Skoda importeren

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Wimpie88

Skoda importeren

Ongelezen bericht door Wimpie88 »

Ik ben me aan het verdiepen in het importeren van een auto. Meer in het bijzonder een Skoda. Nu heb ik gelezen dat je dit zelf kan doen. Maar ook dat er bedrijven zijn dit voor je kunnen doen. Wat zijn jullie ervaringen met het importeren van een auto? Is dit iets wat je zelf kunt doen? Of is dat onverstandig?

riddert

Re: Skoda importeren

Ongelezen bericht door riddert »

Kun je prima zelf, is niet moeilijk. Er zijn diverse stappenplannen te vinden via google.

Je kunt het ook uit handen geven, kost iets meer maar dan heb je de wagen kant en klaar op kenteken. Het is net wat je wilt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

LeGuus

Ongelezen bericht door LeGuus »

Prima ervaring. Heb het zelf door een bedrijf laten doen, https://mrwheelson.nl/auto-aanbod/skoda vind je het hele aanbod van skoda. Maar je kunt het ook zelf doen. Je zoekt dan een auto via een occasion site https://www.mobile.de/. Rijdt hem naar nl (met tijdelijk kenteken) of laat hem transporteren. En dan aanmelden bij RDW etc.

Appie83

Ongelezen bericht door Appie83 »

Moneyman schreef:
31 mar 2026 09:49
Kijk eens hier ;-)

https://www.skodaforum.nl/forum/i/auto- ... wto.45377/
De informatie over het Kurzzeitkennzeichen en het Zollkennzeichen is niet juist.
Het Kurzzeitkennzeichen mag niet worden gebruikt door iemand die niet in Duitsland woont. In plaats daarvan kan je wel een Zollkennzeichen aanvragen, maar met dit kenteken mag je volgens mij alleen in Nederland rijden als je een tijdelijke vrijstelling BPM aanvraagt bij de Belastingdienst. Dit moet voordat je er in Nederland mee gaat rijden. Let er dan wel op dat er een geldige Duitse APK op moet zitten.

Het makkelijkste is als je een autoaanhanger kan regelen.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

ik heb jaren geleden een zelf Audi geïmporteerd uit Duitsland, is inderdaad een fluitje van een cent.
Je mag op een Duits export kenteken inderdaad niet in Nederland rijden, maar als je goed rond kijkt in Nederland zijn er toch behoorlijk wat mensen die dat toch doen. Ik heb het ook gewoon gedaan, en aangezien de afwezigheid van Oom agent op mijn route is dat goed gegaan. was het verstandig, waarschijnlijk niet.

Moneyman

Appie83 schreef:
31 mar 2026 12:41
De informatie over het Kurzzeitkennzeichen en het Zollkennzeichen is niet juist.
Voel je vrij is dat topic te reageren ;-) Ik heb er geen verstand van.

HandigeHarrie

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Kokka1 schreef:
31 mar 2026 13:00
ik heb jaren geleden een zelf Audi geïmporteerd uit Duitsland, is inderdaad een fluitje van een cent.
Je mag op een Duits export kenteken inderdaad niet in Nederland rijden, maar als je goed rond kijkt in Nederland zijn er toch behoorlijk wat mensen die dat toch doen. Ik heb het ook gewoon gedaan, en aangezien de afwezigheid van Oom agent op mijn route is dat goed gegaan. was het verstandig, waarschijnlijk niet.
Niet verstandig vanwege de verzekering, als je een ongeluk krijgt dan ben je de pineut.
Eenmalig de auto naar Nederland rijden op een tijdelijk kenteken is volgens mij te regelen. Bij het overzetten op Nederlands kenteken moet-ie volgens mij gekeurd worden, RDW-goedkeuring krijgen.
Afhankelijk van de ouderdom moet nog een deel BPM betaald worden.

Kokka1

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Nope, niet verstandig. Ik heb (dacht ik) wel een wa verzekering afgesloten bij dat duitse kenteken, maar dat weer ik niet zeker meer.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

Appie83 schreef:
Moneyman schreef:
Kijk eens hier ;-)

Het Kurzzeitkennzeichen mag niet worden gebruikt door iemand die niet in Duitsland woont. In plaats daarvan kan je wel een Zollkennzeichen aanvragen, maar met dit kenteken mag je volgens mij alleen in Nederland rijden als je een tijdelijke vrijstelling BPM aanvraagt bij de Belastingdienst. Dit moet voordat je er in Nederland mee gaat rijden. Let er dan wel op dat er een geldige Duitse APK op moet zitten.

Kijk, daar ga je al met het advies wat hierboven door iemand wordt gegeven (door even te googlen). Daarmee kan je dus informatie krijgen die er overtuigend uit ziet maar niet klopt.

(als je op basis van de antwoorden op dit forum een keuze moet maken wordt je ook van links naar rechts geslingerd en dan moet je maar hopen dat je het juiste antwoord gebruikt).

Moneyman

rwolters schreef:
01 apr 2026 13:44
Appie83 schreef:
Moneyman schreef:
Kijk eens hier ;-)

Kijk, daar ga je al met het advies wat hierboven door iemand wordt gegeven (door even te googlen). Daarmee kan je dus informatie krijgen die er overtuigend uit ziet maar niet klopt.
Mocht je duiden op mijn link naar het Skodaforum: dat was geen Google-resultaat, maar eigen kennis.

Overigens komt de discussie die Appie aanslingert ook gewoon in dat topic terug (en verschillende meningen ook over wat wel en niet mag).

Zelf goed onderzoek doen en een keuze maken gebaseerd op je eigen informatie is altijd verstandig - en dan helpen ervaringen van anderen, maar ze zijn nooit leidend.

Wimpie88

Ongelezen bericht door Wimpie88 »

Hartelijk dank allen voor de nuttige tips, ik ga er even mee aan de slag :-)

Plaats reactie