LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 27,5 uur vertraging Fly Brazil!!
27,5 uur vertraging Fly Brazil!!
Op 9 juli 2004 zouden wij om 09:25 vanaf Schiphol vertrekken naar bestemming Natal (Brazilië). Omdat we drie uur van tevoren moesten inchecken waren we keurig om 06:00 op Schiphol aanwezig. Reeds tijdens het inchecken kregen we te horen dat er een vertraging was van 3 uur, de geplande vertrektijd was dus 12:30. Na een tijdje rond te hebben gehangen op Schiphol werd de geplande vertrektijd nogmaals een uur naar achteren geschoven (13:30). Rond 13:00 uur werd er omgeroepen (tot 3x toe) dat iedereen voor de vlucht naar gate D4 moesten komen. Eenmaal daar aangekomen bleek dat er bij die gate geboard werd naar Turkije. Er heerste nogal verwarring onder de passagiers. Na een tijdje werd er een bericht omgeroepen dat er een verkeerde gate was genoemd, iedereen moest naar gate G4 (andere zijde Schiphol) gaan. Hier werd pas rond 14:00 bekend gemaakt, nadat alle passagiers aanwezig waren, wat de reden was van de vertraging. Het vliegtuig waarmee we zouden vliegen was de dag ervoor 11x door bliksem ingeslagen en was niet vrijgegeven om te vliegen. Als klap op de vuurpijl werd vermeld dat de vlucht die dag niet zou plaatsvinden. Iedereen moest de volgende dag weer inchecken en de vlucht zou die dag (10 juli) om 09:25 vertrekken. De bagage konden we weer ophalen bij een bagageband.
Ze hadden geregeld dat iedereen die zou willen, in een hotel kon overnachten op schiphol.
Toen wij op 10 juli weer op Schiphol aankwamen werd er meteen alweer gemeld dat de vlucht ook die dag alweer 2 uur vertraagd was en we zouden om 11:30 vertrekken. Er was deze dag maar een incheckbalie beschikbaar waardoor het natuurlijk erg lang duurde voordat iedereen ingecheckt was. Bij de gate kreeg ook iedereen een vertragingsverklaring van HollandExel (26 uur). Door ons onbekende redenen is ook dit niet gehaald en zijn we uiteindelijk pas om 13:00 vanaf Schiphol vertrokken (totaal dus 27 ½ uur vertraging). Eenmaal in Natal op het vliegveld aangekomen bleek dat ze er niet op voorbereid waren en de afhandeling daar duurde in totaal ook ongeveer 3 uur (paspoortcontrole, bagage en douane). We kwamen pas rond 20:30 op ons hotel aan en hebben in totaal dus 1 ½ dag van onze vakantie gemist.
Hoewel het niet zo erg was als de heenreis, moesten we op onze terugvlucht (23 juli) ook nog eens 1 ½ uur langer wachten dan gepland omdat deze vlucht ook al vertraagd was. Deze tijd hebben we in Natal op het vliegveld moeten doorbrengen.
We hebben Fly Brazil een brief gestuurd, en een reactie terug gekregen. Dit is wat ze schreven:
Zoals u ook vernomen heeft van de luchtvaartmaatschappij werd het vliegtuig op 8 juli helaas getroffen door een blikseminslag. Dit is de oorzaak van de vertraging waarvoor wij niet aansprakelijk kunnen worden gehouden, noch in gebreke kunnen worden gesteld. In de ANVR-Reisvoorwaarden, art. 12 lid 3 sub d juncto art. 12 lid 4, is hierover het volgende te vinden:
Artikel 12, lid 3
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.
Artikel 12, lid 4
Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
We hebben enkel een dagvergoeding gekregen van 15 euro pp, voor het wachten op Schihol.
We hebben nu anderhalve dag gemist, en krijgen geen vergoeding hiervoor (op 15 euro pp na dan). Dit kan toch niet? Ze geven aan dat het door blikseminslag kwam, de vertraging, en dat het overmacht is. Maar wie zegt dat ze dit niet gewoon hebben verzonnen, om het maar op overmacht te kunnen gooien?
Fly Brazil zegt dat we het eventueel moeten verhalen op onze annuleringsverzekering. Deze hebben we niet afgesloten, omdat we een last minute geboekt hadden. Ik ga mij toch niet verzekeren tegen fouten van anderen?
Wel hebben we een doorlopende reisverzekering.
