Aanpak misleiding spaarproducten
Geplaatst: 15 sep 2004 19:31
Aanpak misleiding spaarproducten
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat financiële instellingen aanpakken die beleggingsproducten onder misleidende namen aanbieden. De toezichthouder van de financiële sector wil zo voorkomen dat deze instellingen de risico's van beleggen verbergen door ze als spaarproducten aan te prijzen. Consumenten worden hierdoor op het verkeerde been gezet, aldus een woordvoerder van de AFM.
Reclame en productnamen mogen niet misleidend zijn volgens de Regeling Informatieverstrekking aan Verzekeringsnemers (RIAV). In de opvatting van de AFM is een spaarproduct een bancair product met vrijwel geen risico, zoals een spaarrekening bij een bank. Bedrijven mogen volgens de regelgeving geen beleggings- of verzekeringsproducten verkopen waarbij het woord sparen gebruikt wordt.
De toezichthouder vindt dat consumenten een financieel product moeten kunnen begrijpen en dat het door elkaar halen van de term sparen en beleggen de transparantie niet bevordert. Overigens wijst de AFM consumenten ook op hun eigen verantwoordelijkheid om zich in een financieel product te verdiepen. Hiervoor zijn brochures, een prospectus en een financiële bijsluiter van het product beschikbaar.
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaat financiële instellingen aanpakken die beleggingsproducten onder misleidende namen aanbieden. De toezichthouder van de financiële sector wil zo voorkomen dat deze instellingen de risico's van beleggen verbergen door ze als spaarproducten aan te prijzen. Consumenten worden hierdoor op het verkeerde been gezet, aldus een woordvoerder van de AFM.
Reclame en productnamen mogen niet misleidend zijn volgens de Regeling Informatieverstrekking aan Verzekeringsnemers (RIAV). In de opvatting van de AFM is een spaarproduct een bancair product met vrijwel geen risico, zoals een spaarrekening bij een bank. Bedrijven mogen volgens de regelgeving geen beleggings- of verzekeringsproducten verkopen waarbij het woord sparen gebruikt wordt.
De toezichthouder vindt dat consumenten een financieel product moeten kunnen begrijpen en dat het door elkaar halen van de term sparen en beleggen de transparantie niet bevordert. Overigens wijst de AFM consumenten ook op hun eigen verantwoordelijkheid om zich in een financieel product te verdiepen. Hiervoor zijn brochures, een prospectus en een financiële bijsluiter van het product beschikbaar.