UPS SCAM of toch niet?
UPS SCAM of toch niet?
Ik kreeg een factuur van UPS van 11,74 euro. Dit was een toeslag voor factuur afdrukken.
Ik dacht direct aan een spook factuur of scam.
Nummers gecontroleerd en blijkt wel echt van UPS afkomstig te zijn.
Blijkbaar sturen ze ongevraagd een papieren factuur. En daarna sturen ze nog een papieren factuur voor de factuur.
Bij wat zoeken zie ik zelfs dat dit een kettingreactie teweeg brengt omdat ze bij iedere keer dat ze iets sturen weer 11,74 rekenen.
Naar mijn idee grenst het aan oplichting. De AH gaat toch ook niet ongevraagd spullen in mijn kar gooien?
U bent dus gewaarschuwd. Als iemand u iets stuurt en ze gebruiken UPS dan krijg je behalve de factuur, nog een factuur voor de factuur.
Ik dacht direct aan een spook factuur of scam.
Nummers gecontroleerd en blijkt wel echt van UPS afkomstig te zijn.
Blijkbaar sturen ze ongevraagd een papieren factuur. En daarna sturen ze nog een papieren factuur voor de factuur.
Bij wat zoeken zie ik zelfs dat dit een kettingreactie teweeg brengt omdat ze bij iedere keer dat ze iets sturen weer 11,74 rekenen.
Naar mijn idee grenst het aan oplichting. De AH gaat toch ook niet ongevraagd spullen in mijn kar gooien?
U bent dus gewaarschuwd. Als iemand u iets stuurt en ze gebruiken UPS dan krijg je behalve de factuur, nog een factuur voor de factuur.
-
Re: UPS SCAM of toch niet?
Of kies voor een online factuur en voorkom deze kosten:
UPS rekent een toeslag aan voor papieren facturen die per post naar uw adres wordt verzonden. Als u
geen papieren facturen wilt ontvangen, kunt u zich gratis aanmelden bij het UPS Factureringcentrum
en al uw facturen elektronisch beheren.
wikop
vindt dit leuk
-
Onzin.
Als ik iets ontvang van iemand ga ik voor het pakket geen extra kosten betalen of me pro actief waar dan ook voor aanmelden.
Als ik iets ontvang van iemand ga ik voor het pakket geen extra kosten betalen of me pro actief waar dan ook voor aanmelden.
Speedy123
vindt dit leuk
-
Als je de ontvanger bent niet nee.J. Deltoer schreef: ↑01 aug 2025 14:46Onzin.
StevieNL81 schreef: ↑01 aug 2025 14:55Als je de ontvanger bent niet nee.J. Deltoer schreef: ↑01 aug 2025 14:46Onzin.
TS beweert dat de ontvanger een extra factuur van UPS ontvangt.mcselec schreef:Als iemand u iets stuurt en ze gebruiken UPS dan krijg je behalve de factuur, nog een factuur voor de factuur.
J. Deltoer
en wikop
vinden dit leuk
-
Klopt. Maar ik denk dat deze waarschuwing vooral wat onhandig is geformuleerd. Volgens mij is TS gewoon de verzender. De ontvanger krijgt toch überhaupt geen factuur van UPS? Sowieso zou iedere rechtsgrond daarvoor ontbreken, dus dergelijke facturen kan je lachend negeren.
Maar wellicht kan TS even duidelijkheid geven, zodat we helder hebben wat nu exact het probleem is.
-
Het kán om bv inklaringskosten gaan.
Maar ook dan ontbreekt de onderliggende overeenkomst op basis waarvan er dik 10 euro voor een papieren factuur mag worden berekend.
Wat is dit nu voor een flauwekul. Werk je soms bij UPS? Dan moet UPS mij wel eerst schriftelijk op de hoogte brengen dat ze exorbitant hoge kosten in rekening gaan brengen. Als de AH 12 euro gaat rekenen voor een kassabon dan is dat toch ook niet normaal? Zelfs niet als ze in hun app een melding daarover zouden geven.StevieNL81 schreef: ↑01 aug 2025 11:35Of kies voor een online factuur en voorkom deze kosten:
UPS rekent een toeslag aan voor papieren facturen die per post naar uw adres wordt verzonden. Als u
geen papieren facturen wilt ontvangen, kunt u zich gratis aanmelden bij het UPS Factureringcentrum
en al uw facturen elektronisch beheren.
Voor mij heeft UPS totaal afgedaan. Ik vind de werkwijze grenzen aan criminele oplichting. Volgens de wet zal het wel mogen maar ik vind het ongehoord. Ik heb ze direct gevraagd al mijn data te vernietigen en ik zal ze ook nooit meer gebruiken om iets te versturen/ontvangen. Als dit de manier is om je winst kunstmatig op te krikken dan faal je enorm als bedrijf.