Wie weet hier ons iets meer over te vertellen, en heeft tips/ advies?
Ze hadden geregeld dat iedereen die zou willen, in een hotel kon overnachten op schiphol.
Toen wij op 10 juli weer op Schiphol aankwamen werd er meteen alweer gemeld dat de vlucht ook die dag alweer 2 uur vertraagd was en we zouden om 11:30 vertrekken. Er was deze dag maar een incheckbalie beschikbaar waardoor het natuurlijk erg lang duurde voordat iedereen ingecheckt was. Bij de gate kreeg ook iedereen een vertragingsverklaring van HollandExel (26 uur). Door ons onbekende redenen is ook dit niet gehaald en zijn we uiteindelijk pas om 13:00 vanaf Schiphol vertrokken (totaal dus 27 ½ uur vertraging). Eenmaal in Natal op het vliegveld aangekomen bleek dat ze er niet op voorbereid waren en de afhandeling daar duurde in totaal ook ongeveer 3 uur (paspoortcontrole, bagage en douane). We kwamen pas rond 20:30 op ons hotel aan en hebben in totaal dus 1 ½ dag van onze vakantie gemist.
Hoewel het niet zo erg was als de heenreis, moesten we op onze terugvlucht (23 juli) ook nog eens 1 ½ uur langer wachten dan gepland omdat deze vlucht ook al vertraagd was. Deze tijd hebben we in Natal op het vliegveld moeten doorbrengen.
We hebben Fly Brazil een brief gestuurd, en een reactie terug gekregen. Dit is wat ze schreven:
Zoals u ook vernomen heeft van de luchtvaartmaatschappij werd het vliegtuig op 8 juli helaas getroffen door een blikseminslag. Dit is de oorzaak van de vertraging waarvoor wij niet aansprakelijk kunnen worden gehouden, noch in gebreke kunnen worden gesteld. In de ANVR-Reisvoorwaarden, art. 12 lid 3 sub d juncto art. 12 lid 4, is hierover het volgende te vinden:
Artikel 12, lid 3
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reisorganisator verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:
d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.
Artikel 12, lid 4
Onder overmacht worden verstaan abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van degene die zich er op beroept en waarvan de gevolgen ondanks alle voorzorgsmaatregelen niet konden worden vermeden.
We hebben enkel een dagvergoeding gekregen van 15 euro pp, voor het wachten op Schihol.
We hebben nu anderhalve dag gemist, en krijgen geen vergoeding hiervoor (op 15 euro pp na dan). Dit kan toch niet? Ze geven aan dat het door blikseminslag kwam, de vertraging, en dat het overmacht is. Maar wie zegt dat ze dit niet gewoon hebben verzonnen, om het maar op overmacht te kunnen gooien?
Fly Brazil zegt dat we het eventueel moeten verhalen op onze annuleringsverzekering. Deze hebben we niet afgesloten, omdat we een last minute geboekt hadden. Ik ga mij toch niet verzekeren tegen fouten van anderen?
Wel hebben we een doorlopende reisverzekering.
Wie weet hier ons iets meer over te vertellen, en heeft tips/ advies?
Re: 27,5 uur vertraging Fly Brazil!!
GOTEGOD
Als je zo in de stress schiet als iets niet zoals gepland verloopt, kun je beter NIET op vakantie gaan> laat staan naar Brazilie!
Ik zou liever ruim een dag wachten, dan in een vliegtuig stappen, wat door blikseminslag allerlei gebreken vertoont.
Misschien kun je de dondergod aanklagen?
Als je zo in de stress schiet als iets niet zoals gepland verloopt, kun je beter NIET op vakantie gaan> laat staan naar Brazilie!
Ik zou liever ruim een dag wachten, dan in een vliegtuig stappen, wat door blikseminslag allerlei gebreken vertoont.
Misschien kun je de dondergod aanklagen?
En natuurlijk weer geen annuleringsverz. afgesloten! Dat valt daar juist ook onder! Hoe naief zijn mensen soms? Een dure reis boeken maar, oh nee, een verzekering hoeft niet! Is toch last minute. Alsof er in die tussentijd niks kan gebeuren!
Jaja, grote waffel als het om een ander gaat, maar o wee als je zelf er mee geconfronteerd wordt...dan gelden dergelijke dingen ineens niet meer.Geplaatst op 10 Sep 2004 16:57 door Gast
--------------------------------------------------------------------------------
GOTEGOD
Je bent waarschijnlijk wel zo'n driftkikker als je op zo'n manier reageert als hier, want het is de beleving van iemand en dan is dat zo en daar heb jij geen waarde-oordeel over te geven gast!!
