MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
NeoDutchio

Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

StevieNL81 schreef:
06 jul 2025 11:02
Waarom MM dan de verpakking open maakt snap ik niet helemaal.
Of een eerdere klant heeft de verpakking opengemaakt om te zien wat er in zit om vervolgens een dichte doos naar de kassa mee te nemen.

rwolters

Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?

Ongelezen bericht door rwolters »

Consumenneke schreef:
05 jul 2025 22:17
BernardSluis schreef:
05 jul 2025 15:40
Bij navraag bleek: het hoesje is verplicht, zit al op de bon, en het toestel is al geopend (hersluitsticker). Een toestel zonder hoesje is er niet. Je wordt simpelweg doorverwezen naar “online bestellen” als je dat niet wil.
Klinkt als een smoes om inruilers opnieuw te kunnen verkopen. :roll:
Zoals de waard is.... Het feit dat dit het eerste is wat bij je opkomt zegt genoeg.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Consumenneke schreef:
06 jul 2025 06:54
Speedy123 schreef:
05 jul 2025 22:51
Inruilen kan niet, dat zijn gebruikte, tweedehands toestellen.
In het woordenboek van de bruingoed zijn er behalve nieuwe en tweedehands toestellen ook refurbs. Dat is geen tweedehands. Bij Mediamarkt worden die aangeboden via Renewd. Dezelfde leverancier doet ook aan tweedekans.

In genoemde prijsgroep betreft het waarschijnlijk een Xiaomi.

Ik weet niet of er een aparte beschrijving is voor nieuwe ongebruikte smartphones die meteen na verkoop alsnog ingeruild worden. Near-new? Dat is net als bij auto's een heel aparte handel.
U haalt zaken door elkaar. Hier is een nieuw toestel verkocht in een winkel. Dat is een fysieke aankoop.

Bij de MediaMarkt winkels liggen er geen tweede kans toestellen in de winkel. Deze gaan naar de MediaMarkt Outlet. Ze worden online verkocht, vaak met 25 procent korting. Zie https://outlet.mediamarkt.nl/wat-is-mediamarkt-outlet

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
05 jul 2025 19:29
Dus je krijgt een gratis hoesje, en daar ben je boos over...?
Misschien dat TS helemaal geen behoefte heeft aan een hoesje en deze dan weer op de afvalberg verdwijnt?
Is iemand mogelijk milieubewust is het weer niet goed.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik_weet_niet_alles schreef:
06 jul 2025 18:53
Moneyman schreef:
05 jul 2025 19:29
Dus je krijgt een gratis hoesje, en daar ben je boos over...?
Misschien dat TS helemaal geen behoefte heeft aan een hoesje en deze dan weer op de afvalberg verdwijnt?
Is iemand mogelijk milieubewust is het weer niet goed.
Haha tuurlijk... :lol: Dat is ook echt het argument wat TS gebruikt...

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

TS wil dat de prijs van het hoesje van de telefoon wordt afgehaald. Maar je kunt ook niet alles weten.

BernardSluis

Ongelezen bericht door BernardSluis »

Ter verduidelijking van mijn eerdere bericht:

Het ging niet om een tweedehands toestel, refurbished model of retourartikel.
Nee — het ging om een gloednieuwe Android-smartphone (Xiaomi), rechtstreeks uit het schap.

Toch bleek bij aankoop:
• De doos was al vooraf geopend
• Er was een screenprotector en/of hoesje al op/in geplaatst
• De doos was daarna opnieuw verzegeld met een sticker:
“Inclusief hoesje of screenprotector t.w.v. €24,99”

Toen ik aangaf dat ik het niet wilde, kreeg ik letterlijk te horen:
“Dan moet u het toestel maar online bestellen in de winkel doen wij dit standaard zo.”

Wat nou als je niet online kúnt of wilt bestellen?

Bijvoorbeeld omdat je contant wilt betalen, of direct service zoekt?
Dan ben je volgens hun systeem gewoon de pineut.
Je krijgt verplicht iets aangesmeerd waar je nooit om hebt gevraagd.

