Namaak (AI) websites

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
BassieW

Namaak (AI) websites

Ongelezen bericht door BassieW »

Goedenavond,

Ik ben dit weekeinde zeer vermoedelijk op een AI-website terecht gekomen: Paulcamper.nl .
De website 'voelde' verdacht en nadat ik via de website contact had gezocht met een van de personen die via die website (zogenaamd) een camper verhuurde was het mij gelukt om toch telefoon en e-mailgegevens te versturen ('normale' telefoonnummers en mailadressen worden daar namelijk automatisch 'verborgen') kreeg ik een onduidelijke reactie, zogenaamd van die contactpersoon. Na een beetje doorvragen bleek dit ook AI of de beheerder van paulcamper.nl .

riddert

Re: Namaak (AI) websites

Ongelezen bericht door riddert »

Als je het niet vertrouwt, huur dan gewoon bij een merkdealer in plaats van een particulier.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar was die camper dan ook door AI gemaakt? Want daar is het je natuurlijk om te doen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het gaat hier om een bemiddelingsplatform dat bemiddeld tussen particulieren die een camper bezitten en particulieren die een camper willen huren.

Waarom u dit als een namaak website classificeert is mij compleet onduidelijk? Steeds meer websites trachten het gehele service apparaat volledig te automatiseren, want dat scheelt behoorlijk in de kosten. Bij Thuisbezorgd.nl werken er ook nog nauwelijks mensen op de helpdesk. Is dat dan ook ineens een namaak site?

Een snelle controle in het Internet archief leert dat deze site al sinds 2017 actief is in de camper verhuur bemiddeling.

BassieW

Bedankt voor alle reacties en ik ben het er ook helemaal mee eens. Zoek je een camper: doe dit bij een professional! Maar blijkbaar zijn er toch mensen die hier gebruik van maken, als ik de, grotendeels negatieve, reviews op Trustpilot over paulcamper.nl tenminste mag geloven. Mijn melding is dan ook meer bedoeld als waarschuwing en omdat het er allemaal nogal schimmig (en amateuristisch) aan toe gaat op paulcamper.nl zou ik deze site zeker niet vertrouwen.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

BassieW schreef:
02 jun 2026 11:19
Bedankt voor alle reacties en ik ben het er ook helemaal mee eens. Zoek je een camper: doe dit bij een professional! Maar blijkbaar zijn er toch mensen die hier gebruik van maken, als ik de, grotendeels negatieve, reviews op Trustpilot over paulcamper.nl tenminste mag geloven. Mijn melding is dan ook meer bedoeld als waarschuwing en omdat het er allemaal nogal schimmig (en amateuristisch) aan toe gaat op paulcamper.nl zou ik deze site zeker niet vertrouwen.
Er zijn 3173 recensies terug te vinden over dit bedrijf op Trustpilot. De gemiddelde score is 2,9. Dat is inderdaad geen superscore maar is nu ook weer niet heel dramatisch. Op een schaal van 1 tot 5 een krappe voldoende. En met zoveel reviews lijkt het toch wel om een bonafide bedrijf te gaan.

Dus blijf ik erbij, waarom noemt u het een namaak website?

StevieNL81

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik heb je bericht gemeld. Dit is gewoon zonder enige eigen ervaringen een bedrijf zwart maken op basis van ervaringen van anderen en omdat je niet schijnt te begrijpen hoe een intermediair werkt. Natuurlijk delen ze de gegevens niet van verhuurders anders huurt u buiten het platform om en hebben zij geen inkomsten.

En wat voegt deze "waarschuwing" toe? Men kan die reviews zelf ook wel vinden.

Ik snap dat het goed bedoeld is, maar ondernemen is al lastig genoeg.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit dus.
BassieW schreef:
01 jun 2026 20:14
De website 'voelde' verdacht
Al te vaak zit er een te groot verschil tussen iets voelen en de feiten. Goedbedoeld? Absoluut. Maar of de waarschuwing terecht is, is wat anders.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BassieW schreef:
Ik ben dit weekeinde zeer vermoedelijk op een AI-website terecht gekomen...
BassieW schreef:
Na een beetje doorvragen bleek dit ook AI ...
Nou ben ik toch wel heel benieuwd: wat je het probleem met "AI"? Weet je überhaupt wel waar je het over hebt?

Je presenteert het hier alsof het gebruik van AI iets schimmigs of onoirbaars zou zijn, terwijl dat natuurlijk niet het geval is. Je maakt daarmee een bedrijf zwart zonder enige grondslag. Terecht dat iemand anders je post dus al gemeld heeft.

rwolters

Ongelezen bericht door rwolters »

BassieW schreef:
De website 'voelde' verdacht
Mensen kunnen net zo goed (of misschien wel beter) dubieuze website maken als AI. AI heeft helemaal niets te maken met namaak of verdacht. Als je GenAI opdracht geeft om een webpagina te maken dan doet ie dat gewoon. De inhoud van een website wordt niet beter als het door een mens is gemaakt (en ook niet slechts als GenAI het maakt). Uiteindelijk is het dan nog steeds degene die de prompt maakt die bepaalt wat er op de website staat.

BassieW

Om dit onderwerp af te ronden zal ik maar zeggen dat er niets mis is met paulcamper.nl .
Het belangrijkste is dat mensen begrijpen dat met Artificiële Intelliggentie (AI) veel van de maatregelen die we in Europa hebben 'afgesproken' met betrekking tot bijvoorbeeld onze privacy met het gebruik daarvan niet meer gelden. Denk daar maar eens goed over na voordat je weer eens 'onbedoeld' een onbekende website bezoekt. Voor het overige: Geniet lekker van de zon (wanneer het weer kan ? """"""""" O """"""" ?-) .

Gesloten