Pagina 1 van 1
Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 15:02
door witte angora
In het kader van gezonder/ minder ongezond eten eet ik nu twee keer per week muesli met sojamelk. Verschillende dingen uit de supermarkt geprobeerd, het een beviel beter, het ander beviel minder. So far so good.
Onlangs zag ik bij de groentenboer speltvlokken liggen. Havervlokken hebben ze ook, en aardig wat soorten gedroogd fruit. Deze week dus zelf muesli samengesteld: speltvlokken met appelblokjes en gele rozijnen. Sojamelk erbij, lepeltje honing, en klaar. En ik moet zeggen, het smaakt me prima, beter nog als de supermarkt dingen. Minder scherp bijvoorbeeld, wat milder. En simpeler dan dit kan eigenlijk niet. Fruit en/of noten klein snijden/hakken, alles mengen en klaar. En met vers fruit kan het natuurlijk ook.
Dus de vragen:
- is er, voor je gezondheid, veel verschil tussen muesli uit de supermarkt en zelfgemaakte muesli?
- hoe kan je ervoor zorgen dat je eigen fabrikaat zo gezond mogelijk is?
- als het inderdaad meerdere voordelen heeft, waarom lees/hoor je dan zo weinig over zelf muesli samenstellen?
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 15:53
door Duc
Ik stel mijn ontbijt ook altijd zelf samen, scheelt enorm veel suiker.
Doe dit al flink wat jaartjes en het bevalt mij nog steeds.
Ik “bak” de haver zemelen in mijn (gietijzeren) wok, gewoon droog erin doen, geen olie of boter of wat dan ook aan vet erbij. Bakken op hoog vuur, blijven roeren totdat ze een licht bruine kleur krijgen.
Noten roosteren en alles door elkaar scheppen.
Af laten koelen, en opbergen in een pot.
Zelf vind ik, door het bákken, de haver zemelen een stuk lekkerder. Kan natuurlijk ook met de spelt vlokken.
Ik voeg geen honing of andere zoetstoffen toe, wel soms gedroogd fruit en elke dag vers fruit.
Ooit in een ver verleden uitgerekend hoeveel calorieën e.d. erin zat.
In ieder geval minder calorieën
Minder zout en veel minder suiker
En geen gekke toevoegingen om het smaak te geven en langer houdbaar te maken.
En al met al: Stukken goedkoper.
Bewaar ze in glazen afsluitbare pot, wekfles.
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 16:28
door juliomariner
De supermarkt muesli producten zitten vaak vol ( verborgen ) suikers. Vooral de krokante muesli's. Als je zelf samensteld weet je in ieder geval wat er ( niet) inzit.
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 17:20
door J. Deltoer
Ik denk dat er veel gezondheidsvoordelen in de door WA voorgestelde bereidingswijze zitten. In plaats van sojamelk kun je wel beter echte melk gebruiken. Sojamelk ontbeert de nodige vitamines, bevat meestal toegevoegde suiker, de teelt is vaak milieubelastend en veel soja is genetisch gemanipuleerd.
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 18:17
door riddert
Uit het oogpunt van dierenwelzijn zou ik juist de echte melk vermijden.
Het alternatief, sojamelk of havermelk vind ik überhaupt niet te doen, dus ik hou het zelf bij een ei en knäckebröd met jam.
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 18:39
door witte angora
J. Deltoer schreef: ↑25 jun 2026 17:20
Sojamelk ontbeert de nodige vitamines, bevat meestal toegevoegde suiker,
Het is wel opvallend dat de ongezoete variant, althans van de huismerken, stukken duurder is dan de 'gewone'. Reden dus om de 'gewone' te laten liggen en de ongezoete variant te nemen.
En dan merk je dat het eigenlijk wel prima werkt.
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 18:56
door J. Deltoer
riddert schreef: ↑25 jun 2026 18:17
Uit het oogpunt van dierenwelzijn zou ik juist de echte melk vermijden.
Het alternatief, sojamelk of havermelk vind ik überhaupt niet te doen, dus ik hou het zelf bij een ei en knäckebröd met jam.
Dan moet u als u zo radicaal voor dierenwelzijn bent dat ei, wat in kringen van veganisten "menstruatie van een kip" wordt genoemd, ook laten staan.
In knäckebröd zit vaak volle melkpoeder, jam kan ook dierlijke bestanddelen hebben zoals gelatine of kleurstof E120.
Ook allemaal zielig.
https://www.ahealthylife.nl/de-voedings ... nackebrod/
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 25 jun 2026 23:21
door rwolters
J. Deltoer schreef: ↑25 jun 2026 18:56
riddert schreef: ↑25 jun 2026 18:17
Uit het oogpunt van dierenwelzijn zou ik juist de echte melk vermijden.
Het alternatief, sojamelk of havermelk vind ik überhaupt niet te doen, dus ik hou het zelf bij een ei en knäckebröd met jam.
Dan moet u als u zo radicaal voor dierenwelzijn bent dat ei, wat in kringen van veganisten "menstruatie van een kip" wordt genoemd, ook laten staan.
In knäckebröd zit vaak volle melkpoeder, jam kan ook dierlijke bestanddelen hebben zoals gelatine of kleurstof E120.
Ook allemaal zielig.
https://www.ahealthylife.nl/de-voedings ... nackebrod/
Dat weet toch iedereen?
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 26 jun 2026 10:26
door J. Deltoer
Blijkbaar niet.
En toen BL2 het te berde bracht twijfelde ik zelf ook even of er nu wel of niet koemelk in knackebröd zat, vandaar dat ik het opzocht en de link plaatste.
Re: Muesli kopen of zelf samenstellen?
Geplaatst: 26 jun 2026 16:44
door Duc
Duc schreef: ↑25 jun 2026 15:53
Ik stel mijn ontbijt ook altijd zelf samen, scheelt enorm veel suiker.
Doe dit al flink wat jaartjes en het bevalt mij nog steeds.
Ik gebruik kwark of yoghurt, vind ik lekkerder dan welke melk dan ook.
Yoghurt en kwark zijn ook veganistisch te krijgen.