Reisuren verplicht te vergoeden?
Reisuren verplicht te vergoeden?
(Ik had dit topic liever gestart in de categorie werk en inkomen, maar daar kan ik niet inloggen).
Op de site van de overheid
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-werktijd
lees ik:
"Wanneer is woon-werkverkeer wel werktijd
Voert u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever? Dan telt de rit wel als werktijd. Voorbeelden:
(...)
U werkt bij een bedrijf en gaat aan het begin van de werkdag vanuit huis rechtstreeks naar uw eerste klant. Deze rit telt als werktijd."
Deze situatie is voor mij van toepassing.
In mijn CAO staat:
"Betaling van reisuren
1. Het bepaalde in dit artikel is niet van toepassing indien de onderhavige vergoedingen zijn
inbegrepen in het salaris.Dit moet blijken uit een schriftelijke verklaring van de werkgever die
dient te worden verstrekt vóórdat de vergoeding in de beloning wordt inbegrepen.
2. Indien de werknemer voor het verrichten van karweiwerkzaamheden moet reizen, zal de
werkgever hem de reistijd als volgt vergoeden:
(...)
b. Bij gebruikmaking van een eigen of van een door de werkgever ter beschikking gesteld
vervoermiddel: de reistijd berekend in redelijke verhouding tot de reistijd volgens het
openbaar vervoer over een vergelijkbare afstand.
3. De in lid 2 sub a en b genoemde reistijd komt alleen voor vergoeding in aanmerking voor zover
de werknemer langer heeft moeten reizen dan hij normaal nodig heeft naar de plaats waarvoor
de dienstbetrekking is aangegaan"
In mijn arbeidsovereenkomst staat enkel: "overuren en reisuren worden uitbetaald volgens de CAO"
En de praktijk is dat het eerste half uur van mijn heenreis en het eerste halfuur van mijn terugreis als eigen tijd wordt gerekend.
Mijn vragen:
- In welke wet (artikel) kan ik de regel vinden zoals geformuleerd op de site van de rijksoverheid?
- Begrijp ik lid 3 van het artikel van de CAO juist? Van iemand die een half uur reistijd heeft tussen huis en de standplaats van de werkgever, mag geëist worden dat hij een uur in eigen tijd van huis naar en van zijn klus rijdt, terwijl van iemand die 5 minuten reistijd heeft tussen huis en de standplaats van de werkgever slechts 10 minuten eigen reistijd per dag van huis naar klus heeft. (Hoewel dat voor mij heel gunstig is, slaat dat natuurlijk nergens op).
- Is lid 3 niet in strijd met de info op de overheidssite?
- Ik woon op 5 minuten reistijd van mijn werkgever, waar heb ik wettelijk recht op qua reistijdvergoeding?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Op de site van de overheid
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-werktijd
lees ik:
"Wanneer is woon-werkverkeer wel werktijd
Voert u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever? Dan telt de rit wel als werktijd. Voorbeelden:
(...)
U werkt bij een bedrijf en gaat aan het begin van de werkdag vanuit huis rechtstreeks naar uw eerste klant. Deze rit telt als werktijd."
Deze situatie is voor mij van toepassing.
In mijn CAO staat:
"Betaling van reisuren
1. Het bepaalde in dit artikel is niet van toepassing indien de onderhavige vergoedingen zijn
inbegrepen in het salaris.Dit moet blijken uit een schriftelijke verklaring van de werkgever die
dient te worden verstrekt vóórdat de vergoeding in de beloning wordt inbegrepen.
2. Indien de werknemer voor het verrichten van karweiwerkzaamheden moet reizen, zal de
werkgever hem de reistijd als volgt vergoeden:
(...)
b. Bij gebruikmaking van een eigen of van een door de werkgever ter beschikking gesteld
vervoermiddel: de reistijd berekend in redelijke verhouding tot de reistijd volgens het
openbaar vervoer over een vergelijkbare afstand.
