Dashcam: niet in Duitsland?
-
Consumenneke
Dashcam: niet in Duitsland?
Vandaag zag ik bij de ANWB dat het gebruik van dashcams afgeraden wordt in Duitsland.
Maar in een artikel hier op Radar lees ik dat het wat genuanceerder ligt.In een aantal landen is het gebruik van een dashcam niet toegestaan of ten zeerste af te raden. Gebruik een dashcam niet in:
- Duitsland
Luxemburg
Oostenrijk
Portugal
Zwitserland
Dat laatste was in 2024. Wat is van toepassing in 2026? Wat doet u in Dutsland?Duitsland
Je mag een dashcam hebben, maar deze vanwege privacywetten niet constant laten draaien. Zorg dus dat je een dashcam hebt die met een bewegingssensor of knop clipjes van een korte tijd op kan nemen. Je mag geen uren aan beeld bewaren, alleen als er een incident is opgenomen mag je dit bewaren. Het wordt afgeraden beelden op het internet te delen.
Re: Dashcam: niet in Duitsland?
Het opnemen van beelden in een zogeheten 'loop' is toegestaan in Duitsland. Die loop mag best een paar uur zijn zolang ze wel weer automatisch overschreven worden. Permanente opslag mag alleen na een incident zodat de beelden beschikbaar gesteld kunnen worden aan de verzekeraar en/of de politie.Consumenneke schreef: ↑10 jul 2026 15:54Je mag een dashcam hebben, maar deze vanwege privacywetten niet constant laten draaien. Zorg dus dat je een dashcam hebt die met een bewegingssensor of knop clipjes van een korte tijd op kan nemen. Je mag geen uren aan beeld bewaren, alleen als er een incident is opgenomen mag je dit bewaren. Het wordt afgeraden beelden op het internet te delen.
Dat laatste was in 2024. Wat is van toepassing in 2026? Wat doet u in Dutsland?
Publicatie van beelden met gezichten of kentekens erop, is verboden in Duitsland.
https://www.reisklaar.nl/blog/wat-zijn- ... eu-landen/
Consumenneke
vindt dit leuk
Even googelen levert je een schat van informatie op.
Dit artikel geeft duidelijk aan wat de recente situatie per land is. Als je het concreter en specifieker wilt weten, moet je even doorgoogelen of gewoon de Duitse regelgeving opzoeken.
Edit: ik zie dat Speedy net hetzelfde artikel linkte
Dit artikel geeft duidelijk aan wat de recente situatie per land is. Als je het concreter en specifieker wilt weten, moet je even doorgoogelen of gewoon de Duitse regelgeving opzoeken.
Edit: ik zie dat Speedy net hetzelfde artikel linkte
Inderdaad Google is je beste vriend in deze en wat ik in Duitsland doe gaat u niets aan.
Consumenneke
vindt dit leuk
-
Consumenneke
Dan constateren we dat ANWB de wereld niet correct informeert.Speedy123 schreef: ↑10 jul 2026 16:14Het opnemen van beelden in een zogeheten 'loop' is toegestaan in Duitsland. Die loop mag best een paar uur zijn zolang ze wel weer automatisch overschreven worden. Permanente opslag mag alleen na een incident zodat de beelden beschikbaar gesteld kunnen worden aan de verzekeraar en/of de politie. Publicatie van beelden met gezichten of kentekens erop, is verboden in Duitsland.