Remeha ketel reparatie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
hansvinkers

Remeha ketel reparatie

Ongelezen bericht door hansvinkers »

Voor onze Remeha Tzerra Ace CW5 ketel die 3 jaar geleden is geinstalleerd hebben we een reparatie moeten laten uitvoeren in verband met storing E01.04. Deze reparatie viel echter zo duur uit dat ik denk dat dit buitensporig duur is bij normaal gebruik (wat kun je meer met een ketel dan warmwater en een cv verwarmen) dat ik denk dat dit niet iets is wat ik zou mogen verwachten in zo'n korte tijd. Ik ben even benieuwd naar meningen en ervaringen.

ter info, de ketel was ca. 1150,-- en de reparatie ruim 450,--
Uiteraard kan er van alles kapot, maar in 3 jaar zoveel kosten, vind ik niet iets wat ik zou verwachten van een gerenommeerd merk als Remeha

NeoDutchio

Re: Remeha ketel reparatie

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Reparatiekosten an sich zegt niet zoveel. Is er iets vervangen, wat kostte dat onderdeel en hoeveel tijd zijn ze kwijt geweest? Het duurste zijn vaak de arbeidsuren.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Lijkt me niet buitensporig. Je kunt soms pech hebben met een apparaat, ligt er ook nog een beetje aan waar de kosten uit bestaan.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Toen ik me oriënteerde op een nieuwe CV en ik twijfelde tussen deze Remeha en de Nefit-variant, kwam ik regelmatig soortgelijke klachten tegen over deze Remeha. De oorzaak die dan genoemd werd was dat bij deze ketel vaak geen reparatie met kleine onderdelen mogelijk zou zijn, maar gelijk grote delen vervangen worden (= natuurlijk duurder).

Ben wel benieuwd wat ze vervangen hebben bij deze vaak voorkomende (en vaak terugkerende) storing.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

In die 450,- zit ook het voorrijden. Tezamen met arbeidskosten maakt dat het bedrag niet zo buitensporig.
Zou een beroep op non-conformiteit kunnen slagen?

Moneyman

16again schreef:
25 feb 2026 10:46
Welke argumenten zou je daarvoor aandragen?

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
In die 450,- zit ook het voorrijden. Tezamen met arbeidskosten maakt dat het bedrag niet zo buitensporig.
Dat is lastig. Dan zal je eerst de oorzaak moeten achterhalen. Storing E01.04 is vlamverlies. Mogelijke oplossingen zijn:
Ontlucht de gasleiding
Controleer of de gaskraan goed geopend is
Controleer de gastoevoerdruk
Controleer correcte werking en afstelling gasblok
Controleer luchttoevoer en rookgasafvoer op verstopping
Controleer op rookgasrecirculatie
Als de monteur is komen voorrijden, de aanvoer en afvoer kanalen heeft schoongemaakt, de boel opnieuw afgesteld heeft, nieuwe pakking geplaatst heeft en een paar uur later weer een prima werkende installatie laat zien, waar zit dan de non-conformiteit ?

Ik_weet_niet_alles

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Speedy123 schreef:
25 feb 2026 11:55
16again schreef:
Dat is lastig. Dan zal je eerst de oorzaak moeten achterhalen. Storing E01.04 is vlamverlies. Mogelijke oplossingen zijn:
Ontlucht de gasleiding
Controleer of de gaskraan goed geopend is
Controleer de gastoevoerdruk
Controleer correcte werking en afstelling gasblok
Controleer luchttoevoer en rookgasafvoer op verstopping
Controleer op rookgasrecirculatie
Als de monteur is komen voorrijden, de aanvoer en afvoer kanalen heeft schoongemaakt, de boel opnieuw afgesteld heeft, nieuwe pakking geplaatst heeft en een paar uur later weer een prima werkende installatie laat zien, waar zit dan de non-conformiteit ?
Dat zijn werkzaamheden die een installateur normaal gesproken uitvoert, niet de fabrikant.

Speedy123

Ik_weet_niet_alles schreef:
25 feb 2026 13:29
Dat zijn werkzaamheden die een installateur normaal gesproken uitvoert, niet de fabrikant.
Dat klopt. Ik ga er dan ook vanuit dat de installateur of een ander installatie bedrijf de reparatie uitgevoerd heeft, niet de fabrikant. Dat is eigenlijk wel vrij standaard in CV land.

Overigens hebben de meeste mensen een onderhoudscontract op de CV installatie afgesloten bij de installateur of een derde partij.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In onze vorige woning hadden wij een Remeha (type weet ik niet meer) met 10 jaar garantie.
Het onderhoudsbedrijf heeft de prijzige vervanging uitgevoerd op kosten van de fabrikant.
Hij zei dat we door deze reparatie feitelijk een nieuwe ketel hadden. Dit was in 2019, de ketel was van 2010.
Is de garantie op een ketel nu nog maar 2 jaar?

