Amazon Prime Video weigert automatisch verlengd jaarabonnement te cancellen, mag dat?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
MevrouwRood

Amazon Prime Video weigert automatisch verlengd jaarabonnement te cancellen, mag dat?

Ongelezen bericht door MevrouwRood »

Mijn jaarabonnement bij Amazon Prime werd ongeveer 2 maanden geleden automatisch verlengd. Sindsdien zijn er advertenties toegevoegd aan Prime Video waarvan we er steeds meer moesten kijken; op den duur 4-5 reclames in een aflevering van drie kwartier. Ik was het zat en wilde mijn abonnement daarom opzeggen. Maar nu zegt Amazon dat ik het hele automatisch verlengde jaarabonnement moet uitzitten omdat ik er al gebruik van heb gemaakt. Ik heb immers films gekeken in deze nieuwe abonnementsperiode, zei de klantenservicemedewerker. Diegene gaf bovendien aan helemaal geen opties te hebben in zijn systeem om de rest van mijn abonnement terug over te maken als restitutie. Ik gaf aan dat dat wettelijk verplicht is in Nederland na een automatische verlenging. De medewerker zei daarop dat als ik per se maandelijk wil kunnen opzeggen dat ik het maandabonnement had moeten nemen. Welja.

Als ik een 3-jarig abonnement heb bij De Volkskrant, dan wordt dat na de abonnementsperiode automatisch een abonnement voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van een maand. De Volkskrant mag mijn abonnement niet met nogmaals 3 jaar verlengen en dan zeggen dat ik die 3 jaar maar moet uitzingen als ik toevallig na de originele abonnementsperiode al een paar kranten heb ontvangen. Het lijkt mij dat dit ook geldt voor Prime Video, tenzij Amazon zich kan beroepen op de uitzonderingsregel voor visverenigingen en zangverenigingen. Bij een lokale vereniging mag je lidmaatschap wel met een jaar verlengd worden. En Amazon rept over een 'membership' omdat er ook andere 'prime voordelen' zijn zoals gratis verzending. Kan het zijn dat Amazon in een soort grijs gebied opereert waardoor het abonnement op Prime Video niet onder dezelfde regels valt als een Netflix-abonnement? Heb ik nou een abonnement of een lidmaatschap?

Kortom; overtreedt Amazon hiermee de Nedelandse wet en heeft het zin om hier werk van te maken?

Alvast bedankt!

Speedy123

Re: Amazon Prime Video weigert automatisch verlengd jaarabonnement te cancellen, mag dat?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

MevrouwRood schreef:
13 okt 2025 17:09
Kortom; overtreedt Amazon hiermee de Nedelandse wet en heeft het zin om hier werk van te maken?
Het antwoord is eenvoudig: ja, Amazon overtreed de wet.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... t-opzeggen

bupaul

Re: Amazon Prime Video weigert automatisch verlengd jaarabonnement te cancellen, mag dat?

Ongelezen bericht door bupaul »

Je antwoord is misschien iets te snel.
Ik heb ook een abonnement bij Prime en heb ruim van tevoren een mail gehad. Ik had toen de keuze om op te zeggen, het te laten zoals het is maar dan met reclame of ander abonnement. Wanneer je niets doet gaat je abonnement dus gewoon verder maar met reclame. Dat wordt echt duidelijk uitgelegd.
Wanneer je na 2 maanden opeens spijt hebt ben je in mijn optiek dus te laat en valt Prime niets te verwijten. Door niet te reageren ben je immers akkoord gegaan met hun voorwaarden.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

bupaul schreef:
15 okt 2025 09:25
Ik heb ook een abonnement bij Prime en heb ruim van tevoren een mail gehad. Ik had toen de keuze om op te zeggen, het te laten zoals het is maar dan met reclame of ander abonnement. Wanneer je niets doet gaat je abonnement dus gewoon verder maar met reclame. Dat wordt echt duidelijk uitgelegd.
Wanneer je na 2 maanden opeens spijt hebt ben je in mijn optiek dus te laat en valt Prime niets te verwijten. Door niet te reageren ben je immers akkoord gegaan met hun voorwaarden.
Dan nog is stilzwijgend verlengen met een jaar niet toegestaan en moet dit in een maandelijks opzegbaar abonnement over gaan. Alleen als je bewust opnieuw een jaarabonnement aan gaat is het anders.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Heb om die reden een maandabonnement bij Amazon. Scheelt niet veel geld tov een jaarabo en je bent van dat tussentijdse gezeur af.
Die wijzigingen zijn ruim van tevoren aangekondigd.
Overigens wat ik van reclame vind laat ik in het midden.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

bupaul schreef:
Nee hoor, het is niet mogelijk om de wet uit te schakelen via gestelde voorwaarden door de verkoper.

