Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
mgielissen

Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Ongelezen bericht door mgielissen »

Lebara verhoogd het dataplafond van 0,50 naar 1,50 per 1-8-2025. Online kon het simonly abonnement kosteloos per 1-8 opgezegd worden als je het niet mee eens was. Later via de chat nog gevraagd, daarin werd bevestigd dat per 1-8 opgezegd wordt. Nu heb ik een mail gekregen dat de opzegging afgewezen werd omdat ik niet in aanmerking kwam.

Consumenneke

Re: Lebara weigert opzegging ivm prijsverhoging dataplafond

Ongelezen bericht door Consumenneke »

mgielissen schreef:
31 jul 2025 13:51
Lebara verhoogd het dataplafond van 0,50 naar 1,50 per 1-8-2025.
Leg eens uit. Wat is het dataplafond?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
31 jul 2025 13:57
mgielissen schreef:
Precies wat het woord zegt: een plafond aan je data. Anders gezegd: een limiet. Tegen betaling, dat wel.

https://www.lebara.nl/nl/service/belplafond.html

mgielissen

Afbeelding
Bijlagen
screenshot-opzeggen.lebaraactie.nl-2025.07.31-14_03_32.png
screenshot-opzeggen.lebaraactie.nl-2025.07.31-14_03_32.png (88.51 KiB) 8029 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

mgielissen schreef:
Lebara verhoogd het dataplafond van 0,50 naar 1,50 per 1-8-2025. Online kon het simonly abonnement kosteloos per 1-8 opgezegd worden als je het niet mee eens was. Later via de chat nog gevraagd, daarin werd bevestigd dat per 1-8 opgezegd wordt. Nu heb ik een mail gekregen dat de opzegging afgewezen werd omdat ik niet in aanmerking kwam.
De grote vraag is dan, nam u ook een data plafond af van 0,50 cent per maand?

Consumenneke

Moneyman schreef:
31 jul 2025 13:59
Consumenneke schreef:
31 jul 2025 13:57
mgielissen schreef:
Precies wat het woord zegt: een plafond aan je data. Anders gezegd: een limiet. Tegen betaling, dat wel.
Het genoemde bedrag is de prijs die je betaalt voor de dienst van een melding.

Het kostte eerst 50 cent en dat wordt nu €1,50 om een melding te ontvangen dat (je dochter haar) dataplafond bereikt heeft binnen de bundel die maandelijks betaald wordt. Daarna wordt de toegang tot internet afgesloten. Bij anderen gaat de snelheid omlaag.

Het dataplafond voorkomt dat een gebruiker extra buitenbundelkosten van 10 cent per MB moet betalen als de bundel op is. Bij de meeste andere providers wordt de internetsnelheid drastisch verlaagd als de bundel op is en komen er geen extra kosten.

Zie ook discussie bij Tweakers.

mgielissen

Ik had dataplafond aangezet en kreeg toen deze sms en formulier ingevuld. Vorige week per chat gevraagd of de opzegging verwerkt was. Opzegging zou nog verwerkt worden gaf chatmedewerker aan en einddatum per 1-8.
Screenshot_20250702-083636_Berichten-2.png
Screenshot_20250702-083636_Berichten-2.png (105.93 KiB) 8007 keer bekeken | Inbreuk op auteursrecht?
Laatst gewijzigd door mgielissen op 31 jul 2025 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumenneke

Lebara heeft de afgelopen tijd diverse acties gehad om nieuwe abonnees binnen te halen, dus door de bewering dat je nu je abonnement kan opzeggen gaat het mis met de berekende terugverdientijden van bv het aanbod met een gratis Samsung.

Afbeelding

mgielissen

Ik heb een 2jarig simonly die nog doorloopt tot maart 2026

Speedy123

Consumenneke schreef:
31 jul 2025 14:14
Het genoemde bedrag is de prijs die je betaalt voor de dienst van een melding.
Onzin. Je betaald om beschermt te worden tegen buiten bundel kosten. Het is niet alleen een melding.