Het voelt als:
“Of je betaalt extra voor iets dat wij al toegevoegd hebben of je krijgt het gewoon niet.”
Dat is geen service, dat is misbruik maken van je positie als winkelier.

Stel Je koopt een iPhone in een doos die er nieuw uitziet.
Maar hij is al open geweest, er zit al een hoesje op, doos weer dicht, en bij de kassa zie je op de bon: +€24,99
Zeg je dat je dat niet wilt? Dan zeggen ze:
“Tja, dan moet je hem maar online kopen.”

Je koopt geen telefoon bij een kraampje op de zwarte markt.
Dit is een officiële winkel, met personeel in bedrijfskleding, bon en garantie — en toch word je gedwongen iets te kopen wat jij niet gekozen hebt.

Het is alsof je bij de bakker een brood koopt, en ze er alvast plakjes kaas op hebben gedaan zonder te vragen.
En dan zeggen: “Ja, dat hoort erbij. Of anders ga je maar ergens anders je brood halen.”

Je koopt een nieuw toestel, krijgt er verplicht een accessoire bij dat je niet wilt, en je mág niet eens kiezen.
En wie dat niet pikt? Die mag het zelf uitzoeken online.

Dat is geen klantenservice.
Dat is gewoon een rare en achterbakse manier om meer geld uit mensen te trekken vooral van wie in goed vertrouwen gewoon naar de winkel komt voor eerlijk advies en een helder product.

Met vriendelijke groet,
Bernard van Sluis

BernardSluis

Deze werkwijze is geen uitzondering.
Bij MediaMarkt zie je dit bij meerdere telefoons:
Check de beveiligde boxen onder de demo-modellen in de schappen daar zie je exact hetzelfde patroon:
dozen met stickers “inclusief hoesje/screenprotector”, al open geweest, geen onaangetaste exemplaren beschikbaar.
Dit is geen service, dit is een verkooptruc.
Je krijgt geen eerlijke keuze, je wordt iets aangesmeerd en moet het maar slikken.
Dat is niet klantvriendelijk, en misschien zelfs wettelijk niet in orde. De meeste mensen merken dit niet omdat ze voor een iPhone of abonnement gaan. Die toestellen zijn vaak onaangetast. Maar bij goedkopere modellen, zoals Androids,Oppo,Xiaomi,Motorola. wordt deze truc toegepast.
Als MediaMarkt dit bij iPhones zou doen, zou de reputatieschade enorm zijn. Daarom blijft het onder de radar maar het is niet minder misleidend.

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

@BernardSluis, je verhaal is nog steeds onduidelijk.

Betaal je nu wel of niet voor het hoesje? Als iemand het online koopt, betaalt die dan een lagere prijs?
BernardSluis schreef:
07 jul 2025 04:01
......
“Of je betaalt extra voor iets dat wij al toegevoegd hebben of je krijgt het gewoon niet.”
Dit is wat dus vragen oproept. Eerste zin geeft aan dat het gratis is, twee zin geeft aan dat je ervoor bertaalt.
BernardSluis schreef:
Je krijgt verplicht iets aangesmeerd waar je nooit om hebt gevraagd.
......
Dat is geen service, dat is misbruik maken van je positie als winkelier.
MediaMarkt is geen monopolist, er zijn meer winkels die deze producten aanbieden.

BernardSluis schreef:
Het is alsof je bij de bakker een brood koopt, en ze er alvast plakjes kaas op hebben gedaan zonder te vragen.
Deze vergelijking is niet correct. Het brood wordt daadwerkelijk anders als je er alvast kaas opdoet. Een telefoonhoesje erbij leveren niet, want dat hoef je niet te gebruiken.
Wel een goede vergelijking zou een brood kopen bij de bakker die er een stuk kaas apart bijlevert.

Maar ook dan is nog steeds de vraag, betaal je er nu wel of niet extra voor?