NEE : Toeslag voor factuur afdrukken 9,70. 21%BTW : 2,04. Totaal 11,74
Erger nog ik heb ook horror berichten gelezen van mensen die nav de 'toeslag voor factuur afdrukken' weer eenzelfde toeslag kregen en nog een, en nog een : een hele ketting reactie waaruit niet te ontsnappen valt.
De gewone factuur van UPS had ik al betaald. Die was idd voor inklaring ed. Dus die kunnen ze wel sturen. Maar blijkbaar gaan ze dan apart een rekening sturen voor de rekening. Echt knettergek. De pipo die dat bedacht heeft zouden ze naar de postkamer moeten degraderen. Efficient en doordacht daar kun je UPS niet van beschuldigen. Doortrap dan weer wel.
Ergo: je bent ontvanger, en vanuit het niets ontvang je facturen voor iets waarvan je vooraf uberhaupt niet op de hoogte was.mcselec schreef: ↑02 aug 2025 14:34NEE : Toeslag voor factuur afdrukken 9,70. 21%BTW : 2,04. Totaal 11,74
Erger nog ik heb ook horror berichten gelezen van mensen die nav de 'toeslag voor factuur afdrukken' weer eenzelfde toeslag kregen en nog een, en nog een : een hele ketting reactie waaruit niet te ontsnappen valt.
De gewone factuur van UPS had ik al betaald. Die was idd voor inklaring ed. Dus die kunnen ze wel sturen. Maar blijkbaar gaan ze dan apart een rekening sturen voor de rekening. Echt knettergek. De pipo die dat bedacht heeft zouden ze naar de postkamer moeten degraderen. Efficient en doordacht daar kun je UPS niet van beschuldigen. Doortrap dan weer wel.
Volgens mij moet jouw NEE dus JA zijn

Het doet denken aan die "facturen" die PostNL aan de ontvanger stuurt als de verzender te weinig heeft gefrankeerd. Leuk bedacht, maar er is geen betaalverplichting.
-
Inklaringskosten ga je natuurlijk niet betalen voor een pakket wat je niet verwacht. Of je bij het betalen van die kosten ook een overeenkomst aangaat (voor het in uw plaats inklaren) zou best kunnen.
Je hoeft ze idd niet te betalen, maar dan ook geen pakketje.
De klacht gaat niet over de inklaringskosten. TS heeft die gewoon betaald. Echter TS ontving een tweede factuur van UPS m.b.t. de administratieve afhandeling van die inklaringskosten, gespecificeerd als zijnde de kosten die UPS gemaakt heeft voor van het versturen per post van die eerste factuur m.b.t. de inklaringskosten.StevieNL81 schreef: ↑02 aug 2025 14:55Inklaringskosten ga je natuurlijk niet betalen voor een pakket wat je niet verwacht. Of je bij het betalen van die kosten ook een overeenkomst aangaat (voor het in uw plaats inklaren) zou best kunnen.
Dan blijkt dat je als ontvanger jezelf bij UPS moet registeren en aan moet geven dat je de facturen digitaal wilt ontvangen. Dan zou je geen tweede factuur ontvangen.
-
Klopt dat daar de klacht niet over gaat, maar Moneyman geeft aan dat er überhaupt geen grondslag is voor de factuurkosten want er zou geen overeenkomst zijn en dat klopt niet.
Inklaren is een dienst waar je voor betaalt, en bij betaling een overeenkomst voor aangaat. Aan die overeenkomst zullen voorwaarden zijn verbonden waarin oa de kosten van de inklaringsfactuur terug zullen komen.
Er is dus naar alle waarschijnlijkheid wel een overeenkomst en de kosten terecht; de hoogte van de kosten...tsja... die slaan nergens op.
Inklaren is een dienst waar je voor betaalt, en bij betaling een overeenkomst voor aangaat. Aan die overeenkomst zullen voorwaarden zijn verbonden waarin oa de kosten van de inklaringsfactuur terug zullen komen.
Er is dus naar alle waarschijnlijkheid wel een overeenkomst en de kosten terecht; de hoogte van de kosten...tsja... die slaan nergens op.
