Bosch Indego robotmaaier 2G module vervanging; ploteseling defecten gevonden

Alles over onderhouden van de tuin, hoveniersbedrijven etc.
RD743

Bosch Indego robotmaaier 2G module vervanging; ploteseling defecten gevonden

Ongelezen bericht door RD743 »

L.S.,

Ik kreeg van Bosch een bericht dat ik kosteloos de 2G module van mijn Indego S+ 500 robotmaaier kon laten omwisselen voor een 4G module. Op zich een mooie actie van Bosch aangezien mijn maaier al 4 jaar oud is.

Ik moest hiervoor een reparatieverzoek indienen en dat heb ik gedaan. Bosch vermeld dat de maaier aan een inspectie wordt onderworpen en de maaier niet geupgrade kan worden als er defecten worden gevonden.
Ik heb op geen enkele wijze defecten aan mijn maaier waargenomen. De maaier heeft altijd naar behoren gewerkt.

Nu komt Bosch met een offerte van ruim 177 euro op de proppen voor defecten die zij hebben gevonden. Het gaat om: een kabelboom eenheid, 2 stuurrollen en een ontluchter. Ze rekenen 96 minuten aan arbeid.
Dit is al gek: de maaier moet open voor de upgrade module (is een printplaat, die staat ook op de offerte tegen 0 euro). Dit wordt door Bosch betaald. Wat gaat Bosch dan in die 96 minuten doen? Ik heb op youtube een filmpje gevonden van iemand die in 2 minuten een wiel van de maaier haalt. Ik kan mij niet voorstellen (en ik heb de montageplaat ook gezien) dat het vervangen van 2 wielen een kabeltje en een ontluchter 96 minuten duurt.

Wat mist is een uitleg van Bosch. Op de offerte staat niet wat er precies kapot is en hoe dit de vervanging van de 2G module beïnvloed. Ik krijg geen enkele uitleg, alleen een offerte. Ik heb Bosch gebeld, maar de persoon aan de telefoon kon mij geen uitleg geven. Hij zou dit doorspelen.

Het ergste moet nog komen. Ik kan ervoor kiezen de reparatie niet te laten uitvoeren. In dat geval moet ik ruim 18 euro aan onderzoekskosten betalen en ik krijg de maaier in onderdelen terug. M.a.w. ik lever een werkende maaier aan en krijg een kapotte maaier weer terug. Ik mag deze zelf weer in elkaar zetten, als de maaier dan niet meer werkt dan kan ik niks bij Bosch reclameren. Dat is toch te gek voor woorden?

Ik vind het handelen van Bosch ronduit dubieus. Ze beloven een gratis upgrade, maar vervolgens word je toch met kosten geconfronteerd voor het gedemonteerd terugsturen, als je niet akkoord gaat met de reparatie. Bovendien wordt een goed werkende maaier in onderdelen (en dus kapot) teruggestuurd. Had Bosch mij geen omruil geboden, dan had ik de maaier nooit naar Bosch opgestuurd.

Mijn onderbuikgevoel zegt mij dat Bosch probeert via deze manier de kosten voor het omruilen van de 2G module op mij te verhalen.

Ik heb Bosch 3 punten voorgelegd:
1) specificeer wat er precies stuk is in de maaier (duidelijke uitleg)
2) geef aan waarom de kapotte onderdelen de vervanging van de 2G module in de weg staan (welk verband is)
3) geeft Bosch geen gehoor aan 1 en 2 of ik kies ik er voor om de maaier niet te laten repareren, dan verwacht ik dat de maaier gemonteerd en kosteloos naar mij terug wordt gestuurd.

Mochten er meer mensen met dit probleem zijn dan hoor ik dit graag.

BL2

Re: Bosch Indego robotmaaier 2G module vervanging; ploteseling defecten gevonden

Ongelezen bericht door BL2 »

Wij kennen uw maaier niet, en al helemaal niet de staat na 4 gebruiksjaren.
Kennen dus alleen het verhaal alhier, en dat komt toch wat bijzonder over.
Bosch kan dit natuurlijk niet zo maar bij elke maaier doen, want dan ontstaat er een enorme rel.
- Dus twee mogelijkheden: je bent toevallig helaas " in de prijzen" gevallen.
- Je grasmaaier is inderdaad niet in goede staat en Bosch wil alleen een veilig product afleveren, om later niet aansprakelijk gesteld te worden.

Moneyman

Re: Bosch Indego robotmaaier 2G module vervanging; ploteseling defecten gevonden

Ongelezen bericht door Moneyman »

ik snap het gevoel van TS heel goed, en afgaande op de openingspost kun je dit wat mij betreft prima misleidend noemen. Je kunt niet eerst een kosteloze service aanbieden, en vervolgens zonder concrete onderbouwing hoge kosten in rekening brengen.

