Ben jij bereikbaar voor je werk op vakantie?
Ben jij bereikbaar voor je werk op vakantie?
Maar liefst 22 procent van de werknemers laat weten druk te voelen om tijdens hun vakantie bereikbaar te zijn voor hun werkgever of collega’s, blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed: https://radar.avrotros.nl/artikel/bijna ... -dat-62804
Vakantie betekent dus niet voor iedereen echt los komen van werk. Hoe ga jij daarmee om? Hangt het van je functie af, of zou iedereen gewoon lekker de telefoon moeten laten rinkelen?
Vakantie betekent dus niet voor iedereen echt los komen van werk. Hoe ga jij daarmee om? Hangt het van je functie af, of zou iedereen gewoon lekker de telefoon moeten laten rinkelen?
-
Morgan le Fay
Re: Ben jij bereikbaar voor je werk op vakantie?
Haaha, op Orkney zitten en dan effe terugkomen of telefoon opnemen? in geen 100 jaar.
-
J. Deltoer
Orkney? ...staat hoog op mijn lijst. Hoe is het daar?Morgan le Fay schreef: ↑09 jul 2026 11:51Haaha, op Orkney zitten en dan effe terugkomen of telefoon opnemen? in geen 100 jaar.
Aan onderwerp (voor de engelstaligen hier: on topic) Nee, terugkomen zeker niet, mail lezen ook niet, maar incidenteel een telefoontje beantwoorden, akkoord.
-
StevieNL81
In ons CAO is recent het recht om niet gestoord te worden in je vakantie opgenomen. Op zich al bijzonder dat je dit moet vastleggen want in mijn beleving ligt het voor de hand maar ... Mij nie bellen nie.
Ik neem mijn werktelefoon inderdaad mee. Als ik mails krijg, kan ik die lezen en de whatsapp groep van het werk zit daar ook op. Maar het werk zelf ligt geheel stil.
-
sergio1963
Heb nu vakantie en ze weten dat ze me niet moeten bellen appen of mailen.
13 juli ben ik weer beschikbaar.
Staat ook in het CAO VVT dat ze dit niet mogen.
13 juli ben ik weer beschikbaar.
Staat ook in het CAO VVT dat ze dit niet mogen.
Net zoals een vakantie voorbereid wordt kun je dat op het werk ook doen door de werkzaamheden vroegtijdig aan een collega over te dragen en in de verzonden e-mails ruim van te voren de vakantie periode met de naam van de waarnemende collega te vermelden.
De werklaptop en telefoon in een kluis op het werk of thuis laten en alleen de privé apparatuur mee op vakantie te nemen.
Neem je de werklaptop en telefoon toch mee creëer je voor je zelf een soort van druk omdat je toch in gaat loggen om te kijken of alles goed gaat en op die manier kom je niet los van het werk.
De werklaptop en telefoon in een kluis op het werk of thuis laten en alleen de privé apparatuur mee op vakantie te nemen.
Neem je de werklaptop en telefoon toch mee creëer je voor je zelf een soort van druk omdat je toch in gaat loggen om te kijken of alles goed gaat en op die manier kom je niet los van het werk.
sergio1963
vindt dit leuk
Het hangt wat mij betreft sowieso ook van je totale werkcontext af. Heb je een strikte 9-5 baan, is het logischer om om 17.01 alles uit te zetten. Heb je een baan waarbij je sowieso al flexibeler bent, en werk en privé meer door elkaar heen lopen, dan is bereikbaarheid buiten werktijd weer logischer.
16again
vindt dit leuk
Mij niet mailen, Appen of bellen.
Ik ben dan op vakantie. Vaksntie betekent NIET werken. Of de toko er nog is met haar allerdaagse issues merk ik wel op de eerste werkdag daarna.
Ik ben dan op vakantie. Vaksntie betekent NIET werken. Of de toko er nog is met haar allerdaagse issues merk ik wel op de eerste werkdag daarna.
sergio1963
vindt dit leuk
Ik ben altijd per email bereikbaar. Alleen reageer ik soms pas eind van de dag. Voor noodgevallen neem ik altijd de telefoon op
Ik denk ook dat het aan de soort organisatie ligt. Groot bedrijf of klein bedrijf zal veel verschil uitmaken. Mijn baas stuurt me in mijn vakantie weleens een appje of belt even om te vragen hoe het is, vertelt over zijn eigen vakantie en dat soort dingen, als ik er naar vraag. Eigenlijk nooit werkgerelateerd buiten werktijd en mijn andere collega's stuurt ie ook vaak een appje of een belletje. Toen ik in een grotere organisatie werkte was dat helemaal anders.