3. De in lid 2 sub a en b genoemde reistijd komt alleen voor vergoeding in aanmerking voor zover
de werknemer langer heeft moeten reizen dan hij normaal nodig heeft naar de plaats waarvoor
de dienstbetrekking is aangegaan"
In mijn arbeidsovereenkomst staat enkel: "overuren en reisuren worden uitbetaald volgens de CAO"
En de praktijk is dat het eerste half uur van mijn heenreis en het eerste halfuur van mijn terugreis als eigen tijd wordt gerekend.
Mijn vragen:
- In welke wet (artikel) kan ik de regel vinden zoals geformuleerd op de site van de rijksoverheid?
- Begrijp ik lid 3 van het artikel van de CAO juist? Van iemand die een half uur reistijd heeft tussen huis en de standplaats van de werkgever, mag geëist worden dat hij een uur in eigen tijd van huis naar en van zijn klus rijdt, terwijl van iemand die 5 minuten reistijd heeft tussen huis en de standplaats van de werkgever slechts 10 minuten eigen reistijd per dag van huis naar klus heeft. (Hoewel dat voor mij heel gunstig is, slaat dat natuurlijk nergens op).
- Is lid 3 niet in strijd met de info op de overheidssite?
- Ik woon op 5 minuten reistijd van mijn werkgever, waar heb ik wettelijk recht op qua reistijdvergoeding?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Re: Reisuren verplicht te vergoeden?
Het lijkt me dat het zo moet werken.
Uw werktijd begint om 8.00. Maar u moet bij de klant beginnen op dat tijdstip. Dan moet u dus eerder vertrekken.
Uw rit naar het werk is normaal 20 minuten, de rit naar de klant is vanuit uw huis 30 minuten en vanuit het werk 20 minuten. Normaal gesproken zou u 40 minuten onderweg zijn, waarvan 20 voor de werkgever. Nu is dat 30 minuten, waarvan 10 voor de werkgever. Die 20 minuten was u namelijk altijd al kwijt geweest.
Stel uw normale werktijd is 8u en u zou dan om 8.20 bij de klant moeten zijn, maar doordat u vanuit huis gaat vertrekt u om 7.50, dan zijn die eerste 10 minuten ook voor uw rekening. Had u eerst naar het werk gereden, dan was dit ook uw eigen tijd geweest en had u al om 7.40 moeten vertrekken.
Uw werktijd begint om 8.00. Maar u moet bij de klant beginnen op dat tijdstip. Dan moet u dus eerder vertrekken.
Uw rit naar het werk is normaal 20 minuten, de rit naar de klant is vanuit uw huis 30 minuten en vanuit het werk 20 minuten. Normaal gesproken zou u 40 minuten onderweg zijn, waarvan 20 voor de werkgever. Nu is dat 30 minuten, waarvan 10 voor de werkgever. Die 20 minuten was u namelijk altijd al kwijt geweest.
Stel uw normale werktijd is 8u en u zou dan om 8.20 bij de klant moeten zijn, maar doordat u vanuit huis gaat vertrekt u om 7.50, dan zijn die eerste 10 minuten ook voor uw rekening. Had u eerst naar het werk gereden, dan was dit ook uw eigen tijd geweest en had u al om 7.40 moeten vertrekken.
bupaul
vindt dit leuk
Ja, zo interpreteer ik lid 3 ook.
Maar dat slaat m.i. nergens op; stel:
Ik woon in Alphen aan den Rijn
Mijn werkgever is gevestigd in Maastricht en de meeste klanten zitten in de randstad.
Dan zou ik geen recht op reistijdvergoeding hebben, zelfs nog niet naar Groningen, enkel en alleen omdat de vestigingsplaats van mijn werkgever Maastricht is (2,5 uur rijden vanuit Alphen a/d Rijn).
Mijn werkgever is gevestigd in Maastricht en de meeste klanten zitten in de randstad.
Dan zou ik geen recht op reistijdvergoeding hebben, zelfs nog niet naar Groningen, enkel en alleen omdat de vestigingsplaats van mijn werkgever Maastricht is (2,5 uur rijden vanuit Alphen a/d Rijn).