Als de genoemde feiten kloppen en volledig zijn, zal TS een vordering bij de rechter gewoon toegewezen krijgen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De uitfasering van 2G speelt in heel Europa. Diverse landen hebben exact hetzelfde probleem met deze grasmaaier en ook daar heeft Bosch een 4G upgrade aangeboden.

Dit was de aankondiging voor de upgrade actie in Nederland:
Om de technische upgrade te ontvangen, moet je Indego naar ons servicecentrum worden gestuurd.

Om de afhandeling van alle gevallen in ons servicecentrum te optimaliseren, nemen we individueel contact op met de betreffende gebruikers wanneer hun maaier kan worden ingestuurd voor de upgrade.

De materiaalkosten en arbeidskosten die direct verband houden met de upgrade naar de nieuwe 4G-communicatiemodule worden door Bosch betaald.
Tot zover gaat alles goed. Wat er vervolgens niet goed gaat is is de volgende zin in het persoonlijke aanbod:
Bosch vermeld dat de maaier aan een inspectie wordt onderworpen en de maaier niet geupgrade kan worden als er defecten worden gevonden.
Hier is TS mee akkoord gegaan en dat zorgt nu voor de problemen. De inspectie is uitgevoerd en er zijn problemen geconstateerd.

Dan handelt Bosch het verder af als zijnde een standaard reparatie verzoek, indien de klant de reparatie niet uit wens te voeren, dan ontvangt de klant het apparaat terug in de gedemonteerde staat van tijdens de inspectie.

Hier gaat het dus mis. Het is geen normaal reparatie verzoek, het reparatie verzoek is op verzoek van Bosch aangemaakt om de upgrade naar 4G uit te voeren. Als die upgrade niet uitgevoerd kan worden, dan is het volstrekt normaal om het apparaat volledig gemonteerd terug te ontvangen zonder bijkomende kosten, immers zo luidde de belofte vooraf.

Petr

Ongelezen bericht door Petr »

Ik zit nu precies hetzelfde probleem. De robot is nog bij Bosch. Ze sturen gewoon ff een offerte van €300. Printplaat , ontluchting , loopwielen. Ik ben zelf moteur en weet zeker dat er niets aan de wielen is. Dit is pure oplichting. Dit had ik van zo,n groot bedrijf als Bosch niet verwacht. En dan in losse delen terug sturen, dat is echt niet normaal.

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dus dan maar er een zaak van maken:
Moneyman schreef:
09 jun 2025 00:51
Als de genoemde feiten kloppen en volledig zijn, zal TS een vordering bij de rechter gewoon toegewezen krijgen.

boschsucks

Ongelezen bericht door boschsucks »

Hier nog een gedupeerde van de "gratis" Bosch 4G terugroepactie.

Vol vertrouwen heb ik mijn goed werkende Indego S+ 500 opgestuurd naar Bosch n.a.v. de mails die ik kreeg over de terugroepactie. Als je de maaier niet terugstuurt werkt de 2G communicatie niet meer vanaf 2026 en kan je de Indego niet meer bedienen via de app.

Ik kreeg ook een offerte van €336 voor reparatie. Grofweg €95 aan arbeid, €90 voor een aandrijfmotor, €50 voor zwenkwielen en €40 voor overig spul. En dan de BTW. De maaier is dat niet/nauwelijks waard.

Bellen kan niet. Ik ben nu bezig met een hele mailwisseling, maar ze geven geen krimp en verzinnen van alles. Zo zegt de medewerker dat de tweede aandrijfmotor ook moet worden vervangen, maar dat Bosch dat gratis voor me doet. Maar waarom stond die dan niet op de eerste offerte?

Het lijkt erop dat ze geen gas terugnemen. Ik heb dus de keus tussen betalen voor reparatie OF €20 betalen om de maaier gedemonteerd (en kapot?) te laten terugsturen zonder de 4G upgrade.

Ik weiger me te laten chanteren en om te betalen voor een stuk E-waste van Bosch, dus ik zal hem wel in onderdelen terugkrijgen tzt.

Dus NIET opsturen en GEEN spullen van Bosch kopen. Het is een tijd geleden dat een bedrijf me zo hard heeft genaaid.

