Kan een deurwaarder conservatoir beslag leggen zonder titel of toelichting?
-
Consumenneke
Kan een deurwaarder conservatoir beslag leggen zonder titel of toelichting?
Een kennis ontdekte bij het kadaster dat er beslag gelegd is op haar woning. Het betreft een conservatoir beslag dat is ingeschreven op 20 maart 2026. Zij heeft wel gedoe met een opdringerige schuldeiser, maar een duidelijke vordering ontbreekt en een dagvaarding heeft ze niet gehad. Ook is deze specifieke vordering en het genoemde bedrag bij haar onbekend.
De beslaglegger/schuldeiser geeft aan het kadaster door: Die voor deze zaak woonplaats kiest ten kantore van nader te noemen gerechtsdeurwaarder.
Bij het Juridisch Loket lees ik het volgende:
De beslaglegger/schuldeiser geeft aan het kadaster door: Die voor deze zaak woonplaats kiest ten kantore van nader te noemen gerechtsdeurwaarder.
Bij het Juridisch Loket lees ik het volgende:
Ze weet niet eens wie de deurwaarder is. Is dit wel rechtmatig?Een deurwaarder mag alleen beslag leggen met toestemming van de rechter. Vraag de deurwaarder daarom altijd of hij toestemming heeft en vraag bewijs hiervan. Dit is een officieel document zoals een vonnis.
Re: Kan een deurwaarder conservatoir beslag leggen zonder titel of toelichting?
Moneyman zal het u ongetwijfeld haarfijn uitleggen. Tot die tijd kunt u zich inlezen op rechtspraak.nl:
https://www.rechtspraak.nl/onderwerpen/ ... /procedure
https://www.rechtspraak.nl/onderwerpen/ ... /procedure
Consumenneke
vindt dit leuk
Als ik dit zo lees is er nog niet eens een deurwaarder, maar heeft de schuldeiser zelf beslag gelegd met de intentie om daarna een deurwaarder te gaan zoeken die dit op wil pakken.
-
Consumenneke
Met hulp van een advocaat die de zaak heeft voorgelegd aan een rechter maar verzuimt om de uitspraak te delen en toe te lichten.
Deze link punt 2 "reageren op de dagvaarding" staat het volgende:
In de al door Speedy123 aangehaalde link, hierbij nogmaals, staat ook dit:
Jouw kennis kan haar huis momenteel niet verkopen, vanwege dat beslag, en ook geen hypotheek aanvragen, maar verder zal ze in het dagelijkse verkeer er weinig last van hebben.
De andere partij wordt standaard niet gehoord.Geen zitting
Over het algemeen vindt er geen zitting plaats en beoordeelt de rechter het verzoekschrift op basis van de door u en uw advocaat verstrekte informatie. De rechter doet vaak zeer snel, soms binnen een paar uur, uitspraak.
In de al door Speedy123 aangehaalde link, hierbij nogmaals, staat ook dit:
De beslagleggende partij moet dus nu een procedure gaan starten.Na de beslaglegging, bent u verplicht om een hoofdprocedure te starten, waarin de rechter uitspraak doet over uw vordering.
Jouw kennis kan haar huis momenteel niet verkopen, vanwege dat beslag, en ook geen hypotheek aanvragen, maar verder zal ze in het dagelijkse verkeer er weinig last van hebben.
de kennis heeft het kadaster geraadpleegd.. Dat doe je ook niet zomaar voor je eigen huis.
Dan is mijn idee: of deze kennis vermoedde al iets, of er is idd sprake van geplande verkoop (alleen is het dan meestal verkopend makelaar die dat onderzoek doet. tenzij die er niet is wat ook steeds vaker voorkomt.
Dus TS vertelt niet alles, of zijn kennis heeft hem niet alles verteld.
Dan is mijn idee: of deze kennis vermoedde al iets, of er is idd sprake van geplande verkoop (alleen is het dan meestal verkopend makelaar die dat onderzoek doet. tenzij die er niet is wat ook steeds vaker voorkomt.
Dus TS vertelt niet alles, of zijn kennis heeft hem niet alles verteld.
En het schijnt dat mensen die schuldeisers hebben de deur en de post niet vaak opendoen. Misschien is de deurwaarder al aan de deur geweest en probeert ie het later nog eens.
-
Consumenneke
Gaan we weer victim blaming?