Speedy123

mgielissen schreef:
31 jul 2025 14:15
Ik had dataplafond aangezet en kreeg toen deze sms en formulier ingevuld. Vorige week per chat gevraagd of de opzegging verwerkt was. Opzegging zou nog verwerkt worden gaf chatmedewerker aan en einddatum per 1-8. Screenshot_20250702-083636_Berichten-2.png
Het lijkt erop dat de prijsverhoging al bekend was en aan u meegedeeld is toen u het data plafond activeerde. Heb ik dat goed begrepen of was het data plafond al geactiveerd voordat de prijsverhoging bekend was?

mgielissen

Is op 1 juli geactiveerd, Lebara gaf in de mail aan dat ik niet in aanmerking kom omdat dataplafond niet eerder aanstond. Dat stond niet vermeld in de sms of online formulier, zie screenshots!

Consumenneke

Hoe dan ook: het is niet perse een limiet. Bij KPN en zijn labels gaat bijvoorbeeld de snelheid omlaag als je de grens van je bundel bereikt hebt. En 50 Plus Mobiel had een buitenbundelbuffer waardoor je 500 Mb extra kon gebruiken als je het plafond bereikt had.

Maar het doel is uiteraard om te voorkomen dat je als abonnee een onverwacht hoge rekening krijgt.
mgielissen schreef:
31 jul 2025 14:56
Is op 1 juli geactiveerd, Lebara gaf in de mail aan dat ik niet in aanmerking kom omdat dataplafond niet eerder aanstond. Dat stond niet vermeld in de sms of online formulier, zie screenshots!
MGielissen is een kleineletterklant. Die heb je ook. :lol:

Moneyman

Consumenneke schreef:
31 jul 2025 14:59
Hoe dan ook: het is niet perse een limiet. Bij KPN en zijn labels gaat bijvoorbeeld de snelheid omlaag als je de grens van je bundel bereikt hebt. En 50 Plus Mobiel had een buitenbundelbuffer waardoor je 500 Mb extra kon gebruiken als je het plafond bereikt had.
Natuurlijk is het gewoon een limiet. Heb je de link die ik eerder gaf niet bekeken?
Wil je graag meer controle over je buitenbundelkosten? Schakel dan voor €0,50 per maand het dataplafond in op MyLebara. Met deze extra optie kan je geen mobiele data gebruiken als je databundel op is, en dus nooit extra kosten maken voor data buiten je bundel.

Consumenneke

Moneyman schreef:
31 jul 2025 15:21
Consumenneke schreef:
Hoe dan ook: het is niet perse een limiet. Bij KPN gaat bijvoorbeeld de snelheid omlaag als je de grens van je bundel bereikt hebt. En 50 Plus Mobiel had een buitenbundelbuffer waardoor je 500 Mb extra kon gebruiken als je het plafond bereikt had.
Natuurlijk is het gewoon een limiet. Heb je de link die ik eerder gaf niet bekeken?
En u leest mijn reactie niet.

Dan maar een andere bron.
Dataplafond instellen + provider

Een dataplafond is een grens op de hoeveelheid data die u maandelijks mag opmaken. Alvorens u deze limiet bereikt, stuurt uw provider u een sms met een waarschuwing over uw dataverbruik. Hieronder zetten we de mogelijkheden bij diverse providers op een rij.
  • Bij het overschrijden van het dataplafond Telfort of het dataplafond Hollandsnieuwe is mobiel internetten sowieso niet meer mogelijk. U moet data bijkopen om terug op het internet te surfen.
    Het dataplafond Youphone kunt u zelf eenvoudig instellen via MyYouphone.
    Door de optie MB Pauze aan te zetten, schakelt u het dataplafond Ben in. Bij het bereiken van de limiet is surfen niet meer mogelijk.
    Het dataplafond Simpel is eigenlijk een plafond op de extra kosten die u buiten uw bundel maakt. U bepaalt hiermee dat u bijvoorbeeld maximaal 5 euro uitgeeft aan bellen, sms'en of surfen buiten uw bundel.
    Als u het dataplafond bij T-Mobile, KPN of Vodafone bereikt hebt, surft u gratis voort met een verlaagde snelheid.
    Afhankelijk van uw abonnement raakt u bij het overschrijden van het dataplafond Tele2 niet meer op het web, of surft u voort met een verlaagde snelheid.
Gratis doorsurfen met verlaagde snelheid voorbij de limiet!!!