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

Een complete onzinnige topic.
Moeilijk doen om dat je iets gratis erbij krijgt.
Dit is zeuren om te zeuren.
Koop hier niet en zoek een andere winkel.

Methusalah

Ongelezen bericht door Methusalah »

Speedy123 schreef:
06 jul 2025 18:06

Bij de MediaMarkt winkels liggen er geen tweede kans toestellen in de winkel. Deze gaan naar de MediaMarkt Outlet. Ze worden online verkocht, vaak met 25 procent korting. Zie https://outlet.mediamarkt.nl/wat-is-mediamarkt-outlet
MM Alkmaar zie je ze wel eens liggen hoor. Er zit dan ook een duidelijke sticker op. Dus niet alles gaat naar de Outlet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zie het al.
BernardSluis schreef:
Toch bleek bij aankoop:
• De doos was al vooraf geopend
• Er was een screenprotector en/of hoesje al op/in geplaatst
• De doos was daarna opnieuw verzegeld met een sticker:
Het punt is eigenlijk niet eens het 'gratis'. Het punt is meer dat je geen keuze hebt, vooral wat die screenprotector betreft. Wat als je een andere, betere kwaliteit had gewild? Er zit nogal verschil in. Idem dito het hoesje. Misschien wil je een andere kleur? Maar je hebt geen keuze. Vooral die screenprotector, die zit al vastgelijmd.

De winkel zal het misschien als service zien, of als makkelijk voor hen: in een rustige periode maken ze de doosjes open en bereiden ze de boel vast voor, zodat de klant, als het druk is, het ding meteen mee kan nemen. Scheelt een hoop tijd aan de kassa en wachtrijen.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zou dit dus ook niet accepteren. Maar sinds mijn laatste clash bij de Mediamarkt, ook met een telefoon, koop ik per definitie niet meer bij de MM. Leuke etalage om dingen even vast te houden of te vergelijken, maar dan ben ik ook meteen weer weg. Er gaat geen cent meer heen.

Ik kan je alleen maar adviseren het ding terug te brengen en elders iets te kopen dat meer naar je zin is. Kost je wat meer, maar je hebt sowieso een veel betere service als bij die rooie rotjongens. En die paar euro dat je meer kwijt bent, spreid het eens uit over de tijd dat je hem gaat gebruiken, dan is het verschil toch ook maar minimaal.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

BernardSluis schreef:
05 jul 2025 15:40
🔎 Mijn vraag:
• Heb jij ook zo’n toestel gekocht bij MediaMarkt met verplichte hoesje?
• Is jouw toestel ook open geleverd?
• Wat zei de medewerker tegen jou?
Antwoord op de eerste vraag: nee. Als ik een winkel ben en een product bevalt mij niet dan koop ik het gewoon niet en ga door met mijn leven. En de andere 2 vragen hoef ik daarom dus ook niet te beantwoorden.

BernardSluis

Belangrijk om te weten voor iedereen: de screenprotector is al geplakt op het toestel vóórdat jij ‘m koopt. De doos is dus door Mediamarkt zelf opengemaakt. Je krijgt dus géén nieuw, ongeopend toestel, en je betaalt automatisch €24,99 extra, of je het nou wilt of niet. Ze verkopen het als “een service”, maar in werkelijkheid heb je geen keuze. Dit gebeurt bij meerdere modellen die zogenaamd “nieuw” in de winkel liggen.

Stel je voor dat ze dit zouden doen met een iPhone doos openmaken, iets erop plakken, en dan zeggen: “dat is dan €24,99 extra.” Dan zou iedereen het belachelijk vinden. Maar omdat het bij goedkopere toestellen gebeurt, komt er minder ophef. Toch is het exact hetzelfde principe. En mensen die niet online willen of kunnen bestellen, worden hierdoor gewoon genaaid zij hebben geen uitweg.

Ga zelf maar kijken in de winkels: onder veel telefoons liggen verzegelde boxen met zogenaamd maar één toestel, terwijl daar vaak meerdere in liggen. Het is een heel bewuste tactiek. Trap er niet in.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BernardSluis schreef:
07 jul 2025 13:25
Belangrijk om te weten voor iedereen: de screenprotector is al geplakt op het toestel vóórdat jij ‘m koopt. De doos is dus door Mediamarkt zelf opengemaakt. Je krijgt dus géén nieuw, ongeopend toestel, en je betaalt automatisch €24,99 extra, of je het nou wilt of niet. Ze verkopen het als “een service”, maar in werkelijkheid heb je geen keuze. Dit gebeurt bij meerdere modellen die zogenaamd “nieuw” in de winkel liggen.
Twee dingen:

- je denkt blijkbaar dat bij alle toestellen de screenprotector al geplakt zit. Waarom denk je dat? Waarom zou dat niet alleen bij jouw toestel fout gegaan zijn?

- je zegt dat je € 24,99 extra betaalt, maar ook hier: waarom denk je dat? Je betaalt gewoon de prijs van het toestel en je krijgt er een screenprotector (twv die € 24,99) gratis (!) bij.

Als je immers die 25 euro extra zou betalen, zou je 'm daar toch nooit gekocht hebben? Het toestel zou dan 1/3e duurder zijn dan bij andere aanbieders.

Het lijkt me veel logischer dat er met jouw aankoop iets fout is gegaan (een geopend doos en een geplakte screenprotector die als nieuw is verkocht).

BernardSluis

Even voor de duidelijkheid want ik merk dat veel mensen op dit forum het verhaal nog niet helemaal goed begrijpen:
Bij Mediamarkt ligt het toestel in de winkel met de screenprotector of hoesje er al opgeplakt. Op de doos staat dan iets als: “Inclusief screenprotector t.w.v. €24,99”. Dat kan doen lijken alsof het een gratis extra is die bij het toestel hoort. Maar zodra je bij de kassa de bon laat uitprinten, wordt ineens verteld dat je daar €24,99 voor moet betalen.

Als je dan zegt: “Ik wil een ongeopende nieuwe, of het toestel zonder die protector, want ik wil die keuze zelf maken,” dan is het antwoord: “Dat gaat niet. Dit is onze handelswijze. Als u dat niet wilt, moet u maar online bestellen.”

Waarom klopt dit niet?
1. Je krijgt geen vrije keuze. Je wordt gedwongen iets te kopen waar je niet om gevraagd hebt.
2. De productverpakking is al geopend vóór verkoop, wat betekent dat je technisch gezien een niet-nieuw product koopt, terwijl het als nieuw wordt verkocht.
3. De communicatie is misleidend: “inclusief” suggereert gratis, maar het is uiteindelijk een betaalde toevoeging.
4. Volgens de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (art. 6:193b BW) is dit vermoedelijk onrechtmatig, omdat er sprake is van het koppelen van een betaalde dienst aan een product zonder instemming.

Kort gezegd:
Dit is géén extra service, dit is verplichte verkoop van een extra waar je niet om hebt gevraagd. En dat is in strijd met het basisprincipe van consumentenrecht: dat je een vrije, eerlijke keuze moet hebben ongeacht of je nu een dure iPhone of een betaalbare Android koopt.

Toch geldt: iedere klant heeft bij elk nieuw toestel exact dezelfde rechten. Het maakt niet uit of je een iPhone, Samsung of Motorola koopt je hebt recht op een ongeopende, onaangetaste doos zonder gedwongen extra kosten. Dat staat onder andere in de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (art. 6:193a BW).

Of het strikt juridisch koppelverkoop is laat ik aan juristen over, maar het lijkt er verdacht veel op.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

BernardSluis schreef:
Eerst zei u: '“Krijg nu telefoonhoesje t.w.v. €24,99”'. Nu zegt u dat u er 24,99 voor moest betalen.

E.e.a. wordt pas duidelijk als u het toestel type nummer en de betaalde prijs vermeldt. Dan kunnen we kijken of de prijs nu wel of niet verhoogd is.