Dat was dus al genoemd. U zult begrijpen dat ik op een openbaar forum geen details ga delen.
Laatst gewijzigd door Consumenneke op 06 apr 2026 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee, dat gaan we niet. Dat maak jij er van. Maar leg nu eens uit hoe uw kennis er achter is gekomen? Je kijkt niet zomaar op de website van het kadaster.
gastonf
vindt dit leuk
-
Morgan le Fay
Yep, je moet inloggen om inhoudelijke info boven water te krijgen en dat gaat niet gratis. Houdt in dat er wat loopt.
@Consumenneke, nee het is geen victim blaming. En dat weet jij zelf ook wel. Ik heb inmiddels spijt dat ik heb getracht te helpen en anderen hebben die spijt inmiddels wellicht ook al.
Criticus2 en anderen hebben gewoon gelijk. Normaliter kijk je niet op de website van het Kadaster, dus er is meer aan de hand.
Criticus2 en anderen hebben gewoon gelijk. Normaliter kijk je niet op de website van het Kadaster, dus er is meer aan de hand.
-
Morgan le Fay
Plus het feit dat dit soort beslag NIET uit de lucht komt vallen.
Als ik Google raadpleeg wordt er het een en ander een stuk duidelijker.
Als ik Google raadpleeg wordt er het een en ander een stuk duidelijker.
Moneyman is kennelijk nog aan het bijkomen van de Paasdagen.Consumenneke schreef: ↑06 apr 2026 16:58Met hulp van een advocaat die de zaak heeft voorgelegd aan een rechter maar verzuimt om de uitspraak te delen en toe te lichten.![]()
Er is geen toelichting noodzakelijk, de enige toestemming die de voorzieningen rechter verleent is om een conservatoir beslag te leggen waarmee de verplichting ontstaat voor de eiser om een procedure te beginnen. Pas in de procedure wordt de zaak inhoudelijk behandeld en kan uw kennis verweer voeren. Wint uw kennis deze zaak, dan zal het beslag opgeheven moeten worden.
Heeft uw kennis teveel nadelen van de beslaglegging om op de uitslag van de hoofdprocedure te wachten, dan kan ze een spoedprocedure volgen om het beslag eraf te krijgen.
Wilt u de diepte in om uw kennis te helpen, lees dan een https://www.rechtspraak.nl/binaries/_rt ... llabus.pdf
Met name:
Normaliter zal er een exploot bezorgt worden door de deurwaarder. Bij niet thuis zal die een envelop achter laten. Wanneer dit niet gebeurt, dan noemt men dat overbetekening. Overbetekening kan aangevochten worden bij de rechtbank via een kort geding en zal normaliter tot het opheffen van het beslag leiden.Ad a. In het beslagrekest dient het volgende te zijn opgenomen:
• Een summiere omschrijving van geleverde goederen of diensten;
• Vermelding van de door de schuldenaar tegen de vordering aangevoerde
verweren en de gronden daarvoor;
• Een factuuroverzicht met factuurnummers, data en bedragen;
• De aanmaningen (als dat er veel zijn kan in plaats daarvan een overzicht van de
aanmaningen worden overgelegd).
Ad b. In het beslagrekest dient het volgende te zijn opgenomen:
• Een voldoende feitelijke omschrijving van de vordering en de grondslag daarvan;
• Het contract en de ingebrekestelling. Als geen contract is opgesteld, dient in het
rekest uiteengezet te worden wat de (mondelinge) overeenkomst inhoudt.
Ad c. In het beslagrekest dient het volgende te zijn opgenomen:
• Een omschrijving van de grondslag van de vordering (bijvoorbeeld:
onrechtmatige daad, toerekenbaarheid, causaliteit en schade);
• De relevante bewijsstukken (voor zover noodzakelijk voor een summiere
beoordeling) en de aansprakelijkstelling. Bij vorderingen uit hoofde van fraude
kan de aansprakelijkstelling in beginsel achterwege blijven.
Ik zou bijna mijn excuus aanbieden omdat ik niet binnen een paar uur heb gereageerd…
Hoog klok-klepel-gehalte… je weergave slaat nergens op.Speedy123 schreef: ↑06 apr 2026 23:42Normaliter zal er een exploot bezorgt worden door de deurwaarder. Bij niet thuis zal die een envelop achter laten. Wanneer dit niet gebeurt, dan noemt men dat overbetekening. Overbetekening kan aangevochten worden bij de rechtbank via een kort geding en zal normaliter tot het opheffen van het beslag leiden.
