Youfone dubbele inflatiecorrectie

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
martin7182

Youfone dubbele inflatiecorrectie

Ongelezen bericht door martin7182 »

Youfone voert de jaarlijkse inflatiecorrectie door zoals beschreven in de algemene voorwaarden. Echter, ze doen dit op een fictief bedrag (ik noem dat de "adviesprijs"). Ons contract heeft de helft van deze waarde en nu voert Youfone dus een inflatiecorrectie door van niet 3.3% maar 6.6%. Mag dat zomaar?

16again
Beste antwoord
Gekozen door martin7182

Re: Youfone dubbele inflatiecorrectie

door 16again » 25 feb 2026 13:43

Moneyman schreef:
25 feb 2026 13:29
Met jouw redenering schiet je echt geen deuk in het juridische pakje boter.
Dat is vooralsnog weinig meer dan jou mening.
Feit is dat TS zijn maandtarief nu (tijdelijk) met 2x inflatie gestegen is.
Nergens uit de voorwaarden of overeenkomst blijkt, dat inflatiecorrectie op deze manier toegepast mag worden.
En dan geldt simpelweg de voor de consument gunstigste uitleg van de voorwaarden.

Ook de meest logische uitleg is dat de inflatiecorrectie wordt toegepast op bedragen die consument zonder die correctie verschuldigd zou zijn.
Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je verhaal maakt niet alles duidelijk, maar ik interpreteer het als volgt: je hebt een contract van bijvoorbeeld € 100,00 per maand, waarbij je een korting krijgt van € 50,00 (en dus zelf uiteindelijk ook € 50,00 betaald). Als je contract dan wordt geindexeerd, wordt er 3,3% over die € 100,00 berekend, waardoor het contract € 103,30 gaat kosten. Omdat je nog steeds die korting van € 50,00 hebt, betaal je dan dus zelf voortaan € 53,30.

Als dit de correcte weergave is, dan is de vraag dus: wat staat er in je initiele contract? Krijg je (in mijn rekenvoorbeeld) € 50,00 korting, of krijg je 50% korting? En als dat laatste het geval is, waarover krijg je dan die korting? Kortom, het hangt er maar net vanaf wat er exact concreet op papier staat.

Als mijn rekenvoorbeeld inderdaad de juiste situatie weergeeft, vind ik dat overigens ook een vrij logische constructie.

martin7182

Bedankt voor je snelle reactie. Er staat een bedrag voor de eerste 8 maanden en het dubbele bedrag voor de 4 maanden daarna. De "adviesprijs" staat ook apart genoemd, maar dat is dus een fictief bedrag.
Maar is dit een normale manier van doen? Ze kunnen b.v. de adviesprijs 10 keer zo hoog maken, 90% korting geven en dan bij jaarlijkse indexatie zomaar het maandbedrag met 10 keer zoveel als de werkelijke inflatie verhogen.
Het gaat in ons geval 'maar' om een factor 2, wat neerkomt op enkele euro's in totaal. Het gaat me alleen om het principe.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
25 feb 2026 09:58
Als mijn rekenvoorbeeld inderdaad de juiste situatie weergeeft, vind ik dat overigens ook een vrij logische constructie.
Oftewel, geef iedereen korting, en je kunt grotere prijsverhogingen doorvoeren dan de inflatiecorrectie.

Moneyman

martin7182 schreef:
25 feb 2026 10:33
Bedankt voor je snelle reactie. Er staat een bedrag voor de eerste 8 maanden en het dubbele bedrag voor de 4 maanden daarna. De "adviesprijs" staat ook apart genoemd, maar dat is dus een fictief bedrag.
Oftewel: de eerste 8 maanden krijg je korting op de normale prijs. Als er geïndexeerd wordt, wordt (altijd) de normale prijs verhoogd. Je had een korting, je houdt dezelfde korting. Ik zie dus niets geks in jouw casus.

Moneyman

16again schreef:
25 feb 2026 10:38
Moneyman schreef:
25 feb 2026 09:58
Oftewel, geef iedereen korting, en je kunt grotere prijsverhogingen doorvoeren dan de inflatiecorrectie.
Als je beste argument een voorbeeld is van misbruik van recht, dan heb je geen sterk verhaal.

16again

Uit de AV:
Onze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens de CBS Consumentenprijsindex.
Ik zie nergens dat bedongen kortingstarieven zijn uitgesloten van deze verhoging.
Oftewel, de korting dient evenredig verhoogd te worden.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

martin7182 schreef:
25 feb 2026 09:52
Youfone voert de jaarlijkse inflatiecorrectie door zoals beschreven in de algemene voorwaarden. Echter, ze doen dit op een fictief bedrag (ik noem dat de "adviesprijs"). Ons contract heeft de helft van deze waarde en nu voert Youfone dus een inflatiecorrectie door van niet 3.3% maar 6.6%. Mag dat zomaar?
Kan je de echte cijfers eens noemen zoals het in het bericht staat dat je van Youfone hebt gekregen.. Dus wat je betaalt in de eerste 8 maanden, de volgende 4 maanden en de adviesprijs.

Moneyman

16again schreef:
25 feb 2026 11:46
Uit de AV:
Onze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd volgens de CBS Consumentenprijsindex.
Ik zie nergens dat bedongen kortingstarieven zijn uitgesloten van deze verhoging.
Dat is een onjuiste doelredenering. Juist dit standpunt blijkt nergens uit.