Johan-17

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Lijkt me dat een ketel van 3 jaar oud niet defect hoort te gaan. Kan me voorstellen dat je dan een beroep op het ''Non-conformiteitsbeginsel kunt doen. (product voldoet niet aan verwachting , levensduur). Dit is geregeld in het BW art 7:17.

Moneyman

Johan-17 schreef:
03 mar 2026 09:38
Lijkt me dat een ketel van 3 jaar oud niet defect hoort te gaan. Kan me voorstellen dat je dan een beroep op het ''Non-conformiteitsbeginsel kunt doen. (product voldoet niet aan verwachting , levensduur). Dit is geregeld in het BW art 7:17.
Met dat argument kom je er niet, voor een geslaagd beroep op non-conformiteit is veel meer nodig.

Johan-17

Ongelezen bericht door Johan-17 »

Moneyman schreef:
03 mar 2026 09:43
Johan-17 schreef:
Met dat argument kom je er niet, voor een geslaagd beroep op non-conformiteit is veel meer nodig.
Hoezo meer nodig? Een ketel hoort gewoon een langere bedrijfsduur te hebben dan 3 jaar.

Speedy123

Johan-17 schreef:
Daar heeft u gelijk in. Een CV ketel hoort langer mee te gaan dan drie jaar. Alleen moet het probleem dan wel veroorzaakt worden door een gebrek in de ketel zelf, waarbij het gebrek ook niet opgetreden mag zijn door gebrekkig onderhoud of incorrecte installatie.

En dat kan een probleem zijn met het gemelde gebrek, storing E01.04 wat duidt op vlam verlies. Gezien de mogelijk oplossingen, is het niet zomaar te stellen dat de CV ketel een gebrek had bij installatie. We weten ook niet of het probleem verholpen is met een reparatie aan de CV ketel zelf of dat er andere problemen opgelost zijn zoals het verhelpen van een verstopping in het aan- of afvoer kanaal.

Moneyman

Johan-17 schreef:
03 mar 2026 09:47
Moneyman schreef:
03 mar 2026 09:43
Johan-17 schreef:
Hoezo meer nodig? Een ketel hoort gewoon een langere bedrijfsduur te hebben dan 3 jaar.
Als je non-conformiteit wilt claimen, moet je aantonen dat het product op het moment van de overeenkomst (dus jaren geleden) al een gebrek bevatte. De enkele stelling "ja, maar hij hoort langer mee te gaan" is niets meer dan een aanwijzing, maar uiteraard geen bewijs. Er kunnen legio andere redenen dan non-conformiteit zijn waarom de ketel niet werkt.

hansvinkers

Ongelezen bericht door hansvinkers »

Uiteindelijk is een klacht ingediend. Dit kun je als consument niet bij remeha doen :o dat moet de installateur doen die je de ketel heeft verkocht. bij de 450,-- zat geen voorrijkosten, ik heb een onderhoudscontract bij energiewacht die dat dekt, gelukkig ook maar want er waren 4 bezoeken nodig voordat het opgelost was.
Overigens loont het onderhoudscontract totaal niet á 16,-- per maand. Ik laat het volgend onderhoud door een lokale installateur doen, die ook komt als er een storing is, het contract voegt niets toe naar mijn mening.

dit onderdeel is vervangen:
Remeha Ventilator + adapter 40 kW 7697134

als je het ding ziet, begrijp je niet dat dat zoveel moet kosten

Moneyman

hansvinkers schreef:
05 mar 2026 19:57
Uiteindelijk is een klacht ingediend. Dit kun je als consument niet bij remeha doen :o dat moet de installateur doen die je de ketel heeft verkocht.
Da’s nogal logisch, toch?

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Johan-17 schreef:
Leg eens uit waarom een relatief complex apparaat geen defecten zou mogen vertonen binnen 3 jaar? Bent u r&d ingenieur die zodanig goede en complexe producten ontwikkeld die nooit binnen zo'n termijn defect gaan?

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

hansvinkers schreef:
Uiteindelijk is een klacht ingediend. Dit kun je als consument niet bij remeha doen :o dat moet de installateur doen die je de ketel heeft verkocht. bij de 450,-- zat geen voorrijkosten, ik heb een onderhoudscontract bij energiewacht die dat dekt, gelukkig ook maar want er waren 4 bezoeken nodig voordat het opgelost was.
Overigens loont het onderhoudscontract totaal niet á 16,-- per maand. Ik laat het volgend onderhoud door een lokale installateur doen, die ook komt als er een storing is, het contract voegt niets toe naar mijn mening.

Succes bij het zoeken naar iemand anders voor het onderhoud van je ketel,want die vind je nauwelijks

Speedy123

hansvinkers schreef:

Als het zo leest, dan klinkt het alsof er een ventilator met een stroomadapter vervangen is. Echter dat is niet het geval. De mixing adapter is verantwoordelijk voor het mengen van het gas met de aangevoerde lucht om tot een correct mengsel te komen voor een optimale verbranding. Wat essentieel is voor een hoog rendement en het beperken van storingen.

Plaats reactie