Pagina 1 van 1

Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 23 dec 2025 13:30
door JvOutvorst
Goedemiddag,

Ik heb een paar schoenen besteld bij Adidas, deze heb ik geretourneerd.
Ondertussen is mijn rekening gesloten en heeft Adidas het geld gestort op de gesloten rekening, hierop heeft Bunq het geld teruggestort naar Adidas.
Adidas weigert mij nu verder te helpen, ik heb ze gecontacteerd via de chat, mail en telefonisch. Ze refereren elke keer naar de eerste terugbetaling. Als ik hun de retourreferenties welke ik van Bunq heb gehad aanlever doen ze net alsof ze hier niks mee kunnen en refereren elke keer naar de eerste terugbetaling.
Bunq zegt dat ze het geld teruggestuurd hebben en geven zelfs de transactie referenties, ik heb ook een officieel bankdocument welke dit bevestigd.
Adidas weigert mij verder te helpen, zelfs na het sturen van aan aangetekende brief waarin staat de ze 7 dagen de tijd hebben om het terug te sturen is er geen reactie.

Weet iemand welke rechten ik heb of welke paden ik kan bewandelen om dit geregeld te krijgen?

Groet,

Jordy van Outvorst

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 23 dec 2025 16:31
door NeoDutchio
Tja, Adidas kan er niets aan doen dat u een andere bankrekening heeft. Normaal word altijd terug gestort op de rekening waarmee betaald is. Simpelweg om fraude te voorkomen.
Eisen heeft in deze geen zin. U wilt immer iets dat afwijkt van het normale, dan kunt u zich beter dienbaar opstellen.

Weet Adidas van de gesloten rekening en heeft Adidas het bericht dat het geld is terug gestort? Overigens kan er even overheen gaan dat het geld terug is, maar ook inzichtelijk voor de ontvanger. Geen idee om wat voor tijdsbestek het gaat, maar soms kan het even duren.

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 23 dec 2025 16:42
door Moneyman
Adidas moet simpelweg terugbetalen op de door jou aangegeven rekening. Dat dit afwijkt van het standaardproces maakt dat niet anders. Doen ze dat niet nadat je ze in gebreke hebt gesteld, dan kun je ze dagvaarden.

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 23 dec 2025 19:51
door rwolters
Om in de toekomst dit soort situaties te vermijden kan je beter eerst alle bestellingen afwachten met eventuele retourbetalingen, en dan bij een volgende bestelling je nieuwe rekening gebruiken. De kamergeleerden zullen vanuit hun ivoren toren ongetwijfeld gelijk hebben qua juridische regels, maar je maakt het iedereen onnodig moeilijk door tijdens een transactie (en een retourbetaling is onderdeel van de gehele transactie) rekeningen op te heffen.

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 23 dec 2025 20:05
door Moneyman
Natuurlijk is het niet zo handig. Maar dat verandert niets aan de verplichting tot terugbetaling. Ongeacht de rekening.

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 23 dec 2025 20:24
door witte angora
Ach, de naam van de opgeheven bankrekening is al genoemd, en dat is dezer dagen geen onbekende op het forum. Helaas. Kan me de - vermoedelijke - frustratie wel voorstellen, dat TS er zo snel mogelijk van af wilde zijn. En dan krijg je dus opnieuw gedonder.

@TS: heb je in je account bij Adidas je rekeningnummer al gewijzigd?

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 24 dec 2025 09:23
door wikop
Waarom heeft je oude bank het niet doorgestort naar je nieuwe rekening?
Dat deden ze bij mij gedurende een aantal maanden

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 24 dec 2025 09:58
door Morgan le Fay
Variatie op een thema
viewtopic.php?p=3015910&hilit=adidas#p3015910
En Adidas en Bunq? dat zijn twee niet echt meewerkende partijen.
Weet niet wanneer de oude betaalrekening was beeindigd maar er is altijd een periode waarin de bank nog doorstort.

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 24 dec 2025 10:07
door Speedy123
Dat de verplichting om terug te betalen bestaat, is hier niet het probleem.

De afwijking van het normale retour proces is het probleem. Met de hoge automatiserings graad van de helpdesk en het retour proces tegenwoordig, is het erg lastig om dit soort problemen opgelost te krijgen. Zie maar eens iemand bij Adidas te pakken te krijgen die het probleem begrijpt en die het dan überhaupt kan oplossen. Wat TS uitlegt als Adidas weigert mij te helpen.

Het doet mij denken aan een situatie die ik een tijdje terug meegemaakt heb. Een bestelde kapstok via Amazon kreeg een afwijkende status, intern zoekgeraakt. De kapstok was intern van het magazijn in Duitsland naar het Amazon sorteercentrum in Rozenbrug verstuurt maar daar nimmer aangekomen (of ingescand).

De slimme helpdesk bot bleef erop terug komen dat de kapstok wellicht alsnog uitgeleverd zou worden. Een week later had de order nog dezelfde status. Dan kom je erachter hoe lastig het is om iemand bij Amazon te pakken te krijgen die het probleem begrijpt en actie kan ondernemen om de order te cancellen en de betaling terug te draaien. Is uiteindelijk wel gelukt maar kostte aardig wat moeite.

Ik ben bang dat hier sprake is van een zelfde soort situatie. Iemand bij Adidas moet het probleem oppakken en uitzoeken hoe het zit met de betaling en dat vervolgens oplossen. Maar ja, hoeveel mensen van vlees en bloed werken er nog op de helpdesk bij Adidas?

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 24 dec 2025 10:43
door HandigeHarrie
Als ik een kapstok nodig heb dan ga ik naar de Kringloopwinkel of Marktplaats (alleen zelf ophalen), keuze te over. En voor (sport)schoenen naar de sportwinkel.

Re: Betaling op gesloten rekening teruggestort naar webshop en deze weigert te helpen

Geplaatst: 24 dec 2025 10:48
door Speedy123
HandigeHarrie schreef:
24 dec 2025 10:43
Als ik een kapstok nodig heb dan ga ik naar de Kringloopwinkel of Marktplaats (alleen zelf ophalen), keuze te over. En voor (sport)schoenen naar de sportwinkel.
Fijn om te horen, het is altijd goed als producten een tweede leven krijgen. Net zoals het ook heel normaal is om online een product te kopen.

Wat overigens zelden tot problemen leidt, mijn iets te dure kerst dessert wijn is gisteren nog bezorgd terwijl ik pas zondagavond de bestelling plaatste bij Gall & Gall.