Ik ontvang heel vaak pakjes van ups,en krijg nooit een nota,volgens mij is hij og zij toch echt de verzender,want toen ik een pakje verzond kreeg ik dit ook,maar eentje,de volgende keer heb ik een digitale bon gekozen
Er is wél een overeenkomst voor de inklaringskosten (en die behelzen de BTW, de invoerrechten en de kosten van aangifte bij de douane), maar er is géén overeenkomst voor factuurkosten.StevieNL81 schreef: ↑02 aug 2025 16:02Klopt dat daar de klacht niet over gaat, maar Moneyman geeft aan dat er überhaupt geen grondslag is voor de factuurkosten want er zou geen overeenkomst zijn en dat klopt niet.
Deze drie componenten van de inklaringskosten zijn standaard en worden ook expliciet zo door de vervoerders en de Belastingdienst gecommuniceerd.
Een gemiddeld geïnformeerde consument hoeft geen rekening te houden met dergelijke onverwachte, ongebruikelijke en hoge kosten, die ook nog eens cumulerend blijken te zijn. Bij zakelijke klanten kan dat mogelijk anders liggen.
Voor de duidelijkheid. Ik ben de ontvanger. Ik heb wat besteld en de verzender heeft het met UPS verstuurd. Ik dacht hij het met FEDEX zou versturen maar dat maakt verder niet uit.
UPS heeft het prima geleverd en een week daarna kreeg ik een factuur voor het inklaren en BTW. Die rekening heb ik voldaan.
Waar ik over val is het feit dat ze apart van die eerste rekening 2 weken later nog een rekening sturen voor het versturen van de factuur. En dat vind ik dus niet normaal. Ook al niet omdat ze mij niet op de hoogte hebben gebracht dat ze dit zouden doen. Ik heb ooit een account aangemaakt 20 jaar geleden maar die gebruik ik niet. Ook al niet omdat hun systeem het onmogelijk maakt om in te loggen.
Ik zou toch denken dat ze een email zouden kunnen sturen. Want mijn email is al 30 jaar niet gewijzigd.
In dit geval zouden ze een aangetekende brief moeten sturen voor het feit dat ze gaan rekenen voor het versturen van een factuur. Een factuur waar ik dan niet eens om gevraagd heb.
Maar ik denk nog klantvriendelijk. UPS denkt uitsluitend aan geld.
UPS heeft het prima geleverd en een week daarna kreeg ik een factuur voor het inklaren en BTW. Die rekening heb ik voldaan.
Waar ik over val is het feit dat ze apart van die eerste rekening 2 weken later nog een rekening sturen voor het versturen van de factuur. En dat vind ik dus niet normaal. Ook al niet omdat ze mij niet op de hoogte hebben gebracht dat ze dit zouden doen. Ik heb ooit een account aangemaakt 20 jaar geleden maar die gebruik ik niet. Ook al niet omdat hun systeem het onmogelijk maakt om in te loggen.
Ik zou toch denken dat ze een email zouden kunnen sturen. Want mijn email is al 30 jaar niet gewijzigd.
In dit geval zouden ze een aangetekende brief moeten sturen voor het feit dat ze gaan rekenen voor het versturen van een factuur. Een factuur waar ik dan niet eens om gevraagd heb.
Maar ik denk nog klantvriendelijk. UPS denkt uitsluitend aan geld.
Dank je voor de uitleg dat jij de ontvanger bent
Dat was voor mij onduidelijk
Nogmaals,ik heb dit nooit meegemaakt
Zou het een fout zijn aan hun kant?
Dat was voor mij onduidelijk
Nogmaals,ik heb dit nooit meegemaakt
Zou het een fout zijn aan hun kant?
Nou een fout is het zeker van UPS. Maar wat ik van andere klachten zie op het internet ben ik niet de enige.
Ze hebben ook nog niet gereageerd op mijn email.
Ik waarschuw de ACM en AFM en dan let ik voortaan wel op dat als ik iets bestel dat de verzender geen UPS gebruikt.
Als ik een update heb zal ik de zaak hier updaten zodat mensen die ook dit probleem ondervinden weten wat ze wel/niet kunnen doen. Ik kan natuurlijk wel mijn rechtsbijstand verzekering inschakelen maar dat is niet de moeite voor dit bedrag. Als ik voor advocaat had geleerd dan had ik er wel een zaak van gemaakt
Ze hebben ook nog niet gereageerd op mijn email.
Ik waarschuw de ACM en AFM en dan let ik voortaan wel op dat als ik iets bestel dat de verzender geen UPS gebruikt.
Als ik een update heb zal ik de zaak hier updaten zodat mensen die ook dit probleem ondervinden weten wat ze wel/niet kunnen doen. Ik kan natuurlijk wel mijn rechtsbijstand verzekering inschakelen maar dat is niet de moeite voor dit bedrag. Als ik voor advocaat had geleerd dan had ik er wel een zaak van gemaakt