Pagina 1 van 7
MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 15:40
door BernardSluis
Beste forumleden,
Ik wil graag een structurele praktijk van MediaMarkt aan de kaak stellen die volgens mij niet door de beugel kan. Graag hoor ik of meer mensen dit hebben meegemaakt.
Laatst bezocht ik de MediaMarkt om een Android telefoon van (€89) te kopen. Op de doos zat een sticker:
“Krijg nu telefoonhoesje t.w.v. €24,99”
Bij navraag bleek: het hoesje is verplicht, zit al op de bon, en het toestel is al geopend (hersluitsticker). Een toestel zonder hoesje is er niet. Je wordt simpelweg doorverwezen naar “online bestellen” als je dat niet wil.
Belangrijk:
• De doos is dus niet gesealed, terwijl het product als nieuw verkocht wordt
• Je hebt geen vrije keuze voor het hoesje (merk/type)
• Medewerkers zeggen dat het “zo binnenkomt uit Duitsland”
• De praktijk geldt ook bij andere merken en toestellen, het lijkt structureel
• Online heb je die verplichte hoesjes niet – dus in de winkel word je gewoon benadeeld
Ik heb inmiddels een klacht gestuurd naar MediaMarkt en ga het melden bij ConsuWijzer en Thuiswinkel Waarborg.
Mijn vraag:
• Heb jij ook zo’n toestel gekocht bij MediaMarkt met verplichte hoesje?
• Is jouw toestel ook open geleverd?
• Wat zei de medewerker tegen jou?
Ik wil graag inventariseren of dit breder voorkomt. Als het structureel is Laat je verhaal hier achter of stuur me een bericht. Samen staan we sterker.
Groet,
Bernard van Sluis
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 19:29
door Moneyman
Dus je krijgt een gratis hoesje, en daar ben je boos over...?
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 19:34
door Speedy123
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40

Belangrijk:
• De doos is dus niet gesealed, terwijl het product als nieuw verkocht wordt
Vervelend dat de doos niet gesealed is maar het betekend niet per definitie dat het product niet nieuw is.
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
• Je hebt geen vrije keuze voor het hoesje (merk/type)
Dat is logisch, je krijgt een gratis hoesje aangeboden die men een bepaalde waarde toekent. Dat je geen vrije keuze hebt in welk hoesje, is niet raar. Het is een extraatje.
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
• Medewerkers zeggen dat het “zo binnenkomt uit Duitsland”
Dat is toch niet raar, het gratis hoesje zit er al in vanaf de leverancier.
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
• De praktijk geldt ook bij andere merken en toestellen, het lijkt structureel
Volgens mij leveren ze ook genoeg telefoons zonder gratis hoesje.
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
• Online heb je die verplichte hoesjes niet – dus in de winkel word je gewoon benadeeld
Verplichting? Het is toch een gratis hoesje? U kunt de telefoon uit het hoesje halen en het hoesje in de vuilnisbak deponeren. Dan heeft u dezelfde telefoon als online. Ik zie even niet waaruit het nadeel zou bestaan?
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
Ik heb inmiddels een klacht gestuurd naar MediaMarkt en ga het melden bij ConsuWijzer en Thuiswinkel Waarborg.
Maar waaruit bestaat de klacht dan? Dat er een gratis hoesje bij de telefoon zat die u niet wilt hebben? Of dat het hoesje er al omheen gedaan was en u het er nu zelf af moet halen als u geen hoesje wilt?
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 19:51
door witte angora
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
Ik wil graag inventariseren of dit breder voorkomt. Als het structureel is Laat je verhaal hier achter of stuur me een bericht. Samen staan we sterker.
Dit forum is zo goed als dood, dus veel medestanders zal je hier vermoedelijk niet vinden. Maar dan nog: wat wil je precies met je oproep bereiken?
Volgende keer gewoon niet meer bij Mediamarkt kopen, zo geweldig zijn ze ook weer niet met hun service en alles.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 20:01
door NeoDutchio
Ik kreeg vandaag ongevraagd een strandlaken bij Kruidvat. In een kleur die nergens bij staat. Ik vroeg er niet eens om. Hoe durven ze toch gratis spullen mee te geven.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 21:28
door wikop
Gratis en dan klagen?
Sorry,ik begrijp dit niet helemaal
Ik kreeg gisteren bij de lidl als vaste klant een gratis bakje kersen,die waren over omdat ze van italiaanse vandaag over gingen naar nederlandse,en ja,er zaten er 4 in die niet goed waren,moet ik dan ook gaan klagen?
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 22:17
door Consumenneke
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
Bij navraag bleek: het hoesje is verplicht, zit al op de bon, en het toestel is al geopend (hersluitsticker). Een toestel zonder hoesje is er niet. Je wordt simpelweg doorverwezen naar “online bestellen” als je dat niet wil.
Klinkt als een smoes om inruilers opnieuw te kunnen verkopen.

Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 22:51
door Speedy123
Consumenneke schreef:
Klinkt als een smoes om inruilers opnieuw te kunnen verkopen.
