Reisuren verplicht te vergoeden?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Vincenti

Re: Reisuren verplicht te vergoeden?

Ongelezen bericht door Vincenti »

Bedankt voor de reacties zover.
Klaarblijkelijk is het mij niet gelukt om de kern van mijn vraag helder te formuleren, dus laat het het als volgt formuleren:

Op de site van de overheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-werktijd

lees ik:

"Wanneer is woon-werkverkeer wel werktijd

Voert u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever? Dan telt de rit wel als werktijd. Voorbeelden:
(...)
U werkt bij een bedrijf en gaat aan het begin van de werkdag vanuit huis rechtstreeks naar uw eerste klant. Deze rit telt als werktijd."

Mijn vraag:
Waar kan ik de wettelijke bepaling vinden waarop men deze tekst heeft gebaseerd?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Vincenti schreef:
06 jul 2025 09:11
Bedankt voor de reacties zover.
Klaarblijkelijk is het mij niet gelukt om de kern van mijn vraag helder te formuleren, dus laat het het als volgt formuleren:

Op de site van de overheid

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-werktijd

lees ik:

"Wanneer is woon-werkverkeer wel werktijd

Voert u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever? Dan telt de rit wel als werktijd. Voorbeelden:
(...)
U werkt bij een bedrijf en gaat aan het begin van de werkdag vanuit huis rechtstreeks naar uw eerste klant. Deze rit telt als werktijd."

Mijn vraag:
Waar kan ik de wettelijke bepaling vinden waarop men deze tekst heeft gebaseerd?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Ik heb chatgpt voor je geraadpleegd met dit resultaat:

Er is geen specifieke wet waarin alle regels voor woon-werkverkeer als geheel zijn vastgelegd. In plaats daarvan zijn er meerdere wetten en regelingen die aspecten van woon-werkverkeer regelen, afhankelijk van het onderwerp (bijv. belasting, vergoedingen, arbeidsvoorwaarden). Hier zijn de belangrijkste:

1. Wet op de Loonbelasting 1964
Regelt de belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer.

Werkgevers mogen een onkostenvergoeding geven van maximaal €0,23 per kilometer (per 1 januari 2024) belastingvrij.

Relevante bepaling: artikel 31 lid 1 onderdeel f van de Wet op de loonbelasting 1964.

2. Arbeidsovereenkomstenrecht (Burgerlijk Wetboek Boek 7, met name art. 7:611 e.v.)
Bepaalt dat werkgevers en werknemers afspraken maken over werktijden, vergoedingen en andere arbeidsvoorwaarden, waaronder ook reiskosten.

Er is geen plicht voor de werkgever om woon-werkverkeer te vergoeden, tenzij dit in de arbeidsovereenkomst of cao staat.

3. Cao (Collectieve arbeidsovereenkomst)
Veel cao’s bevatten specifieke regelingen over reiskostenvergoeding, OV-vergoeding, of fietsregelingen.

Deze zijn juridisch bindend als ze van toepassing zijn op de arbeidsovereenkomst.

4. Wet mobiliteitsbudget (indirect via fiscale regels)
Geen aparte wet, maar het mobiliteitsbudget wordt fiscaal gefaciliteerd via het loonbelastingregime.

Werkgevers kunnen een mobiliteitsbudget inzetten i.p.v. vaste reiskostenvergoeding, met fiscale voorwaarden.

5. Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet)
Deze wet raakt indirect aan woon-werkverkeer, bijvoorbeeld bij maatregelen rond veiligheid of bij het bevorderen van thuiswerken.

Samenvattend:
Er is geen éénduidige "wet voor woon-werkverkeer". De regels zijn te vinden in:

Wet op de loonbelasting 1964 (voor fiscale aspecten),

Burgerlijk Wetboek (voor arbeidsrelaties),

en vaak in de cao of arbeidsovereenkomst.

Wil je weten hoe het precies werkt in jouw situatie of sector? Dan kun je je cao of arbeidsovereenkomst erbij pakken, of ik kan je helpen die te vinden.

Die laatste opmerking is ook van chatgpt, ik ga je niet helpen om die te vinden. Even om misverstanden te voorkomen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Speedy123 schreef:
02 jul 2025 17:53
Vincenti schreef:
02 jul 2025 15:49
Speedy123 schreef:
02 jul 2025 15:33
Als dat totaal meer dan 10,5 uur bedraagt, dan heeft u recht op compensatie van de extra tijd in de vorm van extra vrije uren ter compensatie.
Ja.
Alleen dat was niet mijn vraag.
Mijn vraag is of het door mijn werkgever bedongen dagelijkse uur reistijd voor eigen rekening wettelijk is toegestaan, gelet op de tekst zoals geformuleerd op de in mijn openingspost aangehaalde overheidssite en (secundair) mijn CAO.

Ik moet dus 9 uur en 45 minuten werken voor een volle werkdag: 45 minuten pauze en 1 uur reistijd in eigen tijd.
Zoals ik de CAO lees is het beleid van uw werkgever toegestaan. Wilt u zekerheid van een expert, dan kan u contact opnemen met de vakbond of het juridisch loket.
De tekst op de site van de overheid begint met: 'Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd.'.