Deze vraag kan niet beantwoord worden zonder dat we weten welk beroep u uitvoert, onder welke CAO u valt en of er afspraken met de werkgever gemaakt zijn over standaard vergoedingen m.b.t. de reistijd naar de eerst klant.
Ter voorbeeld, vroeger werkte ik in de IT detachering. De werkgever gaf geen vergoeding over het eerste uur reistijd naar de klant (heen en terug reis samengenomen). Echter in ruil hiervoor stelde de werkgever een lease auto ter beschikking met benzine pas die ook privé gebruikt mocht worden. Dus betaling in natura ter compensatie.
bupaul
vindt dit leuk
Het gaat er in lid 3 wel om dat je normaal gesproken naar die standplaats zou reizen. Als je in jouw voorbeeld zelden tot nooit naar Maastricht zou rijden, geldt die onderdrempel dus ook niet.Vincenti schreef: ↑02 jul 2025 13:42Ja, zo interpreteer ik lid 3 ook.
bupaul
vindt dit leuk
@speedy:
Cao Technisch Installatiebedrijf Metaal & Techniek
Ik ben elektricien en rij met een bus van de zaak en ik reis alleen. Ik mag geen privé kilometers rijden met de bedrijfsbus.
De afspraak die destijds gemaakt is, is dat ik het eerste half uur van de heenreis en het eerste half uur van de terugreis in eigen tijd reis.
In mijn arbeidsovereenkomst tref ik echter enkel de referte aan de CAO aan (zie boven).
Ik ben elektricien en rij met een bus van de zaak en ik reis alleen. Ik mag geen privé kilometers rijden met de bedrijfsbus.
De afspraak die destijds gemaakt is, is dat ik het eerste half uur van de heenreis en het eerste half uur van de terugreis in eigen tijd reis.
In mijn arbeidsovereenkomst tref ik echter enkel de referte aan de CAO aan (zie boven).
Ik dacht van wel, maar nu ik mijn arbeidsovereenkomst erop nakijk, kom ik niet meer tegen dan de verwijzing naar de CAO.
Toen ik in die tijd aan het solliciteren was, had eigenlijk ieder bedrijf wel een soortgelijke regeling. Daardoor ging ik er ook vanuit dat dat gebruikelijk was in die branche.
Waarom zou je dat hopen eigenlijk?
Artikel 44 in uw CAO gaat over vergoeding van de reistijd. Belangrijk is met name artikel 6:Vincenti schreef: ↑02 jul 2025 13:54@speedy:
https://www.fnv.nl/cao-sector/metaal/me ... tiebedrijfIndien bij het verrichten van karweiwerkzaamheden de werktijd inclusief de overeengekomen pauzes en de reistijd (alleen het deel van de reistijd dat de werknemer langer heeft moeten reizen dan hij normaal nodig heeft naar de plaats waarvoor de dienstbetrekking is aangegaan) meer is dan 10,5 uur op een dag, heeft de werknemer recht om de tijd meer dan 10,5 uur in vrije tijd te compenseren.
Het maximum van de in vrije tijd te compenseren reistijd in verband met karweiwerk bedraagt 6 dagen per jaar. Het maximum van de in vrije tijd te compenseren reistijd in verband met karweiwerk en overwerk samen bedraagt 12 dagen per jaar. De overige uren kunnen alleen in overleg met de werkgever in tijd worden vergoed.
Lid 6 gaat toch enkel over tijdcompensatie bij lange werkdagen? Ik zie hier niets in staan over de vergoeding van reisuren.
"de reistijd (alleen het deel van de reistijd dat de werknemer langer heeft moeten reizen dan hij normaal nodig heeft naar de plaats waarvoor de dienstbetrekking is aangegaan)"
Ik ga er vanuit dat u een acht urige werkdag heeft. Verder heeft u verplichte pauzes die u moet opnemen tussen uw werkzaamheden door.