Maar TS zegt dat het voor bijna alle telefoons geldt. Zoveel toestellen worden er toch niet omgeruild?
Inruilen kan niet, dat zijn gebruikte, tweedehands toestellen.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 05 jul 2025 23:18
door Moneyman
Consumenneke schreef: ↑05 jul 2025 22:17
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
Bij navraag bleek: het hoesje is verplicht, zit al op de bon, en het toestel is al geopend (hersluitsticker). Een toestel zonder hoesje is er niet. Je wordt simpelweg doorverwezen naar “online bestellen” als je dat niet wil.
Klinkt als een smoes om inruilers opnieuw te kunnen verkopen.
Huh? Hoe zie je dát voor je…?
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 06:54
door Consumenneke
Speedy123 schreef: ↑05 jul 2025 22:51
Inruilen kan niet, dat zijn gebruikte, tweedehands toestellen.
In het woordenboek van de bruingoed zijn er behalve nieuwe en tweedehands toestellen ook refurbs. Dat is geen tweedehands. Bij Mediamarkt worden die aangeboden via
Renewd. Dezelfde leverancier doet ook aan
tweedekans.
In genoemde prijsgroep betreft het waarschijnlijk een
Xiaomi.
Ik weet niet of er een aparte beschrijving is voor nieuwe ongebruikte smartphones die meteen na verkoop alsnog ingeruild worden.
Near-new? Dat is net als bij auto's een heel aparte handel.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 07:36
door witte angora
Even voor de duidelijkheid wat refurbished precies is:
Refurbished betekenis
Bedrijven kopen gebruikte toestellen op, controleren ze en vervangen haperende onderdelen. Daarna bieden ze het toestel te koop aan met (beperkte) garantie. Niet elk tweedehands toestel is dus refurbished. Als het niet is opgeknapt, is het gewoon tweedehands.
Bron:
https://www.seniorweb.nl/artikel/wat-is ... weedehands.
Een 'tweedekans' is een toestel dat binnen de zichtperiode terug is gestuurd omdat de oorspronkelijke eigenaar er niks mee kon. Dat is dus een toestel dat uitgebreid uitgetest is, en niet goed bevonden.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 07:51
door Consumenneke
witte angora schreef: ↑06 jul 2025 07:36
Even voor de duidelijkheid wat refurbished precies is....
Tja, als het op Seniorweb staat moet het wel kloppen. Dichter bij GOD kom je niet.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 08:11
door witte angora
Je kan ook eens accepteren en erkennen dat je eerdere uitspraak gewoon niet klopt, in plaats van er allerlei onzin bij te halen. Speciaal voor jou:
Wat betekent refurbished eigenlijk?
Als je ‘refurbished’ vertaalt vanuit het Engels, dan krijg je de term ‘gereviseerd’. Een refurbished iPhone is dus zeker niet hetzelfde als een tweedehands iPhone die je (zonder garantie) van een particulier koopt; er gaat een heel proces aan vooraf om daadwerkelijk tot een refurbished device van Tweek te komen.
De apparatuur die bij ons binnenkomt krijgt een tweede leven. Wij controleren alle smartphones op meer dan 40 punten en zorgen ervoor dat jouw refurbished apparaat weer als nieuw functioneert. Wij reviseren namelijk met onderdelen van super hoge kwaliteit! De refurbished smartphones en gadgets worden ook nog eens prachtig opgepoetst en komen helemaal blinkend bij jou aan. Fantastisch!
Bron:
https://www.tweek.nl/wat-is-refurbished/
Wat refurbished en tweedehands gemeen hebben is dat het in beide gevallen gaat om gebruikte laptops. Maar daar houdt het verschil dan ook meteen op.
‘Refurbished’ is een engelse term en betekent niets anders dan ‘gereviseerd’. Het gaat om gebruikte apparatuur, voor het overgrote deel afkomstig vanuit het bedrijfsleven. De apparatuur wordt nagekeken en waar nodig hersteld voordat ze via onze website een nieuwe eigenaar vinden. En ‘herstellen’ kan van alles betekenen. Soms heeft een bedrijf de harde schijf verwijderd (vanwege de gevoeligheid van de data) of is het toetsenbord zo intensief gebruikt dat er slijtagesporen zijn. Wij plaatsen dan een nieuwe (en vaak ook meteen snellere!) harde schijf in de laptop of vervangen het toetsenbord.
Daar zit dan ook meteen het verschil tussen refurbished en tweedehands. Waar refurbished laptops volledig worden nagekeken en waar nodig hersteld, is dat bij een tweedehands laptop niet het geval. Deze koop je bijvoorbeeld via Marktplaats van de vorige eigenaar waarbij je geen enkele informatie hebt over de historie van de laptop en of deze (verborgen) gebreken bevat.
Bron:
https://www.laptopvision.nl/tips-en-tru ... ds-laptops
Refurbished is een term die je steeds vaker hoort. Vooral elektronische apparaten, zoals smartphones, tablets, laptops, en desktops worden refurbished aangeboden en verkocht. Maar wat houdt het eigenlijk in?
