een (ook buitenlands) bedrijf 13 maanden de tijd heeft om correcties uit te voeren.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 11:34
door Nevyn
Wat zegt de ABNAMRO?

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 12:07
door witte angora
Eigenlijk snap ik je probleem niet zo. Je hebt betaald met die pinpas, dus die gegevens hebben ze. Ze hebben één keer 30 euro teveel betaald, dat kunnen ze blijkbaar storneren of zo. Wat is dan precies je probleem hiermee?

Als ik iets naar de winkel retour breng wordt er zo vaak geld direct op mijn rekening gestorneerd. Dat hoeft bij sommige winkels niet eens de rekening te zijn die ik gebruikt heb, de andere rekening mag ook.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 13:27
door Speedy123
Limlander40 schreef:
06 jun 2025 11:09
Maar nu gebeurt het, er wordt 30,- afgehaald van mijn privérekening bij de ABNAMRO.
Dit kan niet zomaar. Dus even bellen met de bank.

Als het een automatische incasso is, dan kunt u die stoneren. Wellicht is het een bankcorrectie van ABNAMRO zelf omdat ze per ongeluk tweemaal hebben bijgeschreven. Even bellen dus.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 13:30
door Moneyman
Speedy123 schreef:
06 jun 2025 13:27
Limlander40 schreef:
06 jun 2025 11:09
Maar nu gebeurt het, er wordt 30,- afgehaald van mijn privérekening bij de ABNAMRO.
Dit kan niet zomaar. Dus even bellen met de bank.

Als het een automatische incasso is, dan kunt u die stoneren. Wellicht is het een bankcorrectie van ABNAMRO zelf omdat ze per ongeluk tweemaal hebben bijgeschreven. Even bellen dus.
Waarom zou je een bedrag gaan storneren, als het om te beginnen al onterecht op je rekening is gestort? Dát is pas vragen om problemen.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 13:46
door Limlander40
Nevyn schreef:
06 jun 2025 11:34
Wat zegt de ABNAMRO?
Dat het 13 maanden lang kan !

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 13:49
door Limlander40
Speedy123 schreef:
06 jun 2025 13:27
Limlander40 schreef:
06 jun 2025 11:09
Maar nu gebeurt het, er wordt 30,- afgehaald van mijn privérekening bij de ABNAMRO.
Dit kan niet zomaar. Dus even bellen met de bank.

Als het een automatische incasso is, dan kunt u die stoneren. Wellicht is het een bankcorrectie van ABNAMRO zelf omdat ze per ongeluk tweemaal hebben bijgeschreven. Even bellen dus.
Ja dat kun dus wel zomaar, het was een pinbetaling en niet meer of minder !!! Het is een bankcorrectie van de spaanse verhuurder. En dat is ook geen bank !!!

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 13:54
door Limlander40
witte angora schreef:
06 jun 2025 12:07
Eigenlijk snap ik je probleem niet zo. Je hebt betaald met die pinpas, dus die gegevens hebben ze. Ze hebben één keer 30 euro teveel betaald, dat kunnen ze blijkbaar storneren of zo. Wat is dan precies je probleem hiermee?

Als ik iets naar de winkel retour breng wordt er zo vaak geld direct op mijn rekening gestorneerd. Dat hoeft bij sommige winkels niet eens de rekening te zijn die ik gebruikt heb, de andere rekening mag ook.
Maar dan moet jij terug met je pinpas. Hier doet een buitenlands bedrijf (GEEN BANK) het uit zich zelf op afstand 2000km verder.

Dus ze hebben toegang tot mijn privérekening puur door een pinbetaling ! Dat is waar alles om draait.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 14:05
door Speedy123
Moneyman schreef:
06 jun 2025 13:30
Waarom zou je een bedrag gaan storneren, als het om te beginnen al onterecht op je rekening is gestort? Dát is pas vragen om problemen.
TS is bang dat het vaker zal gebeuren, dan kan ze storneren indien een incasso onterecht is.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 14:09
door Speedy123
Limlander40 schreef:
06 jun 2025 13:54
Dus ze hebben toegang tot mijn privérekening puur door een pinbetaling ! Dat is waar alles om draait.
Ze hebben geen toegang tot uw bankrekening. Of ze hebben een automatische betaling gebruikt, waarvoor u wellicht onbewust toestemming hebt gegeven weet niet wat er in de verhuur voorwaarden stond), of wellicht in het geheel niet (of de bank heeft ermee te maken.