U dient de heenreis van de eerste klus, de terugreis van uw laatste klus bij elkaar op te tellen plus de acht uur dat u tussendoor moet werken/reizen plus de pauzes die u moest opnemen tijdens de werkdag. Daar moet u de reistijd heen en terug naar kantoor vanaf trekken.
Als dat totaal meer dan 10,5 uur bedraagt, dan heeft u recht op compensatie van de extra tijd in de vorm van extra vrije uren ter compensatie.
Ter voorbeeld, ik heb een acht urige werkdag op kantoor echter ik moet tussendoor minimaal een half uur lunch pauze opnemen en minimaal een kwartier pauze in de ochtend en in de middag. Pauzes zijn in mijn arbeidsovereenkomst eigen tijd. Effectief breng ik dus 9 uur per dag op kantoor door. Voor dat extra uur wordt ik dus niet gecompenseerd.
Ja.
Alleen dat was niet mijn vraag.
Mijn vraag is of het door mijn werkgever bedongen dagelijkse uur reistijd voor eigen rekening wettelijk is toegestaan, gelet op de tekst zoals geformuleerd op de in mijn openingspost aangehaalde overheidssite en (secundair) mijn CAO.
Ik moet dus 9 uur en 45 minuten werken voor een volle werkdag: 45 minuten pauze en 1 uur reistijd in eigen tijd.
Er is zoveel vraag naar goede elecs, ik zou snel wegwezen daar.
Je zou eens kunnen vragen bij het juridisch lokey of je eigen rechtsbijstand of de manier waarop dit nu gaat correct is in jou situatie
Je zou eens kunnen vragen bij het juridisch lokey of je eigen rechtsbijstand of de manier waarop dit nu gaat correct is in jou situatie
Pauze is wettelijk verplicht en geldt voor iedereen. De vraag die overblijft is of het van de reistijd wel terecht is.Vincenti schreef: ↑02 jul 2025 15:49Ja.
Mijn vraag is of het door mijn werkgever bedongen dagelijkse uur reistijd voor eigen rekening wettelijk is toegestaan, gelet op de tekst zoals geformuleerd op de in mijn openingspost aangehaalde overheidssite en (secundair) mijn CAO.
Ik moet dus 9 uur en 45 minuten werken voor een volle werkdag: 45 minuten pauze en 1 uur reistijd in eigen tijd.
Zoals ik de CAO lees is het beleid van uw werkgever toegestaan. Wilt u zekerheid van een expert, dan kan u contact opnemen met de vakbond of het juridisch loket.Vincenti schreef: ↑02 jul 2025 15:49Ja.
Geen OR van toepassing die uniforme afspraken voor de werknemers mbt de reiskosten/uren heeft gemaakt?
Cao kan wel van toepassing zijn, maar daar kan men ook gewoon van afwijken.
Cao kan wel van toepassing zijn, maar daar kan men ook gewoon van afwijken.
Maar dit is toch zeuren om het zeuren. De makkelijkste optie is om geen werkgever aan de andere kant van het land te zoeken. Als de werkgever op 10 minuten rijden zit, dan krijg je van de 45 minuten reistijd naar de klant 35 minuten vergoed.
v.d.Heyden
en rwolters
vinden dit leuk
-
U heeft het niet meer zo naar de zin bij uw huidige werkgever. Zoek een andere werkgever.
rwolters
vindt dit leuk
Ik zeg nee, tenzij. Als een werkgever je reistijd moet vergoeden moet daar tegenover staan dat hij je kan verplichten om dichterbij het werk te gaan wonen. Waarom zou een werkgever een uur reistijd moeten vergoeden omdat jij zo nodig ver weg wil gaan wonen.
Dus zou ik zeggen, woon jij ver van het werk, bijvoorbeeld alles meer dan 1/2 uur rijden. Dan krijg je die niet vergoed.
Dus zou ik zeggen, woon jij ver van het werk, bijvoorbeeld alles meer dan 1/2 uur rijden. Dan krijg je die niet vergoed.