Als je refurbished vanuit het Engels vertaalt, betekent het: opknappen of renoveren. Binnen de computerwereld betekent het veel meer, dan alleen maar het opknappen van een bepaald device. Het refurbishen van computer hardware, in het bijzonder het refurbishen van Apple-apparatuur, is een specialisme.
"Refurbishen is namelijk: het professioneel reviseren van eerder gebruikte apparatuur."
Bron:
https://www.iused.nl/wat-is-refurbished/
Refurbished is niet hetzelfde als gebruikt of tweedehands. Een refurbished product is vaak professioneel gereviseerd: het is gecontroleerd, schoongemaakt en (indien nodig) gerepareerd. Vaak worden onderdelen, zoals de batterij of behuizing, vervangen zodat het product weer goed functioneert. Vervolgens wordt het apparaat weer als nieuw aangeboden en meestal met garantie verkocht. Een refurbished laptop of telefoon is daarom eigenlijk weer als nieuw.
https://www.milieucentraal.nl/spullen-e ... furbished/
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 08:32
door Consumenneke
witte angora schreef: ↑06 jul 2025 08:11
Je kan ook eens accepteren en erkennen dat je eerdere uitspraak gewoon niet klopt, in plaats van er allerlei onzin bij te halen.
U mag er bij halen wat u wil. Al uw quotes bevestigen mijn waarneming dat er naast tweedehands en nieuw nog andere categorieën bestaan. Dank daarvoor.
Overigens was mijn opmerking niet gebaseerd op taal, zoekmachines of kunstmatige kennis, maar ervaring in genoemde sectoren waar het praktisch taalgebruik nu eenmaal praktijkgericht is. Volgens mij zij er gradaties in kwaliteit die niet nieuw ofwel
box-fresh is. Een doorbroken zegel of aangebroken verpakking is bijna per definitie niet nieuw meer.
Bij Amac verkopen ze bv
open-box modellen.
Een Open Box product is een artikel dat eerder in de winkel als demomodel heeft gestaan of door een klant is geretourneerd. Om in aanmerking te komen voor herverkoop, wordt het artikel eerst door onze technische dienst gecontroleerd en mag er hooguit lichte cosmetische schade aan het product zitten. Hierdoor kunnen wij garanderen dat het product technisch in orde is. Daarnaast worden álle Open Box producten geleverd in de oorspronkelijke doos met bijbehorende accessoires.
Overigens fijn dat u op-topic reageert!

Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 08:33
door Arizonakid
Consumenneke schreef: ↑05 jul 2025 22:17
BernardSluis schreef: ↑05 jul 2025 15:40
Bij navraag bleek: het hoesje is verplicht, zit al op de bon, en het toestel is al geopend (hersluitsticker). Een toestel zonder hoesje is er niet. Je wordt simpelweg doorverwezen naar “online bestellen” als je dat niet wil.
Klinkt als een smoes om inruilers opnieuw te kunnen verkopen.
Je hoeft absoluut niet over ieder onderwerp een onzinnige mening te verkondigen hoor, dat snap je toch?
Je mag best een keer overslaan.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 08:37
door Consumenneke
Arizonakid schreef: ↑06 jul 2025 08:33
Je hoeft absoluut niet over ieder onderwerp een onzinnige mening te verkondigen hoor, dat snap je toch?
Je mag best een keer overslaan.
Zullen we op het topic gericht blijven en alle persoonlijke issues er buiten houden?
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 08:43
door Ron5300
Of het toestel nieuw of toch een gebruikte is maakt voor de vraag geen verschil want het gaat om het gratis hoesje.
Op de doos was een sticker met de tekst “Krijg nu telefoonhoesje t.w.v. €24,99” aangebracht en dat maakt dat het een tijdelijke actie vanuit de fabrikant betreft en dus niet van de Mediamarkt zelf.
Met of zonder gratis hoesje de prijs van de telefoon blijft hetzelfde dus begrijp ik eigenlijk niet waar Ts zich druk over maakt.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 08:52
door witte angora
En weer loop je te draaien om maar niet toe te hoeven geven dat je ernaast zat...
Consumenneke schreef: ↑06 jul 2025 08:32
witte angora schreef: ↑06 jul 2025 08:11
Je kan ook eens accepteren en erkennen dat je eerdere uitspraak gewoon niet klopt, in plaats van er allerlei onzin bij te halen.
U mag er bij halen wat u wil. Al uw quotes bevestigen mijn waarneming dat er naast tweedehands en nieuw nog andere categorieën bestaan. Dank daarvoor.
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 09:47
door Radar
Ik houd dit topic in de gaten, blijf respectvol naar de TS en naar elkaar.....
Re: MediaMarkt verplicht hoesje bij toestel – doos geopend, geen keuze – wie herkent dit?
Geplaatst: 06 jul 2025 11:02
door StevieNL81
Vroeg me idd ook af of dit de Xiaomi betref; daar zit namelijk altijd al een gratis cover bij. Waarom MM dan de verpakking open maakt snap ik niet helemaal.