Gewoon even bellen met ABNAMRO, die kunne het u vertellen hoe hete precies zit.

Een eventuele onterechte incasso kunt u altijd eenvoudig storneren in de ABAMRO app of via de online Web omgeving.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 14:10
door Nijogeth
Het zal vast bij de bank fout zijn gegaan. Per ongeluk een digitaal foutje bij het versturen tussen de Spaanse bank en ING, waarna ABN het geld teruggehaald heeft.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 14:17
door Speedy123
Limlander40 schreef:
06 jun 2025 13:49
Ja dat kun dus wel zomaar, het was een pinbetaling en niet meer of minder !!! Het is een bankcorrectie van de spaanse verhuurder. En dat is ook geen bank !!!
Waar heeft u het over? Het gaat hier niet om een PIN betaling maar om een terugbetaling per bankoverschrijving.

Het lijkt me toch wel duidelijk dat de verhuurder de gegevens van uw PIN betaling gebruikt heeft om uw bankrekening nummer te achterhalen. Vervolgens heeft de verhuurder een betaalopdracht aangemaakt in zijn bankieren omgeving en uw 30 euro terug betaald per bank overschrijving. Die per abuis tweemaal uitgevoerd is.

De terugbetaling is tweemaal gedaan per bankoverschrijving. Eenmaal is nu teruggehaald. Terughalen van een bank overschrijving kan alleen door een bank gedaan worden. Een bedrijf kan alleen een incasso opdracht geven, storneren van een reeds uitgevoerde betaalopdracht is niet mogelijk.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 14:20
door StevieNL81
De consumentenbond schijft bv op hun site:

Heb je 1 keer betaald en is het bedrag 2 keer afgeboekt?
Dan wordt die fout meestal automatisch hersteld. Een storing of boekingsfout bij de bank blijft bijna nooit onopgemerkt.


Nu gaat dat wel over een pinbetaling... maar ... waarom zou het andersom niet gelden? Het blijft een fout en die mogen ze corrigeren.

Bron: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... inbetaling

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 14:37
door lordi
U bent twee keer gecrediteerd, waarvan 1 keer onterecht zoals u zelf al aangeeft.
Waarschijnlijk is er iets fout gegaan bij de Spaanse bank of ABN AMRO waardoor twee keer dezelfde betaling is bijgeschreven en dat is daarna door ABN AMRO gecorrigeerd. Het kan het Spaanse verhuurbedrijf niet zijn geweest want die kunnen niets van uw rekening afschrijven

ABN AMRO daarentegen heeft het recht om, zonder uw toestemming, fouten in de verwerking van betalingen te corrigeren, zie hiervoor de Algemene Bankvoorwaarden https://www.nvb.nl/media/1840/000947_ab ... ebreid.pdf, artikel 19.2.b:

"Als wij een fout ontdekken, proberen wij die zo spoedig mogelijk te corrigeren. Uw toestemming is hiervoor niet nodig. Als een eerder verstrekte opgave onjuist blijkt, ontvangt u een verbeterde opgave. Daarin kunt u dan zien dat de fout is hersteld"

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 19:48
door 16again
Moneyman schreef:
06 jun 2025 13:30
Waarom zou je een bedrag gaan storneren, als het om te beginnen al onterecht op je rekening is gestort? Dát is pas vragen om problemen.
Is een eenmalige automatische incasso dan toegestaan, om een onverschuldigde betaling terug te krijgen?