De wet is gewoon duidelijk, stilzwijgende verlenging na een abonnement van bepaalde tijd (zoals een jaarabonnement) op zaken zoals een Internet abonnement, de krant, een televisie abonnement, een streaming dienst et cetera is maandelijks opzegbaar.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Speedy123 schreef:
15 okt 2025 11:15
Nee hoor, het is niet mogelijk om de wet uit te schakelen via gestelde voorwaarden door de verkoper.
Onjuist als algemene stelling. Er is genoeg regelend recht.
Speedy123 schreef:
15 okt 2025 11:15
De wet is gewoon duidelijk, stilzwijgende verlenging na een abonnement van bepaalde tijd (zoals een jaarabonnement) op zaken zoals een Internet abonnement, de krant, een televisie abonnement, een streaming dienst et cetera is maandelijks opzegbaar.
Staat niet zo in de wet. Overeengekomen is dat er stilzwijgend verlengd wordt. De algemene voorwaarden waarmee dat is onredelijk bezwarend (art. 6:236 sub p BW) en is dus te vernietigen (art. 6:233 sub a BW). Vernietiging werkt terug tot het tijdstip waarop de rechtshandeling is verricht (art. 3:53 lid 1 BW). Na vernietiging is er niet stilzwijgend verlengd en is er dus onverschuldigd betaald.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

De vraag is,wil je hier een rechtzaak voor aanspannen?
Dan vrees ik dat het je meer geld kost dan als je het jaar uitzit

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

wikop schreef:
16 okt 2025 14:15
De vraag is,wil je hier een rechtzaak voor aanspannen?
Dan vrees ik dat het je meer geld kost dan als je het jaar uitzit
Of je voor dat geld die hele heisa door wil is natuurlijk een prima vraag die je jezelf moet stellen.
Maar als je de mogelijkheid hebt om je geld terug te halen, verleg je het risico van het starten van een rechtszaak naar de andere partij.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

bupaul schreef:
Maar als dit bij TS ook zo gebeurd is, kun je dan nog spreken over stilzwijgende verlenging? Je krijgt toch ruim van tevoren een keuze voorgelegd?

lordi

Ongelezen bericht door lordi »

witte angora schreef:
17 okt 2025 08:37
bupaul schreef:
Maar als dit bij TS ook zo gebeurd is, kun je dan nog spreken over stilzwijgende verlenging? Je krijgt toch ruim van tevoren een keuze voorgelegd?
Ja, want de keuze die werd voorgelegd was niet voor het verlengen van het basis-abonnement maar om er apart een advertentie-vrije optie bij te nemen.
Wat Prime Video heeft gedaan is het volgende:
1) aan het lopende abonnement (wat ik vanaf nu "basis-abonnement" zal noemen) worden vanaf 26 augustus advertenties toegevoegd. Tot 26 augustus waren er geen advertenties. Dit werd een maand van tevoren aangekondigd en het was onduidelijk hoeveel advertenties er getoond zouden worden en hoe lang.
2) daarnaast kon/kan je vanaf 26 augustus een extra abonnement aanschaffen voor € 2,99 per maand waardoor alles in het basis-abonnement zonder advertenties wordt getoond, "advertentievrij met Prime Video".
Dus als je advertentievrij wilt kijken, heb je nu 2 abonnement die apart van elkaar lopen en worden geincasseerd: het basis-abonnement en de advertentievrij-optie. Zelf vond ik de advertenties zo irritant dat ik wel de extra optie heb genomen maar kan me voorstellen dat het voor sommigen de druppel was om Prime Video op te zeggen.

Om het basis-abonnement te behouden, hoefde je geen actie te ondernemen of keuze te maken. TS heeft dat gedaan en niet de nieuwe advertentievrij-optie genomen. Er is dus geen sprake van een nieuw aanbod. Het basis-abonnement is stilzwijgende verlengd en dus is de wet gewoon van toepassing.

Maar er is een groot verschil tussen gelijk hebben en ook gelijk krijgen.
Laatst gewijzigd door lordi op 17 okt 2025 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De verlening van een jaarabonnement met een jaar moet met een Opt-in en mag niet met een Opt-Out.

Dat ze de keuze voorleggen betekent niet dat ze bij geen reactie mogen verlengen met een jaar.

Gewoon de incasso van het jaarabonnement storneren en dan zijn zij degene die naar de rechter mogen.

alfatrion

witte angora schreef:
17 okt 2025 08:37
bupaul schreef:
Ja, en als je dan zwijgt dan wordt er verlengt.

Polvo176

Ongelezen bericht door Polvo176 »

lordi schreef:
17 okt 2025 09:31

Wat Prime Video heeft gedaan is het volgende:
1) aan het lopende abonnement (wat ik vanaf nu "basis-abonnement" zal noemen) worden vanaf 26 augustus advertenties toegevoegd. Tot 26 augustus waren er geen advertenties. Dit werd een maand van tevoren aangekondigd en het was onduidelijk hoeveel advertenties er getoond zouden worden en hoe lang.
2) daarnaast kon/kan je vanaf 26 augustus een extra abonnement aanschaffen voor € 2,99 per maand waardoor alles in het basis-abonnement zonder advertenties wordt getoond, "advertentievrij met Prime Video".
Dus als je advertentievrij wilt kijken, heb je nu 2 abonnement die apart van elkaar lopen en worden geincasseerd: het basis-abonnement en de advertentievrij-optie. Zelf vond ik de advertenties zo irritant dat ik wel de extra optie heb genomen maar kan me voorstellen dat het voor sommigen de druppel was om Prime Video op te zeggen.

Om het basis-abonnement te behouden, hoefde je geen actie te ondernemen of keuze te maken. TS heeft dat gedaan en niet de nieuwe advertentievrij-optie genomen. Er is dus geen sprake van een nieuw aanbod. Het basis-abonnement is stilzwijgende verlengd en dus is de wet gewoon van toepassing.

Maar er is een groot verschil tussen gelijk hebben en ook gelijk krijgen.
Je krijg nu voor 5+3=8 euro het zelfde als voorheen voor 5 euro.
Het is dus feitelijk een prijsverhoging van 60%

MevrouwRood

Ongelezen bericht door MevrouwRood »

Voor alle duidelijkheid: het gaat inderdaad om een jaarabonnement uit juli 2024. Dat abonnement is automatisch verlengd in juli 2025. Vanaf dat moment ging ik ervan uit dat het maandelijks opzegbaar zou worden, net zoals bijvoorbeeld een krantenabonnement. De advertenties in Prime Video doen verder niet ter zake, want ook als ik zomaar zonder reden het abonnement zou willen opzeggen zou ik er niet t/m juli 2026 aan vast moeten zitten. Ik heb dit nieuwe jaarabonnement immers niet zelf afgesloten; Amazon heeft het automatisch verlengd.

De vraag die rest: moet ik als consument werkelijk naar een rechter om gelijk te krijgen bij een Amerikaanse grootmacht die in Nederland een videodienst aanbiedt? Waarom zou een bedrijf zich dan uberhaupt nog aan de Nederlandse wet houden, als burgers die eigenhandig moeten handhaven in een gevecht met dure advocaten? Misschien moet ik de AFM maar mailen.

Irritant verhaal in ieder geval en weer heel typisch dat een bedrijf als Amazon de wet negeert.

alfatrion

MevrouwRood schreef:
24 okt 2025 19:05
De vraag die rest: moet ik als consument werkelijk naar een rechter om gelijk te krijgen bij een Amerikaanse grootmacht die in Nederland een videodienst aanbiedt? Waarom zou een bedrijf zich dan uberhaupt nog aan de Nederlandse wet houden, als burgers die eigenhandig moeten handhaven in een gevecht met dure advocaten? Misschien moet ik de AFM maar mailen.
Het probleem is dat de ACM onvoldoende budget heeft om voor iedere consument in de bres te springen. Natuurlijk kun je een melding doen bij ConsuWijzer en als er meer consumenten zijn die dat doen, dan resulteert dan mogelijk in een optreden.

De eenvoudigste weg is zelf het geld terughalen door stornering, als dat kan. Als dat niet kan, dan kun je altijd nog naar de rechter. Dat kan met een advocaat maar ook zonder. Economisch loont het niet.

Als je gaat, ga dan voor vernietiging van het beding en haal ook de geld terug voor de periode waarin je wel hebt gekeken.

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

principes laten vallen, nu opzeggen en de resterende tijd nog even genieten van de series, films en het gratis verzenden bij Amazon.
Dit is het beste voor uw portemonnee en gemoedsrust

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou zeggen, gewoon per direct opzeggen en vervolgens storneren. Laat ze het maar voor de rechter brengen, dan gaan ze daar nat. Dus waarschijnlijk zal dat niet gebeuren.

alfatrion

Nijogeth schreef:
25 okt 2025 22:55
Ik zou zeggen, gewoon per direct opzeggen (...)
Nodig noch geweest. Je vernietigd de stilzwijgende verlenging en daarna is er niets meer om op te zeggen.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

alfatrion schreef:
26 okt 2025 01:30
Nodig noch geweest.
Hoe je het verwoordt maakt niet zoveel uit. De oplossing van Nijogeth werkt praktisch waarschijnlijk hetzelfde uit. 8)

Plaats reactie