Het is best triest dat jullie dit is overkomen, maar deze reacties had je kunnen verwachten.
Toch sterkte ermee dan. Het zij zo!
Toch sterkte ermee dan. Het zij zo!
Het gaat ook niet om een vertraging van een paar uurtjes...Dan zou ik niet klagen. Maar ga zelf maar eens 27,5 uur wachten voordat je weg mag op je wel verdiende vakantie. Dan piep je wel anders....En als je maar 14 dagen daar zit, en je mist 1,5 dag.... We hebben er wel veel geld voor betaald.
En het slaat toch nergens op dat ik geld zou moeten betalen voor een annuleringsverzekering voor het geval dat anderen misschien een fout maken?? Daar zouden zij juist zelf een verzekering voor moeten afsluiten...Dit is niet onze fout, maar die van hun. Onmacht of niet, ik heb voor 14 dagen betaald, en niet voor 12....
En het slaat toch nergens op dat ik geld zou moeten betalen voor een annuleringsverzekering voor het geval dat anderen misschien een fout maken?? Daar zouden zij juist zelf een verzekering voor moeten afsluiten...Dit is niet onze fout, maar die van hun. Onmacht of niet, ik heb voor 14 dagen betaald, en niet voor 12....
Ja maar die verloren 2 dagen zou je dan terug kunnen vangen van je annnuleringsverzekering. Natuurlijk is het niet leuk wat je daar schrijft, maar zoiets gebeurd echt wel eens vaker hoor!
Als het werkelijk wel zo was wat men zegt, dan wil je toch ook liever met een goed en veilig toestel vliegen? Ik denk, dat men in het hoogseizoen ook niet èèn, twee, drie een ander toestel klaar heeft staan.
Maar het is en was voor jullie wel vervelend, dat is zo!
Als het werkelijk wel zo was wat men zegt, dan wil je toch ook liever met een goed en veilig toestel vliegen? Ik denk, dat men in het hoogseizoen ook niet èèn, twee, drie een ander toestel klaar heeft staan.
Maar het is en was voor jullie wel vervelend, dat is zo!
O ja, en die annuleringverzekering dekt ook de kosten voor als je door ernstige omstandigheden niet had kunnen gaan. Door ziekte van je zelf of familie of andere omstandigheden, wat natuurlijk nooit te hopen is. Dan was je alles kwijt geweest. En daar zijn dus die verzekeringen voor.
Daarom begrijp ik ook nooit, waarom mensen wel een dure vakantie willen en kunnen betalen en dan bezuinigen op verzekeringen en soms ook op vaccinatie,s.
Daarom begrijp ik ook nooit, waarom mensen wel een dure vakantie willen en kunnen betalen en dan bezuinigen op verzekeringen en soms ook op vaccinatie,s.
Natuurlijk weet ik dat een annuleringsverzekering daarvoor bedoeld is, dus voor ziekte, sterfgevallen ed., maar dat je je middels zo'n verzekering ook moet verzekeren tegen fouten van anderen....Weet niet beter of een annuleringsverzekering is ervoor bedoeld om te annuleren (wat het woord al zegt). Maar wij wilden niet annuleren, in tegendeel we wilden juist dolgraag weg.....
En het lijkt mij dat in dit geval niet ik, maar juist de maatschappij/ operator zich moet verzekeren om klanten een pro ratio deel terug te betalen. Hoorde zelfs dat op bepaalde vluchten, wanneer je daar meer dan zoveel uur vertraging mee hebt, je minstens zo'n 250 euro krijgt ter compensatie. En ik **** ook niet over 6 uur vetraging, maar 28 uur wordt je niet blij van. Dan denk je echt niet van: tja kan gebeuren....
Nu, als je kunt bewijzen, dat het hun fout was, zou ik een klachtenbrief naar die maatschappij of reisorganisatie sturen en als dat niet helpt naar de geschillencommisie schrijven. Maar dan moet je wel hele goede bewijzen hebben.
Welke vliegmaatschappij zouden jullie vliegen, als ik vragen mag?
Welke vliegmaatschappij zouden jullie vliegen, als ik vragen mag?
Tja, harde bewijzen voor wat? Ik heb een vertragingsverklaring. Maar weet iemand misschien waar ik die geschillencomissie kan bereiken, telefoonnummer of adres?