TS heeft wel de verplichting om terug te betalen, maar heeft geen toestemming voor automatische incasso verstrekt.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 20:21
door witte angora
Zie toch maar even de opmerking (en de link) van lordi hierboven. Daar staat het, volgens mij, enige juiste antwoord. :wink:

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 20:25
door Moneyman
16again schreef:
06 jun 2025 19:48
Moneyman schreef:
06 jun 2025 13:30
Waarom zou je een bedrag gaan storneren, als het om te beginnen al onterecht op je rekening is gestort? Dát is pas vragen om problemen.
Is een eenmalige automatische incasso dan toegestaan, om een onverschuldigde betaling terug te krijgen?

TS heeft wel de verplichting om terug te betalen, maar heeft geen toestemming voor automatische incasso verstrekt.
Er heeft ook vrijwel zeker helemaal geen automatische incasso plaatsgevonden. Storneren kan dus helemaal niet - maar als het wel zou kunnen, zou dat een hele stomme actie zijn.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 06 jun 2025 23:12
door 16again
lordi schreef:
06 jun 2025 14:37
"Als wij een fout ontdekken, proberen wij die zo spoedig mogelijk te corrigeren. Uw toestemming is hiervoor niet nodig. Als een eerder verstrekte opgave onjuist blijkt, ontvangt u een verbeterde opgave. Daarin kunt u dan zien dat de fout is hersteld"
Ontbreekt hier dan geen extra info: Waar ziet TS aan dat dit een fout is die door de bank gemaakt is en wordt terug gedraaid?
Sowieso geldt 19.2 van die voorwaarden enkel voor fouten van de bank, niet voor fouten van het verhuurbedrijf.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 07 jun 2025 08:38
door lordi
16again schreef:
06 jun 2025 23:12
lordi schreef:
06 jun 2025 14:37
"Als wij een fout ontdekken, proberen wij die zo spoedig mogelijk te corrigeren. Uw toestemming is hiervoor niet nodig. Als een eerder verstrekte opgave onjuist blijkt, ontvangt u een verbeterde opgave. Daarin kunt u dan zien dat de fout is hersteld"
Ontbreekt hier dan geen extra info: Waar ziet TS aan dat dit een fout is die door de bank gemaakt is en wordt terug gedraaid?
Sowieso geldt 19.2 van die voorwaarden enkel voor fouten van de bank, niet voor fouten van het verhuurbedrijf.
En wie zegt dat het verhuurbedrijf de fout heeft gemaakt en dat er niet door de bank per ongeluk twee keer dezelfde betaalbatch is verwerkt? We weten het gewoon niet.

En we weten ook niet welke omschrijving er bij de afschrijving staat. Mogelijk is het een herstelboeking geweest of een (illegale) incasso van het verhuurbedrijf. Maar TS kan daar mogelijk wel een antwoord op geven: als er minder dan 5 werkdagen tussen de 2e bijschrijving en afschrijving heeft gezeten, zal het geen incasso zijn geweest want een eerste incasso duurt 5 werkdagen en wordt ook aangekondigd in Internet Bankieren van ABN AMRO dus daar zou een melding van moeten zijn.

Re: Pinbetaling Spanje, schrikbarend

Geplaatst: 07 jun 2025 09:49
door Limlander40
lordi schreef:
06 jun 2025 14:37
U bent twee keer gecrediteerd, waarvan 1 keer onterecht zoals u zelf al aangeeft.
Waarschijnlijk is er iets fout gegaan bij de Spaanse bank of ABN AMRO waardoor twee keer dezelfde betaling is bijgeschreven en dat is daarna door ABN AMRO gecorrigeerd. Het kan het Spaanse verhuurbedrijf niet zijn geweest want die kunnen niets van uw rekening
Volgens ABNAMRO heeft de spaanse verhuurder (de correctie) het wel zelf gedaan, dat is nu juist mijn punt. Zij kunnen 13 maanden lang correcties uitvoeren was hun antwoordt. Nogmaals dat dit alles mogelijk is door ALLEEN EEN PINBETALING.
DUS GEEN INCASSO OF MACHTIGING