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U betaald geen cent extra want u kreeg het hoesje t.w.v. 24,99 euro er gratis bij.
De telefoon zou zonder gratis hoesje ook 89 euro gekost hebben maar nu komt de aap uit de mouw u had de telefoon zonder hoesje 24,99 euro goedkoper willen aanschaffen.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het telefoonhoesje is dus niet gratis, dan is er sprake van misleiding (tenzij we het woord "krijg" moeten lezen als "verkrijg" een hoesje t.w.v. 24,99 en dit als algemeen gangbaar geldt).
Dus er zijn 2 issues: de doos is geopend en je weet dus niet zeker dat het toestel nieuw is en er is een hoesje bijgevoegd waarvoor je moet betalen.
Heeft u dit misschien niet gezien voordat u betaalde ? Zag u het pas toen u de factuur liet printen ?
En wil de MM uw geld niet teruggeven?

BernardSluis

Moneyman schreef:
07 jul 2025 13:35
BernardSluis schreef:
Twee dingen:

- je denkt blijkbaar dat bij alle toestellen de screenprotector al geplakt zit. Waarom denk je dat? Waarom zou dat niet alleen bij jouw toestel fout gegaan zijn?

- je zegt dat je € 24,99 extra betaalt, maar ook hier: waarom denk je dat? Je betaalt gewoon de prijs van het toestel en je krijgt er een screenprotector (twv die € 24,99) gratis (!) bij.

Als je immers die 25 euro extra zou betalen, zou je 'm daar toch nooit gekocht hebben? Het toestel zou dan 1/3e duurder zijn dan bij andere aanbieders.

Het lijkt me veel logischer dat er met jouw aankoop iets fout is gegaan (een geopend doos en een geplakte screenprotector die als nieuw is verkocht).
Belangrijk om te weten: dit gebeurt bij vrijwel alle toestellen die onderaan de demomodellen liggen bij Mediamarkt. Deze toestellen liggen al klaar in beveiligde boxen, worden verkocht als “nieuw”, maar zijn in werkelijkheid al opengemaakt en voorzien van een screenprotector of hoesje.

Op de doos staat dan: “Inclusief screenprotector t.w.v. €24,99”. Dit lijkt alsof het gratis is, maar zodra je bij de kassa bent en je de bon laat printen, word je verteld dat je er verplicht voor moet betalen.

Als je dan vraagt: “Mag ik een toestel zonder protector?” of “Mag ik een gloednieuwe, ongeopende?” dan is het antwoord: “Dat gaat niet. Dit is onze handelswijze. Anders moet u maar online bestellen.”

Dat is fout om meerdere redenen:
1. Je krijgt géén vrije keuze. Je wordt gedwongen om een extra dienst/product erbij te kopen waar je niet bewust voor kiest.
2. De verpakking is al geopend, terwijl het toestel wordt verkocht als “nieuw”. Dat is misleidend.
3. De term “inclusief” op de doos suggereert een gratis extra, maar blijkt pas bij de kassa een extra kostenpost te zijn.
4. Volgens de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (art. 6:193b BW) mag een verkoper geen betaalde dienst koppelen aan een product zonder jouw instemming.

En denk ook even na over het verdienmodel hierachter:
Stel dat één zo’n “ongevraagde” protector van €24,99 op deze manier aan 50.000 mensen wordt verkocht, zonder dat zij dit vooraf goed doorhebben of durven te weigeren bij de kassa. Dan praten we over meer dan €1,2 miljoen aan extra winst, puur door deze truc.

Veel mensen hebben het niet eens door, of voelen zich onder druk gezet op het moment van afrekenen. Zeker oudere mensen of klanten die niet goed weten wat hun rechten zijn.

Kortom: dit is geen service, dit is een verkapte verkooptruc die onvrijwillig en misleidend is. Laat je niet foppen, en weet wat je rechten zijn je hebt recht op een nieuw, ongeopend toestel zonder opgelegde kosten.

Gesloten