Skippy52

Ongelezen bericht door Skippy52 »

Helaas had ik dit forum niet gelezen, anders had ik mijn Indego S+ 500 niet opgestuurd.....
Ook ik heb afgelopen week mijn goed werkende Indego S+ 500 opgestuurd naar Bosch voor een "gratis" upgrade van 2G naar 4G. De machine voor het opsturen netjes schoongemaakt, in de originele doos verpakt en opgestuurd. Wat schetst mijn verbazing?? Vanmorgen zie ik de machine 'ONLINE' en ik dacht dat het wel weer gereed zou zijn. Later in de ochtend ontving ik een email met daarin een offerte:
Materiaalkosten: € 539,28 (aandrijfmotor, kabelboom, printplaat, stuurrol etc); Arbeidskosten: € 92; Speciale Korting: € 341,29. Totale te betalen kosten: € 350,89 incl. btw.
Als men de korting niet zou berekenen zouden de kosten zijn: € 763,85 inclusief btw. Dat is dan het bedrag wat ik moet betalen voor de upgrade van een goede machine van 2G naar 4G.
Andere mogelijkheid: Gedemonteerde terugzending: € 18,15 of "Gratis recycling".
Vandaag gebeld met Bosch toolservice. Bij het doorverbinden eerst 32 minuten in de wacht gestaan, daarna heb ik de verbinding verbroken. Direct na de middag weer gebeld, ze beloofden mij terug te bellen waarop ik nog wacht.
Laatst gewijzigd door Skippy52 op 30 jul 2025 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Joep R

Ongelezen bericht door Joep R »

Nou, er lijkt toch een patroon in de werkwijze van Bosch te zitten. Dit patroon doet mij toch vermoeden dat er zelfs een strategie achter schuilgaat en dat ga ik echt niet accepteren.
Hier precies hetzelfde als bij voorgaande reacties. Maaier functioneerde perfect toen ik hem verstuurde, maar blijkt ineens voor dik €950 aan allerlei reparaties nodig te hebben. Dat is 3x de actuele waarde en veel meer dan de nieuwwaarde zelfs. Compleet onrealistisch! Bosch doet natuurlijk de geste om €600 voor hun rekening te nemen en ‘maar’ €350 te factureren.
Dit is natuurlijk een 100% decoy strategie om tot omzet te komen en voor Bosch deze terugnameactie te kunnen financieren.

Ik ga ook eens proberen te bellen/mailen, maar lijkt me goed om elkaar in de loop te houden van de ontwikkelingen.

Grt Joep

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Dit is een mooi onderwerp voor de tv uitzending van radar.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit klinkt niet heel goed. Wij hebben een tweetal robotmaaiers en die hebben gewoon jaarlijks een onderhouds/ een inspectiebeurt nodig. Een deel kan je zelf uitvoeren maar niet alles (tenzij je bovenmatig handig bent). Deze inspectiebeurt kost bij een goed bedrijf ca. 99 Euro en daar komen de slijtonderdelen nog bij. Als dit bovenop het uitgevoerde onderhoud komt klinkt dit inderdaad als een verdienmodel echter als een klant verwacht dat je deze apparaten zonder veel onderhoud jarenlang in kunt zetten dan vallen de genoemde bedragen eigenlijk nog wel mee.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
30 jul 2025 21:27
Dit klinkt niet heel goed. Wij hebben een tweetal robotmaaiers en die hebben gewoon jaarlijks een onderhouds/ een inspectiebeurt nodig. Een deel kan je zelf uitvoeren maar niet alles (tenzij je bovenmatig handig bent). Deze inspectiebeurt kost bij een goed bedrijf ca. 99 Euro en daar komen de slijtonderdelen nog bij. Als dit bovenop het uitgevoerde onderhoud komt klinkt dit inderdaad als een verdienmodel echter als een klant verwacht dat je deze apparaten zonder veel onderhoud jarenlang in kunt zetten dan vallen de genoemde bedragen eigenlijk nog wel mee.
De manier waarop dit gebeurt valt niet mee.
Prima als Bosch aangeeft dat sommige onderdelen aan vervanging toe zijn. Maar wil je dat niet, dan hoor je gewoon het oude apparaat terug te krijgen, met de 4G module. En geen bouwpakket.

