Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen ?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen nu deze bedrijven niet meer Nederlands is maar in Amerikaanse handen is gekomen ?
Want is het nog wel "Hollands" thuis komen met een boterham met Calve Pindakaas en 's avonds en bakkie DE koffie.

Of sloegen wij deze merken toch al over omdat toch wel als "duur" bekend stonden en kozen we toch al voor een supermarkteigenmerk ?

Nijogeth

Re: Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen ?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nee. Maar ik eet dan ook geen pindakaas en drink geen koffie.

Cro

Ongelezen bericht door Cro »

Ik koop deze merken niet, dus mijn antwoord is nee.

Echter zie ik ook niet direct hoe een merk zou veranderen van 'Nederlands' naar bijvoorbeeld 'Amerikaans' enkel vanwege een aandeelhouderswissel. Ik zou dan eerder kijken naar wat zo'n nieuwe eigenaar met de merken doet. blijven ze produceren in Nederland bijvoorbeeld, gaat het merk wezenlijk veranderen van identiteit en dat soort zaken.

Consumenneke

Ongelezen bericht door Consumenneke »

BL2 schreef:
04 apr 2026 19:45
Of sloegen wij deze merken toch al over omdat toch wel als "duur" bekend stonden en kozen we toch al voor een supermarkteigenmerk ?
En die huismerken zijn dan wel Hollands?

Weet u in welke Nederlandse provincie de pinda- en koffieplantages zijn waar Calvé en Douwe Egberts hun grondstoffen vandaan halen?

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

DE is netjes gezegd sowieso niet te zuipen, maar Calve pindakaas is een blijvertje.

Seinhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Er is een supermarkt in Scandinavië die bij de prijskaartjes met een vlag neerzet waar het product vandaan komt.

Echter is tegenwoordig ergens vandaan komen en waar het hoofdkantoor zit iets anders.

Er is een media aandacht hiervoor geweest https://www.ad.nl/tech/hij-is-er-een-ap ... ~a0551c31/, maar zolang de consument naar de prijs kijkt, veranderd er niks

fritz-kola komt uit Duitsland, maar in Nederland amper te koop en in ieder geval niet in de supermarkt, iedereen wilt Amerikaanse merken.

Gelukkig is Wero Europees, maar de rest van de betaling systeem komt uit VS.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

DE had ik toch al nooit. Calvé wel, omdat het nogal eens in de aanbieding was. Goede aanbieding. Het enige probeem was dat het geen 100% pindakaas is. 15% is toegevoegde olie. Maar verder wel de beste, tot voor kort.

Tegenwoordig heb je Whole earth pindakaas. Volgens het etiket is er maar 2% olie toegevoegd, en geen palmolie. Heb al een pot gehad. Iets goedkoper dan Calvé, net zo goed smeerbaar, smaakt net zo goed. Had me al voorgenomen om, als de Calvé op is, daarmee verder te gaan.

Die beslissing had ik dus al genomen. Dat staat los van die aandelenwissel, waarbij ik de onderlinge structuur van de betrokken bedrijven ook al niet helemaal snap.

Consumenneke

witte angora schreef:
04 apr 2026 22:10
Het enige probeem was dat het geen 100% pindakaas is. 15% is toegevoegde olie.
Kun je niet gewoon overal 100% pindakaas kopen? Zonder toegevoegd olie, suiker en smeumakers?

Afbeelding

BL2

Vooral in die emmertjes van AH (de één na de meest rechtse) zit opvallend goed smeerbare en lekkere pindakaas.

witte angora

Die emmertjes vond ik smerig. De inhoud dan. Taai en droog. Zeker niet smeerbaar. Maar goed, ik kom sowieso niet meer bij Appie.

BL2

En wij vonden het bijna te dun. Schijnbaar is de kwaliteit niet echt constant.

witte angora

Dan gaat er in de fabriek dus iets fout: er wordt niet goed gemengd, en dus niet goed gevuld.

wikop

Ongelezen bericht door wikop »

Of de smaken van de mensen verschillen,wat de een lekker vind,vind de andere niet te pruimen

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

BL2 schreef:
04 apr 2026 19:45
Blijven we Calvé en Douwe Egberts kopen nu deze bedrijven niet meer Nederlands is maar in Amerikaanse handen is gekomen ?
Dit er zeker weer een van bah, America, Trump, dus niet woke, dus fout en dus cancellen?

Mij interesseert het geen suikerbiet wie de aandeelhouders zijn dus neen, doe hier niet aan mee.

peter17111962

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Calve koop ik nooit. Kan me niet herinneren dat ik ooit iets in huis gehad heb van Calve. Maar dat is niet vanwege de prijs of de afkomst maar pindakaas lust ik toch al helemaal niet en sausjes gebruik ik ook nooit. Maar Douwe Egberts Thee blijf ik kopen, want die andere merken thee die smaken nergens naar. Koffie heb ik ook nooit ik huis want van die koffie geur alleen al krijg ik al braak neigingen.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Calvé maakt geen pindakaas.

De Calvé pindakaas wordt in Doetinchem geproduceerd, zo ook de Albert Heijn pindakaas en alle andere bekende en minder bekende merken, in totaal ongeveer 75 merken en volgens receptuur van het betreffende merk.

Voorheen heette de fabriek Imko Gelria en tegenwoordig is het in Duitse handen (Intersnack).

Calvé mag dan in Amerikaanse handen zijn, maar de pindakaas is nog steeds oer-Hollands.

Consumenneke

Sira schreef:
05 apr 2026 09:59
Calvé mag dan in Amerikaanse handen zijn, maar de pindakaas is nog steeds oer-Hollands.
De pindaplukkers op de Achterhoekse plantages komen uit Bulgarije. 8)

Maar in welke Nederlandse boomgaard staan de koffiebomen?

Vraag het aan Max Havelaar...

Afbeelding

Ik vond een illustratie van de oude pindakaasfabriek van IMKO in Schiedam. De geschiedenis van zulke merken interesseert me mateloos. Het besef dat Calvé eigenlijk uit een andere fabriek komt. IMKO was aanvankelijk een handelsbedrijf, maar daar zijn later een pindakaaspers en een koffiebranderij aan toegevoegd.

BL2

J. Deltoer schreef:
05 apr 2026 08:36
Dit er zeker weer een van bah, America, Trump, dus niet woke, dus fout en dus cancellen?
Dan heeft u het misschien verkeerd begrepen, het gaat er hier meer om dat oer Hollandse producten, waarmee iedereen is opgegroeid, niet meer Nederlands zijn.

De Posthoorn

Ongelezen bericht door De Posthoorn »

BL2 schreef:
05 apr 2026 10:27
J. Deltoer schreef:
05 apr 2026 08:36
Dan heeft u het misschien verkeerd begrepen, het gaat er hier meer om dat oer Hollandse producten, waarmee iedereen is opgegroeid, niet meer Nederlands zijn.
Ja en? Lekker belangrijk. Het zal me een worst zijn of een product wel of niet Nederlands is.

Consumenneke

BL2 schreef:
05 apr 2026 10:27
Uw historisch besef is beperkt.

Toen ik nog in een korte broek liep was het al Douwe Egberts | Sara Lee. Enig idee wie Sara Lee was? Unilever is een combinatie van Margarine Unie en Lever. Enig idee wie Lever was? Calvé is ontstaan uit de fusie van de Nederlandse Olie Fabriek (NOF) en het bedrijf van de gebroeders Calvé. Enig idee uit welk land zij kwamen?

Niks oer-hollands aan. :lol:

Gesloten