PFZW: Vragen over je pensioen (nieuw stelsel)?

Discussieer hier over pensioenregelingen, levensloopregelingen en aanverwante zaken.
PFZW

PFZW: Vragen over je pensioen (nieuw stelsel)?

Ongelezen bericht door PFZW »

Hoi allemaal,

Ik ben Andrew en ben hier namens het webcareteam van Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW). Ik lees hier regelmatig mee en ik snap dat het nieuwe pensioenstelsel emoties kan oproepen, zeker als het gaat om vertrouwen en zekerheid. Heel begrijpelijk, want het gaat om een belangrijk onderwerp dat niet altijd eenvoudig uit te leggen is. Graag beantwoord ik daarom jullie vragen en geef ik jullie meer duidelijkheid over het (nieuwe) pensioenstelsel.

Ik kan hier geen persoonlijke dossiers inzien of bespreken. Ik vraag je daarom om geen privégegevens of bedragen te delen. Wel kan ik helpen met uitleg in hoofdlijnen en het beantwoorden van algemene vragen. Je kunt hieronder bijvoorbeeld vragen stellen over:

• Wat er verandert in het nieuwe pensioenstelsel
• Wanneer je welke informatie of berekeningen kunt verwachten
• Wat je kunt doen bij veranderingen in je situatie (bijvoorbeeld baanwissel, scheiden of overlijden)

Heb je een vraag die alleen over jouw persoonlijke situatie gaat? Dan geef ik graag aan welke route het beste werkt (bijv. bellen/e-mail) en welke informatie je alvast kunt klaarleggen, zonder dat je dat hier hoeft te delen.

Stel je vraag gerust hieronder. Ik reageer op werkdagen (ma-vr) en probeer binnen 1-2 werkdagen te antwoorden.

Moneyman

Re: PFZW: Vragen over je pensioen (nieuw stelsel)?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mooi initiatief.

Wel goed om te bedenken dat je hier namens een pensioenfonds zit, terwijl 20% van de werknemers in Nederland pensioen opbouwt via een pensioenverzekering of PPI, dus buiten een pensioenfonds. De impact van de WTP is in die gevallen heel anders dan bij werknemers die pensioen opbouwen via een pensioenfonds. En daarnaast speelt natuurlijk ook dat de situatie per pensioenfonds ook nog verschillend kan zijn.

De meelezers die geen pensioen opbouwen via een pensioenfonds moeten dus wel beseffen dat eventuele vragen en antwoorden die je hier gaat geven niet zomaar voor iedereen van toepassing zijn.

Juist ook voor die groep is het overigens verstandig om bij de werkgever of OR aan te kloppen met de vraag hoe ver men is met de implementatie van de WTP, want de tijd begint wel te dringen.

PFZW

Moneyman schreef:
28 mei 2026 11:45
Mooi initiatief.

Wel goed om te bedenken dat je hier namens een pensioenfonds zit, terwijl 20% van de werknemers in Nederland pensioen opbouwt via een pensioenverzekering of PPI, dus buiten een pensioenfonds. De impact van de WTP is in die gevallen heel anders dan bij werknemers die pensioen opbouwen via een pensioenfonds. En daarnaast speelt natuurlijk ook dat de situatie per pensioenfonds ook nog verschillend kan zijn.
Bedankt voor je reactie! Het klopt helemaal dat de informatie die ik kan delen over de pensioenregeling van PFZW niet voor iedereen die meeleest van toepassing zal zijn. Daarom probeer ik hierover zo duidelijk mogelijk te zijn, bij het beantwoorden van vragen op dit forum.

HannekeS1

Ongelezen bericht door HannekeS1 »

Hoi Andrew. Ik zit bij PFZW en heb één vraag voor je: wanneer kan ik nou weer uitrekenen op de site van PFZW wat mijn pensioenbedragen gaan worden als ik eerder wil stoppen met werken? Ik ben nog niet bij de AOW-leeftijd, mensen die dat wel zijn kunnen al aan het rekenen slaan. Ik kijk als sinds maart of ik het al kan of niet. De datum waarop dit weer zou kunnen schuift maar steeds op! Ik wil binnenkort met vervroegd pensioen maar weet nog steeds niet precies de bedragen die dan belangrijk zijn. Ik heb in mei opgebeld (45 minuten in de wacht, ik was niet de enige) en kreeg toen het bericht dat ook de medewerkers niet bij die rekentool kunnen. Is dat inmiddels misschien aangepast?

PFZW

HannekeS1 schreef:
01 jun 2026 13:38
Hoi Andrew. Ik zit bij PFZW en heb één vraag voor je: wanneer kan ik nou weer uitrekenen op de site van PFZW wat mijn pensioenbedragen gaan worden als ik eerder wil stoppen met werken? Ik ben nog niet bij de AOW-leeftijd, mensen die dat wel zijn kunnen al aan het rekenen slaan. Ik kijk als sinds maart of ik het al kan of niet. De datum waarop dit weer zou kunnen schuift maar steeds op! Ik wil binnenkort met vervroegd pensioen maar weet nog steeds niet precies de bedragen die dan belangrijk zijn. Ik heb in mei opgebeld (45 minuten in de wacht, ik was niet de enige) en kreeg toen het bericht dat ook de medewerkers niet bij die rekentool kunnen. Is dat inmiddels misschien aangepast?

Hoi Hanneke,

Ik snap heel goed dat je het vervelend vindt dat de pensioenplanner van MijnPFZW in jouw geval nog niet gereed staat. Je wacht hier immers al enkele maanden op. Vanwege de grote zorgvuldigheid die wij willen toepassen bij het doorvoeren van de nieuw gegevens, duurt het proces langer dan wij hadden verwacht. Mijn excuses voor het lange wachten. Telefonisch is het momenteel inderdaad ook erg druk op onze klantenservice.

Binnen ongeveer twee weken is de pensioenplanner weer beschikbaar voor het berekenen van veranderingen in je situatie en het aanvragen van vervroegd ouderdomspensioen. Op dat moment kunnen mijn collega’s op onze klantenservice ook weer gebruikmaken van de pensioenplanner, zodat jullie dit ook samen door kunnen nemen. In de tussentijd werken wij er hard aan om de telefonische wachttijd te verlagen, zodat je bij vragen snel kan worden geholpen.

Plaats reactie