Consumenneke
vindt dit leuk
Whatsapp lezen valt ook onder werken.
Mijn werk telefoon gaat in vliegtuigstand en uit. Op mijn eerste werkdag ben ik weer bereikbaar.
BL2
en sergio1963
vinden dit leuk
Hangt wel een beetje af van wat voor werk je doet, er zijn zat beroepen die je gewoon neer kunt leggen zonder dramatische gevolgen.
Mijn werk moet altijd doorgaan, probeer voor de vakantie werk aan de achterblijvende collega's over te dragen, maar dat is geen 100% garantie.
Dus blijf ik de 1e week alle voorbijkomende mails in de gaten houden en een enkele keer vraagt een collega naar info die hij niet heeft.
Geen probleem mee, ik krijg er ook heel veel flexibiliteit voor terug.
Mijn werk moet altijd doorgaan, probeer voor de vakantie werk aan de achterblijvende collega's over te dragen, maar dat is geen 100% garantie.
Dus blijf ik de 1e week alle voorbijkomende mails in de gaten houden en een enkele keer vraagt een collega naar info die hij niet heeft.
Geen probleem mee, ik krijg er ook heel veel flexibiliteit voor terug.
Wel nee ! Denk aan je gezondheid, vooral ook geestelijke rust is noodzakelijk, zeker als je er zo over denkt.
Ben je op vakantie dan doet gewoon een ander de toko runnen. Als je dood neervalt gaat het bedrijf ook gewoon verder....
Je bent echt niet onmisbaar, als je dat denkt is er al wat goed fout gegaan.
sergio1963
vindt dit leuk
Ja, maar die ander moet dan wel van die toko afweten en het is mijn verantwoording om dat goed over te dragen.BL2 schreef: ↑10 jul 2026 23:19Wel nee ! Denk aan je gezondheid, vooral ook geestelijke rust is noodzakelijk, zeker als je er zo over denkt.
Ben je op vakantie dan doet gewoon een ander de toko runnen. Als je dood neervalt gaat het bedrijf ook gewoon verder....
Je bent echt niet onmisbaar, als je dat denkt is er al wat goed fout gegaan.
Ik heb het dan niet over mijn baas, maar over collega's
Zoals ik al zei, het hangt van de job af.
Een stratenmaker hoeft geen werk over te dragen, maar een werkvoorbereider of een zorgmedewerker is dat een heel ander verhaal.
Ik werk in de zorg, je kunt niet tegen een patiënt zeggen: tot over een maandje, dat heb ik weer tijd voor jou.
In in de zorg draagt je het werk toch wel 3x per etmaal over, of je daarna een dag vrij bent of een maand, maakt ook niet veel meer uit.
In mijn werk is de afspraak dat je buiten de echte werktijden niet "benaderd" wordt, wordt je dat wel, kan je er een vergoeding voor schrijven. Vakantie is gewoon vakantie, dan ben je er niet (voor de toko).
In mijn werk is de afspraak dat je buiten de echte werktijden niet "benaderd" wordt, wordt je dat wel, kan je er een vergoeding voor schrijven. Vakantie is gewoon vakantie, dan ben je er niet (voor de toko).
-
Consumenneke
Zulk werk doe ik ook, al mijn hele leven. Boek je je vakantie wanneer iedereen aan het werk is en werk je wanneer anderen vrij zijn. Dus als er een grote klus is, 's nachts doorhalen. Met de kerstdagen even wat oude dossiers opschonen. Een weekend doorpakken, zodat maandag alles klaar ligt voor collega's.Moneyman schreef: ↑09 jul 2026 14:06Het hangt wat mij betreft sowieso ook van je totale werkcontext af. Heb je een strikte 9-5 baan, is het logischer om om 17.01 alles uit te zetten. Heb je een baan waarbij je sowieso al flexibeler bent, en werk en privé meer door elkaar heen lopen, dan is bereikbaarheid buiten werktijd weer logischer.
En dan gaan vissen als de rest moet werken...
Dat is gewoon dierenbeulerij.
Waarom die dieren pijn doen en de dood in jagen voor jou pleziertje.
Bij ons in het dorp was er onlangs een hele opstand, omdat de lagere school kindjes visles kreeg. Hoe verzinnen ze het ! !
-
Consumenneke