—————————————-
Even een “lesje conservatoir beslag” in een notendop (als verdieping op onderdelen nodig is hoor ik het wel):
1) conservatoir beslag is een zogenaamde bewarend beslag, bedoeld om ervoor te zorgen dat verhaalsmogelijkheden niet ineens verdwenen zijn. Aangezien er blijkbaar een discussie loopt is het -zeker omdat het om wat grotere bedragen gaat- een logische keuze om een dergelijk beslag te leggen.
2) dat beslag leg je door een verzoekschrift/ rekest in te laten dienen bij de voorzieningenrechter, waarin je uitlegt wat je te vorderen hebt, waarom je beslag wilt leggen en voor welk bedrag je dat wilt. Daarvoor geldt bij beslag op onroerende zaken geen hoorplicht, dus de beslagene/ schuldenaar wordt niet opgeroepen. Voor wat betreft de hoogte van het bedrag wordt standaard uitgegaan van de hoogte van de vordering maal anderhalf, om zodoende ook de bijkomende kosten alvast te dekken.
3) als dat verlof wordt verleend, wordt er door de gerechtsdeurwaarder op basis van dat verzoekschrift + verlof beslag gelegd, in dit geval door (digitale) inschrijving van die documenten in de registers van het Kadaster.
4) het verzoekschrift, het verleende verlof en het proces-verbaal van beslag worden binnen 3 dagen na inschrijving van het beslag door de gerechtsdeurwaarder overbetekend aan de schuldenaar. Dat gebeurt aan huis (in persoon, via een huisgenoot of in een enveloppe) of aan ene gekozen woonplaats bij bijvoorbeeld een advocaat. Dat gebeurt met name als er al een lopend juridisch geschil is, de standaard situatie is gewoon aan huis.
5) in het verlof is ook een termijn opgenomen waarbinnen de zogenaamde eis in de hoofdzaak middels een dagvaarding aan de schuldenaar moet worden betekend. Standaard is dat 14 dagen, maar het kan ook langer zijn. Let op: dit is dus een andere termijn dan de 3-dagen-termijn waarbinnen er overbetekend moet worden.
6) als er in de hoofdzaak wordt beslist, wordt het gelegde beslag executoriaal (= uitwinbaar) als de vordering is toegewezen, of het vervalt als de vordering is afgewezen.
7) je kunt als schuldenaar gewoon verweer voeren in die hoofdzaak, of (als daar een specifieke reden voor is) opheffing van het beslag in kort geding vragen. Dat is alleen logisch als er acuut nadeel is, anders wacht je gewoon de hoofdzaak af.
Dat jouw kennissen niets gehoord zouden hebben is dus een bijzonder verhaal. Het is of een onjuist verhaal, of reden om doorhaling van de registratie van het beslag te vragen - de termijn van 3 dagen is er namelijk een op straffe van nietigheid, het beslag zou dan zijn vervallen.
Om de topicvraag te beantwoorden: nee, een gerechtsdeurwaarder kan geen beslag leggen zonder titel, en evenmin zonder toelichting. Het verzoekschrift met verlof vormt de titel, en de toelichting is erin opgenomen. Alleen: die krijg je dus wel pas achteraf, binnen 3 dagen na het beslag.
-
Consumenneke
Of er een geschil is en wat er speelt is voor de vraag niet van belang. Natuurlijk is er een conflict en was dat de aanleiding om extra op de hoede te zijn.
Dan is zo'n termijn van 3 dagen wel van belang.
Ook de anderen die reageerden en nog gaan reageren bedankt. Kuklos krijgt van mij een kersenbonbon voor zijn kostbare tijd op de eerstvolgende Radarreunie! Besef wel: er is geen leesplicht en ook reageren is een keuze.
Dank voor een inhoudelijke reactie op mijn vraag MM. Het beslag verbaast ons niet, maar wel het ontbreken van een betekening en verduidelijking. We zien welke schuldeiser betrokken is, maar er wordt geen advocaat genoemd en niet naar een titel verwezen. Er is inmiddels 18 dagen na het conservatoir beslag zelfs nog geen naam van een deurwaarder genoemd.Moneyman schreef: ↑07 apr 2026 00:10Dat jouw kennissen niets gehoord zouden hebben is dus een bijzonder verhaal. Het is of een onjuist verhaal, of reden om doorhaling van de registratie van het beslag te vragen - de termijn van 3 dagen is er namelijk een op straffe van nietigheid, het beslag zou dan zijn vervallen.