Dat is het correcte antwoord, het is eigen tijd dus geen salaris.

Echter in een arbeidsovereenkomst dan wel CAO kan hiervan afgeweken worden. In uw geval is dat als de totale reistijd meer dan één uur en drie kwartier bedraagt minus de reistijd van- en naar huis-bedrijf. Vanaf dan moment wordt de extra reistijd vergoed.

U wordt op het verkeerde been gezet door de latere opmerking 'U werkt bij een bedrijf en gaat aan het begin van de werkdag vanuit huis rechtstreeks naar uw eerste klant. Deze rit telt als werktijd.'.

Dit is afhankelijk van de context. Qua woon-werk vergoeding is dit juist gesteld. Echter u kunt het niet opvatten als, ik heb recht op extra salaris wanneer ik naar mijn eerste klus rij rechtstreeks van huis. Dat wordt bepaald in uw CAO dan wel arbeidsovereenkomst. In uw geval dus als de totale werkdag inclusief pauzes en woon-werk verkeer langer dan 10,5 uur duur heeft u recht op compensatie.

In loondienst ontvangt u geen salaris over de daadwerkelijk gewerkte uren. In februari werkt u veel minder uren dan in maart. U ontvangt echter een vast maandsalaris. Dus het salaris is in beide maanden hetzelfde.

eagle3824

Ongelezen bericht door eagle3824 »

Vincenti schreef:
02 jul 2025 13:10
- In welke wet (artikel) kan ik de regel vinden zoals geformuleerd op de site van de rijksoverheid?
Zover ik weet staat dit niet direct in de wet maar is dit een uitkomst van het Tyco Arrest. Hierin is bepaald dat voor ambulante medewerkers reistijd gelijk staat aan werktijd, waardoor deze uren meetellen in de berekening van de maximale uren dat je mag werken per dag en week volgens de arbeidstijden wet. Dat betekent overigens niet dat er dan ook recht is op loon
- Begrijp ik lid 3 van het artikel van de CAO juist? Van iemand die een half uur reistijd heeft tussen huis en de standplaats van de werkgever, mag geëist worden dat hij een uur in eigen tijd van huis naar en van zijn klus rijdt, terwijl van iemand die 5 minuten reistijd heeft tussen huis en de standplaats van de werkgever slechts 10 minuten eigen reistijd per dag van huis naar klus heeft. (Hoewel dat voor mij heel gunstig is, slaat dat natuurlijk nergens op).
Nee, voor de werking van artikel 3 is de standplaats van de medewerker van belang. Heeft de medewerker als standplaats een locatie waar het bedrijf is gevestigd dan is artikel 3 van toepassing. Geld voor de medewerker standplaats=woonplaats dan is artikel 3 niet van toepassing.
- Is lid 3 niet in strijd met de info op de overheidssite?
nee
- Ik woon op 5 minuten reistijd van mijn werkgever, waar heb ik wettelijk recht op qua reistijdvergoeding?
Als jij aangemerkt bent als ambulante medewerker en je standplaats is woonplaats, dan heb je recht op vergoeding van je reistijd conform de bepaling in de toepasselijke CAO. Zonder informatie over welke CAO dat is kan ik hier geen antwoord op geven.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hier zie je wel weer waarom de informatie van de Rijksoverheid lang niet altijd handig is. Ze geven (uiteraard) heel hoog-over antwoord, maar in die generieke beantwoording verdwijnt vaak ook de nuance die in de casuïstische praktijk wél van belang is. Daarmee zet de informatie van de RIjksoverheid mensen nogal eens op het verkeerde been. Zeker omdat er nooit links naar bronnen (wetten, jurisprudentie, noem maar op) bij staan, valt de informatie niet te verifiëren of in de juiste context te plaatsen.

Speedy123

eagle3824 schreef:
07 jul 2025 11:14
Als jij aangemerkt bent als ambulante medewerker en je standplaats is woonplaats, dan heb je recht op vergoeding van je reistijd conform de bepaling in de toepasselijke CAO. Zonder informatie over welke CAO dat is kan ik hier geen antwoord op geven.
Dat antwoord is al gegeven. Zie onder. TS wil echter weten of er een wetsartikel is die de CAO / arbeidsovereenkomst bepalingen ongeldig maken zodat hij aanspraak kan maken op extra loon dan wel compensatie voor de reistijd naar de eerste klant.
Speedy123 schreef:
02 jul 2025 14:53
Vincenti schreef:
02 jul 2025 13:54
@speedy:

