One-way autohuur: route onmogelijk zonder grensovergang (terwijl een grensovergang niet is toegestaan)
Geplaatst: 12 dec 2025 22:24
Ik heb in augustus een huurauto voor een trip naar Chili geboekt op hertz.nl voor januari 2026 (voor een duur van c. drie weken). In deze boeking heb ik expliciet aangegeven de auto in Santiago op te halen en in te leveren in Punta Arenas. Omdat ik online heb gelezen dat Hertz een fee rekent om de grens met Argentinië over te steken, heb ik via email contact opgenomen met Hertz Chili. Een medewerker van Hertz Chili heeft aan mij bevestigd via de email dat het mogelijk is om met bijbetaling van USD 250 de grens over te kunnen gaan.
Echter, toen ik de extra fee wilde betalen zag ik dat het totaalbedrag meer dan het dubbele (USD 3.766) was ten opzichte wat ik eerder had geboekt (USD 1.849). Dit komt omdat Hertz Chili wilt dat ik naast de USD 250 fee om de grens over te kunnen gaan een drop-off fee betaal van USD 750 omdat het een one-way boeking betreft. Maar in de huurvoorwaarden van mijn oorspronkelijke boeking wordt duidelijk gesteld dat het gaat om een one-way huur, en er is geen drop-off fee gespecificeerd in de factuur:
“One-Way huur bevestigd. Wij erkennen dat u van plan bent om het voertuig op te halen bij een locatie en achter te laten bij een andere locatie. Evt. Kosten die hiervoor van toepassing zijn staan vermeld onder Drop Off kosten en kunt u betalen op de verhuurlocatie.”
In de originele overeenkomst worden alle kosten die niet inclusief zijn worden ook nadrukkelijk vermeld. De enige kosten die niet zijn inbegrepen zijn (i) toeslag extra bestuurder, (ii) brandstof, (iii) luchthaventoeslag, (iv) schadedekking (een eigen risico is van toepassing), (v) diefstal verzekering (een eigen risico is van toepassing), en een (vi) banden reparatie toeslag.
Volgens Hertz Chili is de boeking van mij fout berekend door Hertz Nederland en dien ik een drop-off fee te betalen. Na dit antwoord heb ik contact opgenomen met Hertz Nederland. Volgens Hertz NL is mijn boeking (USD 1.849) correct en hoef ik geen drop-off kosten te betalen. Ik kreeg nadrukkelijk het advies om met deze boeking de auto op te halen en geen drop-off kosten te betalen. Echter zou ik in dit geval volgens Hertz NL alleen in Chili moeten blijven
Echter, het voornaamste probleem is dat er geen weg in Chili is die leidt naar de plaats Punta Arenas (je moet rijden door Argentinië). Er zijn ook geen auto veerboten die naar Punta Arenas varen vanaf noord Chili (aangezien het een grote afstand is). In de huurvoorwaarden die ik heb ontvangen staat trouwens geen expliciet verbod op een grensovergang, maar ook geen expliciete permissie om een landgrens over te steken.
Wat kan ik in dit geval het beste doen? Als ik een huurauto via een andere aanbieder boek ben ik (veel) duurder uit dan mijn eerste boeking via Hertz een aantal maanden geleden. Ik zie trouwens dat Hertz mijn originele boeking ook nog aanbiedt op het moment van schrijven, alleen voor een hogere prijs (USD 4.073).
Welke opties heb ik, aangezien ik mijn hotels op de route ook al heb geboekt kan ik niet alles omboeken? Zou ik bijvoorbeeld de fee kunnen betalen bij de verhuurbalie in Chili en deze later kunnen terugeisen bij Hertz Nederland?
Echter, toen ik de extra fee wilde betalen zag ik dat het totaalbedrag meer dan het dubbele (USD 3.766) was ten opzichte wat ik eerder had geboekt (USD 1.849). Dit komt omdat Hertz Chili wilt dat ik naast de USD 250 fee om de grens over te kunnen gaan een drop-off fee betaal van USD 750 omdat het een one-way boeking betreft. Maar in de huurvoorwaarden van mijn oorspronkelijke boeking wordt duidelijk gesteld dat het gaat om een one-way huur, en er is geen drop-off fee gespecificeerd in de factuur:
“One-Way huur bevestigd. Wij erkennen dat u van plan bent om het voertuig op te halen bij een locatie en achter te laten bij een andere locatie. Evt. Kosten die hiervoor van toepassing zijn staan vermeld onder Drop Off kosten en kunt u betalen op de verhuurlocatie.”
In de originele overeenkomst worden alle kosten die niet inclusief zijn worden ook nadrukkelijk vermeld. De enige kosten die niet zijn inbegrepen zijn (i) toeslag extra bestuurder, (ii) brandstof, (iii) luchthaventoeslag, (iv) schadedekking (een eigen risico is van toepassing), (v) diefstal verzekering (een eigen risico is van toepassing), en een (vi) banden reparatie toeslag.
Volgens Hertz Chili is de boeking van mij fout berekend door Hertz Nederland en dien ik een drop-off fee te betalen. Na dit antwoord heb ik contact opgenomen met Hertz Nederland. Volgens Hertz NL is mijn boeking (USD 1.849) correct en hoef ik geen drop-off kosten te betalen. Ik kreeg nadrukkelijk het advies om met deze boeking de auto op te halen en geen drop-off kosten te betalen. Echter zou ik in dit geval volgens Hertz NL alleen in Chili moeten blijven
Echter, het voornaamste probleem is dat er geen weg in Chili is die leidt naar de plaats Punta Arenas (je moet rijden door Argentinië). Er zijn ook geen auto veerboten die naar Punta Arenas varen vanaf noord Chili (aangezien het een grote afstand is). In de huurvoorwaarden die ik heb ontvangen staat trouwens geen expliciet verbod op een grensovergang, maar ook geen expliciete permissie om een landgrens over te steken.
Wat kan ik in dit geval het beste doen? Als ik een huurauto via een andere aanbieder boek ben ik (veel) duurder uit dan mijn eerste boeking via Hertz een aantal maanden geleden. Ik zie trouwens dat Hertz mijn originele boeking ook nog aanbiedt op het moment van schrijven, alleen voor een hogere prijs (USD 4.073).
Welke opties heb ik, aangezien ik mijn hotels op de route ook al heb geboekt kan ik niet alles omboeken? Zou ik bijvoorbeeld de fee kunnen betalen bij de verhuurbalie in Chili en deze later kunnen terugeisen bij Hertz Nederland?