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dat dit niet heel netjes is snap ik en dat Bosch hierin beter moet communiceren is ook duidelijk. 2g gaat eruit en als de klant een prima werkende maaier heeft en het wel best vindt hoeft er helemaal niets aan Bosch geretourneerd te worden (en dan houdt het eind 2027 op).
Bosch hoeft aangaande 2g naar 4g overigens helemaal niets te doen aangezien de uitfasering van 2G-netwerken, die in Nederland eind dit jaar start een besluit is van telecomproviders en niet een wettelijke verplichting voor leveranciers van apparatuur. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de apparatuur (in dit geval een robotmaaier) om te zorgen dat deze geschikt is voor de nieuwe netwerken
Dat bosch deze deze service toch biedt is te prijzen (andere leveranciers doen dit niet) en dat dit via een reparatieverzoek wordt gedaan is ook terecht (geen idee wat de voorwaarden hiervan zijn).
Gaat Bosch gaat over tot het vervangen van de 2g module dan loop je het risico dat Bosch een aantal zaken tegenkomt die noodzakelijk zijn om te vervangen teneinde met een goed werkend apparaat te eindigen (doen ze dat niet en de maaier gaat in no time kapot dan volgt ongetwijfeld de volgende discussie).
Geen idee of dit juridisch akkoord is echter als ik mijn telefoon of computer of welk mechanisch apparaat dan ook voor een upgrade of een reparatie (buiten de garantietermijn) afgeef betaal ik of de rekening (na vooraf akkoord te hebben gekregen) of krijg ik de ook deze melding (meestal onderzoekskosten betalen en verschroten of retourkosten betalen en apparaat in delen retour). Dat ik dat doorgaans niet prettig vindt is helder echter het staat in de voorwaarden horende bij de reparatieopdracht waar ik voor teken.
Overigens een klant weet het beste wat er in de jaren dat het apparaat in eigendom is aan onderhoud / vervanging is verricht en als dat weinig of niets is dan lijkt het me helder dat je minimaal met de vervanging van een aantal slijtdelen moet rekenen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
31 jul 2025 10:36
Gaat Bosch gaat over tot het vervangen van de 2g module dan loop je het risico dat Bosch een aantal zaken tegenkomt die noodzakelijk zijn om te vervangen teneinde met een goed werkend apparaat te eindigen (doen ze dat niet en de maaier gaat in no time kapot dan volgt ongetwijfeld de volgende discussie).
Enkel noodzakelijk voor het verdienmodel lijkt me. Er werd immers een werkend apparaat verstuurd naar Bosch.

boschsucks

Ik heb inmiddels een update. Ik heb flink ruzie gemaakt per meerdere e-mailwisselingen met het Bosch repair center over de gepresenteerde rekening en o.a. gelinkt naar fora met soortgelijke klachten en het waargenomen patroon . Ik heb ook wat zakelijke dreigingen geuit.

Resultaat is uiteindelijk dat ze de maaier de 4G upgrade hebben gegeven en zonder enige kosten en verdere reparaties gemonteerd hebben teruggestuurd, komt later vandaag aan. In welke staat ik hem daadwerkelijk terugkrijg heb ik nog geen idee van, daar zal ik later over updaten.

Ze zeiden uiteindelijk dat ze geen garantie geven op de correcte werking van het apparaat omdat ze de reparaties niet hebben uitgevoerd die ze voorstelden. Dat is logisch, maar ook geven ze hiermee volgens mij toe dat alle reparaties preventief en optioneel zijn, alhoewel ze in feite afdwingen dat je akkoord gaat omdat je alternatieven zo ruk zijn.

Dus ja, ze hebben mij een optie geboden die ze alle klanten standaard zouden moeten bieden puur omdat ik zo onaangenaam en vasthoudend was.
Laatst gewijzigd door boschsucks op 31 jul 2025 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ik denk dat ze bij Bosch een beetje geschrokken zijn van de ophef... en terecht.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is uiteindelijk om zichzelf in te dekken. Als bepaalde onderdelen slijtage vertonen en ze voeren alleen die upgrade naar 4G uit en binnen 2 maanden doet het ding niets meer, dan krijgen ze allemaal klachten. En dan deed het ding het natuurlijk prima en kwamen er pas problemen na die upgrade. Daar willen ze zich voor indekken.

boschsucks

Nijogeth schreef:
31 jul 2025 14:23
Het is uiteindelijk om zichzelf in te dekken. Als bepaalde onderdelen slijtage vertonen en ze voeren alleen die upgrade naar 4G uit en binnen 2 maanden doet het ding niets meer, dan krijgen ze allemaal klachten. En dan deed het ding het natuurlijk prima en kwamen er pas problemen na die upgrade. Daar willen ze zich voor indekken.
Dat kan best zijn als je ze het voordeel van de twijfel wil geven, maar communicatie omtrent de gratis 4G upgrade wekt gewoon valse verwachtingen. Zou allemaal kosteloos zijn, maar je krijgt gewoon altijd een forse onverwachte rekening.

Dan is het Optie1: reparatie betalen. Optie2: betalen voor gedemonteerde terugzending. Optie3: gratis afstand doen van het apparaat. En als je ruzie gaat maken en de eindbazen verslaat dan ontstaan Optie4: €90 voor gemonteerde terugzending en Optie5: gratis 4G upgrade zoals beloofd met gemonteerde terugzending, maar we bieden 0 garanties op correcte werking ivm weigeren voorgestelde reparaties.

Ze zouden Optie5 gewoon standaard moeten maken bij deze terugroepactie.

Moneyman

Nijogeth schreef:
31 jul 2025 14:23
Kunnen ze prima voorkomen door bij de update gewoon een rapport van bevindingen te doen van wat ze aantroffen.

Plaats reactie