In ieder geval bedankt!
In ieder geval bedankt!
En heb trouwens meteen al een brief naar het reisbureau gestuurd. Maar die kwamen dus met dat verhaal wat ik helemaal bovenaan schreef. Overmacht....
Dan is het aan jou om te bewijzen, dat het NIET zo is.
Het adres is,
Geschillencommisie Reizen
Surinamestraat 24
2585 G.J. Den Haag of
Postbus 1000
2500 B.A. Den Haag
Ik had het hier nog even in de groep gegooid, maar wij zijn het er over eens, dat, als je geen ann. verz. hebt, je weinig kans maakt. Maargoed, je kunt het altijd proberen. Misschien zijn er ook nog andere passagiers , die jou verhaal kunnen bevestigen.
Succes ermee.
Het adres is,
Surinamestraat 24
2585 G.J. Den Haag of
Postbus 1000
2500 B.A. Den Haag
Ik had het hier nog even in de groep gegooid, maar wij zijn het er over eens, dat, als je geen ann. verz. hebt, je weinig kans maakt. Maargoed, je kunt het altijd proberen. Misschien zijn er ook nog andere passagiers , die jou verhaal kunnen bevestigen.
Succes ermee.
Tja, het hele vliegtuig zat vol met Nederlanders die daar naartoe moesten, dus die hebben hetzelfde als ons. En ook een aantal zonder annu. verzekering..
In ieder geval bedankt...
In ieder geval bedankt...
Nouja, het is natuurlijk ieders eigen zaak of men al dan niet een verzekering afsluit, maar als je dat niet hebt gedaan, is het gewoon dat je dan ook geen recht hebt op niet genoten vakantiedagen.
Maargoed, dat neemt niet weg dat jullie een vervelende start van de vakantie hadden. Misschien kun je samen met andere passagiers nog iets doen. Samen sta je ook sterker.
Maargoed, dat neemt niet weg dat jullie een vervelende start van de vakantie hadden. Misschien kun je samen met andere passagiers nog iets doen. Samen sta je ook sterker.
Het is regelmatig raak met Holland Exel. Mijn vriendin kwam 2 maanden geleden terug uit Natal en deed er 36 uur over. De computer waarmee men direct over de oceaan mag vliegen deed het niet. Na een aantal uren wachten ging men eerst 6 uur vliegen anar de Dominicaanse republiek. Ook daar kon het niet gerepareerd worden, dus na een aantal uren wachten ging het via de kust van amerika en canada via groenland, ijsland , noorwegen, naar amsterdam. Toen ik dit aan iemand vertelde zei deze dat ze precies hetzelfde had gehad met holland exel uit curacao. Wat wil je ook, een maatschappij die maar 2 toestellen heeft, daar kun je niks van verwachten. Maar ja, mensen willen goedkoop reizen, dus regelt de reisorganisatie een goedkoop vliegtuig. Om naar Brazilie te gaan kun je of met Martin air (die een grote vloot heeft) gaan naar Fortaleza of met een lijndienst van Varig of air portugal, veel comfortabeler en nauwelijks duurder.
Het bewijst alweer dat je absoluut een annulerings verzekering moet nemen ook al is het een last minnet reis. Als je dat niet hebt, dan heb je pech gehad.Er is daarover al heel wat gezegd over verzekeren als je op reis gaat.Laat het een les voor je zijn gast want die elf bliksem inslagen is geen pretje.En je zal met sterke bewijzen moeten komen.Wij nemen ook altijd een annulerings verzekering.En onzekinderen ook en die gaan ook heel verre vakantie reizen maken.En ook de vaccinaties die nodig zijn ook gelijk nemen.En die andere halve dag of twee moet je maar zien als reistijden dat je onderweg bent.En pak de volgende keer een goede reis organisatie die
goede en veilige vlieg tuigen hebben waarmee je vliegt. En ja het is een lange vertraging die je gehad hebt,maar als je maar 2 vliegtuigen tot je beschikking hebt loop je een groot risico.Volgende keer meer succes met een annulerings verzekering op reis .
goede en veilige vlieg tuigen hebben waarmee je vliegt. En ja het is een lange vertraging die je gehad hebt,maar als je maar 2 vliegtuigen tot je beschikking hebt loop je een groot risico.Volgende keer meer succes met een annulerings verzekering op reis .