Moneyman

Consumenneke schreef:
31 jul 2025 15:33
Moneyman schreef:
Consumenneke schreef:
Hoe dan ook: het is niet perse een limiet. Bij KPN gaat bijvoorbeeld de snelheid omlaag als je de grens van je bundel bereikt hebt. En 50 Plus Mobiel had een buitenbundelbuffer waardoor je 500 Mb extra kon gebruiken als je het plafond bereikt had.

Een dataplafond is een grens op de hoeveelheid data die u maandelijks mag opmaken. Alvorens u deze limiet bereikt, stuurt uw provider u een sms met een waarschuwing over uw dataverbruik. Hieronder zetten we de mogelijkheden bij diverse providers op een rij.
  • Bij het overschrijden van het dataplafond Telfort of het dataplafond Hollandsnieuwe is mobiel internetten sowieso niet meer mogelijk. U moet data bijkopen om terug op het internet te surfen.
    Door de optie MB Pauze aan te zetten, schakelt u het dataplafond Ben in. Bij het bereiken van de limiet is surfen niet meer mogelijk.
    Het dataplafond Simpel is eigenlijk een plafond op de extra kosten die u buiten uw bundel maakt. U bepaalt hiermee dat u bijvoorbeeld maximaal 5 euro uitgeeft aan bellen, sms'en of surfen buiten uw bundel.
    Als u het dataplafond bij T-Mobile, KPN of Vodafone bereikt hebt, surft u gratis voort met een verlaagde snelheid.
    Afhankelijk van uw abonnement raakt u bij het overschrijden van het dataplafond Tele2 niet meer op het web, of surft u voort met een verlaagde snelheid.
Wat hebben dataplafonds van allerlei andere providers te maken met TS, die een concrete vraag stelt over het dataplafond van Lebara, en waarop ik het de concrete definitie van Lebara al heb gegeven?

Je veroorzaakt een hoop ruis door niet gewoon on-topic te blijven.

Feit: het dataplafond van TS is gewoon een limiet. Al is dat überhaupt niet eens waar het probleem van TS om draait...

Speedy123

Consumenneke schreef:
....
TS zit bij Lebara. Het gaat hier expliciet om het data plafond van Lebera, hoe die het aanbieden.

En dat is niet slechts een enkele melding zoals u onterecht beweert.

Het is een harde limiet waarmee een klant buiten bundel data kosten kan voorkomen.
Altijd controle over je buitenbundelkosten

Wil je graag meer controle over je buitenbundelkosten? Schakel dan voor €0,50 per maand het dataplafond in op MyLebara. Met deze extra optie kan je geen mobiele data gebruiken als je databundel op is, en dus nooit extra kosten maken voor data buiten je bundel.
https://www.lebara.nl/nl/service/belplafond.html

Ron5300

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Consumenneke schreef:
Moneyman schreef:
Consumenneke schreef:

Lebara komt in uw oeverloze betoog niet voor omdat Lebara bij het ingestelde dataplafond de verbinding verbreekt.
Mag dat! ja dat mag en omdat het een vrijwillige dienst betreft mag Lebara er kosten voor in rekening brengen.

Ts kwam er pas achter toen die op 1 juli alsnog een dataplafond in wilde stellen en toen pas met de prijsverhoging op de hoogte is gesteld.

Lebara heeft voor klanten die al voor een dataplafond betaalden de optie geboden op het contract op te kunnen zeggen maar Ts heeft niet eerder een dataplafond gebruikt en er dus ook niet voor betaald en wordt ook niet verplicht om een betaald dataplafond af te nemen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

mgielissen schreef:
31 jul 2025 14:56
Is op 1 juli geactiveerd, Lebara gaf in de mail aan dat ik niet in aanmerking kom omdat dataplafond niet eerder aanstond.
Wat maakt het nu uit, of het wel of niet aan stond?
Zodra je het wil aanzetten, ben je door deze eenzijdige contractswijziging duurder uit.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Kan het zijn dat TS eerst melding kreeg over het prijsverhoging en mogelijkheid tot opzegging en dacht ... ik zet hem snel aan om te kunnen opzeggen. Helaas bleek het opzeggen alleen mogelijk voor mensen die vóór ontvangst van die email het plafond al aan hadden staan.

Had best een actie van mij kunnen zijn dus zodoende...
Laatst gewijzigd door StevieNL81 op 31 jul 2025 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie