LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Publiek klaagt vaker bij financiële politie

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok

Publiek klaagt vaker bij financiële politie

Ongelezen bericht door L. Blok »

Publiek klaagt vaker bij financiële politie

Door onze redactie economie

AMSTERDAM - Consumenten klagen steeds meer over financiële instellingen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) die toezicht houdt op banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen, ontving vorig jaar 5239 klachten, bijna een verdubbeling.

In 2002 werden ook 8000 klachten ontvangen over aandelenleaseproducten en nog eens duizend over andere instellingen en producten. Dat blijkt uit het jaarverslag van de AFM dat vandaag is gepubliceerd.

De AFM kan niet bemiddelen bij klachten over financiële instellingen, maar neemt deze wel mee bij haar werkzaamheden. In 2002 steeg het aantal klachten met 41 procent vergeleken met het jaar ervoor. Van de 8000 klachten over aandelenleaseproducten gingen er 7500 over Legio Lease, het omstreden beleggingsproduct dat Dexia Bank in 2000 overnam van Aegon.

De AFM startte vorig jaar 26 onderzoeken naar handel met voorwetenschap. Er werd 23 keer aangifte gedaan bij het openbaar ministerie (OM), waarvan twaalf zaken over handel met voorkennis. De AFM maakt zich nog steeds zorgen over de achterstand in de behandeling van de aangiften bij het OM. Er worden inmiddels afspraken gemaakt met justitie over het aantal dossiers die ook daadwerkelijk oor de rechter beoordeeld kunnen worden.

De AFM klaagt ook over justitie als het gaat om de betrouwbaarheidstoets van bestuurders en beleidsbepalers van financiële instellingen. De toetsing wordt gedaan door de AFM, die afhankelijk is van het OM als het gaat om iemands justitiële verleden. De doorlooptijd van twee weken die de AFM wil aanhouden, wordt vaak niet gehaald.

Verder was 2002 het jaar waarin voor het eerst boetes (Fortis, ABN Amro) openbaar werden gemaakt en werd de financiële bijsluiter bij complexe producten ingevoerd. In totaal begon de AFM 339 onderzoeken, werd dertien keer een boete opgelegd en werd vier keer een publieke waarschuwing gegeven.

De AFM houdt zich onder meer bezig met het toezicht op het effectenverkeer en beleggingsinstellingen, met reclametoezicht op financiële producten en de aanpak van voorwetenschap.

AFM-Voorzitter Arthur Docters van Leeuwen heeft niet de illusie dat hij aan het hoofd staat van een onfeilbaar apparaat. "Als partijen ons bewust om de tuin willen leiden, is het een illusie te menen dat wij altijd de slimste zullen zijn", schrijft hij in het voorwoord van het jaarverslag.

De komende jaren gaat de AFM ook toezicht houden op accountants, financiële verslaggeving en financiële dienstverleners.

In het jaarverslag staan ook de salarissen van de bestuursleden van de AFM vermeld. Docters van Leeuwen verdiende vorig jaar 259.279 euro. De andere twee bestuursleden kregen ieder 226.000 euro. De vijf leden van de raad van toezicht kregen samen 110.000 euro voor hun werkzaamheden.

De Gelderlander 26-04-2003
Copyright © 2003 De Gelderlander - alle rechten voorbehouden

Henk

Re: Publiek klaagt vaker bij financiële politie

Ongelezen bericht door Henk »

Tot mijn verbazing toch weer een posting van dhr.Blok zou niets meer posten op dit verziekte forum. Is dus ook niet serieus.

Jan

Ongelezen bericht door Jan »

Van die ziekmakers ben jij er één van, Henk.

Jan

Henk

Ongelezen bericht door Henk »

Jan als ik schrijf dat ik niet meer post, dan doe ik dat ook niet meer. Heeft te maken met geloofwaardigheid. En aangezien jij een nogal diepzinnige opmerking plaats, praat ik niet meer met je.

toet

Ongelezen bericht door toet »

Ik hield het hier ook voor gezien maar ben er ook weer .Iedereen heeft het recht om hier te zijn en iedereen heeft er wel eens genoeg van .Vooral als je onterecht beledig wordt en dat keer op keer terwijl je bezig bent met iets wat heel veel mensen aangaat.Meneer blok heerlijk dat u er bent nu paula nog dan zijn we weer compleet.toet

Luc

Ongelezen bericht door Luc »

Hr. Blok, goed dat u weer terug bent.

mag ik u een biertje aanbieden om te toasten. als u niet drinkt misschien een verfrissing.

proost namens

Luc

Hans2

Ongelezen bericht door Hans2 »

Fijn dat u nog met ons blijft meedenken!
vr gr
Hans2

rob v.d.

Ongelezen bericht door rob v.d. »

Ook ik had schoon genoeg van het forum en het form maar even een weekje links laten liggen. Niettemin ben ik ook gebaat bij de waardevolle bijdragen van o.a. dhr. Blok, Sara Etty en Maarten. Dus het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan ... Laten we met z'n allen hopen dat het dit weekend op het forum een beetje normaal blijft.
Prettig weekend allen!
Rob v.D.

JD van den Berg

Ongelezen bericht door JD van den Berg »

Hr Blok,
wanneer denkt U dat er een uitspraak komt van de AFM inzake DEXIA? Er staat niets in het jaarverslag,maar men zegt dat er nu hoor en wederhoor gedan wordt.Wanneer is dan een reactie?Binnenkort,want het dringt!

john bob

Ongelezen bericht door john bob »

Hr L.Blok fijn tot U er weer bent U bent een van onze steunpilaren.

Gesloten