Cao Technisch Installatiebedrijf Metaal & Techniek
Ik ben elektricien en rij met een bus van de zaak en ik reis alleen. Ik mag geen privé kilometers rijden met de bedrijfsbus.
De afspraak die destijds gemaakt is, is dat ik het eerste half uur van de heenreis en het eerste half uur van de terugreis in eigen tijd reis.
In mijn arbeidsovereenkomst tref ik echter enkel de referte aan de CAO aan (zie boven).
Artikel 44 in uw CAO gaat over vergoeding van de reistijd. Belangrijk is met name artikel 6:
Indien bij het verrichten van karweiwerkzaamheden de werktijd inclusief de overeengekomen pauzes en de reistijd (alleen het deel van de reistijd dat de werknemer langer heeft moeten reizen dan hij normaal nodig heeft naar de plaats waarvoor de dienstbetrekking is aangegaan) meer is dan 10,5 uur op een dag, heeft de werknemer recht om de tijd meer dan 10,5 uur in vrije tijd te compenseren.
Het maximum van de in vrije tijd te compenseren reistijd in verband met karweiwerk bedraagt 6 dagen per jaar. Het maximum van de in vrije tijd te compenseren reistijd in verband met karweiwerk en overwerk samen bedraagt 12 dagen per jaar. De overige uren kunnen alleen in overleg met de werkgever in tijd worden vergoed.
https://www.fnv.nl/cao-sector/metaal/me ... tiebedrijf

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Andere vraag,want mij valt namelijk iets op
Rij je ook van en naar het werk met een bedrijfsauto?
Dus heb je geen vervoerskosten van huis naar je werk?
Want dat is je werkgever namelijk ook niet verplicht
Wat inhoud dat hij je kan verplichten met eigen vervoer tot op je werk te komen
Lees,ook kosten,of een auto die daar de hele dag staat en geld kost

Als je eerlijk bent heb je het gewoon niet meer naar je zin,en dan moet je wegwezen,overal vragen ze personeel

Speedy123

wikop schreef:
07 jul 2025 13:11

Als je eerlijk bent heb je het gewoon niet meer naar je zin,en dan moet je wegwezen,overal vragen ze personeel
Het antwoord staat één reactie hoger:
Vincenti schreef:
@speedy:

Cao Technisch Installatiebedrijf Metaal & Techniek
Ik ben elektricien en rij met een bus van de zaak en ik reis alleen. Ik mag geen privé kilometers rijden met de bedrijfsbus.
De afspraak die destijds gemaakt is, is dat ik het eerste half uur van de heenreis en het eerste half uur van de terugreis in eigen tijd reis.
In mijn arbeidsovereenkomst tref ik echter enkel de referte aan de CAO aan (zie boven).
Van baan veranderen zal niet zoveel nut hebben. Dergelijke reis overeenkomsten vind u overal in de installatie branche. Het is zelfs opgenomen in de CAO dat de reistijd meer mag zijn dan het uur die de werkgever van TS opgenomen heeft in haar arbeidsovereenkomst.

Als TS voor alle reiskilometers en alle werktijd betaald wil worden, dan is voor zichzelf beginnen een betere optie.

eagle3824

Speedy123 schreef:
07 jul 2025 11:35
eagle3824 schreef:
07 jul 2025 11:14
Dat antwoord is al gegeven. Zie onder. TS wil echter weten of er een wetsartikel is die de CAO / arbeidsovereenkomst bepalingen ongeldig maken zodat hij aanspraak kan maken op extra loon dan wel compensatie voor de reistijd naar de eerste klant.
Je hebt gelijk, daar heb ik overheen gelezen. Maar als je die CAO erbij pakt dan is het duidelijk: Op basis van artikel 44 lid 2 heeft TS recht op 100% vergoeding van de reistijd die hij heeft vanaf woonplaats naar de klant.
De werkwijze waarbij er een uur per dag hierop in mindering gebracht wordt is in strijd met de CAO. Afwijken van de CAO kan meestal niet, zeker als het ten nadele van de werknemer is.
wikop schreef:
TS heeft al aangegeven met een bedrijfsbus naar het werk te rijden.
Vincenti schreef:
Die bus zal ook nodig zijn voor het vervoer van gereedschappen en materialen dus eigen vervoer lijkt me geen optie.
wikop schreef:
Dat is een aanname. Dat iemand opkomt voor zijn rechten betekent niet dat die het niet (meer) naar zijn zin heeft.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Je vergeet wel even lid 3 erbij te benoemen:
"De in lid 2 sub a en b genoemde reistijd komt alleen voor vergoeding in aanmerking voor zover de werknemer langer heeft moeten reizen dan hij normaal nodig heeft naar de plaats waarvoor de dienstbetrekking is aangegaan."

Regio Rotterdam naar Maastricht is dat dus. Dus dat zal 2-3 uur per dag zijn. Als ie daarboven komt, dan zou ie dat vergoed moeten krijgen.

eagle3824

Ik vergeet lid 3 niet maar deze is naar mijn mening zeer waarschijnlijk niet van toepassing.
Of lid 3 van toepassing is wordt bepaald door "de plaats waarvoor de dienstbetrekking is aangegaan" Als dat een vaste locatie is dan is lid 3 van toepassing. Aangezien TS dagelijks naar klant locatie gaat is het aannemelijk dat die is aangenomen als ambulante medewerker met standplaats: woonplaats en dan is lid 3 niet van toepassing.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Of, de standplaats is Maastricht en TS heeft gewoon pech en het bedrijf het bij het juiste eind. Dat lijkt me eerlijk gezegd de grootste kans hebben.

Plaats reactie