Het tarief is X, TS krijgt korting op dat tarief (dus: X minus een bedrag). Het tarief wordt, conform AV, verhoogd, en TS krijgt daar nog steeds de beloofde korting op. TS betaalt dus nog steeds de overeengekomen X minus het kortingsbedrag.

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Dus TS heeft bv abonnement van (fictief) 10 euro per maand, en betaalt 5 euro per maand.

Als er 10% verhoging op zat zou TS 5,50 gaan betalen. Ze hebben echter 10% van de 10 euro genomen (1 euro) en die bovenop de huidige kosten gegooid.

TS betaalt daardoor geen 5,50 per maand meer maar 6 euro.

Moneyman

StevieNL81 schreef:
25 feb 2026 13:03
Dus TS heeft bv abonnement van (fictief) 10 euro per maand, en betaalt 5 euro per maand.

Als er 10% verhoging op zat zou TS 5,50 gaan betalen. Ze hebben echter 10% van de 10 euro genomen (1 euro) en die bovenop de huidige kosten gegooid.

TS betaalt daardoor geen 5,50 per maand meer maar 6 euro.
Precies wat ik in mijn eerdere rekenvoorbeeld en mijn voorgaande post al schreef.

TS heeft (als ik bij jouw voorbeeld blijf) een korting van 5 euro op het tarief. Het tarief is geïndexeerd, maar TS heeft nog steeds de 5 euro korting die hem toegezegd was.

StevieNL81

Haha je hebt gelijk MM maar ik heb soms wat moeite met X en Y dus dacht ik maak het even concreet om te kijken of ik het snap.

16again

Moneyman schreef:
25 feb 2026 12:50
16again schreef:
25 feb 2026 11:46
Uit de AV:
Dat is een onjuiste doelredenering. Juist dit standpunt blijkt nergens uit.
Als er al een doelredenering is, dan is die van Youfone.
Conform de voorwaarden mag Youfone de prijzen verhogen met de inflatiecorrectie.
Echter, TS krijgt een grotere verhoging dan het inflatiecijfer, zijn contract is daarmee kosteloos opzegbaar.

De rekentruc met vast kortingsbedrag snijdt natuurlijk geen hout. De contractueel vastgelegde prijzen zijn kernbeding, dat daarbij een korting is verschaft is van ondergeschikt belang.
Inflatiecorrectie mag toegepast worden op contractueel vastgelegde prijzen.

Moneyman

StevieNL81 schreef:
25 feb 2026 13:06
... maar ik heb soms wat moeite met X en Y ...
Dat snap ik, in het huidige tijdsgewricht is de vraag "X of Y" niet meer zo eenvoudig... :wink:

Moneyman

16again schreef:
25 feb 2026 13:16
Als er al een doelredenering is, dan is die van Youfone.
Conform de voorwaarden mag Youfone de prijzen verhogen met de inflatiecorrectie.
Echter, TS krijgt een grotere verhoging dan het inflatiecijfer, zijn contract is daarmee kosteloos opzegbaar.

De rekentruc met vast kortingsbedrag snijdt natuurlijk geen hout. De contractueel vastgelegde prijzen zijn kernbeding, dat daarbij een korting is verschaft is van ondergeschikt belang.
Inflatiecorrectie mag toegepast worden op contractueel vastgelegde prijzen.
De korting is gewoon onderdeel van het contract, evenals de reguliere prijs en de indexering. Het één is niet belangrijker dan het ander.

TS heeft alleen een punt als er, zoals ik eerder al schreef, geen bedrag maar een kortingspercentage zou zijn genoemd. Maar volgens TS is dat niet het geval.

16again

Moneyman schreef:
25 feb 2026 13:29
Dat is vooralsnog weinig meer dan jou mening.
Nergens uit de voorwaarden of overeenkomst blijkt, dat inflatiecorrectie op deze manier toegepast mag worden.
En dan geldt simpelweg de voor de consument gunstigste uitleg van de voorwaarden.

Ook de meest logische uitleg is dat de inflatiecorrectie wordt toegepast op bedragen die consument zonder die correctie verschuldigd zou zijn.

Moneyman

16again schreef:
25 feb 2026 13:43
Nope, dat is géén feit.

Zijn maandtarief is éénmalig geïndexeerd en zijn korting op het maandtarief is gelijk gebleven. Dát is een feit, gebaseerd op wat TS schrijft.

martin7182

Ik zal nog even letterlijk vermelden wat er in het contract staat:

Maandelijkse kosten
Youfone Glasvezel Internet 100Mb & TV Standaard € 48,50
eerste 8 maanden € 24,25
Totaal per maand
eerste 8 maanden € 24,25
Uiteindelijk per maand € 48,50

StevieNL81

De acties volgens hun website is:
Minimaal 8 maanden 50% korting
Dus niet de eerste 8 maanden x euro korting.

Men mag de eerste 3 maanden van het contract niet indexeren, daarna wel.

Uw korting moet dus nog steeds 50% van het basisbedrag zijn lijkt mij dan, en niet 48% of iets omdat ze de volledige indexatie rekenen.

Moneyman

martin7182 schreef:
25 feb 2026 14:03
Ik zal nog even letterlijk vermelden wat er in het contract staat:
En wat staat er in de bijbehorende AV/ actievoorwaarden? Op de website staan wel de huidige, maar niet de oude voorwaarden. Als in jouw oude voorwaarden dezelfde omschrijving wordt gehanteerd als in de huidige (dus: een kortingspercentage), dan zou je wél gelijk hebben.

Wat was de looptijd van die kortingsactie, en hoeveel is daar al van om?

Plaats reactie