Om de topicvraag te beantwoorden: nee, een gerechtsdeurwaarder kan geen beslag leggen zonder titel, en evenmin zonder toelichting. Het verzoekschrift met verlof vormt de titel, en de toelichting is erin opgenomen. Alleen: die krijg je dus wel pas achteraf, binnen 3 dagen na het beslag.
Dan is zo'n termijn van 3 dagen wel van belang.
Ook de anderen die reageerden en nog gaan reageren bedankt. Kuklos krijgt van mij een kersenbonbon voor zijn kostbare tijd op de eerstvolgende Radarreunie! Besef wel: er is geen leesplicht en ook reageren is een keuze.
Wat het conflict is, is in deze fase ook niet relevant. De rechter heeft (summier) getoetst, uitgebreide toetsing vindt plaats in de bodemprocedure die volgt.Consumenneke schreef: ↑07 apr 2026 07:49Of er een geschil is en wat er speelt is voor de vraag niet van belang. Natuurlijk is er een conflict en was dat de aanleiding om extra op de hoede te zijn.
Er hoeft geen advocaat genoemd te worden. De advocaat heeft in de beslaglegging alleen een verplichte rol als het gaat om het indienen van het verzoekschrift. De gekozen woonplaats is bij de gerechtsdeurwaarder die beslag heeft gelegd, dat is ook het loket waar je aan moet kloppen. Wie dat is, zie je in het Kadaster.Consumenneke schreef: ↑07 apr 2026 07:49Dank voor een inhoudelijke reactie op mijn vraag MM. Het beslag verbaast ons niet, maar wel het ontbreken van een betekening en verduidelijking. We zien welke schuldeiser betrokken is, maar er wordt geen advocaat genoemd en niet naar een titel verwezen. Er is inmiddels 18 dagen na het conservatoir beslag zelfs nog geen naam van een deurwaarder genoemd.
Die is voor het beslag van levensbelang, want: op straffe van nietigheid. De eisen voor conservatoir beslag kan je terugvinden in art. 700 Rv. en verder, de specifieke eisen voor beslag op onroerende zaken in art. 502 Rv. en verder. Voor jou is met name art. 505 lid 1 Rv, laatste zin relevant, waar staat: "Een afschrift van het proces-verbaal zal op straffe van nietigheid van het beslag niet later dan drie dagen na de inschrijving aan de geëxecuteerde worden betekend.". Ik zou me dus tot de beslagleggend gerechtsdeurwaarder wenden en een kopie van de overbetekeningsstukken (en, indien van toepassing, de dagvaarding die de eis in de hoofdzaak bevat) opvragen.
Kuklos heeft een aantal zinnige dingen over het onderwerp ingebracht en daarnaast volledig gelijk met zijn statement. Er is helemaal geen sprake van "victim blaming", er wordt slechts een heel logische twijfel benoemd. Want het verhaal zoals je het hier vertelt kent maar twee mogelijke opties: óf je kennissen vertellen (bewust of onbewust) niet het hele verhaal, óf er is een grove beroepsfout gemaakt. De praktijk leert dat de eerste optie zeer vele malen vaker voorkomt dan de laatste.Consumenneke schreef: ↑07 apr 2026 07:49Ook de anderen die reageerden en nog gaan reageren bedankt. Kuklos krijgt van mij een kersenbonbon voor zijn kostbare tijd op de eerstvolgende Radarreunie! Besef wel: er is geen leesplicht en ook reageren is een keuze.
Ik zou de victim-blaming-kaart wat vaker in the pocket houden, want vrijwel zonder uitzondering breng je die claim onterecht in.
Ik zal je eerlijk zeggen dat mij de neiging om te reageren door jouw opmerkingen ook aardig ontgaat, maar omdat er achter dit topic een serieuze hulpvraag van andere mensen schuilgaat neem ik toch de moeite om te reageren. Just saying, doe ermee wat goed is.
kuklos
, StevieNL81
, 16again
, Nijogeth
, BL2
, Bram Bonnewel
en ClaimConcept
vinden dit leuk
-
witte angora
Er is nog een derde optie die net zo vaak, en misschien nog wel vaker, voorkomt als de eerste...Moneyman schreef: ↑07 apr 2026 08:43Of er een geschil is en wat er speelt is Want het verhaal zoals je het hier vertelt kent maar twee mogelijke opties: óf je kennissen vertellen (bewust of onbewust) niet het hele verhaal, óf er is een grove beroepsfout gemaakt. De praktijk leert dat de eerste optie zeer vele malen vaker voorkomt dan de laatste.
Heb het allemaal niet kunnen lezen, maar hij blijft lekker in mijn negeerlijstje.Ik zal je eerlijk zeggen dat mij de neiging om te reageren door jouw opmerkingen ook aardig ontgaat, maar omdat er achter dit topic een serieuze hulpvraag van andere mensen schuilgaat neem ik toch de moeite om te reageren. Just saying, doe ermee wat goed is.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Zoals ik aangaf.Moneyman schreef: ↑07 apr 2026 08:43Er hoeft geen advocaat genoemd te worden. De advocaat heeft in de beslaglegging alleen een verplichte rol als het gaat om het indienen van het verzoekschrift. De gekozen woonplaats is bij de gerechtsdeurwaarder die beslag heeft gelegd, dat is ook het loket waar je aan moet kloppen. Wie dat is, zie je in het Kadaster.
Er is dus geen deurwaarder bekend.Consumenneke schreef: ↑06 apr 2026 13:31De beslaglegger/schuldeiser geeft aan het kadaster door: Die voor deze zaak woonplaats kiest ten kantore van nader te noemen gerechtsdeurwaarder.
Fijn dat u voor uzelf duidelijke gedragsregels hebt. Houden zo! U beseft dat andere mensen andere regels hebben en er soms een andere mening op na houden. Uw mening is dus niet een definitief oordeel, al brengt u het wel zo.
Als ik een topic start over een zwangerschapstest hoef ik toch ook niet in te gaan op vragen over mijn sexleven? Een slimmerd kan opmerken dat je zo'n test niet nodig hebt als je geen gemeenschap hebt gehad. Dat is allemaal niet relevant.
Dan heb je of hebben je kennissen niet goed genoeg gekeken. Want wat staat er na "na te noemen"...? Heb je ver genoeg gekeken/ doorgeklikt en de onderliggende stukken gedownload?Consumenneke schreef: ↑07 apr 2026 08:59Zoals ik aangaf.Moneyman schreef: ↑07 apr 2026 08:43Er hoeft geen advocaat genoemd te worden. De advocaat heeft in de beslaglegging alleen een verplichte rol als het gaat om het indienen van het verzoekschrift. De gekozen woonplaats is bij de gerechtsdeurwaarder die beslag heeft gelegd, dat is ook het loket waar je aan moet kloppen. Wie dat is, zie je in het Kadaster.
Er is dus geen deurwaarder bekend.Consumenneke schreef: ↑06 apr 2026 13:31De beslaglegger/schuldeiser geeft aan het kadaster door: Die voor deze zaak woonplaats kiest ten kantore van nader te noemen gerechtsdeurwaarder.
Je draait om het punt heen: dat je continu bij jou onwelgevallige reacties onterecht met verwijten over victim blaming komt. Dat is vrijwel altijd een argument bij gebrek aan beter en behoorlijk irritant richting je mede-forumgebruikers.Consumenneke schreef: ↑07 apr 2026 08:59Fijn dat u voor uzelf duidelijke gedragsregels hebt. Houden zo! U beseft dat andere mensen andere regels hebben en er soms een andere mening op na houden. Uw mening is dus niet een definitief oordeel, al brengt u het wel zo.
Als ik een topic start over een zwangerschapstest hoef ik toch ook niet in te gaan op vragen over mijn sexleven? Een slimmerd kan opmerken dat je zo'n test niet nodig hebt als je geen gemeenschap hebt gehad. Dat is allemaal niet relevant.
Feit is dat je een verhaal vertelt wat nogal opmerkelijke zaken bevat. Dat daar kritisch naar gekeken wordt en vragen over gesteld worden is logisch - niet zelden zit daar immers de sleutel naar het antwoord op de topicvraag.
Bram Bonnewel
, kuklos
, witte angora
, BL2
en Nijogeth
vinden